un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Spectator la Formula 1 la Sepang

28 Mar 2013  ·

GÂNDURI  ·

7 comentarii

Articolul de mai jos este scris de Horia de la bookreader.ro, care a fost prezent ca spectator la cursa de Formula 1 de duminica trecută, Sepang, Malaezia. Este și cititor al acestui blog și sunt sigur că va răspunde în comentarii la întrebările voastre suplimentare despre întreaga experiență.
sepang_f1_horia_03

Sepang

Recunosc că până acum vreo 4 ani eram un consumator avid de F1. La televizor. Instanbulul, Budapesta erau planuri care niciodată nu se concretizau.

Anul acesta, aproape de nicaieri, a apărut Kuala Lumpur. Am apucat șansa cu dinții și nu i-am dat drumul. Biletele au fost pe dealuri, sub copertină. 100 euro, două persoane. Locurile la tribune sunt de ordinul sutelor de euro. Nu mai vobesc de cele care oferă inclusiv acces în paddock-uri și locuri la linia de start care costă de ordinul miilor.

După plata biletelor am primit pe mail două vouchere. M-a frapat faptul că pe ele scria “Treat this voucher as money”. Am printat cele două vouchere. La circuit ne-am dus la Customer Care Centre unde am primit 2 bilete și dopuri pentru urechi.

Pista e la Sepang, aproape de aeroport. Se ajunge ușor, deși informațiile pot fi mai clare. Organizatorii oferă diverse posibilități de transport: metrou, autobuze, mașini personale. Noi am optat pentru autobuz dus-întors, 10$ de persoană. Oricum te descurci relativ ușor, chiar și șoferii de autobuz rup un pic de engleză.

Sunt oameni din toate colțurile lumii, turiști, unii veniți special pentru cursă direct de la avion, alții din oraș, fani pictați pe față, cu steaguri și instrumente muzicale. Cei mai multi țin cu Ferrari. Dar fanii Red Bull încep să prindă aripi. Și nu îmi e rușine nici cu fanii lui Kimi.
sepang_f1_horia_08sepang_f1_horia_07

Materialele promoționale sunt la mare căutare, deși prețurile încep de la 20$ pentru o șapcă Lotus, ajungând și la 100$ pentru un tricou Ferrari.

sepangAm intrat ușor, după un control mai mult formal, în niciun caz așa de strict ca la noi. Oamenii se strâng încet-încet. Căutăm locuri cât mai bune.De unde ne-am așezat vedem cam 40-50% din circuit- cam jumătate din sectorul 2 și integral sectorul 3. Suntem la 50 de metri de pistă, avem și un ecran pe care să privim. Ne putem mișca oriunde în sectorul nostru – zonele C1, C2, C3.

Suntem înarmați cu pelerine de ploaie și umbrelă. Ne-au costat 4$. Foarte inspirați, întrucât dinspre oraș se văd nori negri de furtună. Începe și ploaia. În zona noastră de circuit e ok, însă.
Din când în când mai trece pe pistă câte un safety car Mercedes. Viteza pare foarte mică, însă știu că e undeva între 100 și 200 km/h.

La 15:40 vedem pe ecran prima mașina care pleacă de la pit-uri ca să se așeze pe grilă. Ambalează…e incredibil, nu vedem încă mașina, dar sunetul se aude până la noi. Nu-mi vine să cred, sunt acolo și se întâmplă. Apare și mașina, în uralele spectatorilor. Apoi, una după alta, vin și celelalte.

Primul lucru care te izbește la o cursa F1 e sunetul motoarelor. E copleșitor.

Apoi liniște. Piloții s-au aliniat pe grila.

Cursa

sepang_f1_horia_10…La orele 16 trecute fix…motoarele se turează la maxim, și, chiar dacă în zona de start plouă un pic, se pleacă… După câteva zeci de secunde plutonul ajunge și la noi. Trebuie să ne punem dopurile în urechi, să facem poze, să ne uitam la mașini, să privim prin binoclu. În câteva secunde a trecut tot plutonul. Nu-mi găsesc cuvintele și parca nu-mi revin. Dar nu am timp. După aproape 2 minute, Vettel apare din nou. Binoclurile și aparatul foto sunt de bază.

Timp de aproape două ore nu ne plictisim. Mașinile trec în continuu. Vedem și câteva depășiri și frânări la limită. Mă agit în continuu să prind poze cât mai bune. După vreo ora și 200 și ceva de poze, decid să stau să savurez ultimele tururi. Dacă urmărești ecranul și ai un pic habar de piloți, echipe și culorile căștilor, te cam dumirești cum stă treaba.

Vettel și Webber se bat până aproape de ultimul tur, la fel și Hamilton cu Rosberg. Vettel câștigă în uralele spectatorilor, deși sunt sigur că uralele ar fi fost indiferent de câștigător. Trebuie să remarc faptul că lumea e mai degrabă orientată spre spectacol și e destul de liniștită. Sunt sigur că în Italia, Germania sau Anglia fanii sunt mult mai implicați emoțional, doar au și echipe si piloți.

La noi în tribună sunt 3 băieți malaezieni cu cămăși Red Bull și cu steag. Acum sunt vedete, toată lumea vrea să facă poze cu ei. Eu bănuiesc că sunt angajați de Red Bull pentru reclamă. Însă nu sunt singurii, pentru că am văzut și un tip îmbrăcat “de Mercedes” care umbla prin tribune cu un aparat foto ca sa surprindă momente cu fanii echipei.

Da, mi-a plăcut

A fost cel mai bun eveniment sportiv la care am fost eu pana acum. Sfatul meu este că dacă ai ocazia, chiar dacă nu ești fan F1, du-te la cursă. Nu vei regreta.
Anul acesta voi încerca să mai merg la o cursă. Budapesta și Barcelona par cele mai potrivite. Și, poate, cine știe, și o cursă MotoGP la Brno.

Kit de supraviețuire

  • șapcă
  • pelerină de ploaie din plasticul cel mai subțire – bună de stat și pe iarbă
  • erau și oameni cu rogojini, paturi, izoprene
  • umbrelă
  • aparat foto – noi am avut DSLR, te lasă să intri chiar și cu obiective mari și trepiede; nu era voie cu camere video
  • binoclu
  • nu e voie nici cu apă/mâncare din exterior, noi am intrat cu ele :-) . În interior poți cumpăra cola, bere, chipsuri, apă cu prețuri intre 1,5 și 3$, dar și mâncare gătită la 5$ (paste bolognese, nasi goreng).

Cele de mai sus e posibil sa se schimbe în funcție de organizator și locație.

    7 comentarii

  1. Cum sunt alea camasi Red Bull Petronas? E ceva ce-mi scapa…

    In rest f. interesant articolul. Si eu imi doresc mult sa ajung sa vad cursa de la Spa-Francorchamps pe viu.

      (Citează)

  2. La ghid de supraviețuire aș adăuga dopuri de urechi… în funcție de unde stai în tribune sunt aproape musai.

      (Citează)

  3. @AdrianG: eroare de scriere, multumesc :-).

    @Dan F.: dopurile le primesti odata cu biletele, nu tb sa aduci de acasa. Si da, sunt absolut necesare, eu am rezistat fara ele doar primul tur

    @Nwradu: poti modifica tu observatia lui AdrianG?

      (Citează)

  4. @horia mișto așa, eu cănd am fost în Germania n-am avut la calificări și… a fost nașpa

      (Citează)

  5. Interesant kit-ul de supravietuire :)
    Sper sa ajung si eu la o etapa de formula 1. Eu stau in Arad si Budapesta nu e foarte departe de mine, dar pana acum nu am ajuns cu toate ca mi-am pus in cap de multe ori sa merg.

      (Citează)

    • Țin minte când a fost cursa aia FIA GT sau ce-a fost în jurul Casei Poporului. Auzeam motoarele de la Șincai, cu toate blocurile care sunt în drum.

        (Citează)

  6. @Adrian Pusca: pt tine, din Arad, chiar merge o singura zxi, dus-intors
    @nwradu: si la cursa aia am fost in tribune, dar acolo nu am avut nevoie de dopuri, desdi eram mai aproape de pista. Mai poti face o modificare, te rog? La kit de supravietuire “paturi” e “pături” :-)

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus