un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube.

Motorul de 1 litru de la Ford

14 May 2012  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

9 comentarii

Dezvelirea primului motor Ecoboost 1.0L produs la Craiova

Update: iată și cum se fabrică motorul Ecoboost 1.0 litri la Craiova.

Săptămâna trecută am petrecut 3 zile întregi cu Ford, din care două în Germania la fabrica din oraşul Saarlouis, unde se produce modelul Focus, şi una la Craiova, unde s-a demarat momentan producţia motorului de 1 litru Ecoboost. Sunt multe de spus, pentru că am văzut lucruri foarte interesante din interiorul industriei auto, dar din motive de fotografii disponibile voi începe cumva de la coadă spre cap, adică întâi Craiova şi apoi Saarlouis.

Să încep să vă spun ce-i atât de tare la acest motor, înainte de a vă prezenta cum e produs. S-ar putea să ridicaţi din sprâncene când veţi auzi de motor de 1 litru benzină pe un model mărişor cum este Focus-ul. Credeţi-mă, aşa am făcut şi eu. Auzind că voi conduce o maşină echipată cu motor de 1 litru până la Craiova m-am gândit că ajungem acolo pe seara, lăsându-ne din când în când depăşiţi de căruţe şi tractoare. Nu puteam fi mai departe de adevăr.

Motorul este extraordinar! Cei 500 de km ai drumului dus-întors au fost o plăcere, Ford Focus-ul înfigându-se perfect în depăşiri rapide, iar pe autostradă accelerează imediat până la un 160 confortabil (mai mult de atât n-am băgat din motive de radare laser pe autostradă, deşi 200 cred că poate atinge fără probleme, iar kilometrajul e gradat până la 240 km/h).

Motorul dezvoltat de Ford are numele de cod Fox, 1.0 litri capacitate, trei cilindri în linie şi este turbo-alimentat. În maşina pe care am condus-o eu dezvoltă 125 cai-putere (cât Mondeo-ul meu de 1.8 litri!), dar există şi varianta de 110 CP, mai ieftină. Cuplul? Maxim 170 Nm, păstrat constant între 1000 RPM şi 4500 RPM, de unde scade apoi încetişor, adică performanță bună pe toată gama uzuală de utilizare. Este prescurtat GTDi, care în general ar indica un diesel, dar aici înseamna gasoline turbo direct injection.

Vă daţi deci seama că motorul Ecoboost 1.0 l reuneşte caracteristicile cele mai bune de la motoarele cu benzină şi de la cele diesel: cuplu mare de la turaţii mici, păstrat mare până la turaţii mari, căci acest motor se poate tura lejer spre 5000-6000 RPM, cum de altfel am şi făcut-o cu mare plăcere în depăşiri (sper că cei de la Neste Auto, dealerul Ford a cărui maşină era aceasta, nu se vor supăra).

Pe lângă această caracteristică, iată alte avantaje imediate ale motorului de un litru Ecoboost:

  • RCA ieftin, deoarece asigurarea se calculează în funcţie de capacitatea motorului
  • consum redus. Ford estimează aproape 200 de euro pe an economisiţi la benzină faţă de un motor 1.6 litri de aceeaşi putere. Mie mi-a consumat un pic peste 7 litri/100 km real atât în curbe şi depăşiri la un condus mai violent, cât şi pe autostradă la 145 km/h cu pilotul automat cuplat, totul cu aerul condiţionat pornit şi 3 persoane în maşină. La 130 km/h pe autostradă ar trebui să ia chiar 6 l/100, iar în unele cazuri se duce spre 5 litri/100 km, conform Ford.
  • zgomot mic. Motorul aproape că nu se aude. Îl auzi la viteze mici, când are un zgomot foarte plăcut atunci când accelerezi şi îl turezi, dar la viteze mari, de peste 100 km/h, se aud doar zgomotul de rulaj şi vântul peste maşină.
  • greutate mică, ceea ce înseamnă că maşina este mai uşoară şi merge mai bine.
  • impozit mai mic. Impozitul este în general mic pentru orice motor până în 2 litri, dar acesta la 1 litru este la minim-minim şi în plus nici eventualele taxe de poluare nu te vor săraci.
  • se încălzeşte mai repede. E mai mic, inerţia termică este mai redusă decât la alte motoare, iar asta înseamnă şi că este mai uşor de răcit în timpul funcţionării.
  • poluare redusă, pentru cei cărora le pasă și de amprenta asupra mediului înconjurător.

Dezavantaje? Nu am văzut niciunul. Are aceleași caracteristici de putere ca și Focusul cu motor de 1.6 litri, dar stă mai bine la capitole precum consum, zgomot și taxe. Chiar mi-aş fi dorit să fi scris mare pe maşină că este echipată cu motor de doar 1 litru, pentru că i-am depăşit lejer pe unii cu motoare mult mai mari şi parcă merita să-i și oftic nițel cu asta.

Acest motor Ecoboost se fabrică începând de acum câteva zile şi la Craiova, unde se va ajunge la 350.000 de unităţi pe an (și vă arăt ulterior cum se fabrică). Adunat cu fabrica de la Cologne (sau Koln, cum vreţi să-i ziceţi, deşi nemţii de la Ford îi spuneau tot Cologne, varianta franceză), se ajunge la 800.000 de bucăţi pe an, deci vă este clar ca Ford mizează pe aceste motoare şi avantajele lor.

Trebuie să-l încercaţi. E greu de descris prin cuvinte cât de rapid şi fluent reacţionează maşina atunci când pleci de la 60 km/h, faci o depăşire în treaptă a 3-a sau a 4-a, când turezi motorul spre 5000 RPM şi apoi schimbi a 5-a şi apoi a 6-a şi vezi că în doar câteva secunde ai ajuns la 140 km/h şi viteza tot creşte. Când am trecut înapoi la Mondeo, la sfârșitul zilei, parcă aș fi trecut să conduc un petrolier.

Eu am mers cu maşina de mai jos a dealerului Neste Automotive, unde puteţi face un test-drive oricând (îi găsiţi în partea de nord a oraşului, la ieşirea de pe Bd Chitila, lângă noul pod peste centură). Colina Auto, un alt dealer Ford, are maşini Focus cu motor Ecoboost în parcul auto, şi îi puteţi găsi pe Aerogării în zona podului de la Romaero sau în sud pe Olteniţei în Popeşti Leordeni.

    9 comentarii

  1. E imposibil sa-ti duca in 200 un motor de 1l. Cel mai bine iei viteza maxima din talon, e mai aproape de realitate.

      (Citează)

  2. 193 km/h este viteza maxima declarata de producator pentru modelul de 125 cp.
    luand in calcul abatarea vitezometrului probabil ca acul se duce si arata putin peste 200. :)

      (Citează)

    • N-as lua-o pe cea din talon, e generata de alti factori precum nevoia de siguranta, calitatea pneurilor instalate din fabrica si tot asa. Eu zic ca 125 CP pe o masina de 1200 kg pot face asta. 196 km/h e viteza maxima declarata pentru motorul de 1.6 litri, dar daca mai scazi ceva pentru ca noul motor e mai mic, treci de 200.

        (Citează)

  3. cred c-o sa fie un hit acest motor.
    parerea mea e ca are tot ce-i trebuie sa fie un low-cost.

    ramane de vazut cum ramane cu fiabilitatea.

      (Citează)

  4. Romanii vor considera ca e prea mic , si ca e in 3 cilindrii si-si vor lua tot 1.6 care va fi probabil ceva mai ieftin in grila de preturi – asa suntem noi obisnuiti . Personal as alege Fox 1.0 100 cai (pentru ca la semafor tot ne vom opri amandoi) iar la finalul calatoriei cel mai probabil unul va castiga 30 – max 40 secunde la calatorii scurte in oras asa ca prefer consum mai mic(pacat ca ala are 5 trepte) . Oricum frumos articol – abia astept sa testez si eu !

      (Citează)

    • @Liviu: nu cred. Romanii sunt din ce in ce mai atenti la consum si taxe, asa ca motorul acesta poate avea succes la noi. Din acelasi motiv va avea succes si la straini.

      Acum mai trebuie ca vanzatorii auto sa-si faca treaba, sa explice avantajele, iar cumparatorii sa faca un drive-test cu masina. Te asigur ca este mult peste ceea ce te astepti de la masina.

        (Citează)

  5. M-ar interesa si un drive-test pentru oameni “normali” care nu se cred piloti de curse. Eu nu am mai prins 145km/ora de un an cred, merg in afara orasului cam 60km/zi cam cu 90km/h, drumul este plin de carute, de “destepti” si la viteza asta evit multe pericole fara sa fiu fortat sa franez prea des. M-ar interesa un consum in conditiile astea, oare s-ar apropia macar de 5% cum declara producatorul, pentru ca in acest caz ar fi mai bun decat diesel-ul pe care il am, Toate drive-test-urile se duc la 160, sunt conduse sportiv, etc, chiar nu ma intereseaza cat consum masina in conditiile astea.

      (Citează)

  6. Cauntand cateva informatii tehnice despre acxest motor, am gasit si aceasta pagina… neputandu-ma abtine, trebuie sa imi impartasesc opinia, doar de asta sunt comentariile. Am avut ford multi ani,inclusiv motorul 2.5T, dar in test drive cu acest focus cu motor de 1litru… e clar destinat celor care nu au pretentii si merg absolut normal. Sa afirmati ca prinde repede 140 sau ca ajunge lejer la 200 si 6000 ture e normal pentru el, nu e chiar adevarat (puteti observa uleiul de la schimb la schimb cand mergeti normal sau 2500 km la 5000 ture, in afara ro bineinteles caci aici gropile ne vin de hac, nu mai mult). Iar consumul de 6% spre 7% alergat e un vis (atat consuma o fabia 1.4 diesel alergata oras plus exterior). Dar puteti conduce masina (inclusiv fabia) si afla la fata locului exact cum stau consumurile. fiabilitatea: nu se poate pronunta nimeni inca, dar durata de viata nu poate fi foarte lunga (>250.000km) fara probleme, doar in caz de exploatare normala, fara “sporting”. daca vreti o masina modesta so comfortabila, e o alegere buna; dar sa fiti constienti de ceea ce poate, nu povesti care il lauda.
    Si felicitari pentru site/blog cat si ‘afilierea’ cu emag ;)

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus