un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Kamikaze

21 Apr 2009  ·

GÂNDURI  ·

2 comentarii

O maşină (un mare Dodge, din ce am văzut în imagini) a firmei BGS a accidentat mortal un pieton ce traversa neregulamentar pe Bdul Timişoara, noaptea trecută. Maşina gonea “la o intervenţie”. Îmi pare rău că un om a murit, dar pentru cazuri ca acesta legea e de partea şoferilor. Trei probleme am la acest caz, două legate de firmele de securitate şi una legată de pietonii kamikaze.

Firmele de securitate

Simt că nu există legislaţie suficientă pentru a le controla activitatea. Una dintre pasiunile românilor pare a fi înfiinţatul de firme de pază şi protecţie, dacă e să mă iau după numărul lor, incredibil de mare. Unele au ajuns suficient de mari încât pot fi considerate armate personale. Şi cine le supraveghează activitatea?

A doua problemă o reprezintă tocmai goana după intervenţii. O firmă păzeşte mai multe obiective, îndepărtate din punct de vedere al poziţiei în oraş. Din motive de buget şi număr de maşini/agenţi, unele firme iau decizii riscante şi acoperă obiective distante cu aceeaşi echipă. În caz de alarmă, agenţii trebuie să gonească prin oraş cu viteză maximă pentru a ajunge la locul incidentului în timpul garantat prin contract. În această goană uneori nu ai timp să opreşti atunci când pietonii traversează aiurea strada… Poliţia, salvările, pompierii sunt obligaţi ca la o intervenţie să pornească girofarele şi sirenele, numai aşa având prioritate prin trafic. Avantajul nu e numai că ceilalţi se dau la o parte din faţa lor, ci că îi şi văd şi aud de la depărtare. Pe ăştia particulari, “rental cops” cum ar zice americanii, nu îi mai vezi aşa uşor, ca măcar să te fereşti tu din calea lor, dacă ei nu te pot feri pe tine. Legat de primul punct, de activitatea și legislația sub care operează, au voie să bage viteză mare pentru a ajunge la obiectiv? Sau trebuie să se deplaseze acolo cu maxim 50 la oră? Scuza “goneam la o intervenție, de asta am făcut accident” e ușor de utilizat sau de înscenat, dar legal n-ar trebui să conteze.

Pietonii kamikaze

În Bucureşti sunt suficiente treceri de pietoni, poate chiar prea multe. Dar nu sunt utilizate. Prea mulţi oameni preferă să treacă strada aiurea, riscându-şi inutil viaţa, pentru că le este lene să mai meargă 50 de metri până la o trecere de pietoni sau un semafor. Iar bătrânii sunt campioni la acest sport extrem, folosind ca scuză faptul că sunt în vârstă şi nu au putere să meargă până la o trecere. Mă uitam zilele trecute la un moş care abia se deplasa, dar încerca să treacă un bulevard pe care se circula în viteză mare, deşi o trecere de pietoni era la 20 de metri. Era bulevardul mai îngust decât distanţa până la trecerea de pietoni, ca să vă faceţi o idee. Altădată o femeie în vârstă stătea lângă mine pe trotuar, nu mai veneau maşini, de pe partea cealaltă a trecut un om strada, pe roşu, aşa că a pornit şi ea în traversare, fără să se uite că încă e verde la mașini. Eram la o curbă, vizibiltatea era practic nulă pentru şoferi, dar ea trecea, cu viteza melcului. Mi s-a părut un accident pe cale să se întâmple. Noroc că respectivul om a traversat strada, a ajuns lângă ea şi a întors-o pe trotuar, chiar i-a zis că el a traversat pe roşu pentru că e iute de picior, dar baba ar fi bine să aştepte verdele. Baba abia atunci a avut această revelaţie… Mult mai grav mi se pare că văd astfel de bătrâni care ţin de mână câte un copilaş, aflat în grija lor atunci când părinţii sunt la muncă. Şi traversează la fel de periculos chiar şi însoţiţi de copil, iar acesta e prea mic să se opună sau să-şi dea seama în ce pericol se află. M-am întrebat mereu dacă părinţii aceia ştiu la ce riscuri le este expus zilnic copilul de către bunicii cărora le e lene să meargă până la trecerea de pietoni.

Şi să nu ziceţi că nu mai opreşte lumea la trecerile de pietoni, că nu e adevărat. Majoritatea celor care nu opresc atunci când pietonul e în traversare o fac pentru că nu l-au observat, dar asta e problema și responsabilitatea lor. De aceea e important să traversezi cu atenţie, nu să te arunci ca berbecul înainte doar pentru că eşti “pe zebră”. Ar trebui făcute nişte campanii de educare a publicului privind traversatul regulamentar. Majoritatea celor nemulţumiţi că maşinile (şi “tineretul de astăzi”) nu mai opresc la trecere nu ştiu că pentru a le face să îţi dea prioritate trebuie să calci pe zebră, nu doar să stai pe trotuar şi să te uiţi la trafic. Până nu calci pe carosabil, nu e nimeni obligat să oprească. Dar cine nu a condus niciodată nu ştie acest lucru, pentru că de obicei se învăţa la şcoala de şoferi, unde ţi se spune şi când trebuie să dai prioritate pietonilor.

    2 comentarii

  1. Legat de a doua parte a problemei, cea a pietonilor kamikaze, zilnic vad scene de genul asta la trecerea de pietoni de la coloanele din romana spre ASE. Acolo cauza este probabil faptul ca masinile care vin pe Eminescu au un stop mai scurt si prin urmare li se face rosu mult mai repede decat celor de pe Magheru. Evident ca semaforul pietonilor ramane pe rosu ceva mai mult si astfel romanul incepe sa traverseze… ca deh, s-au oprit masinile si mai e si trecere de pietoni (ca e semaforizata nu conteaza). Solutia pe care o vad ar fi asmutirea echipajelor de politie pe pietonii care traverseaza ilegal. Acolo este aproape tot timpul echipaj de politie, iar pietonii traverseaza pe rosu prin fata lor. Nici macar o data nu i-am vazut intervenind si amendand pietonul. In schimb daca tu ca sofer nu ai oprit la o trecere de pietoni pt ca nea tilica sta pe trecere si se uita la nori si n-are de gand sa traverseze, pac, ti-au saltat carnetul. Romanul intelege cel mai bine de frica, prin urmare o campanie masiva de amendari consider ca ar fi benefica pentru toate partile implicate…

      (Citează)

  2. Cand am dat examentul auto, la traseu, politistul ne-a zis verde in fata ca nu-l intereseaza sa fim super meseriasi la manevre, parcari, garari, dar prioritatile si trecerile de pietoni sunt sfinte.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus