un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Despre interzicerea masinilor cu numar de Bulgaria

25 Aug 2011  ·

GÂNDURI  ·

9 comentarii

A apărut pe net o ştire care spune că Poliţia se gândeşte să limiteze la maxim 3 luni perioada în care o maşină înmatriculată în Bulgaria poate să circule prin România, moment după care ar trebui să-şi schimbe înmatricularea sau să iasă din România. După estimări, există aproximativ 100.000 de autovehicule înmatriculate în Bulgaria doar pentru a scăpa de taxele româneşti, care sunt mai mari.

Ideea este bună. Dacă tu circuli în România, poluezi în România, strici drumurile din România, păi hai să plăteşti aici taxele aferente, nu în ţara vecină. Mai mult, până se decontează asigurările RCA ale unei maşini înmatriculate în Bulgaria trec luni bune, timp în care cel accidentat stă blocat în service cu propria maşină.

S-o pui în practică este mult mai dificil. În primul rând pentru că nu vorbim de români care trec graniţa şi înmatriculează un autovehicul în Bulgaria, pe numele lor. Asta nu se poate face. Maşina este înmatriculată pe numele unei firme bulgăreşti şi data în folosinţă proprietarului de facto, românul nostru, în baza unui act notarial. În acte, însă, maşina aparţine unui bulgar şi nu-i poţi interzice sau limita circulaţia prin România doar pentru că are șofer român. Poate este o afacere legitimă, poate cară marfă din Bulgaria în România pentru că distribuie produse în ambele țări.

Nu poţi, legal, să faci deosebirea şi să-i interzici unuia accesul în ţară şi altuia nu. Tare am impresia că Poliţia nici n-a propus aşa ceva. Şi ştirea despre cum Poliţia Rutieră a propus ca amenzile să fie proporţionale cu valoarea maşinii era falsă.

    9 comentarii

  1. pai stirea a fost sustinuta de declaratii ale puratorului de cuvant de la rutiera, sau ce zda ma-sii e, cum ca ei ar fi facut deja/inaintat deja un asemenea proiect.

    si mie mi-ar conveni sa le-o traga astora cu bulgaria, ca pe urma sa le-o traga cum ne-o trage si noua, astora get-beget.

      (Citează)

  2. In ungaria e cam aceeasi treaba cu masinile inmatriculate la slovaci. Ar trebui sa fie o taxa reglementata la nivel de uniune.

      (Citează)

  3. 1. Ar putea sa impuna vigneta obligatorie pentru masinile inmatriculate afara (fie ca circula in oras, fie ca nu). 100.000 masini bulgaresti x 28 euro pe an = 2.800.000 euro;
    2. Ar putea sa impuna un fel de RCA obligatoriu pentru PERSOANA româna care conduce o masina inmatriculata afara. 100.000 x 80 euro = 8.000.000 euro;
    3. Ar putea impune RAR anual pentru orice masina inmatriculata afara;

    Sunt multe chestii care ar putea fi facute fara a incalca regulile UE si fara ingradi cu ceva drepturile civile.

    “If it moves taxit. If it still moves – regulate it…”

      (Citează)

  4. Sper sa nu ma insel dar cred ca sunt destule tari in Europa care dupa 3 luni de stat acolo trebuie sa ti-o reinmatriculezi in tara respectiva. Ai nevoie doar de rezidenta temporara. Asa ar trebui sa fie si in Romania.

      (Citează)

    • @Mihai: corect, dar pana sa se faca cele 3 luni iesi si intri iar. E suficient sa te duci intr-un drum pana in BUlgaria si inapoi si s-a resetat totul.

      @mircea: vezi intrebarea 6 ion din linkul de mai jos
      http://www.hotnews.ro/stiri-esential-9899171-schimbari-aduce-noul-cod-rutier-cum-descurajata-violenta-trafic-comisarul-sef-toma-paul-politia-rutiera-discuta-online-cititorii-ora-11-00.htm
      Din raspunsul comisarului inteleg ca asta cu inmatricularile nu tine de ei.

      @RoLitoral: e ca si cum ai zice ca ar putea sa impuna ca toate masinile inmatriculate la manevra in Bulgaria pentru a scapa de taxe trebuie sa isi schimbe inmatricularea. E la fel de confuz si de imposibil de pus sub forma unei legi ca si ce propui tu, pentru ca:
      1. vigneta e obligatorie cand intri in Romania. Banuiesc ca respectivii au rovigneta, altfel sunt pasibili de amenda la fel ca si cei inmatriculati in Romania.
      2. RCA-ul se face pe masina, nu pe persoana si cetatenia ei. Ar trebui schimbat intreg sistemul pentru acest caz. Cei cu numar de Bulgaria au RCA, da-l platesc unor firme bulgaresti de asigurare, cu care decontarea se face greu in caz de incidente. Insa cata vreme este totul legal nu poti baga o lege doar pentru ca decontarea dureaza mult. Asa sunt treburile intre state si firme micute.
      3. Ce sa faca RAR-ul? RAR-ul are autoritate asupra masinilor romanesti, iar cata vreme cele bulgaresti nu au defecte majore sau alte probleme care s-ar putea observa doar la inspectii ad-hoc pe drumuri. Daca ar avea oameni suficienti sa faca astea le-ar face mai des si ar da amenzi la toti cei care polueaza sau fac zgomot sau conduc jafuri vechi.

        (Citează)

  5. @nwradu:
    1. Rovigneta nu e obligatorie in localitate. Poti sa o faci obligatorie tot timpul.
    2. Asa cum exista asigurare de viata, asa se poate face o asigurare de raspundere pentru persoanele care conduc masini straine, asigurare facuta AICI. Tocmai pentru a putea sa faci ceva in caz de accidente.
    Nu te intereseaza daca au sau nu RCA si in Bulgaria. Te intereseaza daca au in Romania. Nu trebuie sa schimbi nici un sistem, controlezi doar RCA-ul romanesc.
    3. La intrare in vama pusa camera care sa inregistreze numarul masinii. La un an de la intrare devine obligatoriu RAR romanesc. Faci si curatenie printre rable, iei si bani, asiguri o poluare mai mica. Hai ca nu-i greu sa incrucisezi niste baze de date.

      (Citează)

  6. @radu nu e chiar asa, odata ce ai rezistenta temporara nu mai conteaza ca iesi sau ca intri :). Cu alte cuvinte in cazul nostru bulgaru, care are masinile in poprietate, trebuie sa-si ia rezisdenta in Romania.

    Odata ce stai mai mult de 3 luni intr-o tara, odata ce ai nevoie sa stai acolo ai nevoie de rezisdenta temporara. Se presupune ca ai unde sa dormi, sa stai etc.

    Deci, se poate!

      (Citează)

  7. Da de noxe nu pot sa-i verifice ?

      (Citează)

  8. Se pot face multe dar pt asta ar trebui ca unii din”legiutori” sa si gandeasca un pic. Eu zic ca o masina inmatriculata in alta tara dar care e folosita 300 din cele 365 zile ale unui an in alta tara( aceeasi, cum e cazul la noi cu bulgarestile alea), apoi platesti taxe la noi. Dar pt asa ceva banuiesc ca trebuie ceva acorduri bilaterale intre cele 2 tari sau ceva. Scutire de taxe la ei, platit la noi. Si ar mai fi, dar nu vreau sa intru in discutii.
    In schimb, ar putea fi o solutie pt amenzi: sa fie procent din venitul respectivului sofer. Esti salariat cu venit minim pe economie? 10 la suta din venitul anual. Esti director la google.microsoft/ insert company here. 15 la suta din venitul anual. Si sa cresca procentual in functie de venitul anual al omului rspectiv. Cred ca ii doare pe amandoi sa plateasca atat.Ala cu minim nu mai bea/fumeaza etc 2 luni iar directorul nu mai pleaca in vacanta anul asta ca n-are cu ce, banii s-au dus pe amenda. Sau esti somer, n-ai venituri? Munca in folosul comunitatii tata, si-asa stai degeaba. Poate asa nu iti mai permiti sa incalci legile ruiere. Risti-platesti.
    Dar pt asa ceva trebuie sa se vrea. Si cred ca la asta avem o problema. Nu se vrea, sa nu suparam oamenii.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus