un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Formula 1 în Texas: o cursă frumoasă, dar Hamilton și Leclerc au fost descalificați după finalul ei

24 Oct 2023  ·

AUTO  ·

10 comentarii

Cursa din Texas a fost palpitantă de la început până la final. Ce s-a întâmplat după aceea m-a nemulțumit: Hamilton și Leclerc au fost descalificați, iar asta a schimbat semnificativ clasamentul final al cursei.

Culmea, au fost descalificați pentru un cumul de factori greu de controlat și o încălcare de reguli pe care probabil au comis-o și alți piloți, dar alții nu au fost controlați la final. Măcar asta i-a permis lui Logan Sargeant să ia primul său punct în Formula 1!

Înainte de cursă

Notabil este că mai multe vedete au investit în echipa Alpine. Printre ei, vedetele NFL ale Kansas City Chiefs, Patrick Mahomes și Travis Kelce, luptătorul de box Anthony Joshua și numărul 2 mondial în golf, Rory McIlroy.

Sunt curios acum ce vor cere toți acești investitori echipei Alpine. S-ar putea să fie doriți piloți mai titrați decât Gasly și Ocon. Nu musai experimentați, dar piloți din țări mari, pentru a atrage spectatori și deci sponsori din țări mai mari decât atrăgea până acum echipa franceză.

În calificări

Surpriza calificărilor a fost că timpul excelent scos de Verstappen a fost șters pentru că a depășit limitele circuitului, așa că olandezul urma să înceapă de pe poziția 6. Din față urmau să plece Leclerc, Norris, Hamilton și Sainz.

În Sprint

Cursa din Texas a avut și etapă de sprint. Acolo Verstappen a plecat din pole și a câștigat fără probleme, urmat de Hamilton, Leclerc, Norris, Perez, Sainz, Gasly și Russell.

Dacă mai ținea 2 tururi, cred că Norris îl depășea pe Leclerc. McLaren-urile par tot mai puternice de la cursă la cursă.

În cursă

1️⃣Verstappen a plecat de pe locul 6 în cursă, așa că a fost de urmărit și ascensiunea acestuia către locul 1. Nu mă îndoiam că va câștiga cursa. În turul 29 din 56 a ajuns pe locul 1 și apoi l-a păstrat fără probleme.

A pilotat și excelent, deși se plângea de probleme la frâne. Mi s-a părut chiar prea dur dialogul său cu inginerul prin radio, având în vedere că este deja campion mondial și nu avea motive să fie atât de disperat pentru acest rezultat. Then again, poate așa trebuie să fie un campion.

Verstappen a înregistrat astfel victoria numărul 50 din cariera sa. A intrat într-un club select: Hamilton 103, Schumacher 91, Vettel 53, Alain Prost 51 de victorii.

Ca de obicei, cursa interesantă a fost în restul plutonului. Hamilton a plecat de pe locul 3, a avut un pit-stop prea lung, dar a recuperat teren și s-a clasat pe locul 2 la final, după ce a pilotat și el excelent. Pe final se apropia de Verstappen în ritm bun, dar cred că olandezul deja mai încetinise ritmul.

Lando Norris s-a clasat pe locul 3. McLaren-ul său a fost foarte performant, este uimitor ce bine au avansat britanicii și din nou mă întreb cum ar fi arătat clasamentul de astăzi dacă McLaren ar fi avut aceste monoposturi performante încă de la prima cursă. V-am spus deja că Hamilton a fost descalificat după cursă și deci 2️⃣Norris a urcat pe locul 2 în clasament și a luat cele 18 puncte cuvenite acestuia.

Din păcate pentru McLaren, Piastri a abandonat cu probleme tehnice după un ușor acroșaj.

Leclerc mi s-a părut marele pierzător al acestei curse. A plecat din pole position, dar nu a reușit să își păstreze această poziție. La un moment dat în cursă, echipa i-a cerut să se lase depășit de Sainz, care era un pic mai rapid și, mai important, în fața sa în clasamentul general. 3️⃣Sainz a terminat pe locul 3 după descalificarea lui Hamilton. Leclerc a terminat cursa pe locul 6, după 4️⃣Perez și 5️⃣Russell, și a fost apoi descalificat de tot.

Mi-a plăcut și că piloți care prind mai rar punctele s-au clasat bine în această cursă. Stroll cu siguranță a avut un boost de moral terminând pe locul 7 (și asta plecând ultimul în cursă, de pe linia boxelor), iar  Tsunoda s-a clasat pe locul 8 și cu punctul suplimentar de fastest lap, ceea ce arată că japonezul poate fi foarte rapid la nevoie. Au urmat Albon și Sargeant, care a luat primul său punct din carieră chiar la el acasă, în SUA.

O cursă foarte slabă a făcut și Ricciardo, care s-a clasat ultimul dintre piloții ce au terminat cursa. Mă așteptam la mai mult. Poate că nu este complet recuperat după fractura de la mână, dar atunci de ce ar fi în monopost?

Alonso nu a terminat cursa, ceea ce îi strică și mai mult planurile în clasamentul general. Sainz este la doar 12 puncte în spatele său.

Descalificarea lui Hamilton și Leclerc

Hamilton și Leclerc au fost descalificați la 2 ore după cursă după ce au fost găsite nereguli la monoposturile lor. Problema mi se pare însă o exagerare a regulamentului tehnic, care ar trebui modificat pentru cursele de Sprint.

Unde a fost problema? Toate monoposturile au sub ele, pe centru, o placă de lemn, ca un soi de coloană vertebrală a mașinii. Regulamentul interzice monoposturilor să fie prea joase, prea aproape de sol (ceea ce le-ar aduce avantaje suplimentare), așa că se montează pe burta mașinii o placă de lemn și aceasta este inspectată la final dacă a rămas intactă sau dacă s-a tocit pentru că monopostul era prea jos și făcea contact cu solul.

Placa de lemn are 10 mm grosime la început. Monoposturile lovesc uneori cu burta mașinii asfaltul circuitului sau vibratoarele în curbe, așa că se acceptă o tocire de maxim 1 mm a acestei plăci, până la 9 mm grosime.

Patru monoposturi au fost verificate la final: Verstappen, Hamilton, Leclerc și Norris. Hamilton și Leclerc aveau placa tocită mai mult de 1 mm în unele locuri și au fost descalificați conform regulamentului.

De ce s-a tocit acea bucată de lemn? Păi într-un weekend de cursă ce include și Sprint, monoposturile sunt tunate și reglate vineri dimineață, iar apoi nu mai pot fi modificate, ci intră neschimbate în calificări, calificări pentru Sprint, Sprintul în sine și cursa de duminică. Sunt câteva sute de kilometri deci în care monopostul circulă cu aceeași placă de lemn montată pe el. Dacă mașina este reglată greșit, aceasta poate ajunge prea jos după ce o încarci cu combustibil pentru cursă, iar acea placă de lemn atinge de mai multe ori solul decât te-ai aștepta și se tocește în timp.

Altfel spus, poate că echipele au reglat greșit monoposturile, dar există o singură sesiune de Practice, cea de vineri dimineață, în care poți teste setări și poți configura monopostul. Antrenamentele se fac fără rezervorul umplut la maxim, ca în cursă. Echipele estimează reglajul suspensiei după doar o oră de testare pe fiecare circuit.

Mai mult, arbitrii pot măsura plăcile a doar 4 monoposturi la finalul cursei. Poate că și alți piloți au avut aceeași problemă, dar până apucă arbitrii să verifice acele 4 monoposturi, celelalte sunt demontate și pregătite pentru transport către următoarea cursă. Sunt șanse ca și Russell și Sainz să fi avut aceeași problemă, plus alți piloți ai altor echipe, dar Hamilton și Leclerc au avut ghinion să fie aleși pentru verificare și au fost descalificați.

Cei de la Ferrari au declarat că au fost descalificați pentru câteva zecimi de milimetru sub grosimea admisă, deci placa lor probabil avea 8,5 mm în loc de 9 mm.

Clasamente

Așa cum arată clasamentul general, ultimele curse din sezon ar putea aduce mai multe schimbări în ordinea de acum. Cred că, după descalificarea lui Hamilton și clasarea lui Perez pe locul 4, mexicanul nu mai poate pierde locul 2 la general decât dacă are mult ghinion de acum încolo.

În rest, însă, totul se poate schimba. Alonso are doar 12 puncte în fața lui Sainz. Norris l-a depășit pe Leclerc și a urcat pe poziția 6 și este la 12 puncte de Sainz. Russell pare că are constant ghinion în curse, dar până la urmă concurează în clasamentul general cu Norris și Leclerc și vom vedea o luptă interesantă acolo până în ultima cursă a sezonului.

În clasamentul constructorilor, McLaren a depășit pe Aston Martin. Cele două echipe se pot bate în continuare pentru locul 4, dar realist vorbind McLaren are monoposturi de locul 2 și piloți buni, pe când Alonso și Stroll nu sunt constanți.

Mercedes are doar 22 de puncte avans în fața celor de la Ferrari. Cu un pic de noroc, Ferrari ar putea termina acest sezon pe locul 2. Cu siguranță ambele echipe trag tare pentru această poziție și abia aștept să vedem cum se va termina totul.

Următoarea cursă: mai sunt 4 curse. Următoarea este în Mexic, pe 29 octombrie. Urmează apoi Brazilia, unde va fi din nou etapă de Sprint, deci multe puncte în joc.


Această serie este susținută de Bitdefender.

La fel ca în Formula 1, fiecare secundă contează atunci când vorbim despre prevenție, detecție și oprirea atacurilor cibernetice.

Aflați mai multe despre parteneriatul Bitdefender cu Scuderia Ferrari aici: https://www.bitdefender.ro/scuderiaferrari

    10 comentarii

  1. Regula scandurii a fost ceruta de Mercedes si Ferrari anul trecut cand erau disperati din cauza dominatiei Red Bull.
    Din aceasta cauza Red Bull nu a performat la Singapore in acest an, sa nu toceasca scandura.
    Tragand o concluzie scurta, Mercedes si Ferrari si-au sapat groapa singuri weekendul trecut.

      (Citează)

    • Regula scandurii cum ii spui tu (sa nu fie masina prea joasa) a fost introdusa acum 30 ani dupa ce s-a intamplat in weekendul negru in care au murit Ratzenberger si Senna si aproape de moarte a fost si Barichello. Ce zici tu de anul trecut doar s-au mai ajustat regulile adica in loc de 2 locuri de verificat s-au creat 4 ca RedBull profita de asta si aveau podeaua flexibila unde nu se masura.
      Si articolul are greseli, nu lemnul se toceste ci 4 bolturi de titan, alea care scot scantei in spatele mașinii cand podeaua atinge asfaltul.

        (Citează)

  2. Ricciardo era pe locul 11 pe la jumatatea cursei. A fost o strategie dezatruoasa a echipei care a incercat 1 stop si s-a dovedit a nu fi alegerea corecta. Iar la al 2-lea pit, i-au scos si o bucata de fibra de carbon luata de pe traseu.

    La partea cu scandura e cat se poate de clar, chiar si Toto a recunoscut – “we got it wrong when others got it right”.

    Ti-as sugera pe viitor sa mai arunci un ochi si pe Reddit-ul F1 dupa curse. Mai gasesti explicatii, nuante, care te lasa cu mai putine nedumeriri. De asemenea podcastul The Race F1 e foarte bun si apare lunea, dupa fiecare cursa.

      (Citează)

    • I-am sugerat si eu lui Radu niste surse de documentare mai profesioniste, incat sa obtii si alte informatii pe care nu le gasesti chiar regurcitate de toate site-urile. (de ex, youtube-ul lui Peter Windsor), insa nu cred ca ii plac sugestiile de genul :)

        (Citează)

  3. As for Daniel, in the middle of the first stint he had a problem with the front left brake duct which broke, affecting the aerodynamics heavily, and losing a lot of downforce. He then couldn’t perform well because the car was no longer balanced. We called him in for new tyres in case of a Safety Car, but unfortunately, it didn’t happen. I have to apologise to Daniel because of this car failure, which meant he couldn’t show a better performance.

    + a avut strategie cu un singur schimb, care a fost paguboasa si pentru ceilalti (Russel & Leclerc)

    La ce folos sa astepti 2 zile dupa cursa daca oricum nu folosesti timpul asta ca sa te documentezi pentru articol? :)

      (Citează)

  4. “Sunt șanse ca și Russell și Sainz să fi avut aceeași problemă, plus alți piloți ai altor echipe, dar Hamilton și Leclerc au avut ghinion să fie aleși pentru verificare și au fost descalificați.”

    De fapt doar Leclerc a avut ghinion pentru ca se verifica locurile 1-3 si o masina extra random.

      (Citează)

    • Ori e random ori alege FIA cum vrea, in functie de situatie si de test. Pentru podea a ales FIA cel mai bine calificat de la fiecare mare echipa, de aia Leclerc care a fost pole si nu Sainz. Pe langa podea au facut tot atunci si multe alte verificari la alte masini random, vazusem undeva numarul de verificări diferite facute we asta in US si era urias si variat, nu cred ca a fost masina neverificata pe minim 3-4 criterii.

      E drept ca daca 2 din 4 au picat un test ar fi trebuit sa extinda acel test la toate ca le aveau acolo dar poate le-a fost frica ca pica prea multe si iese scandal. Echipele au zis mersi ca nu amandoua masinile, FIA a mai creat putina controversa, s-au batut in piept ca au respectat regulamentul, le-a mai aratat batul si lu’ Texas ca n-au reasfaltat decat jumate anul asta, chestii politice.

        (Citează)

  5. La constructori are sanse sa Ia Ferrari.. dar la piloti pooatte cu enorm de mult noroc sa prinda si Sainz un loc acolo… vorba aia a romanilor, matematic vorbind are sanse :))

      (Citează)

  6. Mi se pare ca Hamilton just can’t catch a break…

      (Citează)

  7. Verstappen nu se dezminte si nu rateaza ocazii sa arate ca este un gunoi de om. Un egoist jegos, platit milioane de euro, cu titlul de campion in buzunar trebuie sa arate ca este mai smecher decat un inginer mecanic.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus