un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube.

Gările noastre și gările lor

25 Oct 2017  ·

GÂNDURI  ·

35 comentarii

Mi-a plăcut mereu să vizitez gări. Dacă sunt într-un oraș străin și trec pe lângă gară, intru să o văd.

În Barcelona, de exemplu, gara Francia este aproape de centru și destul de bine deghizată. În interior, arată aproape ca un mall, are finisaje elegante și bine întreținute, un nivel cu magazine, e curățenie, e plin de trenuri, dar cu puțini oameni roind inutil pe acolo. Oamenii s-au obișnuit cu punctualitatea, vin la gară atunci când vine pe bilet, cerșetori nu au, taximetriștii nu fac pândă.

Cea din Antwerp/Anvers este un soi de capodoperă arhitectonică, o clădire superbă sub care belgienii au săpat apoi vreo 3 niveluri de platforme de tren.

Da, în alte țări așa arată o gară!

Am vizitat vreo 20 de gări până acum, zic eu, și mereu am fost încântat de ce am găsit acolo. Nu toate sunt perfecte, dar față de gările românești sunt superbe.

În Gara de Nord, indiferent pe unde intri, miroase a urină. Pavajul e rupt, pereții sunt murdari, e plin de bețivi, de pierde-vară ce stau cu orele pe acolo și de alți dubioși. Majoritatea scaunelor sunt rupte; pe cele încă întregi ți-e silă să te așezi când vezi urmele de flegme de pe ele. Sistemele de semnalizare sunt așa de proaste că habar n-au dinainte la ce linie vor trage un tren, iar semnalizarea este tot cea din vechime.

În momentele ei bune, angajații gării spală mașina vreunui șef chiar pe peron. Vă dați seama că undeva pe acolo există un șef de gară și, vizavi de aceasta, un ministru al transporturilor care se uită la toate acestea, la urină, la mizerie, la paragina și vandalizarea de acolo și ridică nepăsători din umeri?

Digi24 are o campanie în care vizitează gări. Uitați-va la episodul despre Gara de Nord. Mi se pare emblematic pentru gările de la noi, pentru căile ferate române și pentru întreaga țară, de fapt. Au mai multe episoade aici.

    35 comentarii

  1. Te uiti prea mult la Digi24

      (Citează)

  2. Plm, micul Paris. Asa e si-acolo. Numai dubiosi si miros de pipilica.

      (Citează)

  3. Sa sti ca exista si gari care arata decent, nu perfect dar decent, gari reabilitate in ultimi ani dar faptele bune le dam la o parte ca nu conteaza.

      (Citează)

    • da, dar cel mai des e ca la pasajul Basarab: de 2 ori mai mari decat ar fi fost cazul si de 4 ori mai scumpe. Cu banii aia se mai puteau realiza unul, doua obiective de interes pentru oras.

      Nu ma mir ca Clujul a ajuns cel mai tare oras din Romania, is singurul oras care se uita la bani. La ei stadionul si Sala Polivalenta au fost de 2 ori mai ieftine.

      Restul oraselor din Romania, zici ca-i concurs de prostie monumentala.

        (Citează)

    • @MG: Cel mai tare in ce sens?

        (Citează)

    • dezvoltare, cresterea salariilor, imbunatatirea parerii oamenilor despre oras la nivel national, etc.

      mie personal imi place foarte mult politetea lor, dovedeste ca se poate vorbi in romania si fara mahalagisme de antena 3.

        (Citează)

    • In Pitesti a fost daramata gara veche si construita alta anul trecut (parca). E enorma pe langa cea veche si nu cred ca traficul a crescut prea mult in ultimii 20 de ani.

        (Citează)

    • @MG: Aaa, credeam ca vrei sa zici ca a ajuns cel mai aglomerat, cel mai scump, mai urat decat Bucurestiul si cu salarii mai mici – chiar si asa crescute,
      Dar asta imi place la cum descrii tu “cel mai tare oras” – “imbunatatirea parerii oamenilor despre oras la nivel national”. Am ras. Ehm, pe mine uite ca nu m-au convins. Mi s-a inrautatit parerea, fata de cum il stiam cand mai aveam vag treaba pe acolo.
      Legat de politete si bun simt asa-i. Asa e lumea pe-acolo, dar nu-i nimic nou, erau deja in felul asta demult. Chiar bastinasii se plang ca recent orasul s-a “oltenizat” un pic. Nu pot sa confirm, dar e plauzibil.

        (Citează)

  4. Gara din Budapesta arata si mai paraginita decat Gara de Nord.

      (Citează)

    • mac gregor:
      Gara din Budapesta arata si mai paraginita decat Gara de Nord.

      Da, asa ca putem sta linistiti, garile noastre sunt ok.
      Pentru ca sunt altele si mai proaste.

      Buna logica.

        (Citează)

  5. Catalin Tanase

    25/10/2017 la 1:27 PM

    mac gregor:

    Nu ma mir ca Clujul a ajuns cel mai tare oras din Romania, is singurul oras care se uita la bani.La ei stadionul si Sala Polivalenta au fost de 2 ori mai ieftine.

    Restul oraselor din Romania, zici ca-i concurs de prostie monumentala.

    Din pacate, la noi in Bucuresti oamenii-s batuti in cap si voteaza cu partide care iau bani de la infrastructura si ii dau la catedrale si monumente :)

      (Citează)

    • am vazuuuut. Faina statuia printului Ranier de Monaco. Si n-a costat decat 8 milioane.

      Cand am vazut-o pe Firea ca o dezveleste, m-am gandit la memoria printului, care de aia nu se putea odihni in mormant, ca nu avea statuie la Bucuresti. * A scris si in testament: neaparat sa imi faceti statuie la Bucuresti**

      In schimb soldatii romani morti in Rusia in al doilea razboi mondial au fost ingropati in cutii de carton. Statul roman pesedist nu a mai avut bani de sicrie de lemn.

        (Citează)

  6. mac gregor:
    da, dar cel mai des e ca la pasajul Basarab: de 2 ori mai mari decat ar fi fost cazul si de 4 ori mai scumpe. Cu banii aia se mai puteau realiza unul, doua obiective de interes pentru oras.

    Nu ma mir ca Clujul a ajuns cel mai tare oras din Romania, is singurul oras care se uita la bani.La ei stadionul si Sala Polivalenta au fost de 2 ori mai ieftine.

    Restul oraselor din Romania, zici ca-i concurs de prostie monumentala.

    Clujul are un buget mai mare decat Bucurestiul in conditiile in care Clujul are 4oo de mii de locuitori vs 2 milioane in Bucuresti.

      (Citează)

    • ai si un link pentru asta?

        (Citează)

    • Buget de cheltuieli:
      – Cluj = 1.3 miliarde lei
      – Bucuresti = 6.3 miliarde lei
      La care se adauga bugetele sectoarelor:
      Sector 1 = 1.6 miliarde lei
      Sector 2 = 1.3 miliarde lei
      Sector 3 = 1.4 miliarde lei
      Sector 4 = 0.4 miliarde lei
      Sector 5 = 0.8 miliarde lei
      Sector 6 = 0.9 miliarde lei

      Deci mai spune-mi o data cum are Clujul un buget mai mare ca Bucurestiul. Sursa: informatii de pe site-urile oficiale ale primariilor.

        (Citează)

  7. la dresda este lipită de un mall uriaș. la praga este de vis. etc etc. în românia îți este teamă să intri….

      (Citează)

  8. Gara din Anvers este pur şi simplu woauuu!

      (Citează)

  9. desigur ca nu trebuie sa stam linistiti ca altii sunt mai rau ca noi in anumite materii, insa e vorba de prezentarea corecta a situatiei. nu suntem ultimii in aceasta privinta. :)

    mArius: Da, asa ca putem sta linistiti, garile noastre sunt ok.
    Pentru ca sunt altele si mai proaste.

    Buna logica.

      (Citează)

  10. Pe departe cea mai tara gara este cea din New York , este pur si simplu wow !

      (Citează)

  11. As mentiona si gara din Lisabona. Nu e cea mai ce, insa e practica si suspendata si foarte misto.
    Gara din Antwerp este una din cele mai frumoase din Europa.

    Legat de Gara de Nord, nu mai am cuvinte. Le-am consumat pe toate si nu are rost sa mai revin la ele. E o cauza pierduta. Din punct de vedere estetic, sanitar si de siguranta. Am auzit povesti aiurea de pe acolo si Politia aia din zona pur si simplu alege sa ignore orice. Nu ne legam de trenurile CFR ca deja mergem prea departe.

      (Citează)

  12. KMean: Clujul are un buget mai mare decat Bucurestiul in conditiile in care Clujul are 4oo de mii de locuitori vs 2 milioane in Bucuresti.

    Glumesti, nu? Clujul are mai putin decat Sectorul 1 serif si e posibil chiar si mai putin si decat Sectorul 2.

      (Citează)

  13. Caută gara din Bologna, italia.

    Rivalizează lejer cu un aeroport mediu. Suntem cu cel puţin 150 de ani în urma lor.
    300 km/h pe sub munte, din 40 de minute, 38 e doar tunel.

      (Citează)

  14. manu144x:
    Caută gara din Bologna, italia.

    Rivalizează lejer cu un aeroport mediu. Suntem cu cel puţin 150 de ani în urma lor.
    300 km/hpe sub munte, din 40 de minute, 38 e doar tunel.

    +1..lasa ca s-a schimbat acum ministrul la Transporturi si e pus pe treaba. Revitalizeaza CFR-ul!

    right..

      (Citează)

  15. Sa laud si eu 2 gari in care am fost si care m-au impresonat: Milano si Strasbourg.

      (Citează)

  16. Garile sunt misto! si trenurile sunt

    Cea din Madrid are o gradina exotica interioara iar, daca dai o fuga la Toledo, descoperi o gara care are fix 150 de ani.

      (Citează)

  17. Din toate garile prin care am trecut cea din Strasbourg mi-a placut cel mai mult.
    Dintre garile din Romania, gara Piatra Neamt mi se pare ca arata ok (aspect+curatenie).

      (Citează)

    • Nu știu ce să zic de Strasbourg. Am fost acum o lună, arată bine pe afară, dar înăuntru e chiar banală spre dubioasă.

      Venind din Germania în Franța cu trenul, am sesizat imediat cum am trecut granița. În Germania totul arată curat și frumos. În Franța au început cu pereți mâzgăliți, cerșetori, paragină ușoară pe la marginea gărilor.

        (Citează)

  18. Gara din Valencia – superbă! Şi e chiar lângă arena unde au loc luptele cu tauri, un Colliseum mai mic, dar în stare perfectă.

      (Citează)

  19. Al dracu’ șef de gară cum se pișă el prin gară, scuipă scaunele, se cacă și se șterge pe pereți, sparge pavelele și nu schimbă semnalizarea aia… Io cred că, după ce te-ai plimbat atâta pe afară, nu mai știi in ce țară trăiești!

      (Citează)

  20. “În Gara de Nord, indiferent pe unde intri, miroase a urină. Pavajul e rupt, pereții sunt murdari, e plin de bețivi, de pierde-vară ce stau cu orele pe acolo și de alți dubioși. ”

    Eu nu consider că ăsta e un lucru reprezentativ pentru România, şi mă simt jignit ca român de o astfel de afirmaţie. De-asta m-am exprimat negativ la adresa Digi şi Hotnews anterior pentru că astfel de idei induc oamenilor – care ce să mai facă altceva decât să plece din ţară.

      (Citează)

    • Cum cea mai mare gară, din capitala ţării, nu poate fi considerată reprezentativă?

      La fel cum şi aeroportul cel mai mare din oraşul cel mai mare e reprezentativ pentru o ţară.

      Dacă asta nu e reprezentativ, ce poate fi într-o ţară? Dacă locurile de intrare şi de ieşire, care sunt cele mai expuse public, atât localnicilor cât şi străinii sunt în halul în care sunt, cum îşi poate imagina cineva că sunt acele lucruri care nu se văd? Cum sunt drumurile din interiorul ţării, cum e toată infrastructura din românia, se reflectă instant doar dintr-o vizită în gara de nord.

      Aceeaşi oameni responsabili de mirosul din gară sunt cei care se ocupă de autostrăzi care se surpă, pentru că merge şi-aşa. Acolo suntem ca ţară.

      E extrem de reprezentativ ca popor. Noi ce comentăm pe bloguri din birourile noastre nu suntem deloc reprezentativi pentru România.

      Suntem un procent foarte mic, şi fără absolut nici o influenţă.

        (Citează)

  21. Alex Dumitru:
    In Pitesti a fost daramata gara veche si construita alta anul trecut (parca). E enorma pe langa cea veche si nu cred ca traficul a crescut prea mult in ultimii 20 de ani.

    E cu mult peste gara veche, iar traficul chiar a crescut pe masura. Merg cu trenul de 2-3 ori pe săptămână si merge lumea claie peste gramada, iar prin gara mereu misuna lumea.

      (Citează)

  22. Avem in tara o gara extraordinara. La Arad. Are scari rulante de la peron la sala de asteptare care este si pasaj peste linii. Super curata. Super moderna in interior . iar la exterior cladirea veche, renovata , are un aer de castel.

      (Citează)

  23. Sunt totusi si avantaje in garile noastre pentru straini.

    Imi zicea un francez ca nu are nevoie sa intrebe pe nimeni sau se se uite dupa placute ca sa afle unde e WC-ul in vreo gara. Se orienteaza numai dupa miros.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus