un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube.

Facebook lucrează la un smart watch pentru că vrea acum și datele despre sănătatea ta

16 Feb 2021  ·

TEHNOLOGIE  ·

9 comentarii

Știrea asta m-a făcut să râd. Zvonurile spun că Facebook lucrează la un smart watch ce-ar putea fi lansat anul aceasta sau în 2022.

Ceasul Facebook va folosi o variantă modificată de Android. Ar putea funcționa de sine stătător sau legat de o aplicație dedicată de telefon, poate chiar cea Facebook. Fiind un smart watch, probabil va afișa notificările din telefon, dar se va concentra și pe fitness și health, adică îți va măsura pașii, pulsul, concentrația de oxigen, poate și temperatura și alte date, în funcție de ce senzori vor monta pe el.

Fiind de la Facebook, probabil că vei putea “concura” cu alți prieteni legat de cine a pierdut mai multe calorii în acea zi ca partea de “social media”. Zvonurile spun că se va putea integra și cu aplicații dedicate de fitness precum Peloton sau Strava.

Am râs pentru că este o încercare evidentă a Facebook de a pune mâna și pe datele despre sănătatea și obiceiurile de fitness ale fiecăruia. Știu deja ce filme îți plac, cu ce echipe ții și la ce haine te uiți pe net. Acum vor și nivelul următor, că nu degeaba se zice că datele despre fitness&health sunt valoroase.

De ce valoroase? Un motiv este legat de faptul că oamenii interesați de aceste două aspecte cheltuie mai mulți bani și deci încasările din publicitate cresc. Dacă știi că cineva este pasionat de alergare sau tras de fiare, îi poți afișa reclame la pantofi sau alte produse care de obicei sunt scumpe. Sau la suplimente nutritive. Servicii ce livrează mâncare echilibrată caloric. Abonamente la sală.

Știi informații despre sănătatea sa? Medicamentele sunt scumpe, la fel și serviciile medicale, deci și publicitatea bine targetată poate aduce mulți bani platformei Facebook.

Spre deosebire de alte companii, Facebook nu are nici un motiv de a vinde un astfel de ceas în afară de a profita din informațiile înregistrate de acesta.

Toate celelalte companii care produc smart watch-uri sau smart band-uri au măcar încă un alt interes la mijloc, care poate fi chiar cel prioritar. Apple produce ceasul pentru a-ți da motive în plus să rămâi clientul lor; dacă ai un Apple Watch și renunți la iPhone, ceasul devine inutilizabil, așa că probabil nu vei renunța la iPhone atunci când vei schimba telefonul. Este și foarte scump, așa că Apple face bani doar vânzându-l și, de altfel, domină autoritar piața de wearables. În trimestrul anterior au vândut wearables, home și accessories de 12,9 miliarde de dolari, un nou record.

Samsung, Huawei, Xiaomi și alții au aproximativ aceeași strategie: vor să-ți ofere motive suplimentare să rămâi clientul lor. Aici ponderea probabil se duce mai mult în “adunat date despre fitness & health” decât în cazul Apple. Personal nu cred că Xiaomi poate face profit vânzând Mi Band 5 cu 150 de lei, dar o bază instalată de astfel de dispozitive îi poate ajută să colecteze multe informații despre clienții lor și poate acestea sunt cumva utile.

Google, de exemplu, s-a jurat că nu vrea să cumpere Fitbit pentru 2,4 miliarde de dolari din cauza datelor legate de health. Fitbit, care are sau avea o cotă mare de piață în domeniul wearables, are o bază de date cu foarte multe astfel de informații. Achiziția a fost aprobată de autorități, dar acest proces a durat aproape doi ani.

Oficial, oamenii de la Fitbit ar putea dezvolta sau chiar înlocui partea de WearOS dezvoltată de Google, care este un semi-eșec; asta ar putea trage în sus vânzările de wearables din sistemul Android sau vânzările de telefoane Pixel, care sunt foarte scăzute. Veniturile Google, însă, vin în principal din publicitate, așa că este greu de crezut că niște date în plus despre oameni le vor strica în acest domeniu. Dacă vreți să vedeți ce interese crede Google că aveți, mergeți pe g.co/adsettings.

What about Garmin? Ceasurile sunt produsele pe care le vând ei. Din vânzarea lor scot profit și probabil din acest motiv nu sunt “subvenționate” de alte divizii ale companiei. De asta un Fenix 6X costă 3.499 lei și acum încearcă și segmente mai ieftine prin noul Garmin Lily pentru femei.

Sunt 262 de branduri de smart watch-uri pe eMAG și 142 de branduri de smart band. Ce fac cu datele? Nu știu.

Ca să revenim de unde am plecat, Facebook pare singura companie mare din acest segment de piață care este interesată exclusiv de datele de fitness & health pe care le poate aduna prin ceasuri smart.

Chestia asta este mai degrabă amuzantă decât îngrijorătoare. Nu mă aștept ca ceasul Facebook să aibă succes pe piață. Întâi din motivele de mai sus, apoi pentru că Facebook este probabil la un nivel minim de încredere în ochii utilizatorilor și apoi pentru că Facebook a mai încercat să producă hardware și nu le-a ieșit niciodată.

Poate vă amintiți acum niște ani că au scos telefoane mobile în colaborare cu HTC (ChaCha, Salsa, First). N-au avut succes. Apoi au lansat dispozitivele Portal pentru video-apeluri; n-au avut succes. Acum probabil vor lansa ceasuri. Yey!

    9 comentarii

  1. Stai linistit ca Xiaomi si Amazfit fac profit cu bratarile de 150 de lei. Se fac milioane si se vand de ambele firme modele îndeajuns de similare incat sa profite de economii de scara. Si o curea colorata costa cativa centi sa o faca si o vand cu 3~5$, de acolo vine profitul, si de la incarcatoarele pierdute inlocuite.

    Costurile de cercetare si dezvoltare sunt împărțite intre firmele care vand bratari si fabricile care le fac iar. In China nu exista drept de proprietate intelectuala asa ca oricine poate sa faca maine un echivalent de Amazfit Band 5 sau Mi Band 5 fara sa plateasca un cent lui Huami sau Xiaomi.

    Eu am comandat mai multe Amazfit Band 5 pe 11.11.2020 si de abia la jumătatea lui ianuarie le-am primit. A durat atat de mult transportul incat deja erau mai ieftine pe eMAG sau Altex decât le-am luat eu cu marea reducere de Singles Day.

      (Citează)

  2. Garmin n-are nevoie să vândă informațiile. Le sparg unii serverele și le iau singuri :)

      (Citează)

  3. Garmin cred ca face majoritatea profitului din gps urile de masina, barca, etc, nu din ceasurile vandute.

      (Citează)

  4. cine manca despre Alexa&co ca-ti fac viata mai buna?
    panaramele alea asculta tot timpul, sunt conectate la internet si te provoaca sa le zici tot.

    ce lume domle..

      (Citează)

  5. Garmin face echipamente pentru aviație, marina, automotive etc. Ceasurile sunt pistol cu apa pentru ei.

      (Citează)

  6. asa si?
    oricum din mom in care ai intrat pe internet deja ai renuntat la orice privacy.

      (Citează)

    • Ok, atunci lasa aici adresa, datele de buletin și parola de la telefon. Ca tot ești pe internet

        (Citează)

    • nu privacy-ul e problema, de fapt… adica nu faptul ca cineva “stie” ce ai facut tu

      problema e ca foloseste aceste informatii ca sa prezica cu acuratete f mare ce este cel mai probabil sa faci, sa cumperi, la ce te vei uita pe net, ce-ti place etc si iti da impulsurile necesare ca sa si faci lucrurile alea (iti serveste o reclama exact la momentul potrivit cand e cel mai probabil sa si actionezi pe baza ei)

      adica iti modifica comportamentul viitor
      si cand treaba asta se aplica la miliarde de oameni, iaca devine o problema

      acum daca FB sau altcineva va integra si informatii legate de starea ta fizica, lucrurile devin creepy de tot

      de ex te uiti la ceva rahatel pe net si daca iti place, iti creste pulsul sau ceva de genul asta
      sau din contra, iti creste pulsul pt ca te enerveaza

      sa stii asa ceva despe cateva miliarde de oameni este sfantul graal al oricui vrea sa vanda ceva, fie ca e vorba e lucruri/ servicii sau, cel mai grav, ideologie.

        (Citează)

  7. Nu aveți nici o problema sa va asculte alexa sau google non stop în casa și sa va facă loguri cu momentele de sex dar acum sunteți preocupați de ce face Facebook cu datele din brățara de fitness. Ipocrizia salvează România

    Chiar asa radu, cum de nu ai cumpărat un Amazon Ring? Când te plictisești de jocuri cu nave în spațiu îți poți urmări vecinii și face tabele cu întrările și ieșirile din apartamente

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus