un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - PC Garage +

fashion days pregateste black friday

Cum funcționează rețeaua de livrare Sameday și cum s-au pregătit pentru Black Friday

29 Oct 2025  ·

TEHNOLOGIE  ·

4 comentarii

Sameday a ținut tradiționala conferință de Black Friday, tot la hub-ul lor logistic de pe centura capitalei, ocazie cu care am aflat tot felul de statistici care mie mi se par interesante despre pregătirile de Black Friday și despre piața de curierat în general. Și da, tombola cu premii pentru ridicarea rapidă din easybox revine.

Pe scurt așa, iată care este lanțul de transport al unui colet la Sameday, din cum l-am înțeles eu vorbind cu managerul rețelei. În termeni tehnici, s-ar putea spune că avem în țară o rețea mesh de hub-uri logistice, iar fiecare hub este legat pe sistemul roată cu spițe la agenții locale, cum le numește Sameday. Asta înseamnă că:

1️⃣ Un pachet este ridicat de la comerciantul care vinde marfa și ajunge la acest hub logistic. Sunt trei hub-uri în România, la București, Sibiu și Brașov.

2️⃣ În hub, coletul este sortat, adică toată marfa care intră în hub este pusă pe o bandă transportoare, iar AWB-ul de pe ea este scanat automat și coletul este redirecționat la una din zecile de porți de ieșire. Fiecare poartă corespunde unei destinații, de exemplu Buzău sau Arad.

3️⃣ Marfa pleacă spre agenția locală din orașul de destinație pe TIR sau pe camion sau pe dubă de tonaj mare, depinde de cât de populară este ruta respectivă.

4️⃣ La agenția locală, coletele sunt sortate din nou și împărțite curierilor care le duc la ușa clientului sau la easybox-uri.

De exemplu, în București avem un hub și vreo 4 sau 5 agenții locale, majoritatea în jurul orașului (Ștefănești, Mogoșoaia, Popești etc) și una în Sema Park. Dacă sunt foarte multe colete (în București sunt zeci de mii per agenție zilnic), și acolo sunt montate aparate de sortare automată, care împart singure coletele pe curieri și mașini. În agențiile mici, treaba asta se face de mână.

Sistemul nu duce mereu un colet spre hub, totuși. Pe vremuri, un colet trimis din Timișoara la Arad trecea întâi prin hub-ul de sortare din Sibiu. Între timp, cei de la Sameday au refăcut procedurile și sistemele de sortare și se face curierat direct. Un alt exemplu bun este la eMAG, unde se face direct în depozit o sortare a coletelor și de acolo acestea pleacă spre agențiile locale ale Sameday din București, de unde sunt preluate de curierii “last mile”.

Dacă vreți să vedeți cum arată un utilaj de sortare de mare amploare, care poate procesa mii de colete pe oră, uitați-vă la clipul meu de mai jos. Este de anul trecut, dar puteți vedea acolo cum arată instalațiile despre care am scris mai sus și mai jos:

Ce s-a mai zis în rest:

DESPRE SAMEDAY

Sameday a investit 250 de milioane de euro în ultimii ani, din care în 2025 circa 80 de milioane de euro.

Parcul logistic de pe centură a fost extins, iar sorterele îmbunătățite.

Au ajuns la 7700 de easybox-uri în trei țări, dintre care 5800 în România, plus 1600 de Sameday Point, adică magazine partenere de unde poți ridica pachetul comandat.

Apropo de easybox-uri, au implementat recent un sistem prin care un Easybox care rămâne fără alimentare electrică trimite automat mesaje clienților că nu este disponibil momentan, ca să nu vină aceștia degeaba până acolo, iar apoi mesaje că s-a reparat și îi așteaptă cu zâmbetul pe ecran.

Lucrează la o funcție prin care poți bifa că vrei ca pachetul tău să fie plasat într-un sertar de jos la easybox. Nu toată lumea ajunge la cele de sus. Am observat și eu recent această problemă, când mi s-a deschis un sertar aflat deasupra capului meu, iar ca să și iau coletul din adâncul său a trebuit să mă întind aproape la maxim.

Podul de la Ruse le dă bătăi de cap. Ce s-a câștigat la Schengen se pierde cu statul la pod. Spre Ungaria se câștigă însă 3-4 ore.

Capacitatea totală de sortare a rețelei este de peste un milion de colete pe zi.

Proiectul de eliberare a traficului în București prin limitarea orelor în care curierii pot face livrări ar adăuga o zi la orice livrare. Intervalul 16-19 este cel în care de obicei se ridică marfa de la comercianți. Sunt vreo 5000 de mașini de curierat în total în București.

DESPRE BLACK FRIDAY 2025

Un colet va sta în easybox maxim 36 de ore.

Va exista o tombolă cu diverse premii pentru cei care ridică marfa în primele 2 ore după ce coletul este pus în easybox.

Au suplimentat capacitatea de transport de la 400 la 500 de TIR-uri și mașinile celelalte de la 3000 la 3500, fiecare cu curierul său.

Se va lucra în 3 ture în hub și au suplimentat și personalul.

Se așteaptă la o creștere cu 20% a volumului de colete procesate, iar maximul va fi luni 10 noiembrie, când va fi probabil un număr dublu față de o zi normală, în jur de 850.000 de colete. În restul zilelor, se așteaptă la 600.000 de colete/zi, din care 350.000 în București-Ilfov și vreo 4 alte orașe mari.

🛒1 din 2 români și-a amânat achizițiile pentru perioada de BF, iar 6 din 10 preferă livrările la easybox.

 

DESPRE LIVRĂRI ÎN GENERAL

Un studiu de piață spune că românii sunt dispuși să aștepte pentru livrare. O treime s-au declarat dispuși să aștepte până la 10 zile. Voi reveni la ideea aceasta în alt articol.

O perioadă la fel de încărcată este în cele trei zile dinainte de Crăciun. Este comparabilă cu Black Friday, dar cu presiune că trebuie să ajungă la timp “cadoul”.

Livrările consumer-to-consumer au crescut de 3 ori față de 2024. 86% dintre ele au implicat cel puțin un easybox în lanțul de transport.

Redirecționarea unui colet va putea fi făcută din aplicație încă de când se emite AWB-ul, nu doar în ziua livrării. Adică vei putea spune de la început “du-o la easybox, că nu voi fi acasă”.

Au 5800 de easyboxuri în România și recent au început să le introducă și în localități mai mici. Sunt prezente în 800 de localități, iar 89 dintre acestea au sub 2000 de locuitori. Montarea unui easybox crește numărul comenzilor online din acea localitate.

 

Și întrucât am rămas mult în urma grupului când s-a făcut un tur de hub logistic, am făcut aceste fotografii în care pare că nu-i nimeni pe acolo. Ce-i drept, activitatea duduie dimineața, când se pune marfa la transport, și seara când vine din teritoriu, iar în timpul zilei sunt și momente aproape moarte. Așa că enjoy aceste fotografii care zici că sunt din Pripyat, dar în spatele meu erau de fapt mulți oameni.

 

M-am plâns chiar CEO-ului de situația raportată aici, cu un easybox care apărea pe hartă ca fiind montat la 10 kilometri distanță de unde era el de fapt și nu-l găseam deci prin interfața magazinelor ca să comand la el. CEO-ul (Lucian Baltaru, chiar fondatorul companiei) a trimis un mesaj cuiva cu numele easybox-ului respectiv. 4 ore mai târziu, când scriu acest articol, deja situația văd că este rezolvată. Acum cred că m-am sabotat singur, că până în prezent doar eu și alți câțiva din zonă știau cum să comande totuși la acel easybox, dar asta e…

    4 comentarii

  1. Tombolă pentru ridicarea rapidă, dar care nu s-a ținut niciodată. Sau e o dată la 25 de ani?

    • Eu o sa tin toate produsele comandate de BF cel putin 30 de ore. Uite asa de-al naibii.

  2. Sunt curios, a castigat cineva vreodata? Pe bune, nu “aranjat”. In primii doi ani m-am grabit sa ridic coletele in jumatate de ora. Dupa care am realizat cat sunt de ….. sa cred in asa ceva.

  3. am făcut aceste fotografii în care pare că nu-i nimeni pe acolo.
    La ora comentariului meu, nu vad nici un fel de media in articol, altul decat video de anul trecut.

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus