blog demisec cu note fine de tehnologie

Robotesc și la canalul meu de YouTube. Aruncați un ochi aici.

De ce susțin manualele digitale

5 Sep 2014  ·

GÂNDURI  ·

20 comentarii

Eu sunt un fan al conceptului de manual digital și cred că pot ajuta enorm în educația copiilor și a tinerilor. Motivul este simplu: ecranul permite o predare mult mai bună decât tabla.

Da, știu, noi am învățat cu creta la tablă și am ajuns bine. Credeți-mă, se poate și mai bine. Se poate explica mai bine, mai simplu, se poate învăța mai ușor. Totul pornește de la faptul că un manual digital pus pe calculator sau pe o tabletă permite animații și interactivitate din care elevul pricepe mult mai ușor conceptele predate.

Am avut ideea asta pentru prima oară când am văzut un manual digital de mediu, cel sponsorizat de Holcim. Dincolo de textul său frumos colorat, are niște animații din care înțelegi rapid chestii complexe, pe principiul “o imagine face cât o mie de cuvinte”.

Uitați-vă apoi la exemplele de mai jos. Țin minte momentul de prin clasa a 10-a când profesorul de matematica ne-a zis “știați că un cerc se măsoară în grade? Ei bine, de astăzi îl măsurăm în radiani! Nu contează ce-i radianul acesta, dar un cerc are în total 2 pi radiani.” Și asta e, am trecut mai departe.

GIF-ul animat de mai jos explică mult mai simplu că un radian este acel arc de cerc egal cu raza acestuia. Așa că un semicerc are 3,14 radiani, adică pi radiani, iar un cerc complet are 2 pi radiani.

Gândiți-vă la astfel de animații, simple sau complexe, pentru a explica concepte matematice, fenomene fizice (mecanică, termodinamică, atomică – toate s-ar potrivi perfect), chimie și felul în care se leagă atomii între ei, astronomie, funcționarea corpului omenesc șamd. Oricât de bun ar fi, un profesor cu o tablă sau un manual de hârtie nu poate înlocui o animație explicativă.

sursa: 21 GIF-uri care explică matematică.

    20 comentarii

  1. Da, dar copiii sunt copii. Mai se joaca, mai alearga, mai sparg ecranele. Si nu cred ca e simplu sa le inlocuiesti. Manualul e 16-20 lei, tableta de cel putin 10 ori mai mult. Ideea e buna, dar trebuie sa ii educi un pic sa fie atenti si sa nu se joace cu ele, ceea ce e greu… Pe de alta parte sunt unii care nu isi permit. Costul total al manualelor la clasa a 4-a, de exemplu, este de aproximativ 120 lei. Nu toti le cumpara, asteapta sa le dea scoala. Daca vor fi digitale, le faci gratuite sau costa si alea? Daca sunt gratuite, cum rasplatesti munca autorilor? Daca costa, inseamna ca dai bani in plus, pe langa tableta. Da, stiu, tableta ar putea fi folosita mai multi ani… mai mult de 2 nu cred ca rezista, poate 3 daca esti foarte atent cu ea, insa se va strica bateria. Trebuie sa fie multe prize pentru a le incarca in clasa. Daca primesti de la scoala direct tableta, inseamna ca cineva va face o afacere pe spinarea bugetului si invatamantului. Probabil se va lua ceva ieftin gen Serioux la pret de Samsung, care nu va tine 5 ore ca autonomie, nici prea mult in timp. Apoi cei care au deja tablete vor veni cu ele de acasa si se va crea o diferenta in clasa ( grupulete, gen eu am haine de firma si tu nu, cum e acum): cei cu ipad intr-un grup, cei cu Android in altul, cei fara tablete personale vor saliva pe margine… e greu, desi ideea este buna.

      (Citează)

  2. din pacate, depinde si de profesor, dau un ex la o univ de arte din nord, ce a facut caietul de sarcini pentru un proiect de ‘cursuri online’ si a iesit doar un sistem de pus powerpointuri, ca atit ii duce mintea pe ei (bani europeni papati cu succes). daca intrii in amanunte gen lms-uri, standarde, incepi sa ii sperii. si nu inteleg pe cei de la ue cum arunca banii total aiurea pe niste mici aiureli (parte incompetenta parte ticalosie).

      (Citează)

  3. Bună,

    Două lucruri:
    1. Carte vs ebook reader: ​Cititorii absorb mai bine informatiile de pe hartie decat cele de pe un Kindle – Magazin – HotNews.ro

    2. Contează cine face manualul respectiv. Poți face un manual profesionist, sau poți face unul mai puțin profesionist. Probabil, însă, cu timpul, în câțiva ani, asta nu va fi o problemă, și chiar vor fi manuale profi.

      (Citează)

    • @Olivian Breda: deci absorb mai bine informațiile pentru că “”Atunci cand cititi pe hartie, puteti simti cu degetele gramada de pagini de pe partea stanga care creste, in timp ce gramada de pe partea dreapta se subtiaza. Aveti simtul tactil al progresului, pe langa cel vizual.”? Că asta e motivația lor.

        (Citează)

  4. Haide frate ne lași cu cărți digitale și pe hârtie. Eu zic ca cel mai bine se asimilează informația de pe tăblițe scrijelite și coapte. Așa ar fi și copiii super atenți să nu le spargă. Plus mai învață ceva meserie de viitor, producția de ceramică.

      (Citează)

  5. Eu sunt clar un adept al manualelor digitale. Este adevarat ca exista si un risc ca aceste tablete se pot sparge si etc. Pentru asta exista diferite masuri care pot fi luate.

    De ce-mi fac eu griji cu adevarat sunt costurile. Nu cred ca poti lasa unii copii sa aiba tablete, si pe ceilalti sa nu aiba, chiar si de la o clasa la alta, sau de la o scoala la alta.
    Este nevoie sa se implementeze la nivel national, daca se poate. Parerea mea.

    Toate cele bune,

    Claudiu

      (Citează)

  6. Solutii exista, dar costul e pe masura, fie ca vorbim de tablete sau calculatoare desktop in fiecare clasa. Si videoproiectorul e bun pt inceput, oricum vad toti aceleasi chestii, nu trebuie neaparat tableta individuala.
    E clar ca asta e viitorul si chiar suna bine, asa captezi mai usor atentia elevilor si mai ales inteleg mai repede si mai bine.

      (Citează)

  7. Toate tarile dezvoltate NU folosesc asa ceva. Ceea ce se petrece la noi sunt pur si simplu EXPERIMENTE.
    Daca peste 5 ani copilul respective care a frecuat tablet 6 ore pe zi, aproape zilnic, sufera de cine stie ce, respectivele popoare despre care am precizat mai sus, nu vor adopta aceasta tehnologie la ei in scoli.

      (Citează)

  8. Cred că depinde mult de ce citești pe tabletă/ecran digital și ce citești pe hârtie.

    Dacă citești lucruri de genul pe care le-ai citat în articol, care pot fi înțelese și non-liniar (poți înțelege un capitol dintr-un manual de fizică fără să îl stăpânești foarte bine pe un altul), atunci tableta e go-go.

    Dacă citești un roman, o carte fizică îți dă constant locația unde ești, și te ajută să regăsești informația virtuală (imaginile din mintea ta) cu ceva concret (cât de mult ai avansat în carte).

    Ăsta ar fi argumentul #1.

    Și argumentul #2 ține de plăceri și bucurii, poate învechite – simț tactil, miros, presiune asupra mâinii, bucuria când întorci foaia. Poezie, poate, ușor de ignorat, poate, dar cu un oarece sens.

    Cred că toate școlile ar trebui să aibă tablete, dar mai cred că orice decizie are și părți de care ar trebui să ții cont. Orice faci, are și un minus, pe care ar trebui să îl conștientizezi.

    Altfel, go-go for tablets.

      (Citează)

    • @Olivian Breda: pe Kindle citesc mult mai bine romane, nu trebuie să rețin eu unde am rămas, plus că am informații despre cât mai e din capitol și din carte.

        (Citează)

  9. Ce legătură au manualele digitale cu romanele? A fost specificat foarte clar în articol că e vorba de manuale digitale.

      (Citează)

  10. Studii despre impact ebook vs. impact carte clasică nu sunt multe. Asta avem – analiză pentru romane. Am considerat că poate fi relevant în context.

      (Citează)

  11. Prietene esti prost? Cum adica sa stea copilu sa citeasca dintr-un ecran sa isi strice vederea?

      (Citează)

    • @Unidiot: sună a ceva ce-ar zice bunicii de 80 de ani, alături de “și televizorul te iradiază”. Ai 90 de ani?

        (Citează)

    • Apropo, nu toți trebuie să aibă tabletă. Manualul poate fi același și pe hârtie, doar că pe tabletă ai și animații și sunete și actualizări direct de pe net șamd. Cine nu are tabletă le poate vedea pe proiectorul clasei, la oră, dar ar fi bine să aibă.

        (Citează)

  12. Discuție la telefon: eu – Breda, cu B de la Breda.

    S-a râs ceva în firmă când am zis asta. :)

      (Citează)

  13. Iti zic vreo 10 scoli care au buda in spatele curtii si tu vb de tablete? N-ar trebui sa aibe toti aceleasi sanse? reforma educatiei trebuie pornita de la salarizarea profesorilor si trierea celor incompetenti. Apoi continuata cu refacerea continutului manualelor si poate la sfarsit sa le luam tablete. E mult de zis!

      (Citează)

  14. Exemplul ăla cu radianii se poate ilustra la fel de bine ne-animat, pur şi simplu punînd 3 imagini una lîngă alta. Şi la fel majoritatea explicaţiilor animate. Deci da, e un pic mai uşor de înţeles animat, dar doar UN PIC.

    Un posibil dezavantaj e că elevul începe să se obişnuiască să i se explice totul animat şi să se prindă tot mai greu la explicaţii care pînă acum nu puneau probleme elevilor convenţionali. Adică pe global să obţii rezultate mai proaste şi elevi mai slabi şi mai puţin capabili.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus