un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Unde se dovedește că să micșorezi TVA-ul înainte de termenul oficial este o decizie complicată

6 Jan 2016  ·

GÂNDURI  ·

30 comentarii

Circulă pe net imaginea asta despre cum Kaufland păcălește clienții că a redus TVA și de fapt nu l-a redus deloc! O lădiță este la același preț pe 28 decembrie ca și pe 3 ianuarie, deși lângă ea este o etichetă care anunță că noul preț are TVA-ul redus de la 24% la 20%.

kaufland_tva

Zeci de share-uri. Oameni nervoși zic:

  • “Sugatorilorrrrrr,nu mai mințiți poporul! !!”
  • “Ziceați că ați redus TVA-ul??? Hmmm… vă contrazic!!! Ia priviți dovada!!! Deci, cum rămâne?????”
  • “Draga Kaufland, de ce mănânci rahat ca ai redus prețurile conform noii cote de TVA de 20%? Cum explici poza atașată?”

 

și desigur clientul nemulțumit care însă cumpără cu regularitate de la Kaufland:

Dragii mei, macar nu mintiti. Ca stiu foarte bine ce cumpar de la voi si are acelasi pret de luni de zile.
Sunteti ordinari si nu va deranjeaza. Da, aveti preturi mai mici fata de altii dar si calitatea produselor voastre e la pamant.
Daca nu as fi fan de ulei de susan prajit… Nu m’ati prinde prin haosul din magazinele voastre..

El n-ar veni la Kaufland, dar uleiul ăla de susaj prăjit… mamă-mamă cum e!

Bine. În realitate, Kaufland a anunțat că încă de pe 16 decembrie reduce prețul multor produse, suportând reducerea din buzunarul lor, ducându-le la același nivel de preț la care vor fi după 1 ianuarie, când urma să scadă TVA-ul.

Adică în decembrie, dacă un produs costa 100 de lei + 24 lei TVA, Kaufland l-a făcut 96,78 lei +23,22 lei TVA, ceea ce în total face 120 de lei preț de raft. După 1 ianuarie, au scumpit la loc produsul la 100 de lei, dar a scăzut TVA-ul la 20 de lei, deci tot acolo e prețul de raft.

Nu-i vreo mare scofală, mai mulți retaileri mari au făcut același lucru pentru a încuraja cumpărăturile înainte de sărbători și a atrage oamenii în hipermarketul lor, pe principiul “noi deja am scăzut cu 3,2% prețul”. Kaufland a făcut asta, Carrefour a făcut la fel, alții au făcut același lucru în trecut, când s-a micșorat doar TVA-ul la alimente, aplicând reducerea cu câteva zile înainte.

E o metodă uzuală de marketing, nimic mai mult, probabil e și scrisă în manuale. Câștigi mai mult cu o astfel de reducere, chit că-i mică, făcându-ți publicitatea pe seama ei și aducând aminte oamenilor de magazinul tău în perioada sărbătorilor, decât pierzi pentru că te înjură câțiva hateri pe net care se așteptau ca pe 1 ianuarie să vadă alte prețuri la raft.

Dar sigur, e o poză pe net, e clar adevărată, deci să înjurăm!

Sunt sigur că sunt multe magazine sau business-uri unde n-au scăzut deloc prețurile. Reducerea trebuia să fie de 3,22%. Personal nu sunt sigur dacă reducerea TVA-ului a fost gândită ca un beneficiu adus consumatorului final (serios, 3,22%? Abia se observă asta!) sau firmelor care, dacă scad TVA-ul fără a scădea și prețul, rămân cu 3,22% în plus din cifra lor de afaceri în cont. Pentru o firmă ce rulează sume mari anual, diferența chiar este importantă, poate însemna noi investiții, noi angajări șamd. Amintiți-vă că la 1 octombrie reducerea CAS-ului pentru contribuția angajatorului cu 5% a fost transmisă ca o metodă de încurajare a mediului de afaceri.

    30 comentarii

  1. TVA-ul impacteaza direct consumatorul final, pentru ca el este cel ce il plateste.
    Cand s-a marit nu s-a marit ca sa ia bani de la firme ci de la populatie.
    Personal consider ca se va intampla la fel cum s-a intamplat cand s-a micsorat TVA la alimente, patronii vor face burta mare crescand cifra de afaceri si automat si profitul. Nu am fost atent daca a scazut pretul la benzina cand a scazut si TVA-ul.

      (Citează)

    • Cum ai putea sesiza asta? Prețul fluctuează zilnic, iar reducerea ar fi de la 5 lei la 4,984 lei.

        (Citează)

    • Esti total pe langa subiect baiete !
      TVA ( taxa pe valoarea adaugata ) este o componenta in formula care se aplica la calcularea pretului final de vanzare si ( in limbaj usor ) reprezinta suma pe care o datoreaza comerciantul in urma cumararii si ulterior vanzarii de marfuri.
      Si se calculeaza asa :
      TVA colectat ( tva platit de clientul final in pretul final ) – TVA deductibil ( tva platit de comerciant la achizitionarea marfii ) = TVA datorat de catre comerciant statului !

      DECI fie ca TVA-ul este de 50 % fie ca este de 10 % pretul ( in a carui formula de calcul este inclus TVA ) este platit in orice caz de catre cumparator !
      Scaderea sau cresterea TVA-ului afecteaza in mod pozitiv, respectiv negativ, doar pr comerciant ! In sensul ca din banii incasati pe pretul produsului va plati la stat o taxa mai mica ( in cazul scaderii cotei tva ) si va plati o taxa mai mare in cazul cresterii cotei tva.
      Cumparatorul este impropriu afectat de crestere sau scaderea cotei tva. Pentru ca, daca luam exemplul de fata, Cota TVA a scazut ( atentie deci ! A ascazut doar taxa datorata de comerciant ! ) si comerciantul mentine pretul ( deci plateste mai putini bani la stat si ii raman mai multi bani lui ) cumparatorul plateste aceeasi suma ! (Deci nu este afecat nici pozitiv nici negativ ).

      Deci ! Retineti ! Cresterea scadera cotei TVA este facuta/afecteaza agentii economici/comerciantii/patronii sau cum vreti sa ii numiti. In sensul ca vor castiga mai mult sau mai putin in functie de crestere / scadere a cotei.
      Cumparatorul / clientul final nu este afectat ! Are nevoie de produs – > il cumapara indiferent de pret ( daca isi permite ) daca nu , nu il cumpara ! sunt persoane care indiferent ca era 24% sau ca este acum 20 % tot nu cumpara un anumit produs sau tot il cumpara, indiferent de pret.

        (Citează)

    • Corect, dacă mâine TVA-ul se face 2000%, cumpărătorul / clientul final nu va fi afectat :roll_eyes:

        (Citează)

  2. Cum ai zis si tu – reducerea TVA nu obligă pe nimeni să scadă prețurile. Mulțumesc pentru cei 3.22% profit în plus. Dacă asta te deranjează atât de tare esti liber să cumperi de altundeva.

      (Citează)

  3. Greșeala lor fiind că nu au marcat reducerea de la început așa cum au actualizat pe varianta de după 1 ianuarie.

      (Citează)

    • Cred că e o situație care nu poate fi bine explicată. Oricât ai zice că ai făcut deja reducere, oamenii se așteaptă să vadă ceva de la 1 ianuarie, că vine avalanșa de știri cu “de azi e mai ieftin totul!”

        (Citează)

  4. “E o metodă uzuală de marketing, nimic mai mult, probabil e și scrisă în manuale. Câștigi mai mult cu o astfel de reducere, chit că-i mică, făcându-ți publicitatea pe seama ei și aducând aminte oamenilor de magazinul tău în perioada sărbătorilor, decât pierzi pentru că te înjură câțiva hateri pe net care se așteptau ca pe 1 ianuarie să vadă alte prețuri la raft.”

    Mergem pe principiul asta, de ce sa construim brand trust cu consumatorii, mai bine ii pacalim ca sa bagam noi in buzunare.

    Sa-si tina aceleasi preturi cu tva-ul scazut, sincer nu ma intereseaza. Dar nu te caca pe tine in stanga si in dreapta ca ai preturi mai mici acum.

    Analizele si conceptele astea de marketing se bazeaza pe cifre si numere. Oamenii mai au si o alta parte pe langa cea logica.

    Cum a ramas cu strategia “hai sa facem niste reduceri adevarate, sa dea omul de stire mai departe la prieteni, atragem clienti noi, posibil sa devina fideli pe mai tarziu.”

    Si uite ce spune cineva care a stat in Franta 2 ani:
    “am prins gustul cumpărăturilor la reduceri. Aici reducerile sunt reduceri. Nu zic, or face și ei vreun șmen ceva, dar mi-am luat niște blugi Levis, care costau 125 de euro la preț întreg la doar 50 de euro. Faceți și voi calculele;”

    Ce naiba s-a intamplat cu consumer oriented business? La noi sunt multi prosti si lasa ca merge.

    Frustratii aia nu sunt ei nervosi ca n-au scazut preturile, sunt deranjati ca se simt pacaliti. Mare diferenta aici.

      (Citează)

    • Da, dar… chiar au scăzut prețurile. Și lasă-mă cu francezii, că nu știm ce campanie de reducere era. Am fost și eu într-un outlet acolo, am luat Armani și Versace de 4 ori mai ieftin, dar am înțeles principiul din spate și de ce nu poate fi mereu așa. Similar și de Black Friday, am înțeles cum e mai ieftin, am înțeles și de ce cantitățile sunt limitate tocmai pentru că e mai ieftin.

        (Citează)

  5. Problema este ca, acele ladite sunt 14.5 de cand kauflandu

      (Citează)

  6. Am un Carfour foarte aproape asa ca majoritatea cumparaturilor le fac acolo.
    Am observat ca in a 2 a jumatate a lui Noiembrie multe preturi au mers in sus cu vre-o 50 bani, ba chiar 1 leu. Drept este ca a aparut si sigla aia Star-Wars cacat la produsele respective.
    Dupa 1 ianuarie, aseara de exemplu, m-am dus sa iau niste chestii marunte si preturile la majoritatea produselor sunt neschimbate, unele mici exceptii cu 20-30 bani mai mici dar cu eticheta mare: TVA redus.
    Pe de alta parte pretul la carburanti tot scade de ceva vreme si nu se vede aproape deloc in pretul produselor, dar imi amintesc momentul X cand s-a introdus nush ce taxa de 7 centi la carburanti si preturile au mers in sus instant. Acum motorina si benzina sunt cu approx 1 leu mai mici decat in urma cu 6 luni si preturile la raft sunt neschimbate, ba chiar putin mai mari.
    Destul de rar, cand apuc sa ma uit la TV mai vad cate un grafic cu preturile care cica au scazut cu 1.2 % si alte balarii de genu asta. E o fraiereala, la raft pretul e neschimbat la majoritatea produselor.

      (Citează)

    • fa`ti un supermarket si schimba in fiecare zi pretul la raft in functie de pretul carburantilor.. fa-ti o alimentara de coltul blocului macar, si iti poti face o idee ce inseamna ca si volum de munca sa faci zilnic treaba asta. da, am vazut la megaimage etichete electronice, noh, alea erau faine.. altfel.. nu se justifica

        (Citează)

    • Au scăzut preturile, zice ZF: http://www.zf.ro/eveniment/primul-raport-dupa-reducerea-tva-de-la-24-la-20-index-zf-pretul-unui-cos-cu-50-de-produse-nonalimentare-si-bauturi-alcoolice-s-a-redus-in-medie-cu-3-14954704

      La unele chestii sper să nu scadă. Dacă o chiflă costă 1 leu, degeaba mâine costă 0,97 lei, că nu-mi va da nimeni rest 3 bani.

      Multe produse au preț rotunjit. Unele în sus, unele în jos, magazinul iese pe total pe profit. Nu cred că le pot reduce chiar pe toate.

      Eu m-am întrebat în legătură cu asta la McDonald’s (și în restaurante, de altfel), care au prețuri rotunjite. Ce s-a întâmplat când a scăzut TVA-ul la alimente, meniul de 5 lei a început să coste 4,6 lei?

        (Citează)

    • cand citesc comentarii de gen: pai dolarul urca si cade, “fluctuiaza” cum se zice..
      pai daca este asa atunci de ce nu a scazut si pretul benzinei suficient de mult? petrolul e $34 pe baril. companiile aeriene or sa bata la usa sa calatoresti cu avionul, gratis. =]

        (Citează)

  7. Salut, de unde vine cifra de 3.22% ?

      (Citează)

    • Așa dă din calcul. O reducere cu 4% a TVA-ului înseamnă o reducere cu 3,22% a prețului total, pentru că TVA-ul este doar o componentă a prețului și aceasta e ponderea lui.

      Dacă un produs costa înainte 100 de lei, plus 24 lei TVA, acum costă 100 de lei, plus 20 de lei TVA. Prețul de raft a scăzut de la 124 la 120 de lei, adică a scăzut cu 3,22% (așa dă din calcul dacă faci 120/124)

        (Citează)

  8. Intreb, nu dau cu parul: stie cineva daca emag a redus preturile conform noului TVA? Eu tot am urmarit un ps4 dar pretul nu a scazut…

      (Citează)

    • Nu zice nimeni sa schimbi pretul zilnic la produse in functie de carburant dar vad ca preturile sunt approximativ aceleasi cu foarte mici variatii, de obicei in sus. Macar odata pe luna s-ar putea ajusta.
      Daca e chiar asa mare bataie de cap de ce Doamne avem joi banane cu un pret si in weekend avem banane cu 1 leu cel putin mai mare? (valabil pentru aproape toate produsele de aprozar gen legume/fructe).
      Cred ca toate produsele ar trebui sa aibe pret putin mai mic din moment ce toate produsele sunt transportate si unul din motivele de scumpit de obicei este – a crescut pretul la carburanti. Acum ca a scazut nu zice nimeni nimic.
      Sa nu credeti ca doar la noi se intampla asta.
      In Tesco in Ungaria am urmarit un anumit produs destul de multa vreme si intr-o zi l-am vazut la promotie dar nu mica mi-a fost mirarea cand am vazut ca pretul era mai mare decat cel initial cu vr-o 600 FT (approx 10 lei)!

        (Citează)

    • Calculul zice că un PS de 1500 de lei ar trebui să coste 1453 de lei după reducerea TVA-ului. Nu știu ce să zic, dacă pentru o reducere de 50 de lei nu cumpărai, nu cred că-ți va aduce mari economii oricum.

      Mai trist este că ieftinirea PS-ului în state nu se cunoaște încă și la noi. Probabil alte stocuri și întârziere în propagarea reducerii.

        (Citează)

  9. Marius:
    Intreb, nu dau cu parul: stie cineva daca emag a redus preturile conform noului TVA? Eu tot am urmarit un ps4 dar pretul nu a scazut…

    Au redus, exact cum a redus şi Kaufland. Nici la Altex nu am văzut micşorarea de TVA, am 3 produse în coş şi preţul e la fel de mai bine de-o lună.

      (Citează)

  10. Reducerea de TVA la servicii, precum incarcare electronica, se simte… La mai multe cartele incarcate, bagi mai mult, ca primesti 1-2 ron bonus…
    Deci merita in functie de furnizor.

      (Citează)

  11. mai trebuie tinut cont si de evolutia cursului valutar. majoritatea produselor din retail si online sunt cumparate pe valuta. La retail intr-adevar nu sta nimeni sa le actualizeze zilnic la ora 13, dar pe site uri ele sunt actualizate aproape zilnic. si cand iti creste USD ul cu 2% in 2 zile ce reducere de tva astepti!?

      (Citează)

  12. Dan:
    fa`ti un supermarket si schimba in fiecare zi pretul la raft in functie de pretul carburantilor.. fa-ti o alimentara de coltul blocului macar, si iti poti face o idee ce inseamna ca si volum de munca sa faci zilnic treaba asta. da, am vazut la megaimage etichete electronice, noh, alea erau faine.. altfel.. nu se justifica

    hahaha etichetele de la mega image mareste pretul cand raman putine produse pe stoc in functie de cautare =))

    Daca din sortimentul de apa minerala, borsec se da in draci, creste pretul frumusel cand se apropie stocul de sfarsit pentru a se da si celelalte sortimente.
    Ei nici nu mint: Eticheta electronica – Preturi/Stocuri monitorizate zilnic! :))

      (Citează)

  13. *maresc

      (Citează)

  14. Tocmai ce Kflnd terminase o actiune de amploare in care castigase engros imagine printr.un concurs national adresat scolilor, cu premii multe si consistente (categoria under 18 si ceva parinti din dotare).
    Aceasta “pacaleala” va deranja pe putini, desi este NEscuzabila.

      (Citează)

  15. Data aia de 16 nu e aleasa din motive de marketing ci din cauza ca este mai simplu sa faci modificarea dpdv logistic cat timp ai angajati disponibili.

    Faptul ca nu toate preturile se schimba nu este un complot al retailerilor, exista anumite reguli de pricing (gen sa se totunjeasca la 50 de bani sau sa se termine in 99). Pt produsele ieftine sansa ca rotunjirea sa fie la fel e mare.

      (Citează)

  16. Motorina s-a ieftinit (am pus cu 4.51 la Rompetrol M Bravu pe 2 ian) . Ca si idee pe 31 decembrie cand ma duceam spre munca “PECO”-urile erau full de masini sa faca plinul (cu 4.75 motorina / 4.95 benzina)…

    Reducerile la raft sunt doar marketing , si daca ma asteptam ca la un magazin de cartier din spatele blocului sa nu se vada reducerea din TVA , nici pe bon , nici in realitate , ea nu s-a vazut nici in lanturile marilor hypermarket-uri ce doar se bucura ca ingroasa profitul .

    Cifra de afaceri , sume mari rulate de la ce sume vorbim ?

    PS : Serban Voda colt cu Viilor , este un magazin de cartier care numai azi vanduse pana la ora 20 de 8500 LEI . Crezi ca se vede scaderea TVA in profitul operational de la sfarsitul zilei ? Eu cred ca da , si ma deranjeaza ! Sper sa se rezolve cumva – pe mine nu ma “rupe foamea” , dar am vazut batrani ce nu-si permit o paine mai buna , o apa minerala , sau o bere .

      (Citează)

  17. ieri au schimbat prețul la 8,49 … au pus un discount de 41%.
    mi-am cumpărat si eu 2 lăzi :))

      (Citează)

  18. E absolut adevarat ca nu sunt obligati sa scada preturile in sine, ci doar contributia la stat. Nu vad nimic de comentat la chestia asta, se aplica principiul economiei de piata: nu-ti convine, mergi mai departe. Revolutiile astea pe fb ma lasa rece.
    La fel de adevarat este si faptul ca publicitatea falsa este ilegala. Poate “inteligentii” de pe fb ar trebui sa atace institutiile statului care nu aplica legea. Sunt sigur ca cineva, undeva in Romania, e platit din banii nostrii sa verifice astfel de tertipuri comerciale……dar, ce stiu eu, mu*e Kaufland !!!!

      (Citează)

  19. nwradu: Corect, dacă mâine TVA-ul se face 2000%, cumpărătorul / clientul final nu va fi afectat :roll_eyes:

    Raspunsul meu era pt L!nuX ( primul coment al acestui articol. Se pare cam raspuns cu destinatar gresit. Totusi… ca sa iti raspuns si tie…
    In teorie TVA NU POATE FI MAI MARE DE 100%. Chiar si asa 100% ar insemna ca TVA ( Taxa pe VALOAREA ADAUGATA – ADAOS COMERCIAL ) ar fi retinuta integral de catre stat ceea ce nu se poate.
    Ma zbat sa va fac sa retineti… dinamica cotei TVA se adreseaza si afecteaza strict agentii comerciali de orice natura !
    Incerc sa va fac sa intelegeti ca micsorarea cotei TVA ( in cazul de fata ) nu este decat o “pomana” electorala dar care, atentie ! Nu este adresata oamenilor de rand ( asa cum pare ) ci mediului de afaceri !

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus