un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Încă 4-5 idei despre GDPR

30 May 2018  ·

TEHNOLOGIE  ·

26 comentarii

Isteria asta cu GDPR-ul mai ține maxim 2 săptămâni și apoi uită toată lumea că a fost și că trebuiau făcute niște modificări și cerute niște permisiuni. Rămâne în urmă doar o mare chinuială pentru conformitatea cu cerințele GDPR.

Culmea reconfirmărilor am trăit-o  chiar pe 25 mai, când cineva mi-a trimis un email ce conținea atașat, ca fișier Word, o declarație de consimțământ. Trebuie să o printez, să o completez și să o semnez și să o scanez și să le-o trimit înapoi prin email (sau poate prin poștă, cine știe) pentru a-mi da astfel consimțământul pentru a primi în continuare emailuri, oferte speciale, invitații la evenimente și “raporturi comerciale”.

Nu mi-am dat seama ce companie este și de ce aș avea vreo legătură cu ei. O căutare prin emailuri mi-a arătat că anterior nu-mi trimiseseră niciodată vreun alt email.


Majoritatea oamenilor cred că, apăsând Nu sau Deny sau alegând să nu primească cookie-uri pentru publicitate, vor scăpa de aceasta. În practică, nu vor scăpa de publicitate, ci doar vor vedea una mai proastă.

Eu prefer, dacă tot trebuie să mă uit la un banner, să văd unul personalizat, poate o ofertă la categorii de produse ce mă interesează pe mine. În lipsa personalizării, probabil vom vedea multe reclame la Viagra sau credite bancare sau alte produse și servicii considerate “de interes general”, ceea ce nu mi se pare un mare avantaj.


De fapt, toată treaba asta cu GDPR-ul va duce la și mai multe mesaje de tipul “scoate AdBlock ca să vezi reclame” și “te rog acceptă să vezi reclame”, pentru că multe site-uri nu se pot întreține altfel, iar deja s-a demonstrat că paywall-urile nu sunt viabile.

AdBlock era oricum o problemă mare pentru multe site-uri, acum GDPR-uri și scăderea eficienței reclamelor va face problema și mai mare.


Am văzut mulți oameni zicând “voi reclama pe X sau pe Y că-mi trimite spam!”. Bine, dar ai încercat întâi să-i spui lui X sau lui Y, cu o lege mai dură acum în mână, să nu-ți mai trimită spam? Că pare o metodă mai simplă și mai rapidă decât o reclamație.


După cum mi-a arătat Tudor într-un comentariu, Yahoo transmitea datele noastre personale către 437 de parteneri. Mi se pare normal ca o companie mare, cu multe servicii, să folosească mulți parteneri specializați pentru analiza și prelucrarea datelor în diverse scopuri, chiar dacă 437 pare exagerat de mult.

(chestia de deasupra este o animație, apăsați Play)

Aici ar trebui să fie esența GDPR-ului. Mai știți cum scandalul Facebook / Cambridge Analytica i-a speriat pe toți cei ce-au aflat cum se pot prelucra datele lor și ce se poate afla din ele? Ei bine, GDPR-ul măcar obligă site-urile să-ți spună ce fac cu datele tale, cui le dau și de ce.

Pun pariu însă că în continuare site-urile mari au un sistem prea complicat pentru a bifa ce vrei să facă și să nu facă datelor tale, cele mici își iau rapid un Nu, iar cele pe care se intră temporar, poate dintr-un link aruncat undeva, primesc un Agree sau Deny dat la repezeală pe primul buton ieșit în cale, că vrei doar să citești rapid un text și să treci mai departe.


Site-urile românești pot sta relaxate, autoritatea de supraveghere nu pare a fi pe fază. Cred că peste o lună deja majoritatea vor pune la loc cookie-urile de urmărire și publicitatea targetată, indiferent ce vor bifa vizitatorii, că dacă nu ai teamă de autorități, nu ai nici motive să respecți legea.

    26 comentarii

  1. Publicitatea targetata vine cu costul faptului ca cineva-mi face mie profiling si tot ce decurge din asta.
    Daca ma intrebi pe mine ce vreau sa vad, publicitate buna sau proasta pot sa spun ca nu imi pasa. Poa’ sa fie orice, nu pentru mine e publicitatea. In sensul ca nu pentru publicitate intri intr-un loc.
    Dar cu siguranta nu as vrea sa fiu “descifrat”, daca asta-i o optiune.
    Desigur, publisherul traieste din publicitate dar ce-ti spun ca nu sufera vreodata userul ca “vaaai ce reclame proaste sunt acum pe site-ul asta. Nici n-am nevoie de asa ceva” .
    In rest da, asa-i, cum spui.

      (Citează)

    • Nu e profiling, e un cookie care știe că anterior ai intrat pe site-ul X și te-ai uitat la produsul Y și acum îți apare o reclamă care-ți zice la ce preț a ajuns.

      Doar tu și site-ul care plătește reclamele știe asta. Site-ul pe care vezi reclamele nu vede că “a intrat din nou ăla care s-a uitat la mașini de spălat vase.”

      Mie mi se par chestii normale și moderne, spre deosebire de publicitatea stradală, care foarte rar îmi este utilă.

        (Citează)

    • Pai, Radu, fix asta e problema ca site-ul care plateste reclamele stie asta, nu tu.
      Ca cu tine, nu in nume personal, ci in general un producator de continut, as fi oarecum de acord. Gen , bai, ok am cookie-ul asta de la Radu, el vede pe unde ma plimb eu si le cere alora care-i livreaza reclame unele targetate pentru mine.
      Site-ul lu’ Radu e unu’ pe care pot sa-l citesc fara probleme si la birou, deci daca vreau sa intru acum pe un site porno, sau unul de arme de ucidere in masa, sterg cookie-urile si intru acolo, radu nu mai stie astea, cand intru la el pe blog vad tot reclame cu calculatoare, telefoane si case ieftine.
      Da, asa nu merge. Am incercat , desigur :). Ca oriunde ma duc sunt cam aceiasi distribuitori de reclame cu cookie-uri, sau comunica cumva intre ei – isi vand date, dracu’ sa-i ia. Ideea e ca nu se opreste la tine. Eu dupa ce sterg cookie-urile si intru pe site-ul porno, dau tot de aia care au cookie-urile de la tine si ei stiu ca-s tot eu ( stiu ca poti sa faci browsing in private mode si alte feluri de a te anonimiza, dar nu despre asta-i vorba neaparat).

      Dupa care cand intru inapoi la tine, hop reclame la escorte, viagra si AG-uri ( poate tu filtrezi reclamele, dar zic ca idee).

      Iar problema mai mare e ca exista unii care-mi pot descifra comportamentul meu cam in intregime pe tot netul. Ei pot stii la ce ora pe ce site am fost eu, chiar si din ce loc, de ce nu. Ti se pare normal? Ca mie nu.
      E mai acceptabil sa stii tu partial ce fac eu, partial altii pe la care ma preumblu, dar nu sa stie cineva tot.

      Aia-i problema. Chestii moderne sunt. Legat de normalitate nu ma pronunt. Daca asa-i normal nu vreau sa ma contrazic pe tema, dar tot ce spun e ca nu-i prea atragatoare ipoteza si implicatiile.

        (Citează)

  2. “Eu prefer, dacă tot trebuie să mă uit la un banner, să văd unul personalizat, poate o ofertă la categorii de produse ce mă interesează pe mine”

    Eu prefer exact opusul. In special daca ma gandesc sa imi cumpar ceva si e o investitie mare, faptul ca tot vad reclame la acel produs ma face sa il vreau si mai mult, ca un copil intr-un raft cu dulciuri

      (Citează)

    • Pai asta-i si ideea…

        (Citează)

    • Asta-i fix problema mea. Ca sa iau o decizie buna, dupa ce am stat cateva ore pe n site-uri, am nevoie sa ma distantez un pic, sa ma gandesc, vreau/am nevoie de chestia aia, ar fi mai bine pe culoarea aia sau aia. N-am nevoie sa vad reclame incontinuu la ce m-am uitat, ma enerveaza si prelungeste durata luarii deciziei.

        (Citează)

    • Nu cred că le vezi toată ziua pe fiecare site. În practică, mai ai și AdBlock, iar la reclame se uită puțini oameni.

        (Citează)

  3. sa ridice mana cine a dat click pe o reclama pentru ca ar fi fost targetata/interesanta.
    NIMENI!
    vezi aceasi reclama la un gratar, desi l-ai cumparat de cateva saptamani.
    e la fel de irelevant ca si blocatul asta.
    deci mai bine blocate din start.

      (Citează)

    • Eu. De mai multe ori. Daca e sa dau click pe vreo reclama, dau pe alea care au subiecte care ma intereseaza.
      Ca nu o fac des e altceva.
      Dar tu vrei sa le spui lu Google/Faceboook/etc ca in general nu functioneaza sistemul?

      Si daca iti arata chestii pe care le-ai cumparat deja e pentru ca stie ca ai avut un interes dar nu te-a scormonit si in cont sa afle daca ai cumparat sau nu.

        (Citează)

    • Și eu, am și cumpărat pentru că reclame mi-au spus că e o ofertă bună la ceva ce mă interesa.

      Și, din ce văd din diversele campanii de reclame rulate de mine pe facebook sau google, foarte mulți alți oameni. De fapt, veniturile Google și Facebook din publicitate dovedesc același lucru, la fel și investițiile site-urile în remarketing.

      Faptul că vezi reclamă la ceva ce-ai cumpărat deja înseamnă doar că reclama respectivă este prost făcută (sau că ai cumpărat de pe alt dispozitiv, că uneori nu e vina celui care bagă banii în reclamă, deși de obicei este).

        (Citează)

  4. am citit un articol in care se argumenta ca GDPR-ul are efectul pervers de a duce la intarirea pozitiei si-asa dominante a gigantilor internetului (ii stiti) pentru ca va omori multi din astia mici.

    motivul e simplu: gigantii au metode sa te faca sa dai “accept” (nu iti dau acces la servicii sau e f complicat sa alegi ce sa da si ce sa nu), in timp ce aia mici sunt nevoiti sa iti trimita mailuri prin care iti cer acordul, mailuri care arata ca niste spam-uri si la care probabil nu raspunde mai nimeni (eu cel putin nu am raspuns la nici unul)

    din pacate, o sa ajungem ca tot internetul sa fie controlat de facebook, google si amazon

      (Citează)

    • Da, cam asta descopăr și eu acum. De exemplu, câți au stat să analizeze cu grijă ce face Facebook cu datele, cui le dă, ce tracking face? Câți au stat să aleagă cu grijă setările pentru acel serviciu? În schimb, pun pariu că pe o mulțime de site-uri mici s-a dat direct “nu” și gata.

        (Citează)

    • Si probabil pe siteurile mici tocmai cookieurile plasate de Google sau Facebook sunt primele blocate :)

        (Citează)

    • Eu consider ca e un lucru bun. In felul asta ii forteaza pe aia mici sa mai inoveze si ei, nu doar sa cumpere baze de date si sa faca spam

        (Citează)

    • LoL @ Adrian.

        (Citează)

    • Pai aia mici inoveaza dar sunt cumparati sau scosi de pe piata de astia mari, pentru ca oricum sunt dependenti de ei pentru monetizare.
      Nu e ca si cum cineva o sa vina cu o aplicatie sau cine stie ce chestie revolutionara si google sau facebook o sa stea cu capul intre urechi sa se uite cum pierd cota de piata sau “revenue stream”.

      Cred ca nu intelegi ca eliminarea oricarei potentiale concurențe este parte din strategia de business a gigantilor. Ca sa nu mai vorbim de lobby. Si eu as face la fel.

        (Citează)

  5. gdpr nu e doar despre cookies ci si despre datoria de a proteja datele personale si de a raporta (in 72 ore) incalcarile de securitate( si aici nu intra doar hackingul ci si angajatii care pleaca cu baza de date, laptopul, pierdut sau furat dar pe care sunt date personale, stickul pierdut dar care are date personale, etc). Din (ne)respectarea cerintelor de securitate si raportare ne putem astepta la cateva evenimente si efecte interesante.

      (Citează)

  6. Vezi ca te inseli la partea cu paywall-urile. Numarul site-urilor de stiri care incep sa ceara bani e in crestere si fix la asta se va ajunge peste tot. Plus chestiile dezvoltate de Apple si Google, pe principiul serviciilor muzicale, platesti x dolari lunar pentru all you can read si impart ei banii mai departe. Acolo e viitorul presei, mark my words.

      (Citează)

  7. 1 ora sa setez pihole
    1 săptămâna umatrix
    1 minut ublock

    Om fericit.

    Apropo, numai pihole dropuieste 30% din requesturile zilnice.

      (Citează)

  8. GDPR este o alege data pentru amenzi, dar este greu sa fii prins, la fel cu vorbitul la telefon când esti la volan, vezi zeci pe șoferi care fac asta deși avem o lege împotriva acestui lucru.

      (Citează)

  9. Treaba cu cookie – urile e doar o mica parte. Ca trebuie sa anunți pt ce le folosești.
    Ce e mai important, zic eu, e partea în care vrei sa fi uitat. Utilizatorul, care are un cont la tine, de la care au acuma anumite informații, poate sa îți ceara sa uiți de el, mai bine zis sa ștergi fizic toate datele pe care le ai despre el. Pana acuma nu se putea treaba asta.

    Sunt unele site-uri sau instituții la care nu cred ca poți cere asta, cum ar fi o banca sa zic. Aia tot trebuie sa știe ce ai făcut tu cu banii, în caz ca ai făcut ilegalități, de exemplu :)

      (Citează)

  10. Ce e nasol cu GDPR, dacă e să mă iau după avocat, e că dacă cineva vrea să îți facă rău, legal e aproape imposibil să fii acoperit.

      (Citează)

  11. Nu se va termina în două săptămâni, multe firme abia acum au aflat și au început să ia măsuri în zona asta. Din păcate, este o abordare „românească” la nivel european, punându-se semnul egal în SC Gogu și Fiul SRL de la Cotârlații din Vale și Facebook sau Google. Asta înseamnă o cheltuială inutilă pentru multe firme, fie că e vorba doar de un Cico pentru „băiatul care instalează Windowsul” sau 200-300 euro pe vreun kit de documente GDPR.
    Ca părți pozitive:
    Pentru mulți români, va fi o școlarizare forțată, măcar că nu vor mai lăsa copia CI pentru o minge la supermarket.
    Cu ocazia asta se va trezi poate și statul român că strânge aiurea o mulțime de date cu caracter personal inutile – de exemplu, pe o factură ai CNP cumpărător, CNP operator facturare, serie și număr CI delegat, număr auto.

      (Citează)

  12. nwradu:
    Nu e profiling, e un cookie care știe că anterior ai intrat pe site-ul X și te-ai uitat la produsul Y și acum îți apare o reclamă care-ți zice la ce preț a ajuns.

    Doar tu și site-ul care plătește reclamele știe asta. Site-ul pe care vezi reclamele nu vede că “a intrat din nou ăla care s-a uitat la mașini de spălat vase.”

    Mie mi se par chestii normale și moderne, spre deosebire de publicitatea stradală, care foarte rar îmi este utilă.

    Eu sunt dezamăgit de cum merge profilingul. După ce m-am întors de la Barcelona toate siteurile îmi afișau reclamă pentru hotelul la care am stat. Nu mai știu acum dar în trecut și eMag avea exact aceeași problemă: și-a luat televizor? Poate mai vrea încă 5-6.

      (Citează)

    • Site-urile alea, când chiar comanzi televizorul, ar trebui să șteargă cookie-ul în scrie că ești interesat de televizoare. Unele nu o fac sau nu pot.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus