un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum am circulat excelent în ziua protestului masiv din București

24 Dec 2015  ·

AUTO  ·

13 comentarii

Poate că veți surprinși că joi, pe timpul grevei transportatorilor, s-a circulat foarte bine în București. Am mers Tineretului-Băneasa și înapoi și am făcut chiar mai puțin decât de obicei.

La dus a fost super. Liber prin pasaj, fluent pe Lascăr Catargiu, iar în Piața Victoriei n-a fost nimic important de menționat. Protestatarii erau îngrădiți cu două garduri și un cordon de jandarmi, traficul spre Aviatorilor se desfășura fluent, fără probleme. Da, cei care aveau treabă chiar la Victoriei sau pe Kiseleff probabil că au întâmpinat probleme, dar în rest s-a circulat bine.

La întoarcere a fost la fel de bine. Kiseleff era blocat de poliție, așa că am fost deviați spre Charles de Gaulle, singurul moment când am stat în aglomerație. Waze mi-a spus să o iau pe Dorobanți și așa am făcut, am mers fluent până la ASE, unde am trecut prin Piața Romană și de acolo spre casă.

De ce s-a circulat așa bine? Pentru că era Poliție peste tot, în fiecare intersecție. Asta nu înseamnă că făceau ei vreo magie pentru a descurca traficul, că în principiu s-a mers la semafoare, ci doar că de față cu Poliția șoferii se comportau exemplar. Nici o intersecția blocată, nici un galben forțat, nici o mașină oprită pe banda 1, nici o depășire pe contrasens sau pe șina tramvaiului, nici o mârlănie în trafic pe tot acest traseu.

La Piața Romană a fost singurul loc unde Poliția schimbase un pic regulile jocului, un agent făcându-mi semn să intru pe roșu în intersecție, ca și cum ar fi fost un giratoriu normal, nesemaforizat. Am dat prioritate și am intrat.

Pe total, asta înseamnă ordine și disciplină. Asta înseamnă răbdare în trafic și respectarea regulilor. Am putea circula normal, dar trebuie să respectăm toți niște reguli simple. Imediat ce unul depășește pe linia de tramvai și apoi se milogește să fie lăsat în față, alte trei mașini nu mai prind acel semafor și forțează galbenul sau roșul. Imediat ce unul forțează galbenul sau roșul și intră în intersecție, cei puși în dificultate vor face apoi la fel și ei, “că altfel nu mai trec niciodată”.

Din experiența mea, însă, este imposibil să-i convingi pe toți ca de mâine să se schimbe. De mâine să respectăm regulile, toți, întotdeauna. Mereu vor fi niște mârlani cu atitudinea “mă doare undeva de ceilalți, opresc unde am eu chef”. Joi am avut parte doar de o mostră de “ce-ar putea fi”. Luni ne întorsesem deja la normalitate, intersecții blocate, trecut pe roșu la 15 secunde după schimbarea semaforului (am numărat), intrat pe interzis ca să scapi de aglomerație șamd.

Și, desigur, asta înseamnă prezența Poliției în trafic, în intersecții, cu ochiul pe contravenienți. Că dacă stau la pândă, la shaorma sau îi stau slugi lui Oprea sau altuia ca el, n-are nici un rost.

    13 comentarii

  1. E bine ca ai apucat sa pui articolul la timp :))

    Pe de alta parte, s-a circulat decent si seara, la 6:30-7:00, in cartierele marginase gen Dristor, Salajan. Spre deosebire de ziua cu greva ciobanilor.

    Asadar, as crede ca de vina pentru traficul fluid a fost numarul mai mic de masini de pe strazi pentru ca s-a anuntat protestul din timp.

      (Citează)

  2. Ceva mai probabil a fost faptul ca multi din cei ce lucreaza sau trec in mod normal prin zona si-au lasat in ziua aceea masinile acasa (metroul a fost mai plin decat de obicei). Si azi s-a mers nemaipomenit de bine de dimineata si nu dirija politia pe nimeni…

      (Citează)

  3. Acum cateva luni facea furori pe internet un filmulet cu politia rutiera patruland intr-o masina fara inscriptii si aplicand amenzi celor care faceau cele pomenite mai sus de tine. Se pare ca a fost doar de marketing, pentru ca nu s-a mai vazut/auzit nimic de atunci. Cel mai bun etalon de performanta pentru politia rutiera este acela cand te apropii de un filtru de politie si incepi ca sa numeri cati soferii de pe contrasens iti dau falsh-uri pentru a te averitiza. In mod normal nu ar trebui ca sa te avertizeze nimeni, ba chiar ar trebui sa fie o bucurie pentru participantii la trafic cand un sofer ce incalca regulile de circulatie este sanctionat, pentru ca ar spori siguranta in trafic. In realitate lucrurile stau insa prost, soferii nu considera ca politia rutiera este in ajutorul lor in vre-un fel si considera ca pentru binele lor trebuie sa semnalizeze filtrele rutiere soferilor de pe contrasens in speranta ca si ei vor fi la randul lor averitizati. Eu personal as aprecia foarte mult daca polia rutiera ar iesi noapea pe drumurile nationale si ar masura intensitatea luminoasa a farurilor la nivelul ochilor, pentru ca sunt o multime de soferi care ori tin faza scurta prea sus ori merg direct cu fara lunga si te orbesc iar in viraze abia mai vezi pe unde sa o iei.

      (Citează)

  4. “Conform Eurostat, in 2007, numarul politistilor romani era de 45.391”
    Adică ~5000 in București și să presupunem prin absurd jumate ar fi pe stradă la circulație (ignorăm faptul că mai sunt si pe la birouri, mai sunt și schimburi că nu pot lucra 24/7). Dacă toți cetățenii încalcă legea, nu o să fie nici pe departe destui polițiști ca să-i oprească. De aia schimbarea trebuie sa vină de la cetățeni, nu să aștepte ca bebelușii să li se dea peste mână ca să înceapă să fie responsabili.

      (Citează)

    • Ionut Popescu

      24/12/2015 la 8:02 PM

      Nea Caisa, legile se aplica doar “cu biciul”, zaharelul nu a prins niciunde in lume.
      Eu zic ca o mie de politisti pusi pe treaba care sa ia cate 5-6 permise pe zi si sa dea cateva amenzi usturatoare in plus… In doua-trei saptamani circulatia din Bucuresti ar fi mult mai “umana”.

        (Citează)

    • Polițistii sunt și ei oameni, care urmează normele sociale, indiferent de cât de dure sunt legile. Dacă norma socială e să te porți ca un tâmpit pe șosea, și poliția o să aplice legea în consecință, adică o să închidă ochii. Mai mult, polițiștii (mă rog, nu toți), o să facă la fel când ies din uniformă. Genul ăsta de comportament un mult mai vechi și mai înrădăcinat. Uită-te la îmbulzelile de la moaște. Babele de acolo fac la fel, se bagă în fața altora fără rușine. Și babele alea au crescut copii și nepoți. Ăia or să facă la fel doar că în alte domenii. E chiar foarte simplă psihologia românilor: totul ți se cuvine, nu trebuie să faci prea multe eforturi ca să ai ce vrei, dacă nu-ti iese e vina dușmanilor și de aia ești liber să faci orice ca să obții ce vrei, fără să-ți pese de cei de lângă tine pentru că oricum, sunt doar niște dușmani. Dușmanul de altfel fiind un leitmotiv foarte răspândit, de la imnul național, trecând prin populară și rap până la manele. Dar fiindcă dușmanii sunt de fapt cei de lângă tine și fiecare e dușman pentru celălalt, ajungi la o stare de fapt în care toți (bine, nu toți dar totuși mulți) se poartă urât și au parte de tratament urât de la celilalți. Adaugă la asta sechelele ramase din urma înghesuirii forțate a agricultorilor în orașe subdimensionate. Și toți ăștia ajung să fabuleze cu gândul la Supermenul, Isusul, Ceaușescul, Putinul, Trumpul sau de ce nu Hitlerul care să vină să facă el tot și cetățeanul să rămână un mârlan leneș și tupeist.

        (Citează)

    • Atâââââât, iarăși comentariu în moderare probabil pentru totdeauna. Nu știu de ce mă mai obosesc.

        (Citează)

    • Unii avem de condus 15 ore până în orașul vecin și apoi bem și mâncăm de Crăciun, fără acces la comentarii.

        (Citează)

  5. mircea (primul)

    24/12/2015 la 6:21 PM

    Eu fac zilnic pipera dr taberei via aviatorilor piata victoriei. In 70 la suta din cazuri e politie inainte si dupa victoriei si se circula execrabil. Deci nu, faptu ca si-a dat oprea demisia si politia, nemaifiind ocupata cu (de) el isi face treaba prin intersectiie e vax

      (Citează)

  6. nea_caisă: nu o să fie nici pe departe destui polițiști ca să-i oprească.

    10 aparate de facut poza “la minut” la culoarea rosie la semafor o sa sa dea de lucru la 10 de politisti sa verifice si sa semneze procesele verbale de scoaterea din trafic pentru o luna a catorva sute de soferi periculosi pe zi.
    SI o sa mai genereze buget pentru cateva camere video care pot fi folosite “luna viitoare” in scop asemanator pentru cei care depasesc coloana la semafor.
    Nu-i nevoie de mai mult de 20 de politisti si un buget comparabil cu salariile acestora pentru a elimina 50% din contaventiile dintr-un oras cat Bucurestiul.

      (Citează)

    • E ceva mai complicat. Am mai discutat subiectul acesta, la noi nu se pot da amenzi prin astfel de metode, e nevoie de omologări, înregistrări clare, trimis amenda acasă, așteptat să declare cel amendat cine era la volan șamd. Dar, în principal, legea nu ajută pentru astfel de situații. În alte țări așa se dau amenzi și acestea plătesc aproape singure echipamentele respective după prima lună.

        (Citează)

  7. @tudor, ai dreptate, dar politia romana e condusa de mosnegi comunisiti, echivalentul celor din posta romana. Moarte mosnegilor care ne trag in jos!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus