Nu totul e o conspirație împotriva românilor: exemplu cu vama la bulgari

10 Aug 2015  ·

GÂNDURI  ·

5 comentarii

Ieri s-a stat cu orele la granița cu Bulgaria, cam 3-5 ore din ce-am auzit de la știri și de pe Facebook de la oameni ce erau acolo. Majoritatea dădeau vina pe vameșii bulgari care sunt incompetenți și chiar în mod special lucrează lent, ca să arate cine-i șeful acolo.

Acum, trei observații. Prima, că oficial ieri Bulgaria a înăsprit măsurile de securitate la toate granițele sale, nu doar la cea cu România, pe fondul unor informații ce-au impus acest lucru. Să nu uităm că bulgarii sunt pățiți, în 2012 au avut loc atentatele de la Burgas, când un terorist Hezbollah s-a detonat într-un autocar cu turiști. Așa că nu totul este o metodă de a le strica românilor ziua cu intenție, ci uneori sunt alte cauze.

A doua este că sistemul vamal nu este unul bazat pe performanță. Vameșii nu sunt plătiți în funcție de câte mașini trec frontiera, ci la numărul de ore muncite, ca aproape toți ceilalți salariați din lumea asta. Dacă în cele 8 ore de program controlează 100 sau 200 de mașini, pentru ei tot aia e, același salariu intră în cont. Și atunci ce credeți că vor alege, ritmul normal de muncă sau cel superluminic?

De fapt, Vama este locul unde controalele se fac pe metoda “încet și sigur”. E genul de meserie unde viteza nu este încurajată. Adăugați la asta efectul psihologic al unui lung șir de mașini pe care trebuie să le procesezi, pline cu oameni care se duc la mare, soare și distracție, în timp ce vameșul stă acolo și trebuie să muncească mai mult și mai repede, pe fondul probabil al unui personal insuficient, că unii colegi probabil sunt și ei în concediu. Eu nu mă aștept ca oamenii ce se află în astfel de situații să “tragă mai tare” pentru binele unora care se duc în concediu, nu așa funcționează mentalitatea majorității oamenilor.

Trei, cam asta înseamnă lipsa accesului în spațiul Schengen. Ați trecut cu mașina prin vreo vamă Schengen? Se face cu 80 la oră, fără oprire, un simplu panou informându-te că ai trecut în altă țară. Așa ar fi putut fi și vama noastră cu Bulgaria, fără oprire, ba chiar și cea cu Ungaria, cea dintre Bulgaria și Grecia șamd.

Așa că data viitoare când auziți știri despre cum din nou nu suntem primiți în Schengen din motive de corupție și lipsă de încredere în abilitatea organelor noastre de a gestiona ceva important precum frontiera Uniunii Europene, să vă indignați. Nu mai spuneți că astfel de chestiuni nu vă influențează în viață, că vă vedeți de munca voastră, că politica nu trebuie discutată, nici corupția sau incompetența, pentru că iată, aveți 7 zile de concediu la mare și în total veți petrece una dintre ele în graniță, dus-întors.

Ce-i drept, cu respectat regulile e o mică problemă pe la noi. De exemplu, când am fost eu la Ruse, acum vreo lună, pe podul peste Dunăre care-i în reparație un camion a luat-o pe contra-sens, intenționând să depășească toată coloana. Vreun minut nu venise nici o mașină din sens opus și ce s-a gândit omul, probabil că nu vor mai veni niciodată mașini și poate depăși el toată coloana de fraieri ce așteaptă pe banda lor. Vreo două alte mașini se pregăteau să facă la fel.
pod_ruse

Evident că s-a întâlnit cu coloana de mașini și n-a avut unde să meargă. Ne-am blocat cu toții pe pod. Poliția nu putea ajunge, podul e lung, nu are trotuare că-i în lucru. După vreo 10 minute de stat așa în blocaj s-a mișcat un pic coloana și camionul s-a strecurat pe banda lui între două TIR-uri. A meritat manevra, a câștigat câteva locuri.

Apropo de podul acela, eu nu înțeleg de ce se permite unei coloane lungi de mașini și camioane să urce pe el și să rămână acolo, blocați, chiar și zeci de minute sau ore. Adică e un pod lung și în proces de consolidare. Nu se putea bloca tot traficul înainte și după pod și, când primești verde, să știi că garantat ajungi până în partea cealaltă, nu că rămâi suspendat o oră pe un pod care uneori are doar o bandă de mers?

5 comentarii

1. Probabil ca bulgarii au innasprit controalele la vama in urma unor avertizari.Si e bine c-o fac, atat ptr siguranta lor cat si a celor care tranziteaza/viziteaza tara.Mai bine sa previi o situatie decat s-ajungi sa numeri mortii.Trebuie sa invatam sa intelegem situatiile de acest gen si sa nu ne mai urzicam ca stam cateva ore in vama.
    As fi curios sa stiu daca si ai nostri au procedat la fel sau se trecea ca prin branza?

(Citează)

2. Nu stiu daca se sta la coada pentru ca si-au schimbat bulgarii politica de control sau mai degraba pentru ca se lucreaza pe portiunea noastra de pod si se merge doar pe o banda super stramtorata si plina de gropi. Masinile mici incap lejer, tirurile de abia se inghesuie, dar nu poti sa mergi cu mai mult de 20-30 km/h.

Am iesit din tara pe 1 august, sambata, am ajuns in Giurgiu pe la 7 (dimineata)si am fost in Ruse pe la 11. Nici cei care au fost mai matinali nu au stat mai putin de 3 ore. Am revenit in tara pe 7 august, seara, in jurul orei 8, am reusit sa urc pe pod destul de repede, dar ne-am oprit cam o ora ca sa treaca cei de pe celalalt sens.

Totusi, am prins un apus dragut :-)

(Citează)

3. Prevad ca va fi trafic la iarna prin Poiana Brasov si nu te va lasa sa urci cu masina daca nu ai parcare.

4. erata, in vamele Schenghen se trece cu 50-60 la ora

5. La bulgari am trecut o singură dată, în 2014, nu am avut probleme. Poate cu excepția stării deplorabile a părții românești din pod. Însă, anul ăsta am plecat spre UK cu autocarul (long story) și tot ce am auzit pe drumul spre vamă au fost povești despre cum ungurii sunt ai dracu’ intenționat atunci când trec românii granița. La vamă, o polițistă unguroaică a început să controleze bagajele. N sticle de alcool de contrabandă, n pachete de țigări ascunse te miri cum, plus un inteligent cu buletin fals. Dar nu, nene, aveau ei ceva cu noi fiindcă suntem români. Aham.