un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Am găsit cele mai bune anvelope de iarnă pentru Tesla

29 Nov 2023  ·

AUTO  ·

40 comentarii

Vara aceasta prea lungă m-a făcut să tot amân achiziția unor anvelope de iarnă pentru Tesla, așa că am avut un moment de panică atunci când widget-ul de meteo spunea că duminică ninge în București, iar Matilda mi-a spus în treacăt că poate mergem la munte de 1 decembrie.

Am avut un noroc incredibil. După ceva panică pentru că nimeni nu avea în stoc anvelope pentru mașini electrice, am găsit la anvelope.ro chiar anvelope omologate special pentru Tesla și le-am și luat și montat în aceeași zi.

Poate că vă întrebați de ce este nevoie de anvelope special produse pentru mașini electrice? Sunt mai multe motive la mijloc, iar cele mai importante sunt:

1️⃣ Au un profil sau sunt construite cu gândul de a micșora zgomotul de rulare. Ai mașină silențioasă, ar fi păcat ca anvelopele să facă gălăgie.

La Jeep simțeam imediat diferența de nivel de zgomot atunci când treceam pe anvelopele de iarnă, de exemplu. Aș fi putut pune anvelope normale de iarnă pe Tesla, dar prețul unora speciale pentru electrice este practic același, așa că am căutat varianta cea mai bună.

2️⃣ De obicei sunt ranforsate suplimentar pentru greutate și cuplu mare. Mașinile electrice sunt grele, a mea de exemplu are 2 tone. În plus, au cuplu foarte mare atunci când calci pedala.

Citeam pe site-ul unui producător de anvelope că apar niște efecte de torsiune care nici nu sunt vizibile cu ochiul liber. Atunci când calci pedala pentru acea accelerație de suta la oră în 4 secunde și ceva, motoarele electrice învârt de fapt janta, iar pentru câteva milisecunde janta tinde să se rotească fără anvelopa de pe ea. Janta patinează în interiorul anvelopei, iar anvelopa se torsionează, ca atunci când amesteci cu lingurița într-un latte art și îl deformezi.

Forța de frecare înfrânge rapid această torsiune și anvelopa începe să se rotească “lipită” de jantă. Pentru o scurtă perioadă, însă, pereți laterali ai anvelopei se deformează și deci acea zonă are nevoie de întăriri suplimentare. Este doar unul dintre motivele pentru care mașinile sport tocesc și schimbă mai repede anvelopele.

3️⃣ Unii producători spun că profilul anvelopelor și compoziția materialului reduce consumul mașinii sau rezistența la înaintare, ceea ce crește autonomia totală. O fi și asta.

 

Ce-am făcut eu: am intrat pe site-ul fabricanților premium de anvelope și m-am uitat după modele electrice pe 255/45 R19, cu indicele de greutate necesar mie.

(De ce premium? Pentru că testele spun că distanțele de frânare sunt cu câțiva metri mai scurte, iar asta poate face diferența între oprit în siguranță sau mii de euro cheltuiți la service, ca să nu mai zic de siguranța noastră și a lui Alice în caz de accident. Am pus mereu anvelope de la mărci bune pe mașină. Le folosesc oricum câțiva ani, așa că diferența de preț se amortizează.)

Nu sunt chiar multe modele. Unii nu au deloc. Am găsit un Nokian, vreo două Continental, un Hankook. Michelin are listate doar de vară. Bridgestone nu are nimic de electrice, cel puțin pentru România. Și nu-i nici stoc prin România, apropo. Am intrat pe toate site-urile mari care vând anvelope la noi, plus căutări Google pentru vânzători mai mici, și nu aveam din ce alege.

Și apoi am ajuns la Pirelli, care fac anvelopele de iarnă perfect pentru Tesla. Se numesc Pirelli Winter SottoZero 3 și sunt omologate pentru Tesla, ceea ce este un amănunt mai important decât credeam. De fapt, chiar și Tesla vinde aceleași anvelope de iarnă pe site-urilor lor internaționale.

 

Le-am găsit în stoc la cei de la Anvelope.ro (zeci de bucăți, mi s-a spus telefonic). Acum 4 bucăți sunt la mine pe mașină. Costă aproape 1.500 de lei fiecare, ceea ce este în intervalul uzual de 1.300-1.600 lei pentru o anvelopă de iarnă de acea dimensiuni (și non-electrică).

Iată cum arată:

 

Sunt 255/45 R19 104W XL T1, desigur cu marcaj M+S (mud and snow). Indicele de viteză W înseamnă 270 km/h, overkill în special pentru anvelope de iarnă, dar până la urmă înseamnă că sunt bine făcute.

Acel PNCS este acronimul de la Pirelli Noise Control System. Credeam că reducerea de zgomot este obținută din profilul anvelopei, dar acestea au în interior spumă fonoabsorbantă, un strat chiar gros.

Mai scrie pe ele și ELECT, care este marcajul pentru gama electrică de la Pirelli. Zice pe site-ul oficial ceva asemănător cu ce spuneam eu mai sus: sunt anvelope testate suplimentar și dintr-un cauciuc mai dur, pentru a rezista greutății și cuplului suplimentar.

Partea tare este însă legată de omologarea Tesla. Am ajuns în pagina aceasta căutând pe net informații pentru că pe site-ul oficial apare scris acolo “marked Tesla” și nu știam ce înseamnă asta.

Ce înseamnă asta: unii producători fac anvelope special pentru anumite modele auto. Procesul acesta durează o grămadă, scrie și pe site-ul Pirelli că dezvoltarea prototipului durează 2-3 ani, iar apoi se fac testele finale de performanță pentru omologare.

Vorbeam chiar și cu cei de la Anvelope.ro despre asta, când le-am cumpărat. Producătorul automobilului vine la Pirelli și îi spune ceva de genul “uite cam cum este mașina noastră și cum este ea condusă în general, hai să facem o anvelopă construită pe aceste scenarii de utilizare, iar noi o vom monta default pe mașini”.

Și în cazul Tesla, bănuiesc că cerințele din caietul de sarcini au fost că nu se conduce cu viteze foarte mari pe autostradă, că este electrică, dar ai accelerații foarte puternice la plecarea de pe loc. Ai cuplu mare la roți. Ai greutate mare, deci este nevoie de ranforsare suplimentară. Ai tracțiune integrală și putere mare, deci probabil și “colțurile” și lateralele trebuie întărite suplimentar pentru că sunt mai solicitate în viraje decât pe mașini care le abordează cu viteze mai mici.

Apoi se face o anvelopă specială pentru acel producător. Cele pentru Tesla sunt marcate T0, T1 și T2, probabil în funcție de model. A mea este marcată T1, de exemplu. Are Pirelli o pagină cu aceste marcaje, pentru Audi este A, Pagani are HP, Porsche are N etc.

Tot din acea pagină am văzut că au anvelope omologate și pentru Rivian și Lucid și Nio, nu doar McLaren și Ferrari și alte asemenea mărci, deci se pricep și la electrice. Și na, să simtă și Pirelli că nu degeaba sponsorizează Formula 1, uite cum cresc vânzările!

Dacă aveți Tesla și sunteți în căutarea unor anvelope bune de iarnă, acestea sunt probabil cele mai bune din piața noastră.

Ziceam de noroc mare pentru mine. Am identificat deci aceste anvelope pe site-ul Anvelope.ro și scria acolo că au stoc destul. Am sunat ca să mă interesez de montaj. Mi-au spus că abia după 9 decembrie mai au disponibile programări pentru schimb de anvelope la service-ul lor din Pipera (aproape de rond), până atunci este totul full.

Bine, dar pot măcar să cumpăr anvelopele și să plec cu ele? Poate găsesc eu un loc unde să le montez prin București. Și mi-au spus că pot aștepta o zi sau două până aduc ei anvelopele din depozit în service-ul din Pipera sau pot să mă duc eu să le ridic de la depozit.

Am ales să merg la depozit, care este la ieșirea din Militari pe A1, într-un dintre parcurile logistice de acolo. Depozitul este uriaș, sunt o mulțime de rack-uri cu anvelope depozitate acolo, teancuri de anvelope așteptau să fie încărcate în dube și camioane… în fine, operațiune foarte mare.

Am tras și eu la rampa de încărcare. Mi-au adus anvelopele și factura, le-au pus în saci și am plecat cu ele.

Norocul a fost că, în dimineața aceea înainte să plec spre depozit, am zis să verific o dată site-ul oficial pentru programare și, ce să vezi, era una disponibilă pentru ora 15:36. Probabil anulase cineva. Așa că mi-am ridicat singur anvelopele din depozit și am fost apoi cu ele la montaj și am rezolvat totul rapid. De la zero la max într-o zi.

Service-ul Anvelope.ro este în Pipera, până în rondul OMV, oarecum vizavi de Porsche. Acolo s-a văzut din nou că am avut noroc că am găsit programare. Cred că minim 5-6 clienți au parcat mașina și au întrebat dacă pot schimba anvelopele, fiind refuzați din cauză de programări.

Service-ul pare premium. Au cea mai confortabilă sală de așteptare în care am fost până acum, cu fotolii și mese și prize. Am lucrat ceva pe laptop cât am stat acolo.

M-am anunțat la recepție și mașina a intrat chiar cu câteva minute înainte de ora programată pe rampă. Poți vedea cum se desfășoară totul printr-un perete de sticlă care separă zona de așteptare de service-ul efectiv.

Am vorbit un pic și cu oamenii care mi-au schimbat anvelopele, atunci când am parcat mașina pe elevator, că eram și eu curios să văd cum arată cu anvelopele scoase. Este prima oară când i se întâmplă asta.

Cei de acolo mi-au arătat că au și pucuri pentru ridicarea mașinii, la nevoie. Unele modele se ridică cu astfel de pucuri puse pe elevator. Mi-au arătat și un aparat de echilibrat anvelope, un model Hunter, care cred că face o operațiune în plus față de unde schimbam eu de obicei anvelopele.

Din ce spun ei, aparatul măsoară simultan gradul de ovalizare a jantei și de tocire a anvelopei și potrivește partea cea mai tocită a anvelopei peste zona cea mai alungită a jantei pentru un soi de echilibrare naturală înainte de cea uzuală. Good to know!

Anyway, am stat acolo pe fotoliu vreo 30 de minute și am deschis laptopul. Mașina a primit ghete de iarnă, că asta i-a spus Matilda lui Alice când a întrebat unde este tati.

Am lăsat anvelopele de vară la ei. Cei de la Anvelope.ro au și hotel de anvelope, cred că le depozitează în același depozit în care am fost și eu. Costul este de vreo 35 de lei pe lună, un pic sub ceea ce plăteam până acum la Nexxon, dacă țin bine minte, pe diametrul de 19″. Mi-au spus că pe acesta îl voi plăti la primăvară, când fac schimbul.

Noile anvelope sunt foarte silențioase. N-am observat nici o deosebire la nivelul de zgomot față de cele de vară, ceea ce mi s-a părut excelent. Mission accomplished.

    40 comentarii

  1. Și DOT-ul? Cât e DOT-ul? Eterna întrebare românească…

      (Citează)

    • Romanii au inceput sa puna intrebarea dupa ce au citit pe site-urile de review-uri din lumea civilizata. Asa ca ma indoiesc ca asta ar fi o intrebare exclusiv romaneasca.

      Si totusi atunci cand recomandarea este sa nu folosesti anvelopele mai mult de 5 ani, parca nu as vrea sa cumpar unele care au deja 2-3 ani vechime.

        (Citează)

  2. Unele electrice nu ai gasit si tu? Ai luat asa, ca toti taranii?

      (Citează)

  3. Confirm! Aceleasi cauciucuri le-am achizitionat si eu pt M3H-ul meu, tot de la Anvelope.ro. Eu le-am prins la 1100 pe 18. Sunt la fel de silentioase ca si cele de vara (Michelin), practic nu simti nici o diferenta datorita acelui burete.
    N-am mai prins insa programare la ei pentru schimb, dar am prins langa, la Euromaster, cel putin la fel de profesionisti.

      (Citează)

    • good to know! Da, noi pe ultima suta de metri am avut mare noroc sa gasim asa :) Tu ai fost mai organizat.

        (Citează)

  4. Am ramas de rasul lumii cu anvelopele mele de 270 lei bucata. Bine, tigaia mea se duce cel mult la 220 km/h.

      (Citează)

  5. M-am gandit ca daca nwradu nu citeste comentariile, ar trebui sa nu mai citim nici noi articolele, ci doar sa comentam.

    Asa ca:
    1. Ma doare-n cot de cauciucurile de tesla si in general mi se pare ridicol sa scrii un articol despre cauciucurile de tesla sau de orice, unless of course e reclama mascata.

    E reclama mascata, asa-i? Sigur e vreun link ceva prin text (nu am citit).

    2. E bine facut Oppenheimer, dar nu mi-a placut asa mult

      (Citează)

    • Normal ca e reclama, doar nu primesti link mok pe vreun blog din ro. :))))

        (Citează)

    • El nu le citeste dar Matilda da. cateodata…:))))

      De principiu si pe mine ma doare la basca dar articolul e ok.
      Lasand la o parte ca un om organizat nu isi lasa schimbul de cauciucuri pentru cand incepe sa ninga.
      Acum chiar sunt in dubii daca e articol sponsorizat….adica cum functioneaza chestia asta….te duci sa iti ridici cauciucurile si le zici “am si eu un blog”?

      On topic: Am comandat si eu de la ei, sunt ok….au suport si pe whatsapp si iti raspund relativ repede la intrebari

      P.S.: Mie mi-a placut Oppenheimer.

        (Citează)

    • Evident ca e reclama mascata, daca e obligat prin contract sa citeasca comentariile o sa vina sa zica ca are tag-ul “publicitate” dupa ce il pune, acum nu e.

        (Citează)

    • Mie Oppenheimer mi s-a parut cel mai non-Nolan film. Adica, daca nu stiam ca e regizat de el, nici nu-mi dadeam seama. Altfel, fainut, da. Nu mi s-a parut plictisitor sau excesiv de lung, asa cum prevesteau review-urile.

        (Citează)

    • Mie, din contra, mi s-a parut ca e “foarte” Nolan filmul: cadrele, imaginile din mintea lui Oppenheimer si imaginea in general, au o anumita sobrietate/ gravitate, nu stiu cum sa zic altfel (f asemanator cu Interstellar); alternanta temporala si alternanta alb-negru mi-a adus aminte de Tenet, ca na, Nolan fiind Nolan, nu e capabil sa faca o naratiune liniara (de aia imi si place, de altfel); si in plus muzica, nu stiu daca ati fost atenti la muzica, face filmul sa fie, din nou, f asemanator cu Interstellar la nivel de stilistica.

      Dar totusi ceva nu mi-a picat bine, inca nu mi-e foarte clar ce anume, dar “mai ma gandesc”, vorba lui Radu.

        (Citează)

    • Eu n-am rezistat la tot filmul. Plictisitor rau.

        (Citează)

    • Asa e cand nu te duci la cinema.

        (Citează)

    • Marean:
      M-am gandit ca daca nwradu nu citeste comentariile, ar trebui sa nu mai citim nici noi articolele, ci doar sa comentam.

      Stai un pic, nu așa se face de obicei? Citim comentariile și comentăm. Dacă mai avem timp și chef, citim și articolul.

      P.S.: N-am văzut încă „Oppenheimer”.

        (Citează)

    • Nici eu n-am văzut Oppenheimer. Motivul principal ar fi că știu deja ce se întâmplă în film.

      În rest, Marean, blogul este despre subiectele care fac parte din viața mea. Poate unele fac parte și din viața ta. Eu zic că din titlu îți puteai da seama dacă te interesează sau nu un articol despre anvelope de Tesla și să-i dai skip dacă nu este de interes, nu? Nu de alta, dar eu l-am scris pentru posesorii de Tesla sau alte electrice, nu mă aștept să fie de interes pentru multă lume.

      Același lucru este valabil pentru orice alt articol de pe blog. Este imposibil ca cineva să fie interesat chiar de toate. Este și unul dintre motivele pentru care pe acesta l-am scris ca pe o poveste, ca măcar să fie povestea unei zile și ce-am făcut în ea.

        (Citează)

    • … de unde se vede ca Radu nu citeste comentariile nici macar cand raspunde la ele :-)

        (Citează)

    • Probabil clauza in contract.

        (Citează)

    • the_real_blue

      29/11/2023 la 5:37 PM

      Eh, i-a spus sotia – “vezi bah ca zice aia de tine” :)

      Oricum, omul are dreptate, de la un timp nu prea mai răspunde la comentarii…

        (Citează)

  6. Eu le-am prins cu 440 lei bucata pe 18 pt Id3 in 2020 (cu dot 2020) si mi s-au parut mai zgomotoase decat cele de vara, ceea ce e normal; s-au consumat 75-80% in 2 sezoane si mai putin de 30k km circulati cu ele, mai mult decat anvelopele pe care le foloseam pe termica.
    Acum costa pe la 700lei/bucata in aceeasi configuratie.
    Preturile astea mi se par mai mult oportuniste decat un rezultat al inflatiei.

    Acum am luat noname, pe hartie cu aceiasi parametri de consum si performanta la franare, vedem peste 2 anidaca e diferenta.

      (Citează)

  7. Eu nu înțeleg cum “Janta patinează în interiorul anvelopei” fără să piardă aer.
    Mai degrabă forța de torsiune este foarte mare dar fără să se piardă aderența dintre jantă și anvelopă.

      (Citează)

  8. Astia de la anvelope.ro sunt cam carnati. Dupa ce a inceput lumea sa ii recomande pe grupurile de teslari a inceput sa tot scumpeasca anvelopele alea care erau initial 1200 sau ceva de genul.
    Da’ na, pana la urma e cerere si oferta.

      (Citează)

  9. Eu am ramas impresionat de costurile auxiliare ale masinilor electrice: casco parca vreo 2000e, anvelope 1500e, daca vrei panouri 10000e. mie nu mi par masini pentru oameni care muncesc pentru bani

      (Citează)

  10. Mai sunt si Hankook iON i*cept tot pentru masini electrice.

    Avand in vedere ce ierni avem eu am decis sa pun all-season si sa nu-mi mai bat capul cu schimbatul anvelopelor. Nu e ca si cum o sa ma plimb pe coclauri cu masina electrica. Vedem la primavara care e diferenta de consum fata de cele cu care a venit masina.

      (Citează)

  11. Eu sincer nu inteleg discutiile astea legate de masini electrice vs benzina/diesel. E ca Apple vs Android sau Steaua vs Dinamo. Eu astept modelul nou de Y Long Range pentru ca va fi in jur de 45.000 EUR (dupa Rabla) din care scad 15.000 masina existenta. Stau la casa si imi montez prin AFM panouri fotovoltaice si statie de incarcare. Astazi consum 4 plinuri de motorina pe luna ceea ce inseamna 350 EUR – daca incarc lunar in medie electrica in afara casei de aproximativ 5 EUR, inseamna ca in 7 ani am salvat 25.200 EUR….nu mai iau in calcul ce salvez la revizii ca sa zicem ca e Casco un pic mai scump. Asta inseamna ca un cost de utilizare al acestei masini este in jur de 5000 EUR. Autonomia reala a noului Y va fi in jur de 450 km (worst case), ceea ce imi acopera lejer singurele drumuri in exterior pe care le fac de maxim 2 ori pe an – Sibiu, Brasov sau Constanta…..si daca plec in Budapesta (desi am tot fost) imi asum ca trebuie sa fiu un pic organizat. Asa ca, alegerea tine de fiecare din noi – nici unul nu ia decizii proaste, ci fiecare ia deciziile pe care le considera ok pentru el. Spor!

      (Citează)

  12. Ce mi se pare haois e ca :

    – Are impresia ca o o calca mereu de i se invarte janta pe cauciuc de are nevoie de cauciucuri speciale , inca nu inteleg pe unde o calca el asa :)

    – Nu stiu de ce i se pare ca masina lui e grea la 2 tone cand o masina de marimea aia are oricum undeva pe la 1700 kg (de ex Tiguan, Audi a5)

    – La 71 DB zgomot alea nu sunt silentioase :)

    Lasand a o partea publicitatea facuta magazinului asteptm cu nerabdarea urmatorul articol cu cea mai buna bricheta pentru Tesla, cele mai bune huse cu margele si de ce nu cel mai bun castofon cu fata detasabila

      (Citează)

  13. Am comandat de pe anvelope.ro, dar partea de livrare si suport clienti lasa de dorit. Pana la urma m-am dus eu sa iau cauciucurile de la Fan Curier, ei ramasese sa verifice ce se intampla cu livrarea si sa revina cu un telefon. Bineinteles ca nu au revenit. Macar sa nu mai scrie pe site ca e livrare in 24-48, daca nu este asa.

      (Citează)

  14. Suta in 0.5 sec, 500 la ora, se-nvarte janta mai repede ca cauciucu de cat cuplu are, dar…..n-am vazut unu cu electrica sa mearga mai repede ca tiru’ ca i-e frica ca ramane fara curent.

      (Citează)

  15. Sa mergi 1000 km fara sa te opresti este inconstienta – orice cura de conducere defensiva iti spune asta. Plus ca, nu stiu masini care sa consume asa putin – Octavia mea consuma cel mai putin 4.5L/100km 2.0TDI. dar per total fac maxim 700km cu un plin. Foc nu ia asa dintr-odata decat daca ai mega ghinion….si asta se poate intampla si la o benzina, numai ca acum se arata brusc numai electricele care iau foc. Iar bateria are garantie 8 ani asa ca nu am emotii. Inca o data zic, nu ma contrazic cu nimeni si nici voi nu ar trebui sa o faceti….e despre cum o electrica acopera sau nu nevoia cuiva…..atata tot.

      (Citează)

  16. Buretele ăla antifonic e pe interior, majoritatea zgomotului vine de la impactul cauciucurilor cu soseaua, care e pe exterior.

      (Citează)

  17. cu banii pe anvelopele alea de fitze se putea monta o centrala termica individuala!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus