un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +

Ford va schimba platformele și modul de producție pentru mașini electrice

12 Aug 2025  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

2 comentarii

Când Ford a anunțat că va prezenta ceva important pentru automobile electrice pe 11 august, un “moment Model T”, trebuie să recunosc că mă așteptam la o mașină electrică ieftină.

Apoi m-am întrebat imediat cât de ieftină ar putea fi? Noua Puma Gen-E costă 23.500 de euro fără Rabla, arată bine, duce aproape 400 de km în WLTP. Cât de ieftină să o mai duci? Mi-am spus că poate va fi ceva pentru piața americană.

Nu este o mașină. Ford a prezentat o platformă, numită Universal EV Platform, și un sistem de producție pentru mașini electrice, numit Universal EV Production System, practic o nouă strategie de a aborda domeniul mașinilor electrice, în special în partea de proiectare și producție.

Ford a anunțat și că primul vehicul electric pe această platformă va fi un truck, o camionetă care va fi lansată în 2027 pe la aproximativ 30.000 de dolari. Asta este clar ceva pentru piața americană și nu cred că ne interesează prea mult.

Noul concept de producție, însă, pare bine gândit.

Eu am vizitat de-a lungul timpului mai multe fabrici Ford. Toate sunt construite pe principii foarte similare și au câteva elemente chiar identice. De exemplu, am găsit mereu o cameră de planificare și management identică în toate fabricile, până la ultimul detaliu.

Treaba asta vine cu câteva avantaje. O modificare făcută într-o fabrică pentru a crește eficiența poate fi imediat replicată și în alte unități. Managerii care se mută dintr-o fabrică în alta se adaptează imediat.

Ce vreau să spun este că Ford a avut mereu strategii avansate de management al producției, începând de la linia de asamblare făcută pentru Model T la începutul secolului 20 și continuând apoi în vremurile când erau numărul 1 în domeniu.

Iată ce planuri au acum, pe scurt, pentru noua platformă electrică:

  • trecerea la baterii LFP, care se încarcă mai repede și sunt cu 40% mai ieftine decât cele bazate pe nichel-cobalt.
  • ambalarea celulelor de baterii în incinte plate, mai ușor și mai ieftine de produs decât cele cilindrice.
  • simplificarea cablajului electric și a numărului de conectori. De exemplu, pentru viitorul truck Ford estimează că va monta cablaje cu 1,3 kilometri mai scurte și cu 10 kilograme mai ușoare decât pe Mustang Mach-E.
  • software regândit, modular, adaptabil la orice vehicul, cu update-uri over-the-air.
  • 20% mai puține piese vor fi utilizate în noua platformă.
  • 25% mai puține elemente de îmbinare.
  • 40% mai puține puncte de lucru în fabrică.

Ultimele trei puncte se referă la faptul că o mașină, atunci când circulă pe linia ei de asamblare în fabrică, oprește din loc în loc în diverse puncte de lucru unde îi sunt adăugate componente. Un muncitor adaugă ușile, apoi mașina pleacă mai departe pe bandă și linia se oprește după câțiva metri, unde mașinii i se atașează panoul interior al ușii și mânerele șamd.

Prin micșorarea numărului de piese, de îmbinări și de puncte de lucru înseamnă de fapt că mașina se poate produce mai rapid și/sau cu costuri mai mici. Industria auto socotește cu atenție orice cost, la nivel de cent. Sunt oameni al căror job este să calculeze dacă o anumită conductă se poate îndoi o singură dată, nu de două ori, pentru că asta ar reduce costul cu 3 cenți.

În ce privește sistemul de producție, și aici sunt modificări substanțiale. Mașinile clasice sunt produse pe o bandă de amsablare, în mod liniar. De fapt sunt două benzi, una asamblează mașina (caroseria, geamuri, interior etc) și alte motorul și cutia de viteze și trenul de rulare, iar la un moment dat cele două se unesc (“the marriage” i s-a spus în toate fabricile vizitate de mine) și continuă mai departe pe o singură linie de asamblare.

Mașinile electrice sunt suficient de diferite (mai multe motoare, cutie de viteză simplificată, baterii) încât permit un alt sistem. Ford va face trecerea de la assembly line la assembly tree, de la o linie de producție la un arbore de producție.

  • trei linii de producție vor rula simultan, asamblând partea frontală, mijlocul și spatele mașinii, înainte de a fi unite.
  • bateriile vor fi plasate într-o structură rigidă pe podea.
  • se vor folosi elemente turnate direct în dimensiuni mari, scăzând numărul de îmbinări necesare prin suduri sau alte metode, într-un sistem asemănător cu gigacastingul Tesla.
  • fiecare angajat va primi sub o altă formă kitul de piese pe care trebuie să-l monteze pe mașină. Asta va micșora numărul de piese ce sunt stocate la fiecare punct de lucru sau întârzierile pentru că cineva nu a adus la timp noi piese la respectivul punct de producție.
  • Ford estimează că asta va reduce cu 84% nevoia unui angajat de a se întinde după noi piese și cu 63% timpul petrecut montând acele piese pe vehicul.
  • diverși roboți și alte unelte vor micșora nevoia ca angajații să se întindă și contorsioneze instalând piesele.

Ultimul punct pare a spune că vor folosi mai mulți roboți și mai puțini oameni. S-a mai dat și altă cifră despre o fabrică din Louisville, Kentucky, unde vor fi implementate inițial aceste schimbări. Procesul acesta de producție va necesita 2200 de angajați, nu 2800 precum cele din prezent, ceea ce înseamnă că 600 de muncitori au primit o veste proastă. Ford spune că nu va face concedieri, ci transferuri sau plecări voluntare contra unui bonus.

Este un concept interesant și evident mai eficient decât cel clasic. Se pare că a fost gândit de un om care a lucrat 12 ani de la Tesla și acum este șef pe la Ford și de ingineri de la un startup de management pe care l-a cumpărat Ford anul trecut. Bănuiesc că ne-am putea întreba și ce o fi durat atât de mult, având în vedere că Ford produce vehicule electrice de mulți ani.

Vehiculul în sine, viitoare camionetă de 30.000 de dolari, rămâne de văzut cum va fi. Ford a spus că va oferi spațiu interior ca un RAV4, dar va avea și benă, va fi construită în arhitectura de 400 de volți și va prinde suta în 4,5 secunde. Mai avem până atunci și oricum de interes pentru piața noastră ar fi mai degrabă un SUV mai mare decât Puma, care să concureze cu lideri de piață precum VW ID4 dacă înlocuiește Capri și Explorer într-un mod eficient, sau mașini micuțe și electrice care să concureze cu Spring, Inster și altele.

    2 comentarii

  1. Nu ar fi prima dată când ni se prezintă mașini eco și simple, la preț dublu față de cele poluante și complicate.
    Cred că prin “Model-T moment for us” a vrut să spună ceva măreț despre profituri.

      (Citează)

  2. Ford e o marca de incredere
    https://www.youtube.com/watch?v=Dp308TuxHuQ

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus