un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube! Un subscribe ajută enorm.

EgyptAir: dacă a fost terorism pe un zbor decolat din Paris?

20 May 2016  ·

GÂNDURI  ·

26 comentarii

Dispariția avionului EgyptAir MS804 poate prevesti un scandal monstruos dacă ipoteza terorismului se dovedește adevărată. Vedeți, avionul a decolat de la Paris…

Ce se știe până acum: avionul se apropia de coasta Egiptului, zburând normal la 37.000 de picioare, când a cotit 90 de grade spre stânga și ulterior o buclă la 360 de grade, în timp ce în doar două minute a coborât până la 15.000 de picioare, contactul fiind pierdut când ajunsese la 10.000 de picioare. Epava este prin zona respectivă.

traiectorie_ms804

O astfel de coborâre rapidă are loc de obicei la o depresurizare bruscă. Dacă, de exemplu, se rupe ușa sau fuselajul la o altitudine unde aerul nu este respirabil și temperatura este de -60 de grade, pilotul începe o coborâre rapidă până pe la 3000 de metri, în timp ce pasagerii respiră din măștile ce cad din tavan și, de preferință, nu mor de spaimă.

EgyptAir cam asta pare să fi făcut. O coborâre rapidă, dar ce a cauzat depresurizarea? Să se rupă ușa sau fuselajul este ceva extrem de rar, probabil doar câteva cazuri în toată istoria aviației. Un alt motiv bun ar fi o bombă ascunsă la bord, caz în care lucrurile se complică enorm deoarece avionul decolase de pe Charles de Gaulle Paris, unul dintre cele mai mari aeroporturi europene și unde te aștepți ca securitatea să fie de top.

Dacă cineva a pus o bombă în interiorul unui bagaj și a trecut de securitate? Dacă unul dintre manipulanții de bagaje a pus bomba în avion? Dacă unul dintre pasageri a intrat cu o bombă? Dacă bomba a fost pusă pe un alt aeroport (zburase în Eritrea și Tunisia în aceeași zi) și cei din Paris n-au văzut-o? Teorii greu de crezut, dar până la urmă orice e posibil, inclusiv niște bombe mai greu de detectat.

Toate acele manevre pot semnala și o problemă la bord, de exemplu o încercare de preluare a controlului avionului de către un pasager care a intrat peste piloți. Asta este o teorie și mai greu de crezut. EgyptAir a trecut printr-o deturnare acum o lună (teroristul cu bomba falsă care și-a făcut selfie-uri cu pasagerii după ce a forțat avionul să aterizeze în Cipru – îl părăsise nevasta sau ceva așa) și probabil că zburau cu ușa bine închisă. Între pasageri erau 3 membri ai securității companiei, probabil deghizați, probabil înarmați. E greu de crezut că un terorist ar fi putut face ceva în prezența lor, plus că nu înțeleg de ce ar fi fost aleasă această rută.

Sigur, poate pilotul s-a sinucis. Cineva de la manșa avionului a făcut acele manevre.

Mai există posibilitatea unei probleme tehnice. Nu știu, a căzut un motor, la propriu, s-a rupt aripa, s-a blocat elevatorul. Sunt greu de explicat acele manevre, dar când vor fi găsite cutiile negre și înregistratoarele audio vom afla totul.

Sper să nu fie varianta teroristă. Asta ar întoarce pe dos tot ce credem despre securitatea aeroportuară în Uniunea Europeană. SUA, Rusia și Egiptul deja au declarat că momentan indiciile duc spre o bombă.

BBC a făcut un coverage de zile mari toată ziua, cu update-uri dese pe o pagină specială. O lecție de jurnalism în mediul online modern.

    26 comentarii

  1. “ipoteza terorismulu” Romania si Euro 2016
    -meciul România-Franţa din deschiderea campionatului Euro 2016, ar fi vizat de atacuri teroriste, avertizează poliţia federală germană
    -Franta va inchide spatiul aerian deasupra celor 10 stadioane unde se vor disputa cele 51 de meciuri
    -suporterii vor trece prin trei filtre successive inainte de a intra in tribune
    -45 politisti romani vor fi detasati in Franta pe durata campionatului european de fotbal

      (Citează)

  2. SUA tocmai a anuntat ca imaginile de pe satelit nu indica o explozie.

      (Citează)

    • Inteleg astfel ca exista supraveghere video non-stop.

        (Citează)

    • Acum ce să zic, sateliții ăia nu filmează Full HD non-stop. Dacă n-ai prins în fotografie fix momentul exploziei, nu apare, că după 3 secunde nu mai e flacără la acele viteze. Plus că poate a fost ceva mic, cât un hublou, cât o ușă, nu explozie ca-n filme.

        (Citează)

    • La avionul rusesc doborat in Egipt, americanii prinsesera momentul exploziei pe satelit, probabil sunt ceva camere termice, calitatea video fiind slaba.

        (Citează)

    • Daca a disparut de pe radar e clar ca s-a dezintegrat in aer. Iar cea mai probila cauza a dezintegrarii e explozia (fie bomba, fie racheta fie incendiu).

        (Citează)

  3. Si toate acestea, culmea, se desfasurau in momentul in care zborul a iesit din spatiu aerian grecesc si trebuia preluat de turnul de control egiptean. Da, momentul perfect in care avionul nu mai tine legatura cu cineva de la sol. La fel ca si in cazul zborului malaysia 370

      (Citează)

    • Nu înțeles totuși ce paralelă vrei să tragi. Sunt multe locuri fără radare pe Pământ, iar avioanele sunt mereu în spațiul aerian controlat de cineva, handoverul se face instant.

        (Citează)

    • Plus ca radarele militare “nu prea” se bazeaza pe ce transmite avionul…

        (Citează)

  4. Serban Cristian

    20/05/2016 la 8:35 AM

    Logica imi spune ca daca exista bomba ar fi activat o pe teritoriul european pentru impact emotional maxim si nu deasupra apei la intrare in egipt.

    Cat despre eficacitatea politiei si securitatii francezilor as fi ceva mai modest avand in vedere evenimentele recente de pe la ei rezolvate cu fundul.

      (Citează)

    • Mai e o teorie: a fost un test. Poate a inventat cineva o bombă mică, una care încape în lichidul permis la bord. Cică atunci când au fost interzise lichidele, prin 2004, l-au prins pe unul cu o astfel de bombă, dar planul era ca ulterior să fie 7 teroriști pe 7 avioane, fiecare cu câte o bombă. Era doar un test inițial.

        (Citează)

    • Eu nu vad care ar fi problema sa faci o bomba cu lichide. Poti sa iei 1 litru de lichide impartit in recipiente de 100 ml, eventual intra mai multi teroristi sa aiba mai multi litri. In aeroport poti cumpara diverse recipiente mari asa ca eu oricum nu inteleg motivul pentru regula cu recipientul maxim de 100 ml (exceptand motivul comercial, binenteles).

        (Citează)

  5. nici io nu prea cred in ipoteza terorista, de data asta. Decat daca pilotul a tipat Allahu Akbar! si a aruncat cu avionul in jos.

      (Citează)

  6. la ce tehnologii si net sunt in ziua de azi, de ce naiba nu pun live cam-uri in cabina pilotilor si compartimentul pasagerilor? daca nu prea mai ai ce sa faci in cazul unui terorist la bord, macar stii clar ce s-a intamplat, vezi! un ajutor in plus fata de cutiile negre.

      (Citează)

    • Lene și costuri. Se vorbește de mult timp ca acele cutii negre să transmită permanent datele spre centre, prin satelit, ca să nu stai să le cauți apoi după impact. Și-ar putea adăuga ușor și câte o imagine pe acolo.

        (Citează)

  7. E periculos cu zborurile astea intre orase islamiste. Probabil cea mai periculoasa cursa ar fi Bruxelles-Paris sau Paris-Londra.

      (Citează)

  8. Nu inteleg de ce toata lumea crede ca securitaea pe CDG este una de top? De unde s-a propagat ideea asta?

      (Citează)

    • Păi aeroport mare al Europei, investiții recente în el, francezii au avut istoric cu terorismul încă de la problemele cu Algeria. Adică la belgieni am înțeles, ăia sunt relaxați acolo, dar francezii au luat mereu în serios paza și securitatea.

        (Citează)

  9. Poti cumva gasi pe flightradar24 sau alta aplicatie de genul asta, istoricul cursei?

      (Citează)

  10. Ar mai fi o variantă: unul din cei trei “air marshall” sau cum se numesc la ei, a schimbat tabăra. Sau o schimbase mai demult, dar abia acum a arătat cine e. Dacă erau egipteni, cu atât mai mult. Apoi, erau înarmați: un glonț acolo unde trebuie, și gata: depresurizare. Sau poate doi dintre ei, sau chiar toți trei. Unul păcălește piloții să deschidă ușa, îi amenință să oprească orice transmisie, și iată blackoutul.
    Sau poate toți cinci au hotărât să meargă la cel de sus al lor.

      (Citează)

  11. Ionut P:
    la ce tehnologii si net sunt in ziua de azi, de ce naiba nu pun live cam-uri in cabina pilotilor si compartimentul pasagerilor? daca nu prea mai ai ce sa faci in cazul unui terorist la bord, macar stii clar ce s-a intamplat, vezi! un ajutor in plus fata de cutiile negre.
    Sa traiesti Maria Ta!
    Daca ar citi si frantujii blogul lui Radu poate ca…

      (Citează)

  12. asta cu securitatea de top pe CDG e chiar amuzanta. zbor foarte des de acolo, ma uimeste de fiecare data (de fapt ma enerveaza) cat de nepregatiti par toti cei de la securitate, cel putin cei cu care ai contact. unii de abia se uita la ecran, am trecut de nu stiu cate ori cu apa, am colegi care au trecut cu ditamai briceagul. unii iti zic sa scoti electronice si baterii, altii nu, etc. e o gloata de tipi (si multe tipe) angajat prin diversi prestatori de servicii la salariu minim, nu poti sa te astepti la mare profesionalism de la ei.
    in alta ordine de idei, am decolat de pe CDG cu 2 ore inainte de zborul asta nefericit, tot peste Mediterana. e deja a doua oara cand mi se intampla sa plec de pe un aeroport la cateva ore inainte de alt zbor care nu a ajuns la destinatie, ceea ce nu e chiar placut…

      (Citează)

  13. Hai mai Radule ca doar stii ca securitatea pe aeroporturi e o gluma proasta, totul e de fatada sa creada lumea ca e mai in siguranta. Aberatiile cu lichide ca nu poti avea cu tine o sticla de apa dar apoi o poti cumpara de la magazine la supra pret. Nu te lasa cu cutit dar apoi poti merge sa mananci un steak si sa pleci cu cutitul pe avion ca oricum nu te mai verifica nimeni. Body scaner care nu poate vedea pe lateral doar in fata si in spate.
    Un radar bate pe raza de 60-200 km, cum majoritatea sunt installate mai mult de 20 de ani.

      (Citează)

    • Nu-i chiar așa. Lichidele vândute în aeroport au trecut și ele prin filtrele de securitate. Dacă cel mai rău lucru pe care-l poți lua este un cuțit de friptură, nu ești mare pericol. Chiar a existat un complot cu bombe lichide, deci temerile sunt justificate.

        (Citează)

  14. Ai naibii grecii astia, cum se exprima ei in picioare si nu in metri …

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus