+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +
Întâlnirea lui Trump cu Putin a fost și un prilej pentru a vedea (pe radar) tot felul de aeronave inedite și mai rar văzute, cel puțin în zona noastră de lume.
De exemplu, Putin a făcut deplasarea la bordul unui avion Ilyushin IL-96-300PU, care este aeronava prezidențială rusească. Este un avion de dimensiuni mari, cu 4 motoare, comparabil cu un Airbus A340.
Ilyushin (sau Iliușin, dar o să folosesc scrierea internațională) este unul dintre producătorii sovietici de aeronave, alături de Tupolev, Suhoi și alții.
Industria rusească de aeronave n-a produs niciodată unele eficiente, comparativ cu Airbus sau Boeing, dar asta nu conta. Pe vremea URSS, statul finanța chiar și pe pierdere astfel de companii pentru că sovieticii aveau nevoie de propriile aeronave, iar țările din “imperiu” pe cumpărau oricum.
IL-96 a venit după câteva modele dezamăgitoare ca performanțe. Introdus în 1992 în serviciul Aeroflot, putea transporta în jur de 250 de pasageri și a fost folosit o vreme pentru curse Moscova-Havana și alte asemenea distanțe lungi.
In total, însă, au fost produse doar 33 de astfel de avioane, dintre care 7 au ajuns la Aeroflot. După căderea URSS, Aeroflot s-a reorientat rapid spre avioane vestice, având în prezent o flotă de zeci de Airbus, inclusiv A350-900, și 22 de bucăți de Boeing 777-300ER.
În prezent, o companie cubaneză mai operează un Ilyushin IL-96, alte două sunt folosite ca avioane cargo, iar guvernul Rusiei are 13 bucăți.
Al lui Putin, acel IL-96-300PU este o configurație specială de centru de comandă, un fel de Air Force One al Rusiei, cum era de așteptat.
Mai multe Ilyushin IL-96 au zburat însă din Rusia în Alaska în cele două zile dinainte summit-ului, toate aparținând forțelor aeriene rusești. Iată unul dintre ele filmat aterizând:
Nici nu-mi închipui ce-ar fi putut duce acolo cu atâtea aeronave de dimensiuni mari. Sunt sigur că personal administrativ a zburat pentru a aranja întâlnirea la sol, dar în total au fost vreo 3-4 astfel de avioane și apoi mai este vorba și de alte tipuri.
La un moment dat am văzut pe Flightradar24 un Ilyushin IL-76MD decolând din Anchorage.
Acesta este un avion cu o istorie lungă. Lansat prin 1970 și fabricat în aproape 900 de bucăți pentru diverse țări din lume, IL-76 este un transportor militar de capacitate mare, dar a fost utilizat și ca spital aerian sau pentru stingerea incendiilor.
Poate transporta aproape 50 de tone de marfă sau soldați și vehicule, Nu are un cazier prea curat, peste 100 de aeronave fiind distruse în diverse accidente aeriene, cu peste 1000 de persoane decedate.
Nici acesta nu-mi închipui ce putea duce la Anchorage. Probabil vehicule blindate pentru Putin, deși în cele din urmă acesta s-a urcat în limuzina lui Trump.
IL-76 are un tren de aterizare inedit, folosind boghiuri cu câte 4 roți.
Dacă vă uitați cu atenție în partea din spate, în coada avionului, are și acolo ferestre. Pe vremuri avea montate mitraliere acolo, dar au fost eliminate de pe avion, fiind inutile în era modernă a aviației.
În alt moment, un Tupolev Tu-214PU a zburat din Magadan în Anchorage. Aparține tot forțelor speciale rusești și este un avion de pasageri comparabil cu un Airbus A320 ca dimensiuni, fiind gândit pentru aproximativ 200 de pasageri.
Acel sufix PU înseamnă “centru de comandă” și este probabil modificat tot pentru forțele aeriene. Mai multe astfel de avioane fac parte din flota care-l deservește pe Putin și probabil și alți miniștri din administrație.
Un avion luxos de pasageri, un Bombardier Global Express XRS, în care la o adică ar putea încăpea și 20 de persoane, a zburat de asemenea între Anchorage și Moscova pe 16 august.
Americanii au zburat și ei cu tot felul de avioane interesante în Alaska, dar pe de altă parte Anchorage este unul dintre marile aeroporturi cargo ale lumii, fiind un punct de oprire pentru zborurile din Asia în SUA.
Practic sunt mereu câteva 747 Cargo în Anchorage, iar acum câteva luni am văzut și un Dreamlifter decolând de acolo. Baza aeriană de lângă Anchorage, numită Elmendorf-Richardson este, de asemenea, una dintre cele mai mari din SUA, fiind pe vremuri cea mai apropiată de teritoriul URSS. Mai mult escadrile de F-22 și probabil și F-35 sunt staționate acolo, plus avioane suport.
Am văzut însă și “Air Force Two” zburând acolo. Este un Boeing C-32, o variantă militară de Boeing 757, utilizată de obicei de vicepreședintele american.
Un AWACS, un Boeing E-3C a patrulat o vreme zona, deși asta poate este ceva normal pentru antrenamentele piloților.
Înainte de summit, când Putin era așteptat să aterizeze, mai multe elicoptere militare patrulau prin zonă.
Am fost surprins să văd că și mai multe avioane private erau în aer prin zonă, dar poate că nu a fost vreo interdicție specială pentru a controla mai bine spațiul aerian.
Avionul lui Putin a fost însoțit de două avioane de vânătoare la aterizare, dar transmisiunea TV nu a insistat pe ele și nu m-am prins dacă au fost unele americane de escortă sau unele rusești.
Bine… apropo de ce echipamente aveau rușii de transportat în Alaska, pot fi multe variante. Cineva mi-a trimis imaginea de mai jos, nu știu sursa și nici dacă este adevărat:
Dar probabil că este adevărat. Unii cară valiza nucleară după președinte, alții valiza-toaletă.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
1 comentariu
20/08/2025 la 12:06 PM
Pare dubios totusi… la cat au stat acolo numai de cacare nu ii ardea lui..
eBogdan(Citează)