un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +

Ce site-uri românești de tech au avut scăderi mari de trafic luna trecută și cum strică AI-ul treaba

14 Aug 2025  ·

TEHNOLOGIE  ·

14 comentarii

Pe la început de iulie, un update de algoritm Google Search a dus la scăderea masivă a traficului pe unele site-uri românești. Totul se petrece și pe fondul unui declin treptat și de lungă durată cauzat de alți factori precum rezumatele AI din căutarea Google, migrarea oamenilor de la text la informarea de pe YouTube și TikTok, mai puțin timp pentru online decât în perioada 2020-2023 etc.

Am mai scris despre acest declin de trafic al unor site-uri, atunci când am găsit date publice despre asta, la mijlocul lunii iulie. Mai vedeți câteva exemple și mai jos.

Înainte de asta, însă, voiam să zic o idee despre o greșeală făcută pe multe site-uri. Nu fac vreo aluzie la cele de mai jos, ba chiar eu mi-aș dori să meargă toate din ce în ce mai bine ca să crească întreg domeniul. Nu este decât parțial un zero-sum game și de fapt ne este tuturor mai bine când creștem cu toții pe măsura muncii depuse și a calității ei.

Ce vreau să zic este ceva observat pe întreg Internetul din lume, nu doar aici în România. Pentru prea mulți ani la rând, multe site-uri au scris nu în limba română sau în limba engleză, ci într-o limbă pe care o putem numi SEO. Iar acum robotul Google a spus echivalentul a “mulțumesc, ani de zile ai vorbit pe limba mea, am înțeles perfect totul, iar acum dau eu mai departe mesajul, nu tu”. Și cam asta se întâmplă cu multe site-uri din lume, nu doar cu unele românești.

La finalul acestui articol revin un pic la asta cu câteva citate și linkuri bune la articole din străinătate, unde se vede bine ce spam inutil fac AI-urile precum ChatGPT și Gemini, poluând Internetul cu informație inutilă sau nemuncită.

Nu știu ce schimbări a adus algoritmul de Google Search la începutul lunii iulie, dar pe unele site-uri a redus mult traficul adus din search.

Una dintre cele mai mari scăderi le-a avut arenait.ro, care a scăzut de la 100.000 de unici în iunie 2025 la un pic peste 33.000 de unici în luna iulie.

Digital Citizen este un alt site afectat de scăderi de trafic. Ciprian Rusen a scris pe larg despre asta într-un articol numit Google ucide publicațiile independente. Acum câteva zile a anunțat că a vândut varianta în engleză a site-ului către Reflector Media (care deține Windows Report și are sediul în România, dar operează site-uri în engleză). Cei trei redactori ai site-ului rămân fără job, sugerează articolul. Ciprian a anunțat că el va întreține singur varianta românească de pe digitalcitizen.ro

Varianta englezească, digitalcitizen.life, a avut 349k vizite în iulie, în creștere cu 8% față de iunie, dar departe de rezultatele din trecut. Tot Ciprian scrie că apogeul a fost în ianuarie 2018, când site-ul a fost vizitat de 1,6 milioane de persoane (“unici”, cum se zice). Tot el pune într-un articol statisticile de mai jos despre unici și afișări. O scădere de 50% YoY înseamnă o scădere probabil la fel de mare a veniturilor din publicitate care asigurau salariile redactorilor respectivi.

(Pentru cei care nu vorbesc limbajul Google Analytics, este așa: un utilizator poate vizita de 3 ori site-ul și de fiecare dată accesează câte două pagini. Asta înseamnă, în total, 1 unic (user), 3 vizite (sessions) și 6 afișări (views))

În ce privește varianta românească de la digitalcitizen.ro, Top Blog, care ia datele din Google Analytics, raportează o scădere de 14% în iulie față de iunie în ce privește unicii, site-ul fiind la 29.400 de unici pe lună în cea mai recentă lună încheiată. A avut și 37.305 vizite și 46.600 de afișări în total.

Go4it a scăzut mult la început de iulie, dar apoi pare că și-a mai revenit:

Observați însă că pe final de iunie se învârteau în jurul a 8k-10k unici pe zi, iar acum sunt pe la 5k-8k după o perioadă cu 2,5k.

Despre Mobilissimo.ro nu știu multe. S-au delistat din ROtrafic pe la final de iunie, când traficul începuse să scadă. Nu au traficul afișat public pe vreun alt site. Similar Web estimează o scădere cu 33% de la o lună la alta, dar este doar o estimare, Mobilissimo neavând acolo conectat accesul la Google Analytics.

Pe luna iunie, însă, Mobilissimo a avut 241k unici, în scădere cu 8,35% față de mai 2025, și 699k afișări, în scădere cu 10,62% față de mai 2025.

Am vorbit și cu Dan de la Zonait.ro despre site-ul lui și mi-a spus în general cum a evoluat. Neavând însă cifre concrete pe care să le arăt, nu dau alte detalii. Să zicem că lucrurile nu au mers în direcția pe care și-ar fi dorit-o în ultimul an.

Connect.ro pare neatins de algoritm în luna iulie, traficul rămânând constant. Gadget.ro a crescut mult, dar nu musai din search, ci prin articole populare în trafic direct și share-uri. Iunie le-a adus o creștere cu 88%, au trecut de 500k unici în acea lună și au crescut apoi un pic și în iulie. Good job și nu uita să ceri salariu mai mare, Cosmin Mușat!

 

Spuneam că rezumatul AI îi afectează și pe străini. Unele site-uri fac concedieri, altele se vor închide, altele vor activa un paywall și vor putea fi accesate contra-cost, pentru a avea din ce plăti oamenii care fac articole. Iată un citat dintr-un articol 404 Media în care este vorba despre un articol scris de ei pe subiectul problemelor Spotify:

Povestea despre Spotify a generat un trafic decent, după standardele noastre, iar principala sursă de trafic a fost Google, urmat de Reddit, trafic “direct” (adică persoane care au accesat site-ul nostru direct) și Bluesky. Este fantastic că Google ne-a trimis atât de mult trafic, dar știm că ar fi trebuit să ne trimită mult mai mult și că le-a făcut un deserviciu propriilor utilizatori.

Știm că ar fi trebuit să ne trimită mai mult trafic pentru că, atunci când cauți “AI music spotify” pe Google, primul lucru pe care îl văd este un fragment (Snippet) Google care rezumă articolul meu. Însă acel rezumat nu provine de la 404 Media și nici nu are link către site-ul nostru, ci este un rezumat și un link către un blog de pe un site numit dig.watch, care pare a fi generat de ChatGPT. Blogul nu are autor și este ca un flux nesfârșit de rezumate generate de inteligența artificială, la fel ca cele pe care le-am văzut când am creat un site de agregare AI complet automatizat cu conținut de la 404 Media. Dig.watch, la rândul său, face trimitere către un alt blog muzical, MusicTech, care este o agregare a poveștii mele și care conține un link către articolul meu în introducere.

Când folosesc “modul AI” al Google, acesta oferă un rezumat al poveștii mele sub formă de puncte, dar în loc să facă trimitere la articolul original, face trimitere către alte trei site-uri care l-au preluat: TechRadar, Mixmag și RouteNote.

Asta face AI-ul acum, spam și dublare sau triplare de conținut. De ce? Pentru a prinde afișări și deci bani din publicitate, care altfel s-ar fi dus la creatorul original al materialului. Google preia defectuos sursele. Sunt curios ce informație va mai oferi rezumatul AI când nu va mai avea de unde să o preia. O va halucina, iar milioane vor crede că este corectă pentru că vine de la un computer, deci sigur este bună?

Același articol 404 Media prezintă cazuri în care utilizatorii s-au vorbit să facă o discuție fake despre o invenție de-a lor, ceva fals, iar doar câteva ore mai târziu Google o indexase și rezumatul AI o dădea mai departe ca o informație reală și verificată.

 

Între timp, apar și la noi site-uri care fac zeci de articole traduse grosier cu ChatGPT sau Gemini și apoi fură traficul celor reale, unde cineva chiar a muncit la ele. De exemplu, noobz.ro a fost vândut acum multe luni sau ani către niște cehi sau polonezi, nu mi-e clar. Site-ul a rămas neactualizat pe homepage, unde în față ies articole vechi de tot.

Undeva jos, însă, se văd articolele noi, publicate oarecum in background pentru că nu ajung pe homepage, ci sunt accesibile doar prin paginile de categorii, iar toate sunt traduse cu AI-ul. Nici măcar nu se folosește unul competent. Traducerile sunt proaste. Puteți să vă amuzați citind titlurile de mai jos:

Preferatele mele sunt “PlayStation 6 Mammoth Specs Specs va avea Gamers PC care transpiră” și “Aburul care dă 12 freebies în acest moment, dar nu ai mult timp”. Da, este vorba despre acel mare magazin online de jocuri, Abur…

Observați că toate acele articole au fost însă publicate pe 13 august 2025 și asta este doar lista celor care au intrat în pagină. Sunt chiar mai multe în total, iar la fel este în fiecare zi.

Toate sunt semnate de un Dominic Botezariu, care are și avatarul făcut cu AI.

Asta pare amuzant acum, dar unde se va duce totul și cât de mult spam sau conținut dublat sau inutil va fi în curând pe Internet? Iar cum AI-urile traduc tot mai bine, multiplicați asta cu toate limbile de pe planetă. Unde ajungem?

Și să nu credeți că vreo rețea socială este ferită. YouTube este plin de clipuri video cu voci generate de modele AI și imagini stock puse peste ele (sau… generate și ele) care doar îți explică ceva, o știre, un fenomen, răspunzând la căutări valide ale utilizatorilor. YouTube chiar a anunțat recent că vrea să ia măsuri prin a nu mai permite monetizarea unor astfel de clipuri.

Spotify avea o problemă similară, plătea bani mulți pe cântece generate de AI sau avea în platformă cântece atribuite în mod fals unor artiști de mult dispăruți. TikTok și Instagram au deja partea lor de “influenceri” digitali sau făcuți cu motion-capture pe altcineva. Întreg fenomenul se amplifică mai puternic decât se pot lua măsuri împotriva sa, în special când aceste deepfakes devin tot mai greu de detectat.

Trebuie să recunosc că, nici măcar în perioada recentă, să zicem acum doi ani, nu-mi imaginam în nici un caz că acestea vor fi problemele Internetului în 2025.

Foto: Nikita Karpov pe Unsplash

    14 comentarii

  1. Te-ai gandit totuși care ar fi solutia? Instalarea unui paywall? Mutarea continutului in newsletter?

      (Citează)

    • Paywall? Buna asta. Am zambit larg.

        (Citează)

    • De ce? The Verge are paywall.

        (Citează)

    • Nimic de calitatea articolelor, de interactiune, de faptul ca poti debita ce vrei pe aici, etc

        (Citează)

    • Solutia este deja oferita de AI Act, Regulamentul UE. Americanii fac ce stiu, fac pipi pe orice drepturi pentru profit. UE le pune o frana cu AI act si vom vedea in perioada urmatoare o reasezare. Ce face AI-ul in momentul de fata este o incalcare a drepturilor de autor, situatie recunoscuta ca atate in mai toate statele membre. Publicitatea se va muta in curand in AI, iar AI-ul va indica si sursele, iar cei care hranesc AI-ul cu informatii vor castiga in continuare bani. Este doar o perioada de reasezare, iar multumirile tre sa se duca spre UE de data aceasta, in timp ce degetul mijlociu trebuie aratat corporatiilor americane.

        (Citează)

  2. Andrei:
    Paywall? Buna asta. Am zambit larg.

    Poate pune un paywall in care noi (oamenii care-l citesc) pot pune un cod care e scris chiar in paywall astfel incat crawlerii sa nu ia datele din siteulu lui dar noi inca il putem citi

      (Citează)

    • Da, doar ca orice ingreunare a accesului se traduce prin reducerea numarului de vizitatori. Probabil cititorii fideli vor intra in continuare pe site, dar se va reduce considerabil numarul cititorilor noi sau a celor ocazionali.

        (Citează)

    • Sorin C: e scris chiar in paywall astfel incat crawlerii sa nu ia datele din siteulu lui dar noi inca il putem citi

      pai daca noi il putem citi.. de ce nu ar face asta si ai-ul?

        (Citează)

  3. Era un exemplu de rezultat AI de la Google, cu o rețetă de topping de pizza care conținea “adeziv non toxic” ca sa se lipească mai bine de blat. “Rețeta ” apăruse acum vreo 8 ani pe Reddit, la caterincă, evident. Sunt curios cât va dura până când cineva va da in judecată Google pentru că a mâncat adeziv și i s-a făcut rău, pentru că așa i-a zis Gemini.

      (Citează)

  4. Sorin C: Poate pune un paywall in care noi (oamenii care-l citesc) pot pune un cod care e scris chiar in paywall astfel incat crawlerii sa nu ia datele din siteulu lui dar noi inca il putem citi

    Daca pune paywall s-ar putea să nu mai citească nimeni.

    Mai degrabă aș dori articole mai personalizate gen review-uri de locații, servicii. Așa știri se găsesc pe oriunde, o analiză a acestora nu prea.

      (Citează)

    • Eu as plati cativa lei pt acces aici

        (Citează)

    • Vor fi probabil destui care vor citi, dar se schimbă fundamental strategia pentru că traficul va fi dintr-odată mult mai mic. La noi e asta cu unicii de când lumea, s-ar putea ca mulți să nu mai caute promovare la un trafic de 4 ori mai mic decât acum. Poate va trebui să găsească un echilibru între numărul de abonați (pentru venit direct) și tarficul în ansamblu pentru campanii publicitare, nu știu, doar anumite postări cu paywall cum e pe YT cu members only.

      Chestia e că eu n-am văzut la noi ideea de a oferi ceva mai valoros contra cost (la conșinut mă refer), ci doar volum, iar așa e greu să primești bani (cum subliniază WhiteLion mai jos). Mai e și ritmul la care a ajuns Radu pentru că sunt multe articole pe zi. De asta sunt și slabe discuțiile din comentarii, că majoritatea aruncă ceva și trece la postările următoare.

        (Citează)

  5. Andrei:
    Paywall? Buna asta. Am zambit larg.

    si eu la fel :)
    cand sunt efectiv TONE de continut gratuit si cand exista Youtube cu de toate, sa pui paywall la un site de… stiri mi se pare ceva gen Members only pe Youtube. ranjesc sardonic si trec mai departe. OK, poate acel continut e suficient de valoros pentru unii incat sa plateasca ceva, nu zic nu. poate le place atat de mult autorul incat doresc sa-l sustina – nimic de zis, bravo lor.

    dar un om curios consuma TONE de informatie din atatea surse incat ar fi ABSOLUT IMPOSIBIL sa dai, dintr-un venit mediu, fie si un dolar pe luna fiecaruia !! inainte se citeau ziare + reviste contra cost, de acord, dar CATE?! unu-doua ziare si una-doua reviste lunar/cap de vita furajata?! si te multumeai cu ce dadeau aia. azi, numai pe Yt sunt SUTE de canale de urmarit, pe langa cele pe care nu le urmaresti, dar de la care vrei cate un video, doua, punctual.

    deci, nu cred ca paywall este solutia. protectii captcha cat mai complexe (enervante, dar na, vrei continut gratis) si/sau obligarea legala a celor ce preiau de la tine sa cotizeze si/sau sa citeze corect si complet. cu un paywall cred ca traficul se va duce in jos 90%, vor ramane cititorii fideli si fiecare va consuma MULT mai putine surse, cat isi permite.

    apropo, cand vad un paywall imi zic cool, tocmai am economisit cateva minute din viata pe care le-as fi consumat pe mizeria asta. e cea mai buna modalitate sa te scuteasca de pierdut vremea 😁

      (Citează)

  6. E amuzantă perspectiva.
    Poți pune sau nu, orice fel de bariere în calea AI, dar întrebarea corectă este – ce face un om să acceseze o platformă?
    Dacă vrei prezența sau traficul unui om pe o platformă ce-i oferi?
    Poți clona o mulțime de site-uri cu AI și dacă tot ce poți oferi e să fii un releu de retransmitere de informații – AI-ul poate face asta mai bine.
    Poți bloca AI-ul cu restricționarea accesului sau alte metode, însă cheia e ”ce vrea un om?”.

    De ce suntem noi aici și nu ne mulțumim cu rezumatul unui chatbot?
    În principiu pentru că discutăm între noi, schimbăm păreri, nu neapărat și cu Radu, că el e ocupat, dar ne pune spațiul ăsta la dispoziție pentru asta.
    Și de asta suntem aici, articolele pe care le scrie sunt un motiv, aproape la nivel de pretext, dar interacțiunea e adevăratul motiv.

    Nu poți lua înapoi de la AI traficul care se ocupă doar de sinteza informației, dacă asta caută cineva. Puiul ăsta a zburat cu tot cu ață.
    Nu are importanță câte tone de conținut gratuit există, niciunul dintre cei ce ați comentat nu sunteți aici pentru asta, ci pentru schimbul de informații.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus