un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +

Peste câteva zile încep restricții dure de circulație în Piața Unirii care vor dura ani de zile

3 Jun 2025  ·

AUTO  ·

13 comentarii

Vești proaste pentru bucureșteni: refacerea planșeului Unirii începe săptămâna viitoare, iar lucrările vor aduce ani de zile de restricții de trafic în zonă. Iar cum Piața Unirii este una dintre cele mai mari intersecții din București, traficul în întreg orașul va fi infernal pentru o lungă perioadă de timp. Pregătiți-vă sufletește pentru ce este mai rău, inclusiv închiderea Pasajului Unirii.

Lucrările trebuie făcute, mai ales dacă zona stă să se prăbușească, cum zic primarii. Ce mă deranjează pe mine este că ani de zile nici primăriile de sector și nici cea generală nu au făcut mai nimic pentru ca străzile și bulevardele care vor prelua și traficul suplimentar care altfel trecea prin Unirii, pe la suprafață și prin subteran, să fie asfaltate și lărgite.

PLANUL ACTUAL

Lucrările încep pe 10 iunie. Se vor reface spațiile verzi, canalul Dâmboviței și din temelii planșeul pieței, care înțeleg că este, practic, tot ce se vede la suprafață. Piața Unirii este aproape ca un pod construit peste Dâmbovița, pasajul auto subteran, stațiile de metrou și ce mai este acolo.

Lucrările vor fi împărțite în patru zone:

  • Zona 1 – Porţiunea din faţa hanului lui Manuc
  • Zona 2 – Porţiunea din parcul aflat în faţa magazinului Unirea
  • Zona 3 – Porţiunea din zona fântânilor
  • Zona 4 – Porţiunea dinspre pasajul Unirii.

Și în mai multe etape, care se vor desfășura uneori și simultan.

Etapa 1: organizare de șantier și lucrul în parcul  Unirii, care include defrișarea sau transplantarea totală a arborilor și desfacerea suprafeței. Prin parc nu se va mai putea circula pietonal.

Etapa 2, probabil din iulie: încep lucrările în Zona 1, în fața Hanului lui Manuc. De la aceste lucrări încep restricțiile de trafic.

Se va crea un drum provizoriu cu trei benzi şi trotuar pe care îl vor folosi şoferii care vin de pe Bulevardul Corneliu Coposu, Bulevardul Magheru, Bulevardul Brătianu către Patriarhie. Cea mai importantă şi complicată veste pentru noi toţi este aceea că Splaiul independenţei se va închide între Piaţa Naţiunilor Unite şi Piaţa Unirii. Autobuzele STB vor circula deviat pe traseele menţionate mai sus. Se va circula în condiţii normale pe Splaiul Independenţei pe direcţia est-vest de la Piaţa Unirii spre Primăria Capitalei. Fluxul rutier de pe Calea Victorie va fi preluat de Bulevardul Naţiunile Unite, Bulevardul Libertăţii şi Bulevardul Unirii. (Economedia)

Adică ocolirea pieței, de la nord la sud, se va face pe un drum provizoriu, nu cel de acum care trece prin fața Hanului lui Manuc, dar în principiu cam pe același traseu. Să zicem că le iese asta bine.

Splaiul Independenței se închide între Națiunile Unite și Unirii, adică prin fața Curții de Apel. Asta este poate cea mai proastă veste în această etapă deoarece înseamnă că întreg traficul rutier va fi redirecționat probabil de la Națiunile Unite spre Palatul Parlamentului, prin fața acestuia până în Piața Constituției și de acolo pe la fântâni spre Unirii, pe bulevardul Unirii. Zona aceea oricum era aglomerată și se mergea bară la bară și acum, darămite când va prelua și mai mult trafic.

La cele de mai sus nu vă gândiți doar la traficul care ar fi venit pe Splai, dinspre Eroilor și Izvor, ci și la mașinile care vin pe Calea Victoriei până la Piața Națiunile Unite și în mod normal ar fi intrat pe lângă râu spre Unirii. Acum vor ocoli și ele pe la Palatul Parlamentului și apoi pe la fântâni spre Unirii.

Conform planului, restricțiile acestea de circulație vor dura 6 luni. Eu am ceva experiență cu circulat zilnic prin diverse șantiere de infrastructură, cum a fost la Piața Sudului pentru bucățica aia de pasaj subteran sau la Mihai Bravu. Niciodată nu durează ca în planul inițial! Planul inițial este mereu unul idealizat pentru a nu speria cetățenii, dar în practică nici mama constructorilor nu poate face la timp totul. Mereu apar întârzieri cu lucrările, conducte care nu erau pe planuri, situații neprevăzute, întârzieri la plată care blochează lucrările, certuri pe bugete șamd.

Este posibil chiar ca eu să fiu optimist. Nu cred că se va circula “pe la fântâni” decât pe B-dul Unirii până la intrarea în Piața Unirii, la dealul Patriarhiei. Fântâna mare stă pe planșeul care va fi refăcut. Primarul Băluță a precizat că acea zonă va fi un mare giratoriu, deci cred că mai degrabă traficul se va desfășura chiar pe margine, pe la The Harp și pe Bibescu Vodă.

Iar asta nu este cea mai dură restricție. Cândva în 2026 se va închide de tot Pasajul Unirii, cel rutier, pe o perioadă neprecizată. Lucrările vor include însă decopertarea întregului pasaj, de la Budapeste până la Universitate. Vor fi înlocuite grinzile, iar primarul spune că studiul de fezabilitate ar include și o șină de tramvai pe centrul pasajului. Poate am înțeles eu greșit această parte. Nu pot să-mi închipui unde ar duce aceste șine de tramvai. La Budapesta ar fi ușor de conectat la tramvaiul de pe Mărășești, dar la Universitate unde? Poate dacă iese din subteran mai devreme și urcă apoi pe Coposu spre Călărași… chiar nu știu.

Oricum, dacă pasajul se va închide câteva luni de zile se va pierde una dintre marile artere de circulație din oraș. Întreg traficul din subteran se va muta la suprafață, dar pe unde? Decopertarea aceea înseamnă că Piața Unirii nu va putea fi traversată, de fapt, de la nord spre sud. Nu m-ar mira să văd o deviere completă pe Mărășești și pe bulevardele Carol și Regina Elisabeta, de exemplu. Pe unde o vor lua apoi mașinile pentru a trece totuși orașul de la nord la sud și invers?

(De ce a refăcut Firea fântânile și Băluță pasajul Unirii, dacă oricum trebuie decopertat totul și refăcut din temelii? Bună întrebare!)

PROBLEMA

V-am spus, lucrările încep pe 10 iunie, dar eu nu am văzut nici o măsură concretă de a pregăti alte străzi pentru a prelua zecile de mii de mașini care altfel treceau prin Piața Unirii pe la suprafață sau prin subteran.

În primul rând, o mulțime de străzi micuțe de prin cartiere vor deveni intens circulate, că găsește Waze cum să te bage pe acolo ca să mai sari peste câte un semafor. Urăsc când se întâmplă asta, cartierele ar trebui să fie spații liniștite și relativ sigure pentru traficul pietonal, în special cel al copiilor.

Dar să vorbim concret despre niște străzi:

➡️ Bd Mărășești, de la pasajul Mărășești și până la Parcul Carol, este plin de gropi și destul de îngust. Chiar și circulând pe două benzi (una normală, plus șină de tramvai, ceea ce este legal câtă vreme nu încurci tramvaiul), traficul se desfășoară lent din cauza gropilor și a șinelor prost sudate. Bulevardul trebuia refăcut ca pregătire pentru lucrările de la Unirii.

➡️ Tot felul de străzi mici, de exemplu Gramont care dă din 11 iunie spre Palatul Parlamentului sau Mitropolit Nifon, care dă de la Piața Regina Maria la Parcul Carol, sunt deja cu trafic bară la bară. Acolo poate ar fi trebuit interzisă parcarea pe perioada lucrărilor și străzile lărgite la câte două benzi. La Mitropolit Nifon în capăt ar fi fost bun un giratoriu, de exemplu.

➡️ La intersecția dintre Bd Mărășești și Splaiul Unirii se fac mai mereu ambuteiaje pentru că foarte multe mașini fac virajul la stânga și se forțează semaforul. Mai sus, la intersecția cu Nerva Traian și apoi cu Vitan este aceeași problemă. Intersecțiile acestea trebuiau pregătite cu semafoare dedicate.

➡️ Calea Călărași este într-o stare foarte proastă.

➡️ Strada Paleologu, care face legătura între Mircea Vodă și Bd Carol, este de asemenea într-o stare foarte proastă. Se circulă lent, se ocolesc gropi. La fel și invers pe Mântuleasa. Astfel de străzi sunt deja aglomerate și probabil vor fi de 10 ori mai aglomerate în viitorul apropiat. O situația similară este pe Calea Moșilor, tronsonul din spatele magazinului Cocor.

➡️ Banda 1 este blocată pe multe străzi de mașini parcate ilegal. Doamnei, Hristo Botev, Sfânta Vineri, C. A. Rosetti, Batiștei și altele care vor deveni foarte circulate sunt deja gâtuite.

➡️ Dacă Piața Constituției va prelua și mai mult trafic pe la fântâni, ar trebui reorganizată intrarea pe acel bulevard. Este un semafor de o bandă și se ocolește marea parcare de acolo. Poate ar fi cazul ca parcarea aceea să devină temporar o intersecție sau un giratoriu de amploare.

 

Anyway, va fi rău câțiva ani și nu doar în zona Unirii. Impactul imediat va fi de la Universitate până la Tineretului și de la Calea 13 Septembrie până la Piața Alba Iulia. Traficul mult mai aglomerat se va simți, însă, până mai departe în oraș, inclusiv Piața Romană, Mihai Bravu, Panduri, Progresului și chiar mai departe.

 

Fotografia aceasta misterioasă ce însoțește știrea arată Piața Unirii, dar în partea de sus este vestul și în partea din stânga este sudul, spre Budapesta. Zona aceea de lucrări, pe diagonala imaginii, arată traseul apei pe sub Piața Unirii, de la podul de la Hanul lui Manuc și până lângă magazinul Unirii. Cea mai mare zonă bleu este în mijlocul parcului Unirii. Partea colorată de jos, de la stânga la dreapta, urmărește de fapt pasajul rutier Unirii.

    13 comentarii

  1. Cred ca nu esti la curent cu mai multe bulevarde nu doar piata unirii. Tramvaiul numai circula pana la republica, a fost blocat accesul 1 decembrie cu bd basarabia pana la intersectia cu bd chisinau, pe langa parcarea lui negoita sunt prevazute ceva devieri de colector si un pasaj pietonal pe sub tot rondul in cauza.
    Pe marasesti trebuie reabilitat si colectorul de sub sinele de tramvai, a fost dat in aviz apa nova catre stb o expertiza inainte de inceperea lucrarilor de reabilitare a liniei, totodata se vor face lucrari destul de mari si de catre apa nova pe zona pana la parcul carol, practic va fi moarta artera in cauza.

    Mai sunt si alte zone dar fiind mai mici nu am retinut tot ce mi-a zis sotia, dar pasajele la baba novac si blocul potcoava sunt si ele pe teava precum si liniile de metrou.

    Din punctul meu de vedere ar trebui prevazute niste strazi cu sens unis si somati oamenii sa isi bage masinile in curte iar pe zonele cu lucrari interdictie de a mai parca in anumite zone albastre cat sa fluidizeze circulatia.

      (Citează)

  2. Propun ca lucrările la planșeu să fie întrerupte ori de câte ori cetățenii doresc să alerge prin zonă la maratoane si alte evenimente mondene de promovare a unui stil de viață sănătos.

      (Citează)

    • Cătălin Tănase

      03/06/2025 la 9:52 AM

      Sunt sigur că maratoanele alea erau problema traficului bucureștean ;)

        (Citează)

    • Sau si mai bine, transformam toata zona din piata Unirii in zona pietonala permanenta si atunci scapam de oamenii care se plang ca uneori duminica dimineata se restrictioneaza traficul auto.

        (Citează)

    • Cătălin Tănase: Sunt sigur că maratoanele alea erau problema traficului bucureștean ;)

      Acum vreo luna, duminica dimineata. Iau un uber sa ma duca din Colentina in Chitila. Toate bune si frumoase. Intru in masina, “buna ziua – buna ziua”, ma uit pe telefonul soferului: waze zicea 35 de minute – ca de obicei. De abia porneste de pe loc, ma intreaba soferul “da unde este destinatia, e in Bucuresti?” “da, e in sectorul 1”. Pare ca i-am dat raspunsul pe care il astepta. Ma afund in telefonul meu in timp ce el o ia pe stradute. Dupa vreo 10 minute, ma uit la waze-ul lui: 40 de minute. O luase spre centru. Se aglomera (duminica dimineata, cum ziceam). il intreb ce se intampla, raspunde “trafic”. “Mkey, dar asta nu e traseu de luat…” Ajunge pe la Romana, merge spre Victoriei (ruta pe unde nu avea in niciun caz de ce sa o ia). La Victoriei, bineinteles traficul era deviat, era un maraton. Waze arata deja, dupa jumatate de ora de mers inca 45 de minute pana la destinatie. Ma uit pe ecranul waze la care se uita si soferul, omul vedea ca toate virajele la stanga erau blocate si, cu toate astea, intra in sensurile giratorii si era suprins ca virajul era blocat. Incepe sa ii injure pe “astia cu maratonul lor”. La care ii raspund “dar de ce nu ati luat-o pe unde a spus waze? Trebuia sa fie ajuns deja la destinatie, o luam prin Pipera si eram deja acolo”. “ah, pai nu, ca drumul ma ducea pe centura si crr, mrr 25km, dumneavoastra v-ar fi convenit sa faceti 25km?” “da, pentru ca am fi ajuns deja la destinatie, nu am fi stat ca prostii in trafic”. La sfarsit l-am fortat sa opreasca in rond la Televiziune si tot el era iritat ca l-am bagat in orificiul ma-sii.

      In timp ce din Colentina spre Chitila se poate ajunge nu pe o centura (care in timpul saptamanii, poate fi aglomerata, desi are doua benzi) ci pe doua (ca a mai aparut si autostrada care imi permite sa ajung in Balotesti, la Therme, in 15 minute sau la aeroport in 20 de minute), unii meseriasi de Bucuresti insista sa traverseze centrul.

        (Citează)

  3. O sa fie ok. În nord, traficul este deja blocat pentru noua linie de metrou (lângă podul Constanței – e deviat printre case și e interzis accesul total după ora 10 pentru ca oamenii de acolo mai și dorm; la fântâna Miorița; la aeroport). Dacă toate mașinile se blochează înseamnă că nu vom avea probleme în restul orașului. Cu ocazia asta, poate vor înțelege și vecinii noștri că mașina nu e totul.

      (Citează)

  4. “dar la Universitate unde?” – la Piața Sf. Gheorghe :)
    Asta ar fi chiar o idee bună, dacă le-ar ieși.

      (Citează)

  5. La pasaj cred că se va putea lucra cu devierea circulației pe drumuri provizorii paralele cu el (din schița aia așa pare, pasajul e împărțit și el în etape ca să nu fie decopertat tot odată).
    Despre liniile noi de tramvai e vorba de proiectul discutat de la Revoluție încoace, refacerea legăturii est – vest prin Piața Unirii, de la Sf Vineri la Bd Regina Maria. Ocazie cu care probabil că vor face și un acces direct tramvai – metrou. Că acum tramvaiele întorc la Sf Gheorghe și Sf Vineri, la zece minute de mers de metrou, aproape inutil.

      (Citează)

  6. Poate dupa acesti ani vor face toata zona pietonala, asa cum ii sade bine unei capitale europene.

      (Citează)

  7. O să fie ca pe vremea când s-a construit pasajul auto și stația de metrou Unirii 2.
    Viață, nene!

      (Citează)

  8. cel mai smecher ar fi sa fie mutat traficul integral dedesupt si lasata zona de promenada/parc deasupra, eventual si cu niste parcari tot in subteran…daca tot se obisnuiesc bucuresteni cu traficul oprit, de ce l-ai redeschide la final… :))))

      (Citează)

  9. @Radu largirea strazilor in general produce mai mult trafic.
    Solutia in Bucuresti e bomba atomica. /s

    Orasul ala nu a fost proiectat pentru ce se intampla azi. Cand o sa vina masinile zburatoare poate atunci se rezolva.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus