un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Problema deschiderii hipermarket-urilor in oras

31 May 2011  ·

GÂNDURI  ·

22 comentarii

Am ascultat ieri la Europa FM o emisiune destul de inutilă. Ascultătorii sunau şi-şi spuneau părerea despre decizia de a permite deschiderea de noi hipermarket-uri în interiorul oraşelor, nu doar la periferia acestora. Cred ca emisiunea este a lui Moise Guran, după voce, iar argumentele sale erau ca hipermarket-urile mari duc la închiderea magazinelor mici de cartier. Atât, că altele nu există.

Ei bine, oameni buni, iată câteva motive pentru care hipermarketurile ar trebui să poate fi construite oriunde permite locul, dacă acolo vor proprietarii să investească.

1. Capitalismul. Asta e lumea modernă, acesta este sistemul vestic. Cine are oferta mai bună (preţ, stoc, număr de produse şi tot restul) rămâne pe piaţă, ceilalţi se închid. În momentul când acum 21 de ani revoluţionarii au visat la libertate, la Pepsi, la străinătate, la maşini marfă şi femei rapide şi au acţionat pentru a le obţine poate nu se gândeau că toate acestea sunt ataşate unui alt tip de societate, comerţ şi economie, dar aşa este.

Nu poţi să ceri piaţa liberă, iar apoi să te vaiţi statului că vine magazinul mare şi-l închide pe cel micuţ al tău. Nu poţi să ceri libertate, ca apoi să o foloseşti doar pentru a cere îngrădirea libertăţii altora, în cazul de faţă a celor care vor să deschidă un hipermarket acolo unde au ei chef, câtă vreme îşi permit costurile şi terenul. Asta e o mare ipocrizie. S-au dus vremurile din comunism când totul era egal, acel sistem s-a dovedit ineficient dpdv istoric, iar business-ul modern e bazat pe concurență, cerere şi ofertă. Vine unul mai bun ca tine? Te da afară şi te desfiinţează, iar asta e valabil şi la magazine şi la locuri de muncă şi la orice altceva.

Aş vrea ca lumea să înceteze cu prostia aceasta de a avea pretenţia că statul este obligat să-ţi garanteze succesul în business. Nu trebuie. Statul nu e obligat să-ţi asigure bunăstarea. Atenție, am zis bunăstarea! Nu poţi merge plângând la guvern, cu jucăriile stricate în mână, şi să zici “a apărut concurența, interzice-i pe ăia şi lasă-mă doar pe mine să vând suc şi iaurt în acel cartier”. Dar cine eşti, ai ajuns primul într-un cartier şi ai descălecat acolo, precum Bogdan în Moldova acum un mileniu, numindu-l al tău și al urmașilor tăi?

2. Nu este o discuţie pentru cetăţeanul de rând. Omul obişnuit, cel care sună la radio, nu poate emite păreri competente despre hipermarket-uri. Omul de rând vrea preţuri mai mici. 99% dintre noi nu datorează nimic personal magazinului de cartier, ca atunci când Cola e cu 1 leu mai ieftină la hipermarketul de vizavi să preferăm totuşi să plătim în plus chioşcului de la colţ. Dacă întrebi cetăţenii obişnuiţi ce părere au despre prezenţa hipermarketurilor în centrul oraşului, ei vor spune “lăsaţi carrefour-urile să vină la mine”. Trafic? Îmbulzeală? Aglomeraţie? Poluare? Mersi, dar nu lucrez la primărie, eu vreau doar preţuri mici şi le vreau fără să fie nevoie să merg 20 de kilometri până la periferia oraşului pentru ele.

Sunt conștient de faptul că hipermarketurile din oraș aduc cu ele diverse dezavantaje. Discuția aceasta nu se poate purta însă la radio, cu oricine sună.

3. “În alte ţări nu sunt hipermarket-uri în oraş”. În alte ţări nu sunt nici haite de câini vagabonzi pe străzi, nu sunt gunoaie, nu sunt gropi, nu e aşa multă corupţie, nu sunt aşa mulţi conducători nepricepuţi. Hai să-i imităm întâi la astfel de aspecte, apoi mai vedem şi cu hipermarketurile.

Am fost în străinătate la suficiente Billa sau Carrefour Express sau alte astfel de branduri chiar în centrul oraşelor. N-au 3000 de locuri de parcare şi nici spaţiul de expunere al unui hipermarket, dar au aceleaşi preţuri mici şi au contribuit la falimentul altor magazine “de cartier” care erau în jurul lor. Dar desigur, hai să fixăm limita când devine prea mare magazinul după cum vrea omul de la radio.

4. Nu-i pasă nimănui. Omul de rând vrea un magazin ieftin şi aproape de casa lui. Are şi parcare mare? Perfect! Statul vrea ca acolo să fie un business mare, ca să poate cere taxe pe măsură. Angajaţi şi câteva mii de oameni? Perfect, mai multe impozite la bugetul de stat! Cine face scandal, cei cu magazine mici? Da, dar doar cei care sunt chiar vizavi de hipermarket și nu pot profita. Două străzi mai departe şi deja micii comercianţi îşi freacă mâinile de bucurie că au un Cora suficient de aproape încât să poate cumpăra de acolo iaurt cu 2 lei şi să-l vândă altora cu 3 lei, din frigiderul lor improvizat.

5. Traficul. Eu nu reuşesc să-mi dau seama care este impactul asupra traficului, deşi multă lume îl dă ca argument. Hipermarket-urile au parcare proprie gigantică, deci nu prin staţionarea maşinilor se va încurca traficul. Atunci prin tranzit? Traficul mare este o problemă din cauza numărului mare de maşini care sunt pe străzi. Acum hai să vă întreb eu când este traficul mai afectat, atunci când merg până la Carrefour Militari sau când merg până la Cora Lujerului? Pentru că în al doilea caz, maşina mea nu mai contribuie şi la traficul dintre Lujerului şi Păcii, lăsând Iuliu Maniu cu una mai liber. Unde e problema? Când ies maşinile din parcarea hipermarketului şi trebuie să se reintegreze în trafic? Şi dacă aş fi în trecere pe acolo ar fi aceeaşi problemă, ca doar de la periferie nu mă teleportez direct acasă.

Dovada? Carrefour Orhideea era acum câţiva ani al treilea Carrefour din toată Europa ca număr de vizitatori. Poate încă este. Cora Lujerului duduie de clienţi.
Părerea mea? Nu-mi pasă nici mie. Mi-e mai bine cu hipermarket-uri decât fără.

    22 comentarii

  1. pe mine ma deranjeaza doar din pricina traficului. in rest imi pasa mai putin unde e, atata timp cat am masina sau sunt mijloace de transport in apropiere.

    Cand era carfur militari singurul hipermarket, mergeam acolo.

      (Citează)

    • @add: am adaugat in post un punct despre trafic. Sa-mi zici cum anume te deranjeaza traficul suplimentar pe tine.

      @stefan: sunt sigur ca si in 20 de ani va trebui sa cumpar apa, carne, cafea, suc, detergent, bere, ciocolata si inca o mie de produse. Daca le pot gasi pe toate in acelasi loc, de ce nu?

        (Citează)

  2. o sa gandesti putin altfel in cativa ani, acum toti romanii sunt reglati in mod “consum la maxim”. in fine, de vreo 20 de ani. presupun ca se va termina la un moment dat.

      (Citează)

  3. In mare sunt de acord, dar.
    1. Cetatenii au dreptul sa isi dea cu parerea, sa fie consultati. Fie ca e vorba de un referendum, fie ca trancanesc la radio.
    2. Nu toata lumea agreaza hipermarket-urile, eu de exemplu nu le sufar. Nu-mi place genul asta de cumparaturi “en gros”. Si nu, nu ma intereseaza ca e cu un leu mai putin, poate vreau o gama mai larga de produse, poate vreau si produse care nu provin de la 10-20 de mari producatori de orice. Brandurile mici nu ajung pe raft la Carrefour, iar producatorii gigant nu au neaparat cele mai bune produse.
    3. Ma simt ca unul din turma la himermarket. As prefera servicii personalizate, un comert mai uman, nu comertul “fast food” de la Cora.
    4. Hipermarketul sade cel mai bine la periferie, cu un sistem de transport adecvat. Te duci acolo o data pe saptamana sau mai rar, umpli sacosele si daca vrei paine sau tigari te duci “in colt”. Altfel provoaca numai belele in trafic si nu cred ca e datoria primariei sa rezolve apoi probleme, nu mai bine le previne? Sa interzica hipermarketurile in centru si sa puna RATB spre perifierie, e mai ieftin decat sa supralargeasca bulevardele si bine administrat RATB-ul face si profit.

      (Citează)

    • @ipo: n-am zis ca oamenii nu au dreptul de a fi consultati, ci daor ca in acest caz toti vor spune “vrem hipermarketuri in oras”. E mai ieftin, e mai rapid. Trafic adecvat? Adica sa mergi cu autobuzul la cumparaturi? Cam greu de carat cumparaturile saptamanale astfel. Atunci ai doua variante, sa incurajezi marirea numarului de masini (ca sa poti face cumparaturi), sau sa faci un hipermarket langa Lujerului, de ex, ca sa fie metrou si ratb aproape. Ce e mai bine?

      Am adaugat in articol punctul 5 despre Trafic. Eu nu vad cum incurca traficul.

      @Bogdan: de acord, asta cu monopolurile e alta problema. Monopol inseamna totusi pozitie dominanta pe piata. Doar pentru ca un magazin vinde produse mai ieftine decat alte magazine nu inseamna ca e monopol. In plus, nu se extind oriunde si oricat. Sa fim seriosi, n-ai in Bucuresti unde sa faci atatea hipermarketuri, se gaseste loc pentru vreo 4-5 maxim in oras, care deja sunt facute. Nu e ca-ti pune unul in fiecare cartier si te agaseaza cu ele.

        (Citează)

  4. Problema care as ridica-o nu este legata de protectia cu orice pret a afacerii mici de catre stat, ci de blocare a instaurarii monopolului.
    Permitand sa se extinda oriunde si oricat, o sa omoare tot ce e concurenta, si atunci o sa duca preturile unde vor dori, ca vor fi singuri. Si atunci sa vezi cand si hrana va ajunge ca benzina, gazul sau curentul sa se joace la preturi lantul x de hipermarketuri dupa buna voie ca nu va fi nimeni sa-i opreasca. Atunci sa-l vad pe ala care se bucura azi ca ia din hipermarket cu un leu mai putin daca se va mai bucura si ca isi da tot salariul pe o paine si o ceapa…
    Statul aici ar trebui sa lucreze, sa nu permita instaurarea monopolurilor private.

      (Citează)

  5. si domnul care a deschis discutia, a dat si exemple unde se pot deschide astfel de magazine? De ce as deschide in CENTRU un supermarket daca populatia este comasata spre periferie? O sa vina ala din Drumul Taberei la Cora din Romana? Nu, o sa se duca in Lujerului sau in afi. Nu ajuta pe nimeni un hipermarket in centru din simplul motiv ca in toate cartierele exista deja unu deschis. Si chiar daca le-ar da voie sa construiasca, UNDE ??? Singurul loc central si care ar permite unui asemenea colos sa se ridice, este parcul de la unirii. in schimb, nicaieri nu ai loc pt asa ceva si pe unde am fost in alte tari nu am vazut o asemenea enormitate de constructie in centrul orasului.
    dar na, cand nu ai subiecte de discutie, orice prostie merge la publicul inteligent din romania.

      (Citează)

    • @KillMe: nu avea solutii, doar zicea ca in strainatate nu e asa si alte argumente fara acoperire (traficul!). Normal ca nu se vor construi oriunde, ca nu mai e loc.

      @Reclame: cum, nici unul in zona?

        (Citează)

  6. S-a spus cam tot ce era de spus.
    M-as fi bagat si eu in discutie pentru ca iubesc hipermarketurile, dar din pacate in Piatra Neamt lipsesc cu desavarsire.

      (Citează)

  7. Unde nu sunt de acord cu tine:

    1. Capitalismul real (nu cel teoretic) inseamna ca cel puternic il scoate de pe piata pe cel slab, adesea prin metode dubioase, neconcurentiale. Aici trebuie sa se implice statul si sa asigure respectarea libertatilor celor mici.
    Citeam ziele trecute ca in Romania pentru a infiinta un hypermarket e nevoie de acordul magazinelor concurente. Ce pasarica a cantat oare la urechea politicianului care a trecut acel act normativ ? Una capitalista, desigur.

    2. Ba este o discutie pentru cetateanul de rand. Orice are impact asupra “vietii omului” (nu am gasit alta formulare) trebuie sa fie subiect de discutie si de implicare, pe orice canal de comunicare. Daca gandesti asa, probabil te simti confortabil sa aleaga altii pentru tine (de la subiecte de discutie pana la forma de exprimare).

    3. Limita se poate stabili transparent prin taxe de proprietate. Cu cat e suprafata mai mare, cu atat platesti mai mult, preferabil exponential. Nu o sa fie nevoie sa dai hypermaerketul afara din oras. O sa plece singur.

    4. Un stat bine asezat prefera un sector privat cat mai diversificat si cat mai eterogen. O multinationala angajeaza oameni multi, le plateste salariu si impozitul si … cam atat. Impozitul statului zboara inapoi in tara mama si de acolo – probabil – prin vreun paradis fiscal. Daca iei un numar de firme mici care genereaza o cifra de afaceri similara, constati ca respectivii angajeaza cam tot la fel de multi oameni si – in plus – contribuie mult mai mult prin taxe si impozite.

      (Citează)

    • @Wideblog: am zis ca cetateanul nu poate spune o parere competenta despre asta. El ar vrea magazine mai ieftine si mai mari si cu de toate. La fel as vrea si eu sa se interzica de tot fumatul sub orice forma, dar din fericire nu decid eu, ci sunt altii care analizeaza diverse alte aspecte care poate mie imi scapa.

      Cred ca te inseli grav la anumite lucruri. Sunt sigur ca si acum hipermarketurile platesc chirie si impozit pe masura spatiului ocupat si a zonei in care este acesta. In plus, multinationalele nu trimit impozitul in tara mama. Majoritatea multinationalelor au filiala locala inregistrata in Romania cu CIF si tot ce trebuie, iar impozitele se platesc aici. Probabil ca platesc vreo cota parte din profit catre firma mama prin diverse metode, dar asta e normal, ca doar aia le-au facilitat aici intrarea pe piata si brandul. Firmele care sunt inregistrate in cate un paradis fiscal sunt alte poveste, alte manevre si nu intra in categoria multinationale in sensul acceptat de lume.

      @Dan: am scris in articol punctul 5 despre trafic. Nu inteleg cum il aglomereaza. In plus, magazinele mici nu vor disparea niciodata in totalitate. Vor ramane alea non-stop, alea pentru nevoi de moment. Doar ca nu vor ramane toate si momentan asta e scandalul. TOTI vor sa ramana in afaceri, de parca ar avea vreun drept fundamental sa le fie interzisa concurenta altora.

      Asta e la magazine. Aici s-au gasit unii cu tupeul de a solicita interzicerea concurentei, ca sa nu fie scosi din afaceri. Acum zi-mi te rog: ala de are o terasa de cartier, dar langa el se deschide un McDonald;s care ii fura toti clientii, de ce n-ar cere interzicerea McDonald;sului pe motiv ca da el faliment? Ala care un atelier de mobila de ce sa nu ceara interzicerea IKEA? Ala care are un magazin de cartier, de ce sa nu ceara interzicearea si a lui Mega Image, ca si aceia ii impacteaza afacerea? Ala care are o librarie micuta de ce sa nu ceara interzicerea magazinelor Diverta in oras?

        (Citează)

  8. hypermarketurile in centru prezinta doua dezavantaje reale:

    1-aglomereaza traficul care deja este varza la noi

    2-desfiinteaza magazinele mici, da asta este o problema reala. uneori nu am chef sa peterec o ora alergand de nebun printr-un hangar de 5 kilometri patrati ca sa cumpar 3 lulele de care am eu nevoie atunci. prefer un magazin mai mic in care in 10 minute am terminat cumparaturile. Si cand vreau sa iau multe lucruri odata, ma duc pe centura la un hypermarket. btw acele Carrefour de oras pe care le-ai vazut tu in alte tari sunt mici si au alte preturi decat Carrefour-ul de pe centura.

      (Citează)

  9. nici eu nu ii inteleg pe cei care comenteaza pe aici ca hipermarketurile in oras “aglomereaza traficul”, fara a-si argumenta aceasta parere! daca am avea primul hipermarket la 20 de km de oras pe a2 ar fi mai bine??? ar fi traficul decongestionat?

    mie mi se pare ca magazinele mici contribuie mai mult la haosul din trafic, fiindca multe dintre ele nu au nici macar 1 (UNU!!!) singur loc de parcare pentru clienti. un amic si-a luat amenda de la rutiera aseara pe o strada din bucuresti unde fusese nevoit sa lase masina cateva minute deoarece i se facuse rau copilului si a oprit la prima farmacie pe care a vazut-o pe dreapta. cate locuri de parcare credeti ca avea farmacia aia? zero!

    cate hipermarketuri fara niciun loc de parcare sunt in bucuresti? aud? aud? pana si prapaditele “billa” au asa ceva!

      (Citează)

  10. Si daca mor magazinele de cartier care nu ofera nimic clientilor, de ce sa mi para rau? Adica oamenii astia nu sunt in stare sa aiba un frigider pentru bauturi in priza din noiembrie pana in mai, de ma intoxic cu bere calda, si tot eu ar trebui sa le plang de mila?

    Cat despre “enormitatea de constructie din centru”, daca are loc si proprietarul are destui bani sa cumpere atat teren acolo iar constructia se incadreaza in PUZ, de ce nu?

      (Citează)

    • @pisi: corect, dovada in Tineretului unde mereu sunt 5 masini oprite pe avarie in fata unui super-market local, claxoane, blocaje si din astea, pentru ca nu e parcare si strada e ingusta.

      @nashu: o sa te angajez sa faci rezumate de posturi :P

        (Citează)

  11. @nwradu: am zis de autobuze ca sa evit un contraargument despre cei care stau in zona si nu au masina. Exemplu de hipermarket care a aglomerat foarte tare traficul este Carrefour Orhideea.

      (Citează)

    • Acolo traficul a fost aglomerat de refacerea soselei Orhideelor, apoi de refacerea podului si apoi de Basarab. A fost o vreme cand nu era nici o lucrare in zona si se circula foarte bine, mai ales cand se deschisese drumul de la Cotroceni la Grozavesti.

        (Citează)

  12. @nwradu: eu cred ca cetateanul trebuie lasat si incurajat sa emita pareri despre subiecte de interes public; nu sunt convins de buna credinta a celor care clameaza competenta in materie si merg pe principiul “nu va bagati, noi stim mai bine, am analizat si avem pareri avizate”

    Nu am afirmat ca hipermarketurile se sustrag de la plata impozitului pe teren. Ideea era ca mutarea unui hipermarket in afara orasului, se poate realiza – cu concursul autoritatilor locale – prin impozitul pe teren progresiv (primii 1000mp sunt impozitati cu 10E/mp; peste 1000mp platesti 15E/mp, etc).

      (Citează)

    • Asta ar fi o anti-masura. Daca cineva face pe terenul acela un mare business, angajeaza 3000 de oameni, vinde marfa catre alti 100.000 din care plateste taxe deja de-i ies capacele, pai eu i-as da reducere de impozit, nu invers.

      Mie de exemplu mi se pare aiurea sa-i impozitezi mai mult pe cei bogati. Pai ala cu 1.000.000 de euro plateste 16% la stat, adica 160.000 euro. Cel cu 1000 euro venit plateste 160 euro in aceeasi perioada. Pai ala bogat deja plateste doar el cat 1000 de alti oameni de rand. Tot lui sa-i crestem taxele, dupa ce ca deja contribuie cu o gramada? Ar trebui din contra, un fel de spor de fidelizare.

      Ce-ti zic eu sa aplica in practica. Anunta-i pe cei cu fabrici mari ca vrei sa-i impozitezi mai mult doar pt ca sunt in oras… sa vezi cum se muta rapid in alta tara si te lasa cu buza umflata. Nokia parca deja a anuntat ca muta fabrica si de la noi.

        (Citează)

  13. Cum sa fie asta anti-masura? Ti se pare normal ca ala sa aiba mai mult decat mine? Trebuie amendat pentru asta!

      (Citează)

  14. :)
    Deja discutia e offtopic, fata de postul initial.

    Anti-masura de care vorbesti este “anti” pentru ca ne lipseste infrastructura care sa permita relocarea rapida a afacerilor. Ipotetic vorbind, daca pui in zona centurii o infrastructura solida (similara celei puse de primarie in Baneasa City), atunci o sa ai clienti pentru ea. Combina asta cu taxe locale scazute acolo si taxe ridicate in buricul orasului si o sa obtii migratia afacerilor de tip hipermarket. Se oftica Carrefour si Cora si pleaca din Romania ? Vin altii.

    Nokia nu e un exemplu prea bun – nu din cauza ca vinde telefoane si nu mancare, ci pentru ca problemele ei nu sunt relevante pentru discutia de fata (chiar azi am citit ca Nokia estimeaza profit ZERO din vanzarea de telefoane in Q2 2011).

    Modelul economic cu reduceri pentru bogati se regaseste in SUA iar ei se plang deja efectele pe termen lung asupra societatii (the rich get rich and the poor get poorer).

      (Citează)

  15. Poate discutia nu a fost atat de inutila after all :)

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus