un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Ministerul Comunicațiilor va cheltui milioane de lei pe un sistem de certificare a magazinelor online

11 Jul 2017  ·

TEHNOLOGIE  ·

10 comentarii

Ministerul are o idee năstrușnică: crearea unei autorități de certificare a magazinelor online de încredere, de la care să poți cumpăra fără teama că sunt fantome. Sună bine pe hârtie, dar în practică n-are nici un sens și vă zic mai jos de ce.

Problema este alta. Ministerul va face întâi un studiu de piață privind comerțul online din România, legislația actuală și impactul unei autorități de certificare care să ofere magazinelor un fel de ștampilă care să-ți spună că totul e bine. Bugetul alocat de minister pentru asta este de 3 milioane de lei, iar cel mai probabil suma include doar studiul de piață, nu și dezvoltarea acelui sistem de certificare. Sursa: Profit.ro

Trei milioane de lei aruncate pe apa sâmbetei. De ce zic asta? Am o listă întreagă de motive.

Ministerele noastre n-au implementat niciodată un proiect de succes pentru public în domeniul IT. Comparatorul de prețuri Veritel? Ziceți sincer, l-ați folosit vreodată? Știați că există? Am încercat eu să-l utilizez, dar interfața mi s-a împotrivit.

Monitorul Prețurilor? Nu l-am mai utilizat niciodată după ce am scris acel articol. SEAP? O glumă proastă. Site-urile ministerelor? Practic imposibil de găsit rapid ceva util pe acolo. Mergeți, de exemplu, pe Ministerul Mediului și vedeți dacă puteți afla dacă mai există programul Rabla și cu ce buget disponibil. Ghiseul.ro? Acceptabil, dar după ani de zile de chin. Cardurile de sănătate? Coșmar pe Elm Street.

Netograf? O altă tâmpenie. Site-ul cică măsoară banda ta de Internet. Mie mi-a spus că am 132 Mbps pe download. Speedtest rulează mai rapid un astfel de test și-mi spune că am 930 Mbps, cât am de fapt. Sunt curios dacă site-ul o fi costat ceva, având în vedere că Ookla oferă gratuit tehnologia de măsurare a benzii, câtă vreme tu ai un server pe care să o rulezi.

De ce face Ministerul Comunicațiilor acest lucru? Ca idee, M.C. are în subordine Poșta Română. Cu așa portofoliu de succes, eu nu le-aș lăsa nici responsabilitatea de a plimba un câine pentru 5 minute.

Serios vorbind, de ce nu se ocupă Ministerul Economiei de soarta magazinelor online? Internetul este un canal de vânzare, dar activitatea ține de comerț cu amănuntul; de asta se și spune uneori “comerț online”.

Aș înțelege dacă ANPC-ul ar dori să lanseze un astfel de sistem de certificare a magazinelor online. Ghiciți sub coordonarea cărui minister își desfășoară ANPC-ul activitatea? Exact, Ministerul Economiei.

Și rovignetele se pot cumpăra acum online. Asta nu înseamnă, totuși, că Ministerul Comunicațiilor trebuie să gestioneze și șoselele.

Astfel de certificări sunt ignorate de public. Nu-i prima certificare pe care magazinele ar trebui să o obțină. ARMO oferă o “marcă de încredere”, la fel și Trusted.ro. V-ați uitat vreodată după ele? V-au influențat decizia de achiziție?

În condițiile în care majoritatea vizitelor pe site-urile magazinelor se fac de pe mobile, iar în această perioadă chiar și 50% dintre comenzi se lansează de pe mobile, cine are timp și loc, pe un astfel de ecran mic, să caute logo-uri “de încredere”?

Știți la fel de bine ca și mine că magazinele care vând țepe își atrag clienții cu prețuri mici și metode dubioase de vânzare. Faptul că oamenii cred că pot cumpăra Ray-Ban cu 70 de lei sau Reebok cu 70% mai ieftin este o problemă și prezența sau absența unui logo pe un site nu va schimba asta.

În ce privește magazinele non-țeapă, acolo problemele sunt altele și le știți deja și pe acelea: livrări întârziate, confuzii cu stocuri, prețuri și reduceri calculate anapoda șamd. Nici o certificare din lume nu va rezolva asta.

Așa că, pe scurt, iată ce se va întâmpla:

  1. Ministerul Comunicațiilor va cheltui 3 milioane de euro pe un studiu
  2. studiul va spune că da, majoritatea românilor știu pe cineva ce a luat țeapă online; da, o parte dintre români are teama de a comanda online și preferă să cumpere prin metoda clasică; da, comertul online din România este foarte redus față de cel din alte țări și ar trebui făcut ceva în privința asta
  3. concluzia va fi că e nevoie de o certificare oficială în domeniu. Poate ceva asemănător cu frunza de pe produsele Bio, obținută după ce producătorul produsului dovedește niște practici și proveniențe impuse prin lege
  4. statul va cheltui alți bani, poate 11 milioane de lei, poate 27 de milioane de lei (the sky is the limit) pentru a oferi astfel de certificări. Probabil că magazinele le vor obține după ce vor depune un dosar în care vor demonstra că au sediu, cont bancar, vreo asigurare de transport, proceduri clare de gestionat stocurile și nemulțumirile clientului șamd.
  5. nu-i va păsa nimănui de toate acestea. Not a single fuck given. Dar măcar niște firme de consultanță și IT au mai luat câteva milioane de la buget, nu?

ofertele au fost depuse de Horvath&Partners Management Consulting (terț susținător IFUA Horvath&Partners Budapesta) și asocierile formate din Delloite Consultanță și Delloite Audit (subcontactant SCA Reff&Asociații) / Ernst&Young și Public Research / Agrafics Communications și Archidata / Gea Strategy&Consulting, I-Tom Solutions, Grupul de Consultanță pentru Dezvoltare DCG și Civitta Eesti AA (Estonia) / Smart Integration, AAA Management Information Consulting (Ungaria), International Consulting Expertise și East West Consulting (Belgia) / Certsign și UTI Grup.

    10 comentarii

  1. Nu esti tu cu astea, treaba ta e sa muncesti si sa platesti impozitele.

      (Citează)

  2. Studiul costa 3 milioane de lei sau de euro? Pentru ca moneda se schimba de-a lungul articolului.

    Comparatoare de preturi avem deja, price.ro de exemplu. Dar trebuie sa vina statul, sa dea chix intr-un domeniu deja rezolvat de piata.

    Cum se certifica magazinele online ca sunt sau nu de incredere? Cumpara in continuare oamenii de la ei sau dau faliment.

      (Citează)

  3. Daca estefacut de teamnet este clar.

      (Citează)

  4. Cu alte cuvinte sa ma praduim niste banii…

      (Citează)

  5. Ghici cine o sa castige dintre toti ofertantii

      (Citează)

  6. Ideea asta e deja inutila si fraudata masiv in domeniul siglelor de trusted sites / verified by McAfee, Norton Secured si restul. O analiza mai in detaliu aici: https://www.troyhunt.com/why-i-am-worlds-greatest-lover-and/

      (Citează)

  7. SEAP nu e o glumă proastă. E un sistem de achiziții publice, online, care chiar funcționează. Și e și util. Toate achizițiile publice sunt, astfel, vizibile pt toată lumea, cu beneficii reale în domeniul transparentei decizionale din administrație.
    Se mai fac ele manevre, dar SEAP îi încurcă destul de mult pe cei care vor să praduiască banul public.

      (Citează)

  8. Ookla nu mai ofera gratuit acel serviciu cam de o luna ;)

    “As of June 30, 2017 Speedtest Mini will no longer be available, and all current licenses will expire. We encourage you to upgrade to Speedtest Custom for free at your earliest convenience.”

    “Choose from a free subscription or unlock the full suite of configuration and analytics tools with a premium subscription starting at $1,995 per year.”

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus