un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Din nou despre evolutia preturilor in IT&C

19 May 2011  ·

TEHNOLOGIE  ·

3 comentarii

E timpul să mă iau iarăşi de magazinele online de la noi şi nu doar din punct de vedere al vânzărilor afiliate, cât al strategiei de preţuri pe care o abordează. Zilele trecute mi-a semnalat un cititor că Desire S are nişte fluctuații foarte mari de preţ la aproape toate magazinele online mari, că unele îl aveau listat la 1500-1600 de lei şi acum costă 1800-1900 de lei, o scumpire majoră şi inexplicabilă.

Nu ştiu de ce fluctuează preţul astfel. Cursurile Euro şi USD n-au variat atât de mult încât să justifice 300 de lei în plus. Probabil că de la un transport la altul mai diferă preţurile, dar mă aştept că tendinţa să fie totuşi una de ieftinire. Şi totuşi asta se întâmplă pe piaţa românească. Sunt două posibile motive:

1. Cauze externe influenţează preţurile. Transportul, furnizorul, canalul de distribuţie, diverse altele îţi cresc preţul de intrare. Magazinul adăugă un 5-10% în plus câștigul și regia lor, dar probabil că încearcă să ţină adaosul la un minim, ca să fie și competitivi pe piață.

Ce-aş face eu? M-aş asigura că preţurile au mereu o tendinţă descrescătoare. Azi vând telefonul cu 1800 de lei. Îmi vine un transport nou, mai scump, şi preţul creşte la 1870 de lei. Ei bine, eu aş vinde tot cu 1800 de lei, chit că ies într-o mică pierdere. Dacă tu ca magazin modifici atât de mult preţurile, atunci cumpărătorii îşi pierd încrederea în tine şi în produs. “Păi stai frate aşa, ieri era 1500 de lei şi azi e 1800?!? Păi nu mai cumpăr, mai bine aştept încă două săptămâni, poate scade iar la 1500!“.

Un raţionament corect, de altfel, şi iată cum această fluctuaţie inexplicabilă (sau de fapt doar ne-explicată de magazine, care stau toate prost la capitolul comunicare cu marele public) inhibă vânzările pentru că oamenii stau precauţi şi aşteaptă o stabilizare şi o eventuală ieftinire. E ca atunci când a început să scadă masiv preţul la apartamente şi nu s-a mai cumpărat nimic în domeniul imobiliar pentru că toţi cumpărătorii aşteptau să vadă cât de jos se opreşte avalanşa.

2. Este reavoinţă. “Dacă se vinde la 1500 de lei, de ce nu s-ar vinde şi la 1800?”. Nu acuz pe nimeni, e doar o variantă de explicaţie, ba chiar înclin să cred că prima este cea adevărată.

Ce-aş face eu? Dacă pot fi mai ieftin decât un magazin care aplică o astfel de strategie neonorabilă, aş fi. Considerând însă adevărată această variantă de explicaţie, rezultă că e adevărată şi alta care spune că dacă X creşte preţul şi vinde, de ce să nu-l crească şi Y, câtă vreme ține manevra și cumpărătorii nu sancționează drastic acest lucru?

Bonus pentru că vorbim despre Desire S: pe site-ul Evomag telefoanele Desire, Desire Z şi Desire HD sunt în categoria “PDA cu GPS” (de parcă ar fi vreun jaf de PDA de acum 5 ani). Desire S, in schimb, este în categoria “Telefoane Mobile”. Inexplicabil, mai ales având în vedere că de ani buni smartphone-urile de top sunt incluse în “PDA cu GPS”.

    3 comentarii

  1. Stii ca ai vorbit tu aici, acum ceva luni, despre hannspree-ul de 12”. Am zis atunci ca ma interesa, insa situatia financiara nu mi-a permis sa-l iau.

    L-am cautat acum la toate magazinele online si nu-l mai are nimeni. De pe site-ul producatorului am ajuns la un furnizor; le-am scris respectivilor daca produsul este disponibil si mi s-a raspuns: da, varianta black, la 1700 ron.

    Cand il vindeau cei de la emag, cred ca maximum cu doua luni in urma, era 1300.

    Uite hal de raspuns…:

    Ofertă specială:
    ·pret in lei, inclusiv TVA : 1.699 lei (reducere 75 lei)
    ·suportarea cheltuielilor de transport

      (Citează)

  2. @Alin: Pretul intr-o economie normala este generat de cerere si oferta. Tu ai cautat cu ardoare un anumit model, il gasesti intr0un singur loc si vrei sa fie mai ieftin decat acum doua luni cand se gasea peste tot?

    Plus ca se intampla ca cei care fac comert “en gros” sa nu doreasca sa vanda utilizatorului final. Decat farama de profit facut cu un singur produs, mai bine il dau gratis unui client vechi…

      (Citează)

  3. Ok, pot sâ înţeleg asta :) Trebuie să mă orientez către altceva.
    Tot ce pot să spun e că oamenii despre care vorbesc vând doar către utilizatorul final. Poate m-am exprimat eu greşit :)

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus