►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
De câte ori conduc un SUV mă întreb de ce nu se fac toate mașinile așa înalte. Nu neapărat mari, ci doar înalte.
Mașina mea era în service, așa că cei de la Ford și Tiriac Auto mi-au împrumutat un Kuga pentru a merge la Biz SMS Camp. Speram să fie zăpadă din belșug, drumuri blocate și nămeți de poveste, ca să văd cum merge un SUV (mai ales că-i modelul care de Black Friday s-a dat ca pâinea caldă în oferta eMAG) în astfel de condiții, dar n-a fost să fie. Drumul a fost curat ca-n palmă, iar acolo pe la Pârâul Rece n-au reușit decât un pic să ies de pe asfalt și să văd ce poate mașina.
Poziția înaltă la volan este excelentă. Serios, de ce nu se fac toate mașinile așa? Aș putea împărți avantajele în două categorii.
În oraș:
În afara orașului:
Avantaje foarte bune. Un SUV parcă îți deschide o nouă libertate, mai ales prin tot felul de zone montane unde poți ajunge acolo unde un autoturism nu te-ar duce fără să simți că se dezmembrează.
Totul cu o condiție: să alegi Kuga 4×4. Modelul cu tracțiune doar pe față este parcă o altă mașină. Dați fără nici o remușcare banii în plus pentru modelul cu tracțiune integrală.
În rest, toate detaliile le găsiți în testdrive-ul Kuga inițial, iar preturile și dotările le puteți consulta pe site-ul Țiriac Auto.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
32 comentarii
05/12/2013 la 12:12 PM
Daca toate masinile ar fi la fel de inalte ca un SUV, jumatate din avantajele enumerate in articol dispar in mod natural. Raman cele cu privitul peste grad, sa vedem ce mai e in curtea vecinului, poate i-a murit odata capra aia, fir-ar a dreq!
George(Citează)
05/12/2013 la 12:19 PM
Normal, dar tot rămâi cu celelalte avantaje. Bucureștiul e plin de gropi și de canale puse aiurea și îți dai seama de asta abia când le vezi de mai sus.
nwradu(Citează)
05/12/2013 la 12:22 PM
daca Bucurestiul are drumuri proaste inseamna ca nu prea vezi alte orase, mai ales de prin Moldova.
Catalin(Citează)
05/12/2013 la 12:23 PM
Nu stiu cu ce masina mergi tu si la ce te uiti cand esti la volan, dar eu imi dau seama de gropi si canale la fiecare drum pe care il fac in Bucuresti. Si injur mereu. Plus ca daca e sa dai in gropi, dai si cu SUV la fel de bine.
Bine, daca ai sciatica, deja are un avantaj major SUV-ul.
George(Citează)
05/12/2013 la 12:25 PM
La asta cu toate mașinile să fie înalte, îți recomand să cauți un Damas din ala vechi să conduci :)
Daca esti putin sinucigas poti sa faci asta pe Transfagarasan.
FaraSuparare(Citează)
05/12/2013 la 12:31 PM
Masina mea are garda la sol de 12 cm, pur si simplu se lipeste pe asfalt cand sunt pe autostrada. Evident, am si aerodinamica + consum mai bun din acest motiv. Dar na, toti vor sa urce borduri.
Cu exceptia celor care il folosesc pe teren accidentat, sa ai SUV e la fel cum ai merge vara cu paltonul. Bine, platesti benzina pentru lipsa de aderenta si pt jumatatea de tone de otel ce o cari in plus, drept care in cazul asta prostia se plateste.
Siguranta: Daca stii ca esti nepriceput si dai in altii e mai bine cu SUV. Desi piesele costa mai mult. Si sa nu dai in copac. Greutatea suplimentara are si dezavantaje
Bogdan(Citează)
05/12/2013 la 1:01 PM
Pentru ca intr-un suv, cu excepti unor modele f punctuale (range rover, x5, land cruiser v8) e mult mai probabil sa derapezi, sa pierzi stabilitatea laterala si sa te rastorni. Pericolul e dublat de mentalitatea complet neavizata conform careia huidu omorat niste cetateni: am suv, nu mi se intampla nimic. Industria automobilelor se concentreaza sa fava automobile cat mai stabile, ceea ce inseamna centru de greutate scazut in primul rand si apoi ecartamente si ampatament mari, suspensie rigida, etc.
Aia de la fiat parca au urmarit gandirea ta, cu panda 4×4, dar aia nu e masina cu care sa iesi din oras. Chiar daca pare suspect, o duba e mai stabila in viraje decat un kuga, tiguan, etc.
mircea(Citează)
05/12/2013 la 1:08 PM
Eu nu prea înțelegeam SUV/CUV-urile în oraș până nu am mers într-un Tiguan. E mișto dar omiți ruliul și faptul că se răstoarnă mai ușor.
Revo(Citează)
05/12/2013 la 1:11 PM
Dar altfel franezi la nevoie cu o masina de 2 tone fata de 1,2.3.4 tone. Ai alt consum, alta aerodinamica. Se preteaza pe anotimpuri, 4×4 toamna/iarna, si berlina in rest.
razorsbk(Citează)
05/12/2013 la 1:13 PM
Eu m-as gandi la un SUV din alt punct de vedere: structura de rezistenta e mai inaltata decat la o masina normala, chestie cam nasoala daca tu ai masina normala si din sens opus vine un Huidu chitit pe depasiri aiurea.
Sabotor(Citează)
05/12/2013 la 1:31 PM
Chiar daca tu te referi doar la masini inalte si 4*4, nu in mod special la SUV-uri compacte, care sunt cam acelasi lucru, las aici cu copy/paste un articol de-al meu din 2011, ca blogul e deocamdata pe privat:
“Amicul D. s-a facut om serios, nu ca inainte nu era, manca-i-as eu dansul de MC Hammer, si s-a insurat. De fapt nu inca, dar mult nu mai are. Si cum vechiul lui Cielo si-a cam trait traiul, e in cautarea unei masini. Cautarea pare relative simpla, parametrii sunt clari: masina sa fie noua si sa fie SUV compact. In cele ce urmeaza vreau sa sumarizez cateva argument pentru care nu merita sa cumperi o masina de genul asta.
Nici cal, nici magar. Trebuie stiut din start ca SUV-ul nu e un vehicul tot teren. Este o struto-camila intre o masina compacta si un offroader adevarat. Din multe puncte de vedere este insa mai aproape de VW Golf decat de Mitsubishi Pajero. Eu sunt de parere ca atunci cand investesti intr-o scula trebuie sa te gandesti exact la ce o vei folosi si apoi sa cumperi produsul cel mai apropiat de nisa ta. Ceea ce ma duce mai departe la urmatorul aspect.
Unde vei iesi de pe asfalt? D. mi-a povestit ca s-a hotarat ca are nevoie de un SUV atunci cand intr-un concediu fiind, prin Muntii Orastiei, a dat de niste drumuri desfundate pe care Poloul neveste-sii era sa le imbogateasca cu niste planetare. Pe cand oamenii seriosi cu SUV treceau lejer hartoapele. E adevarat, drumurile proaste sunt locul in care SUV-ul e in elemental sau. Dar de cate ori in 4-5-6 ani cat tii masina dai de ele? Sa ai o masina pe care o folosesti la capacitate maxima o data la 6 luni, la un pescuit sau la un gratar mai departe de manelistii din coltul soselei mi se pare inutil. In rest garda mai inalta se traduce prin stabilitate redusa pe viraje, zgomot mare la vant si rezistenta aerodinamica. Toate aste se vor reflecta in consum!
Stai asa, ca nu-I asa. Cand nimeresti conditii extreme, nici mama SUV-ului nu te ajuta. Zapada mare afanata, noroi, drum surpat si bolovani mari: aici afli ca masina ta a venit cu niste cauciucuri care sunt bune numai pe asfalt. Gadeste-te din start la niste gume Mud & Snow, daca vrei sa te dai voinic, altfel risti sa te faci de ras. Si, avand in vedere ca articulatiile si suspensia nu sunt la fel de rigide si rezistente ca la masinile de teren, risti oricum sa strici jucaria la locul faptei. Si o sa te coste.
Marfa de pret. Transmisia integral e scumpa. La fel si intretinerea, de la piese la manopera, semnificativ mai costisitoare decat la o masina obisnuita. Ia sa ne gandim ca pretul la spalatorie e diferit la turisme. Vrei sa cheltuiestii banii in felul asta, sau mai bine te orientezi spre o compacta bine motorizata si dotata, sau poate chiar urci spre clasa medie?Se va traduce prin atmosfera interioara mai placuta si spatiu mai mare. A, mi-am amintit acum de portbagaj!
Legenda portbagajului. Romanul s-a nascut la tara, dar s-a mutat la oras. Cum insa el nu se leapada de origini, el merge in fiecare luna la bunici, de unde se intoarce cu jumatatea de porc, valiza de caltabosi si sacii de varza si cartofi. De aia are nevoie de un portbagaj cat mai mare. Cum, SUV-urile nu sunt campioane? Ei bine nu. Exemplul clasic e Hyundai Tucson, o optiune echilibrata pret – calitate, la care se gandeste si D. cu seriozitate (ma rog, urmasul lui, IX35). Am masurat cu ruleta portbajajul de Tucson si l-am comparat cu ala de la Volvo-ul meu S40, o masina aflata la intersectia dintre clasa compacta sic ea medie. Surpriza, Volvozaurul il are duble, daca socotim la SUV inaltimea pana la plansa de carton. Daca vrei sa umpli masina pana in tavan, mai bine te gandesti la un break.
Alegeri, alegeri. Fiecare mare fabricant are un SUV compact in portofoliu, prima alegere fiind traditional Dacie. Dar Dusterul chel e de o saracie care provoaca lacrimi. Chiar si umplut cu optionale interiorul e urat si prost asamblat, iar pretul urca la nivelul unor compacte bine dotate, fabricate de popoarele prietene Coreean, Francez, Italian sau German. Vrei ceva mai mult, trebuie sa cotizezi in plus. Si uite asa ajungi in zona 22-24.000 de euro, de unde te mai poti atinge de SUV-urile ieftine. Dar cand adaugi dotari de bun simt, te trezesti ca ai sarit de 25.000. Ca sa te uiti la un Ford Kuga, VW Tiguan sau Mitsubishi Outlander, deja mai adauga doua-trei miare. Scump, heh?
In loc de concluzie. Evident ca fiecare om cu gusturile, pasiunile si ideile proprii. Am vazut barbate in toata firea gata sa se incaiere de la o discutie de masini. Cred totusi ca e bines a te gandesti de doua ori cand vrei sa te inhami la rate grele vreo 4 ani. Chiar ai nevoie de SUV? Da, e adevarat ca pozitia inalta la volan te avantajeaza in traffic, transmisia 4 X 4 se simte pe drumuri ude sau acoperite cu zapada, bordurile lui Videanu sunt mai putin infricosatoare. Dar merita pana la final? Decat un SUV mediu motorizat si slab dotat la interior, nu mai bine dai lovelele pe o compacta care fuge de rupe si are toate gadgeturile la interior? Sau te poti uita spre si mai serioasa clasa de mijloc, unde berlinele sau breakurile ofera masini foarte flexibile si in oras, si pe autostrada. Discutia cu D. despre alegerea masinii s-a terminat intr-o nota constructiva. Eu am hotarat sa ma bag la o masina suedeza Second hand mai noua, neaparat turbo si cu scaune incalzite (care sa mearga, nu ca la asta unde functioneaza doar la pasager :D ). D. a ascultat sfatul meu si si-a facut o lista cu 3-4 importatori si s-a pus pe rezervat test drive-uri. De SUV compact, evident.”
ipo(Citează)
05/12/2013 la 1:41 PM
Misto Masina !
seo(Citează)
05/12/2013 la 2:11 PM
Avantajul de a fi mai inalt e un lucru pe care si eu l-am apreciat cand am condus SUV-uri. Insa nu vad de ce ar lua ceva suv pentru oras. Mari, scumpe, franeaza mai greu. Cat despre gropi, pastreaza distanta fata de ala din fata si le vezi :P
Andrei(Citează)
05/12/2013 la 2:36 PM
Ia sa vedeti ce bun e kuga asta :)
http://www.youtube.com/watch?v=Twzq9kI_QIs
Catalin(Citează)
05/12/2013 la 2:52 PM
Salut Radu
In afara subiectului din articol, ai scris un articol foarte tare despre rezolutii si ce monitor sau tv iti trebuie ca sa vezi un film pe un ecran 16:9 acolo unde se vede cu cele doua parti negre, si ca acestea sa nu mai apara… Nu mai dau de articolul asta. Sa tot fie 1,5 ani poate 2 de cand l-ai scris…
Ma ajuti te rog cu un link?
Merci
Alin(Citează)
05/12/2013 la 2:54 PM
Am intrat aici ca să zic ce-a zis şi George: dacă toate ar fi înalte, nu ai mai vedea peste celelalte maşini. :)
Nu am condus încă un SUV, dar te cred că e mai fain decât o maşină joasă. Mai ales dacă-i Ford, sigur e bun, am eu un pitic pe creier cu Ford.
Denisa(Citează)
05/12/2013 la 4:13 PM
Cand cautam sa schimb masina m-am uitat si eu la suv-uri compacte, dar de banii ceruti pe un d-ala iei o masina medie dotata si cu motor bun.
Pur si simplu nu merita. Si daca ai de iesit de pe asfalt oricum nu te ajuta foarte mult un gandac din asta, ca nu-s facute pentru asa ceva.
Mi-am luat un SH premium pana la urma, extrem de eficient si de confortabil la drum.
add(Citează)
05/12/2013 la 5:03 PM
@nwradu Frumos modul in care ai inserat reclama :) cum zicea si cineva mai sus, daca vrei sa vezi gropile, pastreaza distanta. Nu de alta dar exista soferi care poarta 45-46. Si care conduc masini joase, ce franeaza foarte bine. Si care stau bine in curbe si care cam fac tot ce fac gargaunii astia. Mai putin iesitu pe iarba (unde si gargaunii au nevoie de cauciucuri ceva mai speciale).
Totu’ la un pret asemanator si costuri de utilizare mult mai mici.
zidanne(Citează)
05/12/2013 la 8:26 PM
Nu se fac toate masinile inalte ca un suv deaorece unora le (ne) place sa conduca.
nashu_mare(Citează)
06/12/2013 la 12:17 AM
Am impresia ca s-a omis un aspect foarte important in alegerea unui suv: se dau toti la o parte. Cu cat mai mare masina, cu atat mai bine. Intr-un Amarok prin Bucuresti te descurci mai bine decat cu un Tico.
Cip(Citează)
06/12/2013 la 1:18 AM
@nashumare cu cat mai grasa femeia, cu atat mai mare placerea condusului BCC grasele de mai sus.
ipo(Citează)
06/12/2013 la 6:51 AM
@cip pana dai de unu ca mine, cu un matiz obosit caruia nu ii pasa de masina. Daca nu vreau sa ma dau la o parte, imi continui drumu pana intra ala in mine. 95% din soferi cedeaza ca au masinile mai scumpe. Cand e coloana si depaseste cate unu xu bmw pe linie continua si vrea sa se bage in fata nu isi permite sa ii umplu vopseaua de gri. Metalizat, nu oricum :))
mircea(Citează)
06/12/2013 la 7:44 AM
@Cip Amarok-ul nu-i pick-up?
@mircea sper ca ai RCA. pentru restu exista CASCO.
zidanne(Citează)
06/12/2013 la 7:58 AM
As fi cumva de acord cu Radu, dar dintr-un motiv practic: vizibilitatea este redusă cand ai in fata un SUV sau un truck. Normal ar fi ca sa vad 2 mașini in fata cand frânează. Poate cel din fata mea nu este atent, si nu frânează la timp. Si uite asa se produc unele accidente in lanț pe freeway. :(
Diana(Citează)
06/12/2013 la 9:39 AM
@ zidanne normal, nu asta era ideea, ca nu caut accidentul pe sosea. Treaba era ca nu ma intereseaza bunastarea matizului, asa ca, in cazul marlanilor, nu ma dau la o parte indiferent de masina (asta la viteze mici/coloane, ca nu-s sinucigas)
mircea(Citează)
06/12/2013 la 9:45 AM
@mircea ma speriasi. Ma gandeam ca esti unul din cei ce circula cu 91 km/h pe A1 si se apuca sa depaseasca cu 92 km/h aplicand prioritatea de semnal (pe b2 se mege cu ~130 iar bajetii considera ca daca cealata masina este la 100 m distanta au timp…)
zidanne(Citează)
06/12/2013 la 10:00 AM
Cel mai bine ar fi ca toti sa avem tractor. Sa vezi atunci vizibilitate!
nashu_mare(Citează)
06/12/2013 la 10:26 AM
@zidanne nu ies cu matizu pe autostrada :D
@nashu o autoutilitara d-aia cu cos pentru schimbat becurile din felinarele lu oprescu
mircea(Citează)
06/12/2013 la 1:58 PM
@Diana: normal ar fi sa pastrezi o distanta corespunzatoare fata de masina din fata, mai ales la viteze de autostrada
Claudiu(Citează)
06/12/2013 la 4:05 PM
@NwRadu – modelul condus de tine,2.0diesel 4×4?an?ce parere ai despre modelul cel nou vs cele 2008-2009?am condus eu 2.0 diesel 4×4 manual=sucks consuma mai mult ca automata,automata=al mai bun mers si consum(modelul 2008-2009 ).
Ma intereseaza daca exista ca tinuta de drum vreo dif intre anii enumerati pe mine si ce ai condus tu.
Apostol Jagardel(Citează)
06/12/2013 la 7:20 PM
Claudiu: cand se franeaza brusc, la 70mph, nu mai conteaza distanta prea mult. Anyhow, distanta prea mare nu poti sa tii, ca se gaseste tot timpul cineva sa-ti intre in fata. Si normal ca franeaza, in loc sa mentina aceeasi viteza cu tine lol. Franatul e sport national in Cali. :)
Simpaticii cu model nou de tractor pe gaz: Ce-mi plac mie vitejii astia ca voi de nu-nteleg ce li se zice, da’ fac pe sarcasticii, ca deh ei e berbanti si condusul e rezervat pentru purtatorii de nadragi! lol
Diana(Citează)
06/12/2013 la 11:36 PM
In ziua de azi orice neavenit are dreptul sa poarte nadragi. Ce sa mai zici de permis…
mircea(Citează)