blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă pe Instagram și pe YouTube!

Detalii despre Mission E, viitorul automobil electric Porsche

15 May 2018  ·

AUTO  ·

19 comentarii

Am văzut prototipul mașinii Mission E, primul autoturism electric marca Porsche, care se va lansa oficial în 2019, și am văzut și cum se construiește fabrica unde acesta va fi produs. Nu-i așa simplu precum ați crede să produce o mașină electrică.

Mi se pare interesant cum producătorii auto aleg căi diferite pentru a ataca puternic piața auto. BMW, vă spuneam recent, intenționează să ofere variante electrice pentru aproape toate modelele lor din prezent, construite pe aceeași linie de producție. Porsche a adoptat momentan o strategie mai apropiată de cea a Tesla: Mission E va fi un automobil proiectat de la zero, gândit pentru toate modificările pe care tehnologia electrică le aduce unei mașini, dar respectând în același timp și valorile tradiționale ale mărcii Porsche.

Arată ca mai jos:



Fotografiile nu-i fac dreptate, cum se spune. În realitate, modelul este mai impresionant decât pare în imagini pentru că, atunci când te plimbi în jurul său și îi studiezi cu atenție fiecare linie, îi simți mai bine gabaritul și micile detalii ce-l fac spectaculos. E genul de mașină pe care îți vine să o mângâi ca să-i simți și mai bine formele.

Exteriorul este, ca aspect, la mijlocul drumului între 911 și Panamera și nu doar ca formă, ci și ca dimensiuni, după cum arată graficul de mai jos:

Design-ul farurilor este nou, e prima oară când văd o mașină ce nu le mai ascunde în spatele unei sticle mari de protecție. Vorbim de “faruri” pentru că este un termen cu care ne-am obișnuit, dar în practică este o matrice de LED-uri integrate într-o formă care, mă gândesc eu, va trebui spălată cu mare atenție pentru a elimina toate insectele ce vor fi victime ale vitezei mari. Ușile se deschid în direcții opuse, lipsind montantul B.


Interiorul nu l-am văzut, dar știu ce plănuiește Porsche: bordul va fi un afișaj lung, curbat, de tip “free standing” (adică va părea ieșit în sus din restul structurii), iar consola centrală include două ecrane tactile, plasate unul sub altul. Mission E va avea loc suficient pentru 4 pasageri, ba chiar 4+1 în funcție de cum fac design-ul banchetei din spate.

Ca tehnologie, aceasta a fost determinată de cerințele minime impuse de Porsche în dezvoltarea automobilului:

  • suta la oră în mai puțin de 3,5 secunde
  • peste 600 CP
  • autonomie de peste 500 km

Sună ciudat să gândești din start o mașină cu accelerația mai lentă decât actualul Tesla Model S, dar cei de la Porsche vor pune pe Mission E motoare PSM (sincron cu magneți permanenți), pe când alți producători, inclusiv Tesla, folosesc momentan motoare ASM (asincrone). Diferența este cam așa: motoarele PSM sunt eficiente și ofertă o putere constantă pe toată plaja de utilizare, dar sunt mai scumpe, pe când cele ASM sunt mai ieftine și oferă vârfuri de putere mare, dar pentru scurt timp.

În practică, Mission E va accelera oricum extrem de rapid, iar putere mare va fi disponibilă în orice moment, la orice viteză, inclusiv dacă vrei să accelerezi de la 220 la 250 km/h. Porsche a vrut acest tip de motor pentru a putea spune că nu au făcut nici un compromis. Probabil că în viitor motoarele PSM vor fi utilizate pe toate mașinile electrice scumpe, iar cele ASM vor rămâne pentru modelele ieftine. Jaguar a anunțat deja că viitorul I-Pace va folosi tot motoare sincrone cu magneți permanenți, iar Tesla fac și ei trecerea spre așa ceva.

Partea electrică va fi pe 800 de volți, cred că o premieră pentru vehicule electrice. Tehnologia de 800 de volți permite o încărcare mai rapidă a mașinii, în doar 15 minute (dacă îi dai curentul de care are nevoie, desigur), în timp ce tehnologia de 400 de volți ar face momentan încărcarea în 40 de minute pentru aceeași capacitate a bateriilor. Mission E va putea fi încărcat de la diverse tipuri de stații, inclusiv de la o priză clasică, desigur, ceea ce va dura câteva ore.

Încărcarea la 800 de volți nu este foarte populară în acest moment, dar lucrurile se schimbă. Porsche, Audi, BMW, Daimler și Ford au investit în Ionity, o rețea europeană de încărcare în cadrul căreia sunt momentan gândit în jur de 400 de stații, fiecare cu 6 posturi de încărcare, iar unele vor oferi și 800 de volți. Planul este ca acestea să fie construite în Europa până în 2020, iar în SUA există un proiect similar numit Electrify America.

Ca așezare, vor fi două motoare, unul pe față și unul pe spate, iar bateriile (probabil un banc de 90 kWh) vor fi așezate pe podeaua mașinii. Rămân disponibile două portbagaje, unul în față și altul în spate.

Prețul nu a fost anunțat, dar zvonuri anterioare spun că va începe pe la 75.000 de euro, diversele opțiuni disponibile probabil ducându-l și spre 140.000 de euro în funcție de dotări. Vorbim de o mașină luxoasă, dar cu un caracter sportiv bine determinat, venind de la un constructor de top. Ca poziționare, Mission E va fi un sedan în clasa C.

Porsche a anunțat deja și care va fi următoarea mașină electrică după Mission E: Mission E Cross Turismo, adică o versiune mai înaltă a mașinii, cu habitaclu mai lung. Asta nu mă miră, și pentru Panamera există varianta Panamera Sport Turismo care aduce a wagon, dar sunt curios cât de “crossover” va fi viitorul Cross Turismo și dacă se va duce spre un soi de Macan electric sau pe partea de SUV-uri Porsche va veni cu alte mașini.

Am văzut și unde va fi produsă mașina, fabrica din Stuttgart fiind în plin proces de extindere pentru a aduce în producție acest model. Extinderea este un proiect uriaș, de sute de milioane de euro, și se face în totalitate în interiorul fabricii din Zuffenhausen, unde mai multe clădiri au fost demolate și mutate. Ca idee, doar demolarea și excavarea pământului pentru noile construcții, înainte de a turna prima mână de beton acolo, a costat 50 de milioane de euro.

Clădirile cu roșu din imaginea de mai jos vor fi construite de la zero. Se va construi o vopsitorie nouă, a cărei capacitate este suficient de mare pentru a deservi și alte modele, partea de caroserie va fi extinsă (aproape că i se dublează suprafața, mi s-a părut mie ochiometric privind șantierul), va exista o bandă transportoare dublă, lungă de 800 de metri, ce va aduce mașinile în noua clădire de asamblare finală.

Aceasta pare cea mai impresionantă a proiectului. Are 4 niveluri, din care unul construit în subteran pentru ca întreaga clădire să nu depășească nivelul maxim admis al zonei. Din ce mi s-a părut mie, construcție este gata în proporție de 75%, dar apoi trebuie totul amenajat pentru începerea producției, în 2020 fabrica urmând să fie operațională.

Mi s-a părut interesant un amănunt: nu doar autoritățile orașului Stuttgart au sprijinit extinderea fabricii, ci și angajații săi. E mai greu de explicat cum: angajații Porsche cedează 0,25% din creșterile salariale de până în 2025 către un fond pentru extinderea fabricii și cercetarea  tehnologiilor alternative, iar în 2026 vor primi acești bani înapoi (sau așa am înțeles eu). E interesantă metoda pentru că este și interesul angajaților ca fabrica din Stuttgart să se dezvolte în acest mod: cele mai populare modele Porsche sunt deja produse la Leipzig (am vizitat fabrica), așa că au vrut să atragă aici “viitorul electric” al companiei.

Este însă un semnal frumos și în piață: la Stuttgart se produc modelele 911 și 718, cele sport ale mărcii, iar Mission E tot de aici va ieși.

Mie mi s-a părut și mai frumos un alt amănunt: Porsche se întoarce, într-un fel, la origini. În 1897 fondatorul fabricii, Ferdinand Porsche, a creat un motor electric inclus în roata unui automobil (da, 1897), iar în 1900 a prezentat la Expoziția Mondială de la Paris un automobil electric numit Lohner-Porsche. În 2019, primul automobil pur electric modern Porsche va ieși pe poarta fabricii.

    19 comentarii

  1. L-am vazut si eu saptamana trecuta pe exterior la un showroom VW si mi-a placut ca pastreaza forma clasica dar cu zvac de viitor.
    Ce-i drept eu am cam ramas cu privirea agatat de bordul unui Scania.
    Pun trei poze aici: https://imgur.com/a/w4LCq79

      (Citează)

  2. Hai, poate nu in 10, dar e foarte posibil ca in 15 ani, masinile pe benzina sa fie la fel de rare cum sunt acum masinile electrice. Cele pe motorina cred ca vor disparea in 5 ani.

      (Citează)

    • Mihai_the_original

      15/05/2018 la 10:16 PM

      Cred ca si 15 ani e un pic prea putin. Gandeste-te ca vor mai trece cam 10 ani pana cand vanzarile de masini pe benzina sa scada sub 10%. Dupa probabil se vor mai vinde doar modele pentru enthusiasts. Si majoritatea masinilor sunt folosite cel putin 7-8 ani. Deci probabil 17-18 ani as zice eu.

        (Citează)

    • Depinde pentru ce țară faceți statisticile. În România probabil că majoritare vor fi diesel-urile importate sh din Germania, după ce ei le interzic.

        (Citează)

  3. mi se pare foarte tare ca ai ajuns la nivelul ala de blogging care-ti permite sa vezi asemenea lucruri.
    felicitari, chiar sunt impresionat.

      (Citează)

    • Sincer să fiu, am văzut/făcut lucruri și mai mișto datorită blogului, dar mulțumesc!

        (Citează)

    • eu ma gandeam ca sa vezi un prototip Porsche nu e o chestie pe care eu de exemplu as putea s-o fac, ca asa ceva nu se poate cumpara cu bani, ci cu notorietate.

      poate gresesc, ca de fapt nu stiu cat de exclusivist e porsche in privinta asta, asa mi s-a parut.

        (Citează)

  4. Masinile electrice au existat inaintea celor pe benzina, in anii 1800. De ex. Londra era plina de taxiuri electrice pe la 1910-1920. Au disparut din cauza timpilor mari de incarcare si autonomia mica, problema existenta si azi. Cred ca in urmatorii 10 -20 ani vor deveni populare motoarele pe benzina ce se comporta ca un diesel, cum e Mazda skyactive X si Nissan au un nou motor cu compresie varriabila si turbina. Vor deveni si mai raspandite diverse solutii hibride. Full electricele o sa ramana o nisa.

      (Citează)

  5. Varianta scurta: Producator auto cu 100 de ani de experienta in constructia masinilor performante si treispe miliarde de euro bagate in R&D, nu reuseste sa dezvolte o masina electrica la fel de buna ca aia facuta de fondatorul PayPal.
    Bai nene, lumea il injura pe Musk ca promite mult si rateaza deadline-urile. Dar plm, pana la urma tot apuca sa lanseze ce a promis. Si cand iese la vanzare, iti dai seama ca nu a mancat rahat si e cea mai buna chestie de pe piata. Iar idiotii astia arata poze, prototipuri, fraze de genul “peste țșpe ani o sa avem numai masini electrice si vor fi extraordinare” dar nu pun nimic pe sosea care sa se compare macar cu Tesla.
    Nu stiu dar mie mi-ar fi rusine. Dupa zece ani in care au facut misto de african, dupa ce s-a dovedit ca la ei “dezvoltare” inseamna de fapt sa falsifice date, ar trebui sa taca, sa lucreze mai repede si sa deschida gura cand incep sa vanda. Asa, gargara asta inutila ma face sa cred ca, in continuare, nu iau masinile electrice in serios.

      (Citează)

    • In ce sens nu e “la fel de buna ca aia facuta de Tesla”? Nu ia curbele la fel de bine, e mai incofortabila, franeaza mai prost sau ce?

        (Citează)

    • Giani Mucea: Nu stiu dar mie mi-ar fi rusine

      Da, dar uite ce complicat e să pui ceva pe piață. Musk a pus-o mai pe stilul start-up și lumea i-a permis asta, că e simpatic și e primul care face.

      Porsche, cu ceva tradiție și spirit nemțesc, construiește întâi o fabrică, studiază lucrurile, dezvoltă câțiva ani mașina și apoi vine pe piață.

        (Citează)

  6. Iona:
    L-am vazut si eu saptamana trecuta pe exterior la un showroom VW si mi-a placut ca pastreaza forma clasica dar cu zvac de viitor.
    Ce-i drept eu am cam ramas cu privirea agatat de bordul unui Scania.
    Pun trei poze aici: https://imgur.com/a/w4LCq79

    Ia-ti Euro Truck Simulator 2. E 5 euro pe Steam, acum.

      (Citează)

  7. “suta la oră în mai puțin de 3,5 secunde
    peste 600 CP
    autonomie de peste 500 km”

    P100D: 2,8 sec, 605CP, 550 km autonomie(parca). Disponibil azi, nu in 2020. In plus, Tesla face update-uri de software constant si se pare ca pregatesc un refresh pentru modelul S. Iar daca update-ul ala o sa includa tehnologia de pe modelul 3, o sa cam rupa tot.

      (Citează)

    • Realizezi ca o masina sport nu e caracteriata doar de timpul in care scoate suta, nu? In practica, soferii de astfel de vehicule nu fac liniute in fiecare zi. Chiar si atunci cand merg pe circuit, nu asta e principala distractie.

      Si tot bazat pe concluzia ta, motorul meu e la fel de bun ca Tesla, pentru ca scoate suta in acelasi timp. Si e disponibil, in diverse variante de prin 1980. Dar sa dea dracii daca i-am dat mai mult de 5 ori sa vad cum prinde suta in alea aproximativ 3 secunde. Apropo, zecimile alea de secunda in plus sau in minus sunt influentate mult de factorii de mediu (cauciucuri, asfalt, vant etc)

        (Citează)

    • Da dar alea sunt singurele date disponibile acum, deci doar pe baza lor putem face o comparatie. Sunt sigur ca in 2020, dupa ce apare, va fi comparata practic cu modelul S si vom afla atunci. Dar, dupa 10 ani, mi se pare too little too late avand in vedere puterea firmei si importanta pietei. Si asta nu e valabil doar pentru Porsche.

        (Citează)

    • Nici alea nu sunt disponibile. Mai repede de 3.5 secunde poate insemna si 2 secunde, in teorie.

        (Citează)

    • Corect dar cred ca stii si tu cum functioneaza mintea de CXO de producator auto. Low risk, maximum margin. Daca au scos cifrele alea, nu vor face eforturi prea mari sa le depaseasca semnificativ. Nu cred ca vor face eforturi prea mari nici macar sa le atinga. Cand ne imaginam chestii putem sa spunem ce vrem dar cand vine vorba de marja de profit, se gasesc scuze destule sa explice de ce nu au reusit sa atinga target-ul.

        (Citează)

  8. Mihai_the_original

    15/05/2018 la 10:02 PM

    Interesant Mission E. L-am vazut si eu, e mai frumos in realitate, in poze arata un pic dubios. Dar ai fost la fabrica Porsche si nu vorbesti deloc despre cel mai important model, 911. Nici macar o poza. Sa nu mai zic de 918.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus