blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă pe Instagram și pe YouTube!

BF 2017: mai multe rezultate de la magazine, afiliere și analiza ARMO

27 Nov 2017  ·

TEHNOLOGIE  ·

19 comentarii

Uitați ce-a fost la PC Garage:

Pare criptic, dar în practică putem calcula diverse pe baza lor, un fel de reverse engineering:

  • considerând că s-au vândut numai plăci de bază ATX, iar acestea au dimensiunea standard 305 x 244 mm, rezultă că au vândut 1.545 plăci de bază.
  • dacă s-au vândut SSD-uri de 240 GB, rezultă un număr de peste 2000 de bucăți vândute. Sunt sigur că s-au vândut și din cele de 500 GB, dar probabil și de 120 GB. Oricum, tot de peste 1000 de bucăți vorbim.
  • sistemul de gaming Viking văzut de mine într-o stivă mare are 10 porturi USB. Dacă ar fi vândut doar din acelea, rezultă 1.000 de sisteme sub brand propriu. Iar 10 USB-uri cam e media pe orice sistem…
  • 4000 camere foto regăsite pe smartphone-uri – adică 2000 de telefoane în total, având în vedere că 98% dintre ele au două camere?

Dacă vrea altcineva să ghicească și mai multe vânzări de acolo, porniți de la a număra tastele de pe laptopuri :P Apropo, încă au oferta cu jocul Assassin’s Creed Origins cadou la achiziția unui HDD sau SSHD Seagate de 2 TB.


Rețelele de afiliere au anunțat rezultatele, le găsiți aici: Profitshare și 2Performant.

Câteva observații:

  • PS a generat de 2,6 ori mai multe vânzări (numeric) decât 2P, dar valoarea lor a fost de aproape 6 ori mai mare. Asta pentru că a generat vânzări multe pentru eMAG, unde coșul mediu a fost foarte mare.
  • Pentru că eMAG a dat comision de doar 1%, valoarea totală a comisioanelor plătite afiliaților este însă apropiată: 103.000 euro pentru 2P, în jur de 142.000 euro pentru PS (estimarea mea, după algoritm propriu).
  • Interesantă statistica 2P: pentru fiecare 1 € dat către afiliere, magazinele au păstrat alți 16,39 €. Sunt curios cum stă proporția asta referitor la reclame AdWords/Facebook. Cu toate acestea, cheltuiala cu afilierea a crescut: anul trecut, un infografic similar 2P vorbea de 1 € la 18 €.
  • Față de anul trecut, afilierea a scăzut mult la 2Performant: anul trecut 2P dădea comisioane de 197.000 euro, acum 103.000 euro, o scădere semnificativă. Anul trecut generau vânzări de 3,4 milioane euro, acum de 2,1 milioane euro. Motivul? Ei au avut magazinele care au mers mai slab în acest weekend. PS a rămas destul de constant.

Găsiți rezultate din anii trecuți în articolul lui Dragoș Bunea, cu linkuri către surse. Vedeți că cifrele pentru 2017 sunt estimările lui, articolul fiind scris în octombrie.


Ca o completare la marele articol despre rezultate și concluzii după Black Friday, a fost ieri o conferință organizată de ARMO – Asociația Română a Magazinelor Online. Eu, apropo, i-aș fi zis Asociația Română a Magazinelor Online din România doar ca să pot avea acronimul ARMOR, ceea ce ar fi fost supercool.

S-au confirmat mai multe lucruri pe care le bănuiam, printre ele faptul că a fost cel mai mare Black Friday de până acum în România, cu peste 200 milioane de euro în vânzări în întreaga perioadă, în timp ce în 2016 suma totală a fost în jur de 120 milioane euro. O creștere foarte mare, zic eu.

Au confirmat și ei, din datele de la magazine despre coșul mediu și din datele de la procesatorul PayU, care lucrează cu 8 din cei mai mari 10 retaileri, că a crescut valoarea cumpărăturilor. Oamenii au cumpărat produse mai scumpe, din game mai performante, ceea ce de altfel era de așteptat având în vedere creșterea economiei și veniturilor.

Cei de la FashionUp, de exemplu, au avut un plus de 15% față de anul trecut și un uimitor 67% comenzi de pe mobile în acest an.

Nu totul a fost roz. Cei de la evoMAG au confirmat că au avut rezultate mai slabe decât în 2016, dar sunt mulțumiți pentru că rezultatele întregului an până acum arată foarte bine. Mi-a plăcut și o idee spusă de ei: nu au capacitatea să facă Black Friday de o zi, ar însemna muncă non-stop în depozit și angajare de personal suplimentar pentru 3 zile, așa că preferă să întindă campania pe mai multe zile pentru o încărcare mai uniformă.

Nici la F64 nu a mers foarte bine. Rezultatele au fost cu 15% sub prognoză. Eu auzisem, pe sub mână, că au fost -25% față de anul trecut. Să zicem -15% față de cât sperau să facă. Coșul mediu pe parcursul întregului an a crescut totuși cu 20%.

Acum înțelegeți de ce în primul articol spuneam că nu-i suficient să faci ceva de Black Friday, că toată lumea deja știe că vei face niște reduceri, ci trebuie și să transmiți mai departe de ce cumpărătorii trebuie să-ți viziteze site-ul în acea zi?

Cei de la Elefant, deși trecuți inițial pe listă, n-au fost prezenți. Mi-ar fi plăcut să-i întreb de ce au trecut înapoi la platforma veche a magazinului la 3 luni după ce făcuseră upgrade-ul la una nouă și, ziceau ei, rapidă.

Deși avem Internet rapid, penetrarea acestuia în rândul populației și utilizarea sa sunt la cel mai mic nivel din Uniunea Europeană. Pentru creștere suplimentară, trebuie ca statul să investească în infrastructura digitală, să ducă Internet în zonele rurale, unde doar proiectul RO-NET “avansează prea lent”. Nu doar magazinele online ar fi avantajate de pătrunderea Internetului, ci și servicii de guvernare digitală, telemedicină șamd.

Piața online din România a ajuns la 2,8 miliarde de euro în 2017 și are șansa să fie de 5 miliarde de euro în 2020. Asta e o știre bună pentru toată lumea, că întâi înseamnă venituri mai mari (pentru a avea de unde cheltui bani) și mai mulți angajați în tot sistemul comercial.

Cei de la ARMO au făcut și un studiu privind diferența de preț între online și offline pentru același produs și în cadrul aceluiași magazin. Au analizat peste 1.700 de produse în perioada 31 oct – 1 noi și rezultatele au fost:

  • 38% din produse sunt mai scumpe offline
  • 50% din produse au același preț

Nu s-au dat exemple cu nume și prenume, dar, surprinzător, categoria cu cea mai mare diferență a fost a fiarelor de călcat, unde 57% din produsele analizate erau mai scumpe în offline, cu o medie de +51 de lei la preț.


În ce privește livrările, unele pachete mi-au sosit în weekendul încheiat. Aceiași curieri care au lucrat în weekendul trecut au lucrat și în acesta, iar ceva îmi spune că o vor face și în luna decembrie, că acum începe transportul de cadouri. Decembrie, de obicei, generează vânzări mai mari decât Black Friday și toți vor să le primească până în Crăciun.

Grosul a venit imediat după Black Friday, dar câteva comenzi au apărut mai târziu, chiar la 7-8 zile distanță. Magazinele m-am ținut la curent cu ele prin SMS-uri și site-uri. Sunt dezamăgit doar de Altex, de unde am cumpărat un blender destul de scump și n-am auzit nici pâs de la ei. Pe site nu scrie progresul comenzii, pe email sau sms n-a venit nimic. Probabil la un moment dat va apărea curierul la ușă, hocus-pocus.

    19 comentarii

  1. Toate comenzile date la acelasi magazin, la 6.50, toate platite cu cardul online, si toate ale magazinului.. Mai am 2 la care imi spune doar plata acceptata… Cand sun sin intreb mi se spune ca mai dureaza. Si cunosc persoane care au cumparat vineri dupa 18.00 seara, plata ramburs la curier, si a doua zi au avut produsele la usa.
    A fost chiar urat din partea lor ca au prioritizat produsele neplatite inca…
    Au spus ca le vor livra in ordinea nr. de comanda.. Si nu s-au tinut de cuvant.

      (Citează)

    • Si eu am patit la fel. Anul trecut chiar am facut un test. Am platit totul ramburs si au venit foarte repede. Anul acesta am fost nevoit sa platesc cu cardul de cupmaraturi.

        (Citează)

  2. Din experiența proprie cu Altex, sună-i. E mai bine asa.

      (Citează)

    • La fel zic și eu, trebuie să suni și să insiști. Ei au un termen de livrare trecut pe site care zice așa: “In perioada sarbatorilor de Paste, de iarna, a evenimentului Black Friday, precum si pe toata durata altor campanii ale companiei, procesarea unei comenzi precum si livrarea acesteia poate dura intre 7-10 zile lucratoare.”

      Dar totuși, suntem în 2017, cum să dureze două săptămâni o livrare…?

        (Citează)

    • Eh, nu e ca și cum am nevoie urgentă de blender. Am primit ieri un SMS că Nemo a preluat comanda, o apărea cândva.

        (Citează)

  3. In fiecare an au fost intarzieri random de produse, chiar daca au fost comandate inaintea altor comenzi care au ajuns deja. Altex asa procedeaza si asa au procedat mereu. Te trezesti cu curierul la usa(toate comenzile mele aunfoat asa). Eu am pus tot in showroom si m-am dus cand am avut eu timp, preferand sa nu astept curierul.

      (Citează)

  4. referitor ;a net in rural, cunosc pe cineva la proiectare rds. au ca obiectiv acoperirea rurala 90% in zonele posibile in 3 ani maxim. acolo isi concentreaza resursele acuma.

    ca exemplu mie mi-au zis la inceputul anului ca satul unde stau parintii mei nu o sa fie legat prea curand la fibra. totusi in urma cu 2 luni am facut contractul si merge de rupe. (rotbav langa feldioara).

      (Citează)

  5. Asta cu plata cu cardul e vrajeala, comanda data la emag vineri seara, destul de tarziu e drept, livrare la showroom, cash(deci nici nu mai platesc rambursul) si e si acum fix in acelasi stadiu si sunt 99% sigur ca nu o sa ajunga asa cum au promis pana pe 29…

      (Citează)

  6. Ca idee (si fara cifre) , cum a fost BF de anul asta pentru blog ?
    Repet , nu vreau sa aflu cat ai castigat , dar sunt curios daca a fost o crestere in acest an ca si comisioane in comparatie cu anii trecuti .

    Mie unul mi s-a parut mai anost acest BF pe nwradu.ro , in comparatie cu anii trecuti :)

      (Citează)

    • A fost mai anost tocmai din lipsă de informații.

      Ca afiliere a fost ușor mai bine, ceea ce m-a surprins pentru că mă așteptam la mai rău din diverse alte motive (site-urile special de Black Friday au putut promova anul acesta și eMAG, ceea ce le-a adus foarte multe comisioane).

      Creșterea cred că a venit în principal de la Fashion Days, care anul acesta a introdus tracking și prin aplicația de mobil, deși în niște condiții foarte complexe. Din analiza mea, 5% din comisioanele mele au fost la Fashion Days, dar valoric reprezintă 18% (sau 28%, am uitat).

      Ca trafic a fost ușor mai slab, din diverse motive: lipsă de informații și deci de conținut, lumea a cumpărat și în lunile anterioare etc. Anul trecut eMAG a început pe la ora 8 din cauza unor probleme, așa că până atunci au fost vizitatori mai mulți pe site, iar acum au început la 6:50, moment când a scăzut traficul.

        (Citează)

  7. La Altex am dat o comanda Sambata pe 18 pentru un produs, fara nicio legatura cu black friday. Vineri pe 24 (deci dupa o saptamana) am sunat la ei sa-i intreb de sanatate iar convorbirea a fost de cascadorii rasului. MI-a spus povestea cu termenul de livrare de 10 zile lucratoare si am intrebat-o daca se da acum o comanda cat dureaza. Mi-a spus ca 2 zile. Ok am spus, atunci anulez comanda veche si dau una noua (produsul era pe stoc si la acelasi pret). La asta nu a a vut raspuns :)
    Ceva s-a miscat totusi ptr ca vineri seara am si primit mesaj cu AWB-ul.
    In concluzie, la Altex trebuie sunat.

      (Citează)

  8. “Asociația Română a Magazinelor Online din România” nope nope… cel mai bine era “Asociația Magazinelor Online din România” => AMOR :))

      (Citează)

  9. Pece baza se dubleaza vanzarea online in 3 ani pana in 2020?

      (Citează)

  10. Salut,

    Rata de penetrare a internetului e destul de mare la noi. Ca idee, 85% din romani au internet mobil. Internetul fix e ceva mai putin (69% in urban si 38% in rural).

    Mai multe detalii gasesti aici: http://www.ancom.org.ro/mobil/23-noiembrie-2017_5846

    Avem internet, consumul e urias. Acum ca rupem streamingul, filelist etc si nu merge pe ecomm, e alta mancare de peste.

      (Citează)

    • Rata de penetrare este înșelătoare. Arată posibilitatea de acces, dar câți folosesc cu adevărat serviciile pe care le oferă Internetul?

      Că degeaba ai conexiune disponibilă în sat dacă nu te abonezi sau degeaba te abonezi dacă nu faci decât să schimbi 3 vorbe cu rudele din Italia.

      Există niște studii bune făcute de Uniunea Europeană, le voi căuta.

        (Citează)

  11. Azi este 29, maine Sf. Andrei si apoi 1 Dec, probabil nu zboara nici musca. Nici un semn despre livrarea produselor comandate de BF. Si eu naiv am crezut ca livrarea la punct Emag ar fi mai rapida decat curier acasa… Mai sunteti in situatia asta? Cum ramane cu respectarea termenului de livrare promis?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus