un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Niște cifre exacte despre licitația Poliția Rutieră – VW Polo și celelalte 16 loturi

28 Oct 2015  ·

GÂNDURI  ·

27 comentarii

Oferta Porsche România pentru 400 de autoturisme VW Polo a fost cu 2,4 lei mai mică decât oferta Renault pentru 400 de Logan-uri, așa că Poliția România a luat 400 de mașini Polo. AU mai fost și alte loturi câștigate pentru o diferență totală de 22 și respectiv 48 lei în fața Renault.

Așa e la licitații, contează prețul cel mai mic. Acesta poate să fie cu 10.000 de lei sau cu 1 ban mai mic, în fața legilor achizițiilor publice nu mai contează. Pare ciudat în contextul valorii totale a contractului, în jur de 18.800.000 de lei, dar e doar business as usual.


vw_polo_politie_1

Apropo de mașini, în ultimul an alături de cele 400 de Polo (care probabil sunt niște mașinuțe foarte bune de patrulat prin oraș) s-au mai achiziționat aproape 3000 de Loganuri și 450 de Dustere. Asta nu o mai spune nimeni, măcar ca o completare, așa că toate comentariile sunt cu “huo, ne îngropați economia, nu luați de la producătorii locali”. Așadar, Dacia n-a pierdut “una dintre cele mai mari licitații auto”, ci va livra oricum de aproape 9 ori mai multe autovehicule.

În mare parte, e și vina Poliției. Au dat un comunicat sec că au intrat în posesia Polo-urilor, fără a completa cu alte date despre alte achiziții pentru a oferi situația de ansamblu. Probabil s-au gândit că asta e treaba jurnaliștilor.

Sigur, o parte dintre acele Loganuri nu au girofar. Nu se pot instala acum, ar invalida garanția de 3 ani. Aceasta e o problemă reală și semnalată acum câteva luni. Am și văzut unele prin trafic, le-au pus polițiștii câte un girofar magnetic care însă nu are nici o putere legală, nefiind omologat.


 

Asta nu-i oprește pe oameni să comenteze și să spună ce cred ei că s-a întâmplat. Iar cum nimeni nu răspunde comentariilor de pe site-urile de știri, vor rămâne convinși că au dreptate.

“Mașinile astea sunt șpagă pentru mușamalizarea scandalului Volkswagen. De ce Guvernul nostru nu a inițiat propria anchetă și așteaptă informații de la cel german? Păi, ce, ăia or fi proști să se dea singuri în gât?” – zice unul. În practică, licitația a avut loc cu multe luni înaintea scandalului dieselgate, iar abia acum începe livrarea mașinilor. Ce să zic, bine că n-au luat unele 2.0 TDI, ar fi fost o situație foarte ciudată.

“De ce nu cumpără FORD?! Fabrica Ford de la Craiova e în pragul falimentului, sute de oameni concediați etc. Volkswagen nu a investit în România, dar România cumpără Volkswagen, în timp ce fabricile din România dau faliment!” – zice altul. Când am intrat în UE, ne-am angajat că vom face niște achiziții echitabile, la care poate participa toată lumea. Nu poți spune, legal, că vrei să fie românești. Se pot impune condiții tehnice (“va avea motor de 1,2 litri, va avea aer condiționat”), dar se lasă cu contestații dacă pui condiții prea precise sau descalifici voit anumite produse (“va avea o siglă precum un desfăcător de sticle și numele format din 5 litere” nu merge, de exemplu). Mai poți pune condiții referitor la istoricul firmelor participante (experiență similară, cifră de afaceri, puncte de lucru prin țară etc), dar la acest nivel toate le-ar îndeplini.

“Cun sa dotezi politia rutiera cu asa ceva cind infractori circula cu maini de 200-300CP” – adică Poliția ar fi trebuit să ia, nu știu, BMW-uri seria 5? Mustang-uri? Ca apoi să comentăm “ce le trebuie mașini de 300 CP când doar patrulează prin cartiere și stau la pândă”?

Explicații simple, dar nici o știre nu le spune. Există vreo două emisiuni TV care ar putea face asta, dar au timp limitat și multe subiecte de discutat.

Altfel spus, știrile ar trebui la un moment dat să se muleze și pe ce vor oamenii să afle. Nu doar că s-a cumpărat ceva, ci și de ce, cum, în ce condiții și de ce sunt acele condiții. Nu-i greu, trebuie doar să vrei să oferi știri mai bune.


Revenind la sume, Renault a cerut 18.870.968 lei, iar Porsche România 18.870.000 lei. Renault a pierdut contractul pentru 968 de lei, adică 2,42 lei/mașină.

Se întâmplă. Poți bănui pe cineva de șpagă, dar pe cine? Mai degrabă îi poți bănui de vreo înțelegere între ofertanți, la modul “lasă-mi și mie un lot, că tu iei altele, și nu pun bețe în roate cu contestații”.

Mai am o idee pe care am mai spus-o: spionaj între firme. Tu ești un angajat ce are acces la pregătirile pentru participarea la licitație. Vine concurența și-ți spune “băi pulete din compania concurentă mie, ce salariu ai? Îți dau 10.000 de euro azi, în mână, dacă-mi spui cu ce sumă mergeți la licitația aia”. Vi se pare puțin sau mult 10.000 de euro pentru a câștiga un contract de aproape 19 milioane de lei?

De asta asemenea date trebuie protejate. De asta majoritatea documentației de participare se închide în noaptea dinaintea depunerii ofertelor, iar suma se trece acolo ultima, că o știu doar șeful și încă trei oameni de încredere care au calculat în secret cât de jos pot merge. De asta se investește în  securitatea serverelor, a fișierelor, de asta n-ar trebui permis oricărui angajat să învârtă stickuri USB prin birouri șamd.


 

Și în final, iată sumele și loturile. Am făcut eu treaba presei. Am muncit vreo oră căutând anunțurile de participare, dar acesta a fost depus pe 9 aprilie 2015 de Ministerul Administratiei si Internelor – Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, număr 158602 / 09.04.2015. E totul pe net pe e-licitatie.ro. 

Ce-i drept, site-ul este “anti-jurnaliști”. Ca să cauți toate licitațiile organizate de ei, trebuie să introduci la căutare %administratiei% %internelor% sau ceva așa, trebuie să știi semne de căutare directă în baze de date, coduri CAPTCHA și diferența între anunțuri de participare, atribuire și intenție. Cine-a cerut ca așa să fie site-ul e dus cu pluta sau a gândit-o bine pentru a pune la dispoziția publicului toate informațiile, dar într-un mod foarte greu de găsit.

Iată datele principale:

Valoarea estimata fara TVA: intre 47,135,181.93  si  67,973,774.54 RON

Loturile sunt următoarele:

LOT Denumire Cantitati
min. max.
1 Autovehicul de patrulare Politia Rutiera DR1 min 2 – max 398
2 Autospeciala pentru munca operativa DOS1 min 2 – max 48
3 Autospeciala pentru munca operativa DOS2 min 2 – max 68
4 Autospeciala pentru munca operativa AMO min 2 – max 148
5 Autovehicul pentru ordine publica 4+1 locuri cu tractiune integrala min 3 – max 73
6 Autovehicul pentru ordine publica 4+1 locuri motorizare diesel, caroserie AA min 3 – max 77
7 Autovehicul pentru ordine publica 7+1 locuri min 3 – max 48
8 Autovehicul pentru ordine publica 7+1 locuri cu 2 usi laterale culisante min 4 – max 12
9 Autovehicul 4×4, culoare nemetalizata min 10 – max 21
10 Autoturism 8+1 locuri min 2 – max 5
11 Autoutilitara frigorifica min 2 – max 5
12 Autoutilitara transport persoane si marfa, culoare nemetalizata min 13 – max 29
13 Autovehicul 4×2 culoare nemetalizata min 30 – max 353
14 Autovehicul 4×2 culoare metalizata min 20 – max 48
15 Autovehicul 4×4 culoare metalizata min 8 – max 20
16 Autocamion 4×4 min 7 – max 17
17 Autocamion transport marfa din categoria N3 min – /max 2

Lotul 1 este cel de mașini Polo. Loturile 16 și 17 au fost câștigate de Iveco.

Condițiile de participare au fost, pe scurt:

  • cifră de afaceri în ultimii trei ani cel puțin egală cu valoarea lotului pentru care ofertezi
  • ISO 9001
  • lista cu principalele livrări de produse similare în ultimii trei ani, adică să demonstrezi că ai mai livrat mașini în astfel de cantități.

În particular pentru loturi, cei de la Renault au mers la bugetul maxim până la ultimul ban. Pentru lotul 1 bugetul era de 18.870.968 lei, Renault a venit cu o ofertă de 18.870.968 lei, la fix. Porsche România a rotunjit-o ușor la 18.870.000 lei.

Dacă vă mai uitați prin acte, descoperiți și alte loturi câștigate de Porsche:

  • Lotul 3 – 2.540.300 lei pentru 70 de mașini.
  • Lotul 5 – 5.443.500 lei pentru 150 de mașini.

În ambele cazuri, situația a fost asemănătoare, Renault a ofertat niște sume infime în plus, mai exact 22 de lei și respectiv 48 de lei în plus, exact cât era bugetul. Cu aceste loturi nu știu ce s-a întâmplat, probabil au fost atribuite, dar nu s-au semnat contractele pentru ele.

Oare Renault a ofertat fix cât bugetul pentru toate loturile? DA! Asta a fost metoda lor, au mers la bugetul maxim. Porsche a licitat doar pentru trei loturi și le-a câștigat pentru că n-au mers la buget maxim, ci la o sumă un pic mai rotundă. Probabil și-au zis “dă-i în mă-sa de 22 de lei, pune cu zero la coadă”. Și așa s-au pierdut trei loturi de către Dacia-Renault.

E posibil să nu fi fost nici o manevră. Poate că era cunoscut obiceiul Renault de a veni la buget, mai ales că au prețuri foarte mici față de restul producătorilor.

Dacă vreți să vă omorâți nervii cu SEAP, începeți căutând pe e-licitatie.ro anunțul de participare 158602 / 09.04.2015 pus de Ministerul Administratiei si Internelor – Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Completați codul CAPTCHA la orice ați face, chiar și navigarea prin paginile de rezultate. Singurul articol din presă care a făcut o treabă decentă a fost acesta de pe ProMotor.

vw_polo_politie

 

    27 comentarii

  1. Dacă tot ai caietul de sarcini în față, licitația asta nu a avut și rundă electronică?

      (Citează)

  2. Poți bănui un spionaj comercial. Poți spune ca VW a știut prețul Dacia și a venit puțin sub.

    Restul, e pentru oameni care nu înțeleg. Cred că dacă e din țară, esti obligat moral să cumperi. Moraliștii aia dau 15k pe un sh din nemția vând ar putea lua un Duster din Rommanica

      (Citează)

  3. confirm si eu ca idiotenia aia de site e doar pt ei; eu nu gasesc nicioadata ce trebuie, singura modalitate de a cauta e cea dupa data (daca o cunosti), si scroll pana gasesti ce trebuie; nu e doar anti- jurnalisti, e anti toata lumea site ul ala; si de unde pana de curand era libera inregistrarea/reinregistrarea pe site, acu e cu bani; pot sa fac pariu ca nici cei din ministere/administratii nu stiu sa umble cu el;

      (Citează)

    • si mi am adus aminte ca doar utilizatorii de PC cu windows sunt smecheri la accesat, aia cu macintosh o cam iau in freza;

        (Citează)

  4. Sunt praguri maxime diferite al valorilor de licitatie, pentru anunturile de participare si cererea de oferta. Anunturile de atribuire sunt pentru licitatii castigate deja.

      (Citează)

  5. Oferta initiala de pret (aia cu diferenta de 2,4lei) a fost doar pentru calificare, acolo toata lumea merge la bugetul maxim pentru ca nici nu conteaza prea tare (doar daca nu te trezesti ca esti singurul ofertant). Dupa ce autoritatea contractanta confirma ca participantii indeplinesc toate cerintele urmeaza o noua etapa de ofertare ce dureaza 24h, in care cel mai bun pret ofertat pana in momentul respectiv e vizibil de toti ofertantii si in care se stabileste pretul final al achizitiei (vezi valoarea contractului semnat), pe principiul “cel mai bun pret castiga”.

      (Citează)

  6. Cu ce model a venit Dacia de a iesit mai scump decat Polo? Mi se pare ireal ca Dacia sa fi cerut pe Logan cu aceeasi motorizare ca Polo (adica 1.2) pret de aproape 1200 eur/bucata?!

      (Citează)

  7. Mai avem cativa (zeci de) ani pana la transparenta administratiei publice :)
    Dar aparent suntem pe drumul cel bun si mai avem nevoie de un imbold mai serios.

      (Citează)

  8. @Radu:
    Ai cumva idee care era caietul de sarcini? Mie mi se pare totusi ciudat cum isi taie Porsche Romania din pret, in conditiile in care daca te uiti pe configurator la Polo 1.2 ala pleaca de la 13000, si nu are girofar si alte alea. Un Logan e sub 10000.
    Nu spun ca ar fi trucata licitatia, acolo e problema dealerului care poate decide cit scade din pret (el va face service oricum la masinile alea, de unde se cistiga la greu, deci isi poate permite sa dea masina mai ieftin); doar ma gindesc cit de mult baga ei in preturi pentru un client oarecare, ca VW sint scumpe de paralizezi. Daca Dacia nu au vrut sa lase la pret, aia e.

      (Citează)

    • Configuratorul auto e pentru o masina, nu pentru 300. Asta o data.
      Apoi, Loganul cu aer conditionat e chiar aproape 10000, pentru ca e aproape de limita de sus a dotarilor in timp ce Polo cu A/C e ceva comun.
      Si da, “baga in pret” pentru un client oarecare, pentru ca la vanzarea cu bucata , au un cost destul de ridicat , consultanta in show-room , asistenta la configurare , comenzi unitare cu grad mare de divergenta in dotari , masini plimbate cate una prin diferite show-room-uri, etc.

      Asta nu explica neaparat de ce Dacia nu ar putea sa ofere un pret mai mic , ci de ce VW poate sa vanda Polo la banii astia.

        (Citează)

    • Polo a fost 9000 și ceva de euro. La 400 de bucăți probabil s-a dat un discount bunicel, poate speră să câștige apoi prin service și prin publicitatea care se face văzând mașinile pe stradă.

        (Citează)

    • M-am uitat pe caietul de sarcini, i-aș da copy/paste, dar nu pot, că e scanat.

      Pe scurt, nu s-a cerut nimic special: viteză maximă minim 130 km/h, putere minim 65 kW, geamuri electrice pe față, radio CD, aer condiționat, set de pneuri pentru iarnă, servodirecția, servofrână, ESP, 4 uși, 5 locuri, alb nemetalizat, plus rampa de lumini, stație radio și alte dotări specifice poliției.

        (Citează)

    • catalinx: Asta nu explica neaparat de ce Dacia nu ar putea sa ofere un pret mai mic , ci de ce VW poate sa vanda Polo la banii astia.

      Am înțeles o dată, de la cineva care a cumpărat 450 de Loganuri, că nu se fac discounturi pentru astfel de cantități.

        (Citează)

    • nwradu: Am înțeles o dată, de la cineva care a cumpărat 450 de Loganuri, că nu se fac discounturi pentru astfel de cantități.

      Probabil conteaza si momentul si ce stiu oamenii de la vanzari de la Dacia. Daca au informatii ca e ordin pe linie de partid si de tara sa se ia Loganuri, de ce sa dea discount? Mai ales unui intermediar…

        (Citează)

  9. Am avut Logan si Sandero dar am avut si Polo , acum am altceva (tot in clasa mica ca ma misc usor prin oras). Polo 2015 cu care s-a dotat Politia Romana , este una dintre cele mai bine dotate masini din clasa supermini (are touch , Bluetooth , AC , pilot , geamuri , inchidere cam tot ce ti-ai putea dori pe o masina de oras) .
    Avand in vedere ca a fost la pret sub LOGAN este o reusita , pentru ca Logan de ex. este mai ieftin cu 400Eur vs fratele mai mic Sandero + ca licitatia Renault a fost facuta pentru modele dotate cu motor 1.2 73cp care sincer este vechi si ineficient , iar in raport cu 1.2 TSi 90 de pe Polo este fenomenal mai slab (dar probabil mai fiabil) . (Dacia a evoluat mult si ma bucur , insa nu mai este o masina asa ieftina daca o vrei dotata cu elemente decente de confort).

    Pare spionaj avand in vedere diferenta de pret (la ce nivel sau unde s-a produs nici nu conteaza ). Plus ca ar trebui sa indice si un semnal de alarma pentru Dacia care se obisnuise sa castige licitatiile prin cel mai mic pret (pret care nu prea era cel mai mic).

      (Citează)

  10. nwradu: Am înțeles o dată, de la cineva care a cumpărat 450 de Loganuri, că nu se fac discounturi pentru astfel de cantități.

    Posibil , la Dacia sa nu se faca, tinand cont ca ei au capacitate de productie de peste 1000 de masini pe zi , desi cred ca depinde de perioada. Daca le stau angajatii degeaba poate ca dau si la volumul asta.

    La VW , nu stiu , dar daca cel care a cumparat 450 de Loganuri , cerea oferta pentru 450 de BMWuri ( probabil nu avea niciun motiv sa faca asta ), sigur i se oferea discount . Chiar si seria 1 , care sunt de volum. Nu numai de la dealer , ci si direct de la producator.

    Imi dau seama ca e mai dificil sa faci discount la un produs care e deja low cost, pe de alta parte.

    E interesant totusi ca spui ca in caietul de sarcini era trecut putere minim 65kw . Asta inseamna ~90 de cai.
    Din ce stiu Dacia mai are un singur motor pe benzina , in productie cu 90 de cai , ala de 1.9 TCe, masina care in varianta Ambiance ( minim ca sa poti adauga A/C ca optional) costa , ce crezi 9100EUR . Pretul asta e fara aer conditionat , care pe site la ei mai adauga 780 de EUR.

      (Citează)

  11. Sa o luam pe puncte.
    1. Initial si eu am crezut ca o persoana din stafful Dacia-Renault a “rasuflat” oferta Dacia. M-am mai gandit si de fapt cred ca in toate licitatiile la care a participat, Dacia a oferit pretul limita al licitatiei, gandindu-se ca oricum nu e nicio alta firma care sa aiba un pret atat de jos. Asta e un aspect de verificat, dar n-am chef sa fac pe Sherlock Holmes…
    2. Acum se vede nesimtirea VW care umfla enorm preturile. Ganditi-va ca au oferit VW Polo 1.2 90 CP, cu set complet de roti iarna+vara la numai 47175 lei adica vreo 10600 euro!!
    Polo Comfortline 1.2 TSI 4 usi Benzina 1.2l / 90CP are pret de pornire 13.524,68 euro. Deci reducere 3000 euro plus anvelope+jante de iarna care costa si alea inca vreo 500 euro lejer.
    Eu am renuntat la VW cand mi-au cerut 17500 pe un Golf care era aproape chel si oamenii pareau mirati cand le-am zis ca de 13.000 euro gasesc masina mai dotata la concurenta :))
    3. Revizia la VW o sa o faca militienii la reprezentanta doar cat sunt in garantie, dupa ce a trecut garantia reviziile se fac in service-uri autorizate care au contract direct cu inspectoratele de militie. Deci prea multi bani n-o sa vada VW de pe urma lor.
    4. Desi sunt micute, sunt convins ca sunt mult mai ok decat Loganurile. Pe langa faptul ca loganul are motor de masina de tuns iarba(0.9 litri), vw-urile probabil o sa reziste mai mult in timp, au si tabla de calitate mai buna, confort mai bun, poti sa dormi mai bine in turele de noapte :)

      (Citează)

  12. Indiferent cat de corecta a fost licitatia, avand in vedere calitatea (in special a interiorului) VW Polo e clar o optiune mai buna.
    Iar Dacia nu e o marca romaneasca, e doar un Renault low cost (un low cost la pret de VW Polo).

      (Citează)

    • gabi: Iar Dacia nu e o marca romaneasca, e doar un Renault low cost (un low cost la pret de VW Polo).

      Poate să fie și argentinian, discuția nu este despre patriotism, ci despre căror salariați dai de muncă și unde plătește producătorul taxele.

        (Citează)

  13. Adaosul la masini este cel putin 70%, au de unde sa oferteze preturi mai mici decat cele de catalog. Plus ca isi scot bani mult mai multi cum ai zis, din piese si service si vopsea etc., acolo adaosurile incep de la 100%.

    Legea spune ca anumite informatii trebuie sa fie publice, nu spune si ca trebuie sa fie bine organizate si usor de gasit. Nu este deloc in interesul lor, ar fi mai usor de tras la raspundere. Ar fi mai greu sa castige licitatia cine trebuie.

    Si intr-adevar, la licitatii publice nu pot sa le dea chiar servite. Pot pune specificatiile tehnice astfel incat sa fie orientate spre un anumit produs si model. Dar daca altul are pret mai mic si se incadreaza, trebuie sa il ia pe acela. Stiu pe unii care voiau sa castige licitatia niste laptopuri cu procesoare Intel, oferite de cine trebuie, dar au fost obligati sa cumpere unele cu AMD care se incadrau in cerinte (quad core, frecventa minima).

      (Citează)

  14. Idee pentru licitatii publice:

    Pentru a elimina posibilitatea ca cineva sa informeze un concurent despre oferta cea mai mica si ulterior acesta sa faca o oferta cu 1 leu mai mica. La licitatii nu se vor trimite ofertele ci hash-uri ale ofertelor (md5, sha-1, sha-256, sau ce considera comunitatea de criptografie ca e sigurl).

    Dupa ce se inregistreaza oficial fiecare oferta, se depun si declaratiile originale, pe care se calculeaza din nou hash-ul ca sa ne asiguram ca nimeni nu a mintit si se alege oferta cea mai buna.

    Putin probabil sa fie vreo solutie pentru ca la noi problemele sunt de natura tehnica ci de natura umana, dar am facut si eu un exercitiu de imaginatie.

      (Citează)

    • La cele electronice e mult mai greu să trișezi, la cele pe hârtie ofertele se deschid la ora stabilită și atunci află toți sumele.

      Asta nu înseamnă că un angajat care tipărește toată documentația sau are acces la calculele ofertantului nu-i poate spune și altuia ce sumă a văzut acolo.

        (Citează)

  15. Paul Z:
    Idee pentru licitatii publice:

    Pentru a elimina posibilitatea ca cineva sa informeze un concurent despre oferta cea mai mica si ulterior acesta sa faca o oferta cu 1 leu mai mica. La licitatii nu se vor trimite ofertele ci hash-uri ale ofertelor (md5, sha-1, sha-256, sau ce considera comunitatea de criptografie ca e sigurl).

    Dupa ce se inregistreaza oficial fiecare oferta, se depun si declaratiile originale, pe care se calculeaza din nou hash-ul ca sa ne asiguram ca nimeni nu a mintit si se alege oferta cea mai buna.

    Putin probabil sa fie vreo solutie pentru ca la noi problemele sunt de natura tehnica ci de natura umana, dar am facut si eu un exercitiu de imaginatie.

    Exact asa se face

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus