un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube! Un subscribe ajută enorm.

Poate că DiDi, nu UBER, este viitorul taximetriei amatoare

14 Aug 2017  ·

TEHNOLOGIE  ·

13 comentarii

Uneori, uitându-mă pe știri, mă întreb acest lucru. Oare nu cumva DiDi va fi compania ce va domina piața de servicii pe care UBER a făcut-o celebră?

DiDi este o companie chineză, echivalentul UBER-ului. Creșterea ei și faptul că are guvernul chinez în spate, plus investitori de genul Alibaba, Baidu și Tencent, mă face să cred că peste câțiva ani vom spune “ia un DiDi și vino”, mai ales că UBER trece prin diverse probleme aproape în orice țară în care activează și pierderile sunt de ordinul sutelor de milioane de dolari (mai exact, aproape 3 miliarde de dolari).

Pe numele său complet DiDi Chuxing, compania a luat naștere în 2012 și în următorii ani a crescut și absorbit alte servicii chinezești asemănătoare, astfel încât în 2013 avea o cotă de piață de 55% din piața de “taximetrie digitală”, să-i zicem. Iar piața chineză este foarte mare.

În 2015, UBER intră pe piața chineză. În 2016, UBER iese de pe piața chineză (părerea mea este că au fost dați afară), iar Didi le cumpără operațiunile din acea țară, ajutați și de cele 4,6 miliarde de dolari primite ca investiție de la cei trei giganți ai internetului chinezesc, ba chiar și de la Apple și diverse fonduri de investiții. Pe lângă achiziție, Didi investește un miliard de dolari chiar în UBER.

Vă spuneam că piața chineză este foarte mare. Didi operează în 400 de orașe chinezești, iar în 2016 compania a operat în medie 20 de milioane de călătorii zilnic. Zilnic! 20 de milioane! Au peste 17 milioane de șoferi înrolați în sistem și peste 400 de milioane de clienți. Comparați asta cu populația României, să zicem.

DiDi înregistrează anual mai multe călătorii decât UBER în toată istoria lor, transformându-i deja în cea mai mare companie de acest tip

Și treptat DiDi își continuă expansiunea. Au investit 1 miliard de dolari în UBER, da?

A investit o sumă probabil și mai mare în Grab, cea mai mare companie de “on-demand transportation” din sudul Asiei.

La începutul anului, DiDi a investit într-o companie numită 99, care operează servicii asemănătoare în Brazilia.

În Lyft, probabil cel mai important concurent UBER în SUA, DiDi a investit încă din 2015. Au și un parteneriat care le permite utilizatorilor de Lyft să comandă un DiDi când ajung în China și viceversa.

Pe 1 august, DiDi a anunțat un parteneriat strategic și o investiție în Taxify, companie estoniană care activează în Europa și Africa, inclusiv în România. Nu știu dacă are legătură directă, dar recent Taxify a anunțat micșorarea tarifelor în România la 1,1 lei/km, față de cei 1,3 lei/km de la UBER, iar începând de astăzi a intrat o promoție cu 0,65 lei/km, valabilă timp de două săptămâni. Apropo, puteți primi o cursă gratuită dacă vă înregistrați și introduceți codul promoțional HE24F (și cred că și eu primesc una).

Pe 8 august, DiDi a anunțat – ați ghicit! – un parteneriat strategic și o investiție în Careem, o companie cu 250.000 de șoferi în 80 de orașe din 13 țări din Orientul Mijlociu și nordul Africii.

Ca să citez din finalul acelui comunicat, DiDi operează sau colaborează cu companii ce acoperă în total 60% din populația planetei și peste 1000 de orașe.

Două concluzii:

1) Aceste servicii de taximetrie amatoare on-demand (nu-i pot spune ride-sharing) sunt prezente în întreaga lume și probabil vor rămâne prezente. Mă îndoiesc că interzicerea lor punctuală, în diverse localități sau chiar țări, va fi o măsură ce va rezista pe termen lung.

Tehnologia modernă schimbă conceptul de taximetrie și autoritățile și companiile clasice de taximetrie trebuie să se adapteze la așa ceva cu legislație care să împace capra și varza prin diverse reglementări. Vorbim de zeci de milioane de călătorii făcute zilnic și afaceri de zeci de miliarde de dolari; amorțeala autorităților nu poate ține la nesfârșit.

2) DiDi este cea mai mare companie de acest tip din lume și este implicată în funcționarea companiilor principale de pe alte continente. Pe termen lung, după maturizarea pieței, s-ar putea ca ei să domine totul, nu UBER, având în vedere că americanii n-au aceleași resurse financiare la dispoziție, plus că trec prin diverse scandaluri interne.

    13 comentarii

  1. Călătoresc cu DIDI in fiecare zi de 2 ori pe zi (serviciu -casa)…serviciu impecabil prin aplicație…dar ca sa te scoți mai ieftin….e mai bine sa alegi share-ride.
    Chestia e ca aplicația nu protejează clientul…ci șoferul.de exemplu dacă am făcut comanda și o anulez…DIDI îmi ia bani
    Dacă șoferul anulează comanda…nimic.
    Acum in China DIDI a mărit tarifele cu 15-20%,dar nu prea ai ce face…ca au monopol.La fel o sa fie și prin România .Cam asta e cu DIDI “la noi” în China :))).

      (Citează)

  2. Din punctul meu de vedere sa vina si sa se extinda si sa acapareze cele mai mari 5 orase din tara si sa le dea la mumu la Uber.

      (Citează)

    • Ok, poate sunt hater, dar atât timp cât nu e vorba de taximetria clasica, sa vina cât mai multe companii gen Didi și la noi. Acum UBER nu are competiție in Romania, din punctul meu de vedere. Taxify nu îl pot considera concurent.

      Și când ești “aproape” singur pe piața asta înseamnă ca poți scădea nivelul serviciilor pentru ca oameni care mine, care s-au obișnuit cu doua curse pe zi pe Uber și care fug de taxi, nu vor renunța imediat la tine. Pur și simplu nu au variante similare de costuri.

        (Citează)

    • E cu dus și întors asta. Și taxiurile au scăzut prețul, prin concurență, până ce sistemul nu se poate susține.

        (Citează)

  3. Companiile chinezești sunt demult pe val, doar că n-au vizibilitatea celor din US.
    Chiar sunt curios câtă lume știe că Tencent a cumpărat Riot Games și deține (printre altele):
    – 5% din Tesla
    – 12% din Activision Blizzard
    – 87% din Supercell (Clash of Clans)

    Sau că WeChat și QQ (ambele ale Tencent) bat spre 1mld MAU fiecare.

    Sau că Xiaomi e #1 ca vânzări de smartwatch/fitness tracker (link)

    PS.
    Trecând pe continentul nostru, nici Germania nu e de lepădat
    – Axel Springer are 97% din Business Insider
    – Bayer a cumpărat anul trecut Monsanto pentru $66mld

      (Citează)

  4. Radu, daca te uiti atent vei observa urmatoarele 3 tendinte, care se intampla in acelasi timp:

    1. Electrificarea.
    2. Autonomia.
    3. Ride hailing.

    Din acest motiv:
    – cele mai mari companii de ride hailing, au diverse programe pilot in lucru pentru masini autonome (dar nu fac masini)
    – companii electrice de automobile (Tesla), care au si autonomia in roadmap, planuiesc servicii de ride hailing (Tesla Network, si nu permit folosirea masinilor Tesla in alte servicii de ride hailing)
    – cele mai mari companii auto investesc in toate cele 3 tendinte (autonomie, electrificare si ride hailing)

    Cu alte cuvinte, cine va domina aceasta industrie este inca neclar – si nu cred ca va fi un singur player, deoarece ar avea nevoie de multe, multe masini autonome si electrice, si asta vine la pachet cu o multime de alte probleme. (cum ar fi o retea de superchargere, ori sisteme de incarcare automata)

    Pe de alta parte, aceste companii de ride hailing sunt bine pozitionate ca brand si infrastructura, in mintea utilizatorilor. Insa in momentul cand masinile devin autonome preturile la transport vor scadea considerabil (gen 5-10% fata de ce avem acum), si utilizatorii vor tine cont de asta in primul rand. Apoi de fiabilitatea si siguranta masinilor.

    Sa te uiti un pic si ce fac cei de la SoftBank, caci si ei sunt pe cai mari in ce priveste investitiile in aceste companii. Si oricat de multe probleme ar avea Uber, sunt cei mai buni intre aceste companii, din punct de vedere al executiei. Cred ca au fost un pic prea agresivi in extindere, si cumulat cu ideea de cash-cow atacati de toti. :)

      (Citează)

  5. @andu – “planuiesc servicii de ride hailing (Tesla Network, si nu permit folosirea masinilor Tesla in alte servicii de ride hailing)”, cum adica nu permit folosirea masinilor ? daca o cumperi este a ta, etc sau am pierdut eu ceva din vedere?

    imi place cum gandest Elon Musk dar discutand cu mai multe prieteni ( eu tinand de partea cu tesla) am ajuns la concluzia ca este doar varful iceberg-ului tesla, un GM daca se apuca sa produca electrice autonome (nu cred povestea ca sunt in urma tehnologic mai mult de 6-12luni) inghit praful de tesla instant
    https://blogs-images.forbes.com/bertelschmitt/files/2017/01/worldslargest16-2.jpg?width=960 vorbim de 10 milioane de VW, 10 Toyota, 9.5 GM vs … 76.000 Tesla (https://www.theverge.com/2017/1/3/14159292/tesla-q4-2016-delivery-production-model-s-x)

    in momentul de fata exista varianta de autopilot la mai multe companii, din cate citisem ceva pe china se fac teste cu audi/bmw/mercedes ( nu mai stiu exact ce firma era, parca xiaomi sau alibaba ) iar pe europa ca sa zic asa volvo (camioane detinut de renault vs volvo turism -china tata motors) are deja 95% gata sistemul pentru camioane testat pe la ei pe acasa cu succes (https://www.youtube.com/watch?v=Qb0Kzb3haK8 si http://fortune.com/2017/03/27/uber-otto-artificial-intelligence-truck-driving/ )

    asa ca pariul meu se duce pe companii mari gen Audi/BMW/Toyota care o sa se bata pe autopilot si o sa aiba parteneriate cu Didi/Uber. sigur o sa gasim 3-4 optiuni ca sa ne casam masinile si sa folosim exclusiv automate inchiriate

      (Citează)

    • Autopilotul este la ani buni distanță. Nu se vor face modificări legislative prea curând pentru a permite autonomie completă, fără om la volan.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus