un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Platformele de livrare de mâncare trebuie verificate pe rând pentru reduceri de preț

22 Feb 2024  ·

FOOD & LIFESTYLE, TEHNOLOGIE  ·

27 comentarii

Am început să-mi doresc un soi de price matching automat între platformele de livrare de mâncare. Adică să zicem că vreau să comand ceva de la un restaurant preferat. Mi se pare aiurea că întâi trebuie să verific prin toate platformele de livrare dacă nu cumva una dintre ele are reducere de 30% sau cât o fi la acel restaurant.

Nu mai zic de situația în care deschid aplicația, pun mâncare în coș și abia apoi descopăr că la ceilalți este reducere. Și reducerile acestea sunt semnificative, nu vorbim de 2-3 lei. Pot fi între 10% și 50%. (Mie o reducere de 50% deja mi se pare că indică o problemă de comisioane prea mari.) Localurile de unde comandăm noi de obicei au, destul de des, 30% reducere.

Problema este că nu știi niciodată în ce platformă va fi respectiva reducere!

Uitați situație concretă, cu screenshoturi făcute la aceeași oră. Biutiful Downtown are 30% reducere la întreg meniul în Bolt Food și nici o reducere în Tazz.

Ce să fac, să dau 45 lei sau 65 lei pe același burger?

În același timp, Un Poco Pizza Fresca are 30% reducere în Tazz și nici o reducere în Bolt Food.

Ce să fac, să dau 27 lei sau 39 de lei pe aceeași pizza?

Și partea și mai dificilă este că multe reduceri sunt de fapt personalizate. Mi s-a întâmplat ca eu să am reducere 30% la un restaurant, iar Matilda, lângă mine și cu aceeași aplicație deschisă, să nu aibă deloc reducere. Probabil este un algoritm care le aplică aleator sau poate decide că mie îmi place preparatul respectiv și îmi dă discount sau poate vede că n-am mai comandat de mult și îmi dă discount. Nu știu cum funcționează.

Practic, însă, situația nu se transformă doar în “să verificăm toate platformele de livrare, că poate una are discount la acest local”, ci în “toată lumea din casă să verifice toate platformele de livrare, că poate unul dintre noi are discount”. Consumă prea mult timp.

    27 comentarii

  1. Da, da! Hai sa interzicem concurența! Preturile sa fie unice și stabilite de un consiliu!

      (Citează)

  2. Si la uber, bolt, elec, blue, elec e aceeasi problema. Sa reglementeze cineva piata asta si sa fie un tarif unic.:)))

      (Citează)

  3. E totul foarte complicat, in curand va aparea o piata futures (vreau burgerul la 55 de lei dar poimaine la pranz) si chiar CFD-uri (iau azi de pe tazz cu 65 de lei, nu-l mananc dar pariez 10x ca maine va fi reducere la bolt)

      (Citează)

  4. Sa plafoneze statul preturile! /s

    In alta ordine de idei, nu stiu cum e la voi, dar eu la ultimele comenzi prin Tazz am asteptat pana mi-a trecut foamea. Si, amuzantii, in loc sa isi asume ca nu au rideri suficienti arunca pisica in curtea restaurantului. (e.g. o ciorba amarata e in pregatire o ora si ceva)…

      (Citează)

    • Da, tazz e jalnic. Nu am mai comandat de la 2 întâmplări la fel, comenzi întârziate foarte mult aiurea.

        (Citează)

    • Alin:
      Si la uber, bolt, elec, blue, elec e aceeasi problema. Sa reglementeze cineva piata asta si sa fie un tarif unic.:)))

      Prețurile sunt deja reglementate iar serviciul se numeşte TAXI

        (Citează)

  5. e bine sa ai de ales.
    ce vrei sa salvezi / economisesti in momentul respectiv? timp (de cautare) sau bani (pret total mai mic in lei)?

    altfel, reducerile alea sunt in teorie si pentru fidelizare (nu e numai problema de comisioane), ceea ce nu se potriveste cu automatizarea pe care o vrei tu :)

    erau intr-o perioada o gramada de campanii cu tot felul de cupoane (tip groupon) care erau vandute comerziantilor in ideea de atragere si fidelizare a clientilor noi..
    doar ca rezultatul la fost un grup de “vanatori de cupoane” care se mutau in functie de reducere.
    nu stiu cum o sa iasa cu aplicatiile astea.. dar eu nu le vad cu o idee prea clara despre ce sunt / ce vor sa fie

      (Citează)

    • Promotiile sunt facute să te incite, să vizitezi mai des aplicația pentru eventuale reduceri. Adaugă o componentă psihologică. Este un feature pentru a tine clienții aproape, castigul tau nu este în interesul vânzătorului.
      Solutia este să înveți sa gătești eficient, să nu mai depinzi de magazinele astea.

        (Citează)

  6. CeCe Ciolacu

      (Citează)

  7. Pe vremea lui ceausescu nu existau astfel de probleme. Intrebati-va parintii daca nu ati prins voi.

      (Citează)

  8. Sau pur si simplu le dezinstalezi pe toate si nu mai stai sa isi bata joc de tine aplicațiile de mâncare pentru 12 lei.

      (Citează)

  9. Domnia se plateste.

      (Citează)

  10. Problema incepe de când ai instalat acea aplicație și ai ales să dai 65lei pe un burger amărât care nu era mai mult de 30lei acum câțiva ani.

    Chiar și așa 30lei mi se pare prea scump.

      (Citează)

  11. Cum a spus activistul inainte sa se sinucida: Dar pentru ce, tovarasi!

      (Citează)

  12. gg:
    Problema incepe de când ai instalat acea aplicație și ai ales să dai 65lei pe un burger amărât care nu era mai mult de 30lei acum câțiva ani.

    Chiar și așa 30lei mi se pare prea scump.

    nu mai fi sarak

      (Citează)

  13. Exista deja dar mai mult ca sigur nu are cum sa functioneze cu reducerile personalizate: https://foodseeker.ro/

      (Citează)

  14. Teoretic reducerile respective au ca scop fidelizarea clientului.
    Acum nu prea inteleg ce iti doresti?

    Vrei ca toata lumea sa dea aceleasi reduceri? Dar atunci care ar mai fi motivatia sa faca asta, daca nu ar putea sa atraga clienti suplimentari?
    Sau vrei ca nimeni sa nu mai dea reduceri? Dar atunci ai ajunge sa platesti mereu 65 de lei pe burger si nu ar mai fi nicaieri la pretul de 45 de lei.

      (Citează)

  15. Ce să fac, să dau 27 lei sau 39 de lei pe aceeași pizza?

    Orice ai alege, eu cred că nu e bine. Evident e în avantajul tău să plătești 27 de lei, dar realist nu cred că poți ști precis, dacă cu 27 de lei vei primi același serviciu ( la timp), sau măcar un produs identic calitativ deși de același furnizor – cunosc cazuri ( nu o să dau nume sau detalii) de restaurante care subțiază în mod diferit ingredientele în funcție de contractul pe care livrează. Nu se poate face la orice fel de produse, dar la unele standardizate da, adică, ai șansa să mănânci o pizza diferită, deși are același nume, dacă vine prin tazz sau glovo. Nu cred că e o practică legală nici măcar prin contractele pe care le au ei cu livratorii, dar e o practică.

    Problema pleacă de la mecanismul de retail netransparent , pentru că în realitate nimeni nu vrea să-și asume costurile ( incluzând profitul lor, normal) generate de extra-layerul serviciului de livrare ( cu tot ce cuprinde el) și toți agenții implicați, inclusiv tu, trag de felia aia de pizza din toate părțile să le rămână lor mai mult .
    Singura diferență că la client ai, dacă vrei, o paletă de alegeri mare, dar la schimb , control minim asupra ceea ce se întâmplă.

    Într-un mecanism de retail si pricing corect ( mă rog, asta-i subiectiv la ceea ce cred eu că-i corect, putem avea păreri diferite despre asta) ai avea afișat transparent prețul la care cumperi tu clientul final de la un anume restaurant – cum ar veni prețul de ”takeway” al produsului – cum ar fi dacă ai face comandă la restaurant și ai merge să livrezi și separat costul întreg al serviciului de livrare și produsul servit la aceeași calitate garantată de consum în restaurant iar serviciul de livrare efectuat la calitate standardizată din moment ce plătești costul întreg. Iar unde nu se asigură una dintre ele la standardele tale – calitatea produsului, sau livrarea rapidă și în condiții bune, ai putea exclude, roti, independent furnizorii și livratorii. În felul ăsta ai avea tu controlul , iar ei opțiunile de preț.

    Sub umbrela integării furnizorilor, orice platformă din asta îți oferă prețul lor, nu al restaurantului, la produsele comandate de la orice restaurant din platformă. Prețul lor e un preț oferit de furnizor pentru ei, în condițiile în care ei negociază ( din prețul ăla ) un comision cu furnizorul – mai sunt și alte mecanisme, dar spus simplist.
    Te pot minți că negociază cel mai bun preț pentru tine, că au avantajul volumului – au, întradevăr, dar NU AI TU acel avantaj, sau orice. Realitatea e că ei au controlul iar tu ai opțiuni filtrate doar prin livratori.

    Problema apare că ceea ce ți se raportează ție transparent drept cost de transport, nu reprezintă costul întreg al serviciului. E doar un cost care aparent e atractiv pentru client, că ”sună bine ” să-ți livreze mâncare cu 5 lei sau chiar gratis ( nu am folosit niciodată dar am instalat aplicații să înțeleg cu merge) sau cât o mai fi acuma și pare că ți se face un favor.
    Dar o parte din restul costului serviciului – nu poate să existe o livrare gratuită, cineva o plătește, fie biciclistul ăla, săracu’, muncește degeaba – se intoarce la tine ascuns în prețurile practicate. Prin mecanismele de fidelizare ( promoții ) și penalizare ( ăstea nu-s musai demarcate în aplicație , ca reducerile și bonusurile, să le poți vedea , dar prețul singur te îndepărtează de opțiunea aia și îți focalizează atenția și patternul de consum în altă parte) o parte din costurile ăstea care altfel ar avea bounce-back la client, sunt absorbite , punctual, fie de furnizorii de mâncare, când promoțiile vin de la ei, fie de acționarii / compania care furnizează livrarea, când au ei vreo schemă de fidelizare sau campanie de creștere fie numărului de comenzi, fie a bazei de clienți , fie vreo ramură anume legată de un furnizor – sector, dacă e nevoie să dovedească / convingă, că ei au clienți și că pot aduce comenzi, pentru a negocia un contract cu un comision mai avantajos.

    Iar tu te uiți spre a mai avea ÎNCĂ un nivel, peste nivelul livratorilor, care să îi integreze pe ăștia și să îți ofere ție sanchi cel mai bun preț – nivelul ăsta e al serviciilor comparatoare, care, ce crezi, există pentru alte sectoare și care se hrănesc din comisioane aplicate furnizorilor pentru că le aduc comenzi – nu face nimeni asta gratis. Dar pentru că parazitează toți aceeași felie de pizza, situația asta rezultă ( în România posibil să nu vedeți asta, dar văd eu în țări mai avansate tehnologic) în mecanisme de profilare a clientului – folosite atât de serviciul de comparare, cât și de cele de livrare, cât și de furnizorul final care au scopul final al includerii clientelei într-un spațiu de opțiuni delimitat de uneltele ălea de comparare și a alegerii de opțiuni doar din acel spațiu și crearea unei concurențe iluzorii care, în aparență, țin prețurile foarte apropiate unele de altele, în realitate devii blocat într-un mecanism care nu e monopol dar e anticoncurențial din mai multe motive.

    În alte țări oamenii nu mai sunt în stare să-și facă o asigurare auto, sau de casă , sau un cont bancar, sau un contract la utilități, contactând individual furnizorul de serviciu și limitănd datele și profilarea la acel furnizor, ci folosesc doar servicii de comparație sub promisiunea că acelea le oferă cele mai bune prețuri. Iar cele mai bune prețuri se referă strict dintre furnizorii agreați și anumite pachete / oferte care-s disponibile pentru comparatoarele cu pricina.

    Ceea ce am încercat să explic în prea multe cuvinte este că ceea ce vrei este ”o soluție” care să îți ofere la prețul maximal ( și doar în aparență mai mic) un serviciu de calitate cât mai proastă și unde toți ceilalți jucători folosesc toate mecanismele posibile pentru a stoarce cât mai mult profit din suma plătită de tine pentru un serviciu simplu și ambalarea lui într-un număr mare de supraservicii parazitare.
    Mult succes cu asta.

    Notă: Am scris comentariul de 2 ori, căci primul a intrat în moderare după editare ( am corectat câteva erori)

      (Citează)

    • Felicitări.
      Coerent și detaliat. Urâm agenții imobiliari care umplu site-urile de anunțuri cu numerele lor de telefon, în loc să ajungi direct la proprietar, dar aplaudăm ca focile Tazz, Glovo și Bolt, care sunt tot căpușe.

      În lipsa platformelor, restaurantele și clienții ar livra ei, cu mark-up mult mai mic, fiind impulsionați de volumul crescut de comenzi și preocupați de calitatea oferită, pentru fidelizare.

        (Citează)

    • Dupa comentariul acesta, radu ar trebui sa-si stearga toate aplicatiile de livrare.

        (Citează)

  16. Sau am putea compara prețurile din aplicații cu cele din restaurantele fizice, aici excluzând of horse ghost kitchens.

      (Citează)

  17. Vrei preturi corecte? Intri pe site-ul restaurantului sau suni direct si comanzi.
    In afara de specula asta aiurea cu reduceri, livrari gratis, etc, ma mai enerveaza notificarile pe telefon. Cum iei o pauza de la comandat ceva, cum sar repede notificarile. Glovo si Bolt imi par cei mai agresivi. Tazz cei mai incompetenti.
    Iar daca tot vrei reduceri, fa reclamatii des. Bolt cel putin da reduceri pe cod client in urma reclamatiilor. A venit mancarea rece? A lipsit un sos? S-a basit bucatarul?

      (Citează)

  18. Andrei:
    Vrei preturi corecte? Intri pe site-ul restaurantului sau suni direct si comanzi.
    In afara de specula asta aiurea cu reduceri, livrari gratis, etc, ma mai enerveaza notificarile pe telefon. Cum iei o pauza de la comandat ceva, cum sar repede notificarile. Glovo si Bolt imi par cei mai agresivi. Tazz cei mai incompetenti.
    Iar daca tot vrei reduceri, fa reclamatii des. Bolt cel putin da reduceri pe cod client in urma reclamatiilor. A venit mancarea rece? A lipsit un sos? S-a basit bucatarul?

    Suni direct sa comanzi la ei ? Ia uite ce scrie pe siteul asta jos de tot

    https://autoservire-central.ro/

      (Citează)

  19. Citind articolu despre platformele astea de comandat mancare, mi-am adus aminte de stirea de acu cateva zile cu experimentu unuia de a crea un “restaurant” fake si fara autorizatii si 2 platforme l-au acceptat fara probleme…

    Ar fi util un articol cu localurile de la care voi ati tot comandat si recomandati.

      (Citează)

  20. 65 lei un burger ? fie el si biutiful :)))) Wow, unii chiar se c*** bani?

      (Citează)

  21. Nu e acelasi lucru cu supermarketurile ?
    Astazi ai aqua carpatica la 2L la Kaufland la 3,50 lei sticla, in timp ce aceeasi apa la Auchan e 4.70.
    Si oricum o iei oricat ar fi ca esti acolo si nu vrei sa mai pierzi timp si combustibil alergand la alt supermarket. In schimb pe Tazz vs Bolt o faci din comoditatea fotoliului tau si nu dureaza mai mult de 10 min.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus