un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Michael Burry, care a prezis criza din 2007, pariază împotriva Tesla

19 May 2021  ·

AUTO  ·

7 comentarii

Uitați o informație foarte interesantă despre Tesla Motors, care mie mi se pare o lovitură destul de tare în valoarea acțiunilor lor: Michael Burry pariază că vor scădea masiv.

Asta înseamnă shorting, adică el va câștiga bani dacă acțiunile vor scădea. Cum câștigi bani dacă scad acțiunile unei companii? Este un mecanism explicat mai pe larg la GameStop acum câteva luni. Pe scurt: tu împrumuți acțiunile cuiva în acest moment și le vinzi pe piață, luând mulți bani pe ele. Te bazezi că peste câteva luni vor fi mai ieftine. În acel moment le cumperi la loc, le dai înapoi celui de la care le-ai împrumutat și rămâi cu diferența de bani.

De exemplu împrumuți 10 acțiuni de la cineva. Le vinzi cu 8 lei pe bucată și ai 80 de lei. Peste 3 luni, din diverse alte motive, acțiunile acelei companii valorează 3,5 lei. Cumperi atunci la loc 10 acțiuni cu 35 de lei și le dai înapoi celui de la care le-ai împrumutat, împreună cu o mică dobândă. Persoana respectivă are la loc cele 10 acțiuni, tu ai în buzunar 45 de lei în plus.

N-ar fi ceva nou că lumea shortează Tesla, inclusiv pe eToro vreo 2% asta fac, darămite fondurile mari specializate în așa ceva. Important este alt amănunt: Michael Burry este cel care a prezis cu succes că mai multe bănci vor pica în 2007, ceea ce s-a și întâmplat în marea criză economică de atunci.

Aceste evenimente sunt foarte mișto descris în filmul The Big Short. Ar trebui să-l vedeți, este pe Amazon Prime Video, este excelent făcut pentru subiectul său și arată foarte bine ce a declanșat criza de atunci și cum au profitat unii de ea.

Burry a analizat tot felul de date și indicatori și a ajuns să creadă încă din 2005 că băncile vor avea mari probleme cu ipotecile vândute și revândute. A pariat împotriva lor într-o perioadă în care problemele financiare pentru JP Morgan Chase, Goldman Sachs sau AIG părea imposibile. În 2007, când a venit criza exact cum o prezisese, fondul de investiții al lui Burry a făcut un profit de 700 de milioane de dolari clienților săi, plus 100 de milioane de dolari comisionul său, într-o vreme în care milioane de oameni au pierdut bani.

Așa că, atunci când Burry zice că acțiunile unei companii vor scădea, lumea devine atentă.

Short-ul Tesla a fost descoperit recent, când fondul de investiții al lui Burry a depus actele cerute trimestrial la autoritățile din domeniu. Declarația de acolo vorbește despre 800.100 acțiuni Tesla, iar la valoarea de la finalul primului trimestru ar însemna un pariu de 534 de milioane de dolari.

Acțiunile Tesla au crescut foarte mult în 2020, ajungând până la peste 800 de dolari, iar toți experții spun că sunt foarte supraevaluate. O valoare realistă ar fi în jur de 500-600 de dolari. În acest moment sunt 576 de dolari, au scăzut constant în ultimele luni.

Să facem un calcul simplist. Dacă Burry a făcut short la 676 de dolari și scoate banii acum, înseamnă un profit de 100 de dolari per acțiuni. Are 800.100 acțiuni, deci ar obține 80.010.000 de dolari profit. Dar poate a făcut short când erau 750 sau 800 de dolari (sau la maximul istoric de 885 USD), cine știe, și poate că mai așteaptă să mai scadă.

Burry a explicat cândva de ce crede că Tesla va scădea. Pe scurt, nu-i pentru că mașinile n-ar fi dorite sau vândute, ci pentru că o mare parte din veniturile Tesla o reprezintă vânzarea de certificate verzi în industria auto.

Sistemul aici este următorul: autoritățile obligă producătorii auto să fabrice și mașini eco. Majoritatea nu fac asta sau o fac într-o cantitate mică, trecerea la hibride și electrice fiind încă timidă. Tesla, însă, produce doar electrice, așa că stă foarte bine la acest capitol. Producătorii auto care nu reușeau să atingă cota impusă de autorități cumpărau de la Tesla “credite verzi”, că era permis, și plăteau zeci de milioane de dolari pentru asta.

Burry spune însă că industria auto se reorganizează, că tot mai mulți producători scot mașini electrice și hibride pe piață și deci își vor atinge singuri cota verde, ceea ce înseamnă că nu vor mai cumpăra de la Tesla în viitor. Stellantis, care-i alianța Fiat-Chrysler cu Peugeot-Citroen, a anunțat recent că își vor atinge targetul de emisii de dioxid de carbon în acest an.

    7 comentarii

  1. 6%
    Tesla’s Sale of Regulatory Credits
    As of 1Q 2021, Tesla’s carbon credits sales comprised about 6% of the automotive sales revenue on a quarterly basis. On a yearly basis, Tesla’s carbon credits revenue also made up the same 6% of the automotive revenue in 2020.

      (Citează)

  2. Michael Burry este personajul principal din https://www.imdb.com/title/tt1596363/
    (The Big Short) – jucat excelent de Christian Bale.

    1. Și-a mai luat țepe de-a lungul timpului, inclusiv pe Tesla – destul de masiv pentru buzunarul lui.
    2. Fabrica de lângă Berlin e aproape gata.

    So take it with a pinch of salt.

      (Citează)

  3. Actiunile Tesla sunt la un nivel foarte mare si este normal sa scada. Chiar daca in viitorul apropiat toata lumea va trece la masini electrice si ei vor deveni cel mai mare producator mondial, tot nu se justifica faptul ca valoare la bursa este mai mare decat valoarea adunata a celor mai mari 3-4 producatori mondiali de autoturisme.

    In ultimii 2 ani producatorii traditionali au recuperat foarte mult diferenta fata de Tesla pe partea de masini electrice, asa ca sigur vor mai avea un cuvant important de spus pe viitor.

      (Citează)

  4. Poate gresesc eu dar “a pariat” acum cateva luni, deci e deja in bani ca sa zic asa. Noi abia acum am aflat.

      (Citează)

  5. Sa vedem ce zice gașca reddit despre shortul asta. 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀

      (Citează)

    • Da, gata, de acum Reddit-ul va face legea pe piețele astea financiare, oare le-o fi cerut părerea băiatul ăla? … :))

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus