un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Una din diferentele dintre Formula 1 si viata reala

30 Oct 2011  ·

AUTO  ·

17 comentarii

În Formula 1 piloţii schimbă cauciucurile în aproximativ 6 secunde. În realitate, anvelopele la un Ford Mondeo se schimbă în aproximativ 3-4 ore. Noroc că o fac doar de două ori pe an.

Aţi ghicit că ieri am trecut de la anvelopele de vară la cele de iarnă, ocazia cu care am observat şi că acestea sunt destul de tocite şi că probabil este ultima lor iarna. Dunlop. M-au servit bine pe orice temperatură şi în orice zăpadă, aşa că recomand fără nicio ezitare acest brand, singurul lor cusur fiind un zgomot de rulaj destul de mare, comparativ cu Michelin-urile de vară pe care le-am “descălţat”.

Să facem două calcule despre subiectul anvelopelor de iarnă: un set nou mă costă aproximativ 16 milioane de lei şi mă ţin aproximativ 4 ierni, deci costul este de 400 de lei/iarna. Un set second-hand costă 1000 de lei, dar ţin maxim 2 ani, că sunt deja tocite, deci 500 lei/iarnă. Morala este că e mai bine să investeşti într-un set nou de anvelope decât să cumperi din cele second-hand, iar cheia succesului este să stai cu ochii pe oferte şi promoţii (Michelin-urile de vară le-am luat cu 35% reducere la NOR Auto, au avut cândva un weekend promoţional de care am aflat printr-un pliant primit la semafor). Singura excepţie ar fi dacă intenţionezi să vinzi maşina în viitorul apropiat.

Merită să cumpăr şi un set suplimentar de jante de tablă pentru anvelopele de iarnă? I-am auzit pe mulţi zicând că e mai bine aşa, că nu mai pierzi timpul şi banii schimbând anvelopele de pe aceleaşi jante. Mie nu mi se pare avantajos.

Am plătit ieri 120 de lei pe schimbarea cauciucurilor. Probabil că găseam şi mai ieftin (în primăvară am dat 96 de lei), dar acum conta mai mult timpul, nu banii. O jantă de tablă pe dimensiunea Mondeo costa cam 230 de lei. Patru bucăţi mă duc deci la 920 de lei, ceea ce înseamnă aproximativ 8 schimbări de pneuri sau 4 ani de zile (schimb o dată când vine iarna şi înapoi când vine vara). Patru ani mi se pare un timp destul de lung pentru a recupera investiţia în al doilea set de jante; poate nici nu mai am aceeaşi maşină după acest timp.

Ce e de câştigat? Mai puţin timp petrecut la vulcanizare, unde e mai simplu să schimbi direct o roată cu alta, decât să dai jos anvelopa de pe cea curentă, să pui anvelopa de iarnă, să o echilibrezi şi să o montezi la loc. În teorie.

În practică, socoteala nu se face chiar aşa. Nu este adevărat că poţi, patru ani de zile la rând, să înlocuieşti roata de vară cu cea de iarnă, fără altă intervenţie. Roata oricum ar trebui echilibrată înainte de montare, deoarece janta se mai deformează, cauciucul se toceşte şi ecuaţia se schimbă în fiecare sezon. Apoi, după 4 ani, exact când urma să treci pe profit, anvelopele sunt suficient de tocite încât să ai nevoie de unele noi, aşa că mai plăteşti o lucrare completă de dat jos, pus altele noi pe jante, echilibrat.

Veţi spune că atunci când ai jante separate pentru cele de iarnă poţi face chiar tu schimbul, în faţa blocului, cu cricul, economisind astfel banii daţi la o vulcanizare. Unu la mână, prefer ca în weekend să nu muncesc la ridicat şi coborât maşina de pe cric, ci să plătesc pe altul să o facă; doi la mână, cum ziceam mai sus, roata ar trebui echilibrată înainte de schimb.

Matematic problema arată cam aşa: jante suplimentare 920 de lei, un schimb de roţi cu echilibrare 60 de lei (atât a dat cineva ieri); în total pe patru ani dai 920 + 8 x 60 lei = 1400 lei. Dacă am doar anvelope de iarnă şi le montez pe aceleaşi jante, mă costă 8 x 120 de lei = 960 lei în aceiaşi 4 ani.

Dacă aveţi nevoie de o vulcanizare în zona Văcărești-Mihai Bravu şi care să nu fie super-aglomerată în această perioadă, mergeţi pe Aleea Tândală, pe Mihai Bravu aproape de Dâmboviţa, în spatele sediului Gerom (clădirea verde şi galben uşor de găsit). Acolo am fost ieri. Fiind în construcție pasarela minune de peste râu, nu se mai baga așa multe lume la acea vulcanizare și au fost mai puține mașini la coadă/

    17 comentarii

  1. Bre, pasarelă e altceva. Ăla e pasaj, sau pod, dacă consideri că trece peste râu.

    Altfel, avantajul jantelor dedicate e că nu stresezi suplimentar cauciucurile, o dată că nu le dai jos şi a doua oara că sunt depozitate corect in extra-sezon, “pe poziţie”.

      (Citează)

  2. Jante poti gasi la 50 Ron la dezmembrari deci 200, iesi mai bine.

      (Citează)

  3. @Cocos Si vare pui jante din aliaj de 2000 de lei ca sa arati ca poti?
    @Nasu mare: La 4 ani de viata inseamna 8 operatii asupra cauciucurilor. Nu cred ca sunt prea stresate de atat lucru :D
    Aia cu depozitarea corecta cred e mai mult de marketing, cauciucurile noi care stau in magazin 6luni-1 an nu stau pe janta.

      (Citează)

  4. Cele 3-4 ore includ si coada ?

      (Citează)

  5. @Bogdan: exista niste motive pentru care se stanteaza data fabricatiei pe cauciucuri… Pe unul tocmai l-ai intuit tu.

      (Citează)

  6. Erau recomandate jante din tabla pentru iarna ca sunt mai rezistente decat cele de aliaj. Se presupune ca ai nenorocul sa dai in gropi mai rau decat vara, si cu temperatura scazuta, ar fi sanse marginal mai mari sa le crapi pe cele de aliaj.

    In general, cine recomanda jante de tabla au pe masina jante de aliaj oringinale Replika :), pe care le-au facut ou la primul speed bumper. Iarna li se fac tandari.

    In practica, eu de 3 ani fac la fel ca si tine si nu am avut nici o problema.
    Vara Michelin Pilot Sport, iarna Dunlop Sport Max. Diferenta de zgomot e simtitoare.

      (Citează)

    • @Ovi: da, ma gandeam la cele mai ieftine de tabla tocmai pentru ca le bag prin gheata si gropi iarna. Pe masina am originale Ford din aliaj, arata ok. Oricum nu-mi pasa, ca eu stau in masina, nu in afara ei ca sa o admir.

      @nashu: stocarea corecta cica ar fi in picioare, dar nu conteaza daca stau pe janta sau nu… In plus, n-am masina de Formula 1 ca sa conteze fiecare amanunt din acesta.

      @Wideblog: da, 1 ora schimbarea, 2 asteptarea. Si am trecut intai pe la alte 2 vulcanizari la care erau mult mai multe masini (coada ca la benzinarii, pe vremuri, cu lista).

      @Cocos: corect, dar si pe gratis daca ar fi tot nu merita.

        (Citează)

  7. Interesant articolul dar calculele gresite.

    Eu am luat anul trecut 4 bucati de iarna cu 80 de lei pneul (toyo) s/h aduse de afara in stare excelenta, mai tin 2 sezoane lejer.

    Anul asta am luat pentru altcineva de la acelasi “furnizor” cu 160 de lei bucata (michelin alpine), deh, acum e cerere mare, in aceeasi stare excelenta.

    Jantele de tabla merita in functie de cat de mult tii la jantele de aliaj care le ai deja. Se presupune ca iarna iei mai multe gropi, borduri etc, iar cele de aliaj se indreapta, dar cu riscuri mari sa se crape. O janta s/h de tabla e cam 100 de lei pe care nu trebuie sa o menajezi, poti sa o indrepti la ciocan fara griji, plus ca nu mai stai sa pierzi bani si timp.

    Confunzi indreptatul cu echilibratul. Sa indrepti costa 50 de lei de janta, iar echilibratul (adica pus plumbi) costa 10 lei pentru toate patru jantele. Plus ca nu cred ca e nevoie sa le indrepti la fiecare sezon.

    Acum depinde de fiecare, eu prefer varianta cu jante de tabla iarna si pneuri s/h. Anvelopele de vara nu se merita s/h, mai ales ca petreci mai mult timp pe ele, viteza mai mare, curbe, aderenta etc.

      (Citează)

    • Schimbatul rotilor la o vulcanizare, cu jante de iarna, tot costa vreo 30-40 de lei. Mai adaugi plumbii pentru echilibrat si mai se pun 10-15 lei minim. De indreptat nici n-am zis.

        (Citează)

  8. Stocatul “in picioare” duce la ovalizare si dezechilibrare. Nu trebuie sa ai masina de formula unu ca sa se vada treaba asta.

    Pe de alta parte, numai cine are jante originale model Replika, cum zice Ovi, isi face probleme de cum trec ele prin zapada. Jantele ca lumea, inclusiv cele originale, nu sufera mai mult decat tabla de pe masina.

      (Citează)

  9. pozitia corecta de stocare este in picioare (cel putin pentru alea radiale) recomandat fiind sa le rotesti la 90 de grade cand si cand.

    tot vorbesti de pierdut timpu si de recuperat prin diverse artificii, insa nimeni nu a citit ordonanta (sau cel putin asa cred).

    legea zice, pe scurt si mai groso-modo:

    “automobilele trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna sau allseason in cazul in care se deplaseaza pe drumuri acoperite de gheata, zapada sau polei”.

    ordonanta intra in vigoare de la 1 noiembrie. sunt ferm convins ca dupa 1 noimebrie marea agitatie o sa se linisteasca si la vulcanizari si la magazine(nu de tot, dar intr-o proportie uriasa).

    in timpu saptamanii care vine puteai sa le schimbi cu mai putin stres,mai putina pierdere de vreme si mai putin stres (cred)

      (Citează)

  10. nu pilotii schimba cauciucurile :))

    ordonanta spune ca de la 1 noiembrie vehiculele trebuie echipate cu anvelope de iarna in cazul in care se deplaseaza pe drumuri publice acoperite de gheata, zapada sau polei.

    lumea nu prea a citit chestia asta cu atentie si a fost derutata in plus si de vechea ordonanta, care te obliga indiferent de vreme, intre 1 noiembrie si 1 martie.

    asa ca puteai sa le schimbi lejer in timpu saptamanii in curs, chiar si sambata de dimineata eventual, inainte sa dai o fuga pana la munte (poate). cred ca de la 1 noiembrie incolo o sa se termine o mare parte din agitatia asta.

    pneurile se depoziteaza “in picioare” (cel putin alea radiale) si se rotesc ocazional la 90 de grade.

      (Citează)

  11. Eu am la masina (un Ford Focus) 2 seturi de jante, ca asa am cumparat masina. Un set de aliaj pe 16″ pentru vara si un set de tabla pe 14″ pentru iarna.

    Din punctul meu de vedere se renteaza sa ai doua seturi de jante. O data din cauza motivelor enumerate mai sus, legat de riscul de a da cu ele de borduri si gropi; dar si din alte cauze, inca neenumerate aici:

    1. Titi Aur recomanda pe timp de iarna cauciucuri mai inguste decat cele de vara. El dadea un exemplu: Daca vara folosesti 205/55/R16 (comun pe 70-80% din masini) iarna e recomandat sa folosesti 196/65/R15. Un cauciuc mai ingust taie mai bine zapada iar un talon mai mare ajuta mult suspensia (care din cauza frigului devine mai rigida) iar drumul va fi mai confortabil.

    2. Daca folosesti jante de tabla (sau aliaj) doar pentru cauciurile de iarna, poti lua cauciucuri mai inguste care sunt mai ieftine (ma refer doar la cauciucuri noi, nu sunt adeptul chestiilor SH sau resapate). Ca urmare calculul tau e un pic gresit, ar trebui sa iei in calcul si eventuala diferenta de pret intre cauciucuri de diferite marimi.

    Eu folosesc vara 205/50/R16 si 185/65/R14 iarna (ambele trecute in Talon). Pot sa spun ca cele de iarna ma costa cam 300RON bucata (Dunlop, Pirelli, etc) iar cele de vara peste 400 (aceeasi producatori).

      (Citează)

  12. pilotii schimba rotile cu totul, nu schimba cauciucurile. iar pretul la sh este si mai mic, mie de exemplu mi-a adus cineva din germania 4 bucati goodyear eagle nu stiu cum cu 350 ron toate si nu sunt slick, tin cel putin 2 sezoane, acu depinde si cati km face fiecare, le vad cam la jumatate din viata.

      (Citează)

  13. În cazul meu a fost mai ieftin să iau cauciucuri + jante de tablă pe 15 inchi pentru iarnă decât să iau doar cauciucuri de iarnă pentru jantele de aliaj de 17.

      (Citează)

  14. Eu am luat acum 2 ani anvelope de iarna, si jante de tabla pt ele, toate noi. Jantele (15″) m-au costat cam 90 de lei bucata (am prins o oferta), iar pretul “incaltatului” de iarna s-a redus de la 130 la 30 de lei. Am schimbat de 4 ori, deci deja am “profit” :-)

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus