un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

În vizită în Network Operations Center-ul rețelelor Vodafone

19 Mar 2013  ·

TEHNOLOGIE  ·

22 comentarii

danubius_noc_vodafone_romania_17_m
Vodafone România devine un punct tot mai important pe harta globală a întreg grupului internațional: inginerii din România controlează și coordonează funcționarea rețelelor Vodafone din Germania, Cehia, Olanda, Italia, Grecia și Albania, pe lângă, desigur, România.

Mie mi se pare un mare semn de încredere în specialiștii români ce lucrează în acest Network Operations Center, numit Danubius. Știu, veți spune că România este o țară ieftină și de asta ne-am ales, dar oficial motivele principale sunt altele:

România are o infrastructură de date foarte bună. NOC-ul Vodafone comunică în timp real cu toate acele țări, primind semnale de monitorizare de la 100.000 de puncte de acces, 1500 de controllere radio (noduri RNC sau BSC, în funcție de tipul rețelei, adică echipamentele care la rândul lor controlează “antenele” finale ce mențin legătura cu fiecare telefon în parte), 100.000 de linii radio și 11.000 de multiplexoare. Pentru a le monitoriza pe toate ai nevoie de o infrastructură bună de comunicații plus redundanța necesară.

Românii învață ușor limbile străine. Operatorii ce monitorizează Germania și Italia vorbesc în aceste limbi cu echipele de intervenție.

“Talent pool”. Avem oameni bine pregătiți în acest domeniu. Un mic interviu de prezentare menționa absolvenți de Electronică și pun pariu că găsesc minim un coleg de-al meu lucrând acolo.

Desigur, mă gândesc că și valoarea totală a investiției a avantajat decizia în favoarea României. Totul e mai ieftin aici, inclusiv salariul unui inginer de comunicații.
danubius_noc_vodafone_romania_01danubius_noc_vodafone_romania_02

NOC-ul se găsește în clădirea Vodafone din Pipera, iar un alt centru, pregătit ca backup, este undeva în Avrig. În prezent se monitorizează calitatea rețelei pentru clienții Vodafone din România, Italia, Grecia și Germania, controlul acestei mari piețe fiind preluat în noiembrie 2012. De la 1 aprilie 2013 se vor monitoriza și Olanda, Cehia și Albania pentru un total de 90 de milioane de clienți.

Să trecem la turul NOC-ului. 250 de angajați, muncă în trei schimburi. Sunt două camere mari. Prima avea în jur de 10 rânduri de pupitre de monitorizare, fiecare cu operatori ce au în față 3 monitoare Dell și un telefon din gama profesională Nortel sau Cisco. De aici se monitorizează toate țările numite mai sus, în afară de Germania.

Jumătate dintre rândurile de pupitre sunt orientate într-o direcție, cealaltă în direcția opusă și asta pentru că cei doi pereți spre care sunt plasate sunt de fapt uriașe afișaje video (ecrane Mitsubishi de înaltă rezoluție). Pe lânga informațiile de pe monitoarele fiecărui operator, unde circulă o succesiune de grafice și linii de diverse culori, pe pereții video ai camerei poți vedea încărcarea rețelei în diverse noduri, informații meteo în timp real (din ce spuneau cei de acolo, fenomenele meteo le sunt dușmanul numărul 1), ba chiar aveau și un televizor setat pe Rai Uno pentru că din știri se pot deduce eventuale viitoare încărcări ale rețelei.

Pe peretele opus se găseau alt tip de grafice, cu încărcări de rețea pe diverse tipuri de trafic, scheme, conexiuni, rutare și altele.

Panoul de bord pentru rețeaua Vodafone România era dezactivat, totul indicând zero. Nu o fi fost functional sau a fost dezactivat pentru vizita noastră, pentru a nu vedea încărcarea reală a rețelei?
danubius_noc_vodafone_romania_11

A doua cameră este dedicată în întregime rețelei din Germania, una dintre cele mai mari piețe și rețele Vodafone din lume. Camera este mai mică, are doar vreo 4-5 rânduri de pupitre, dar sistemul este asemănător. Trei monitoare pentru fiecare operator (Lenovo acum), scaune confortabile, perete video uriaș cu propriile sale grafice ce indică starea rețelei.
danubius_noc_vodafone_romania_germania_10_mdanubius_noc_vodafone_romania_germania_09

Este foarte posibil ca în viitor NOC-ul românesc să mai preia și operarea rețelelor din alte țări. Mai există un singur NOC multi-național, în Lisabona, care coordonează Vodafone UK, Irlanda, Spania și Portugalia, iar celelalte țări au propriul centru de comandă.

Dacă eram jurnalist v-aș fi spus că prezentarea NOC-ului s-a făcut în prezența CEO-ului Vodafone România, dl Inaki Berroeta, a CTO-ului dl Giovanni Chiarelli și a Ministrului Comunicațiilor, dl Dan Nica, fotografii cu aceștia și ce-au declarat, dar nu cred că-i genul de informație care să vă intereseze.

Menționez că n-am văzut un singur Facebook sau site pe vreunul dintre monitoarele angajaților. Ori sunt foarte conștincioși ori au accesul blocat din motive de securitate a rețelei de monitorizare ori cineva le-a spus foarte clar ce să NU facă în timpul vizitei noastre.

multiplexorA zis cineva multiplexor mai sus? Pun pariu că ați auzit de multe ori acest cuvânt, dar poate nu știți ce înseamnă. În definiția de bază din electronică, un multiplexor este un aparat cu mai multe intrări și o singură ieșire. La fiecare intrare se găsește altceva, un semnal diferit, să zicem. Un sistem de comandă al multiplexorului îi spune acestuia care dintre intrări este lăsată să iasă pe unica ieșire.

Ca analogie, închipuiți-vă Gara de Nord. Are vreo 12 linii de tren în gară, dar din București iese doar una singură. Un sistem de control lasă pe rând câte un tren să iasă din gară pe unica șină disponibilă la ieșire. Sau un televizor la care ai conectat mai multe surse de semnal și alegi doar una care să apară și pe ecran. Un router la care sunt conectate mai multe calculatoare, dar există un singur cablu care iese “pe net” din router și acesta lasă pe rând calculatoarele (“intrările”) să trimită semnale pe net (“ieșirea”). Și acestea pot fi privite ca multiplexoare.

Demultiplexorul (“demux”) este aparatul care face operațiunea inversă. O singură intrare, mai multe ieșiri. E ca un drum cu o bandă care apoi se lărgește la 3 benzi. Un sistem decide că pe prima banda au voie autoturismele, pe a doua autocarele, pe a treia camioanele. Sau același router conectat la net, care primește de pe Internet (“intrarea”) pachete de date și le împarte calculatoarelor conectate la el (“ieșirile”) în funcție de ce-a vrut fiecare de pe net. Un router lucrează în ambele moduri, în funcție de direcția în care circulă datele.

Update: cei de la Vodafone m-au rugat să șterg sau să blurez anumite fotografii deoarece conțin diverse date confidențiale despre rețelele din alte țări. Le-am modificat. Important este cum lucrează centrul, nu ce scrie pe monitoare. Nu-mi cereți originalele.

    22 comentarii

  1. telefoane nortel? pfff, aia sunt disparuti de ani buni din telefonia fixa.
    vdf muta toate operatiile de retea la noi in tara, dar si inchid call-centerul din ploiesti.
    dar, unii vin, altii pleaca, important ca mai facem un pas spre contactul cu lumea civilizata.

      (Citează)

  2. Nu vreau sa fiu carcotas, dar probabil li s-a spus ca urmeaza o vizita. Si asa se intampla in toate companiile.

      (Citează)

    • @Sabotor: normal, nici nu mă îndoiam. Au fost 100 de ziariști și ministrul, plus șefii companiei. Mă mir că nu erau toți în uniforme :P

        (Citează)

  3. ăştia de la Vodafone sînt maniaci cu “confidenţialitatea”. Orice discuţi despre reţea cu un angajat de-al lor ai şanse să fie confidenţial… antena aia e a voastră? “Confidenţial”. Cîte celule aveţi nuştiu unde ? “Confidenţial”. Etc etc etc. Cred că au fost instruiţi bine la angajare, la femeile măritate li se zice că şi numele lor de fată a devenit confidenţial.

    Muuuult mai multe info găseşti pe site-uri gen http://forum.softpedia.com/topic/20722-imagini-saituri-gsm/page__st__3726 şi altele asemenea….

      (Citează)

    • @alias: aici sunt mai multe aspecte. Angajații nu știu prea bine ce-i confidențial și ce nu și preferă să nu comenteze. Apoi, uneori chiar nu știu situația de ansamblu, ci doar o bănuiesc din bârfe sau impresii proprii și atunci chiar firma are tot interesul ca aceștia să nu comenteze.

      Chiar oamenii sunt maniaci cu confidențialitatea. La articolul despre AT&T a comentat cineva zicând că e aiurea ca un senzor să poată afla ce fel de telefon ai tu în buzunar și ce sistem de operare are, pentru că preia datele fără să îți dai tu acordul. Mie mi se par genul de date pe care le-aș da oricui mă întreabă, că nu-mi pasă (scrie mare și pe blog ce telefon am, nu?). Dar dacă și oamenii țin la confidențialitate, de ce nu și firmele?

        (Citează)

  4. centrul ala nu este al vodafone. toata tehnologia si aparatura sunt aduse de la ericsson, care se ocupa inainte de chestia asta. treaba a stat in felul urmator: vodafone a contractat ericsson acum ceva ani ca sa le monitorizeze reteaua crezand ca va fi ma ieftin. intre timp s-a dovedit ca nu era chiar atat de rentabil plus ca nu aveau acces imediat la ce aveau nevoie (o gramada de proceduri de urmat, contracte de respectat) drept urmare nu au mai prelungit contractul. asa ca marele si performatul centru noc exista de cativa ani buni in romania doar ca era in sediul ericsson romania si manageuit tot de ericsson. per total un mare fas.

      (Citează)

  5. Care-i treaba cu multiplexoru’? Cred ca “multiplexoarele” la care faceau referire ca le monitorizeaza sunt de fapt echipamente SDH si/sau DWDM, nu? Mai putin DWDM-ul, restul sunt un fel de legacy in acest moment, in genere ar trebui sa transporte (doar) traficul 2G.

      (Citează)

  6. @nwradu
    chiar, uniformele ar fi lipsit :D

    Da’ stii, uneori, inaintea unei vizite, se intampla si lucruri ce te fac sa te intrebi daca nu ne-am intors in comunism – la o firma mare si faimoasa, inaintea unei vizite au vopsit peretii, bordurile si copacii; cate o fatuca de la PR (sau asa ceva) dirija cate o femeie de la curatenie sa stearga cu acetona niste urme invizibile de pe pardoseala; angajatii au fost instruiti sa nu fumeze la locul x de fumat ci numai la unele anume. Si pentru ca se organiza si un round table, angajatii selectati pentru a participa la acel round table au primit o lista cu 25 de intrebari pe care aveau voie sa le puna.

      (Citează)

  7. Initial cand am vazut ecranele pixelate am crezut ca se joaca toti Minecraft :))

    Arata exact ca o camera de comanda dintro centrala termo-electrica.

      (Citează)

  8. La ultimul cutremur au picat toate retelele de telefonie, de revelion nu poti sa realizezi nici macar un apel, degeaba investesc in centre operationale daca nu investesc in infrastructura.

      (Citează)

    • @tiby: nici nu are rost să investească. Eu dacă aș conduce Vodafone nu aș investi în infrastructură doar pentru a susține momente precum cele de care zici tu.

      În orice calcul de dimensionare a unui sistem, fie el telecom sau orice altceva, nu se iau în considerare acele situații excepționale precum cele descrise de tine. Cât ține spike-ul de Revelion? 2 ore? Ar trebui probabil dublat numărul de antene, noduri B și RNC-uri pentru doar 2 ore pe an. Nu merită investiția respectivă dacă vei folosi echipamentele suplimentare în doar 2 ore din 8760.

      Similar se face un calcul și cu serverele. Merită să investești în 30 de servere suplimentare doar ca să nu-ți pice magazinul de Black Friday? Probabil că nu. În restul anului acestea ar sta de pomană. Se face un calcul, un raport performanta-preț, dar nu mergi la extrem cu ele decât în aplicații militare și critical systems.

        (Citează)

  9. Stii cumva marca si model pentru suporturile de monitoare din pozele 17 si respectiv 22?

      (Citează)

  10. @tiby – esti timpit – nici un operator nu-si construieste buncare drept stilpi de sustinere pt celule. sa reziste la cutremure. ah si nici nu opereaza celulele cu aer, ca sa nu fie afectate de caderea energiei electrice.

    @radu – cum te-ai simti daca ai sti ca poti sa schimbi niste grafice – de ex graficul 1 si 2 din danubius_noc_vodafone_romania_04.jpg ? :)

      (Citează)

    • @fish: acum nu te apuca să înjuri, a întrebat și omul ceva că poate nu știe cum se lucrează. La cutremur n-au căzut antenele la pământ (practic imposibil), ci doar a fost rețeaua încărcată pentru că toți dădeau pe twitter “a fost cutremur” și sunau pe alții să-i întrebe dacă l-au simțit.

      Nu cred că pot schimba nici ei nimic, acolo e doar o stare a rețelei. Mai interesant sunt spike-urile acelea de la 0 noaptea, mă întreb dacă sunt tot felul de sisteme automate care intră în functiune atunci.

        (Citează)

  11. Tie ti-e dor de o tura de TTI sau CID, este ? :))

      (Citează)

  12. @nwradu Interesant articol, pe placul cititorului de rand, daca ar fi interesat de astfel de lucruri. O singura precizare as vrea sa fac totusi – acel “panou” nu era dezactivat, el indica numarul de statii radio picate pentru reteaua din Romania, si care da, de multe ori, nu doar cu ocazia vizitei, este 0.

      (Citează)

  13. @nwradu Da, in partea din spate a primei sali. Eram si eu prezent atunci.

      (Citează)

  14. Ni s-a spus exact ce presupune evenimentul. Ca pregatire nu a fost nimic iesit de comun – o tinuta potrivita pentru ocazie si sa ne vedem de treaba :).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus