un blog de Radu Dumitru

Robotesc și la canalul meu de YouTube, dați un Subscribe dacă vă place.

Știri despre tehnologie – 23 ianuarie 2020

23 Jan 2020  ·

ȘTIRI  ·

20 comentarii

 

Sunt concursuri ciudate în lume:

Insane Ladder Climbing from r/nextfuckinglevel

    20 comentarii

  1. renault zoitica – 30-33k eur.
    am ras si am tras apa.

      (Citează)

    • Echivalentul a 2% consum motor termic – asta dacă nu ești zgârcit și o încarci gratis la munca/parcare publica/Mall. Bineînțeles parcare gratuita, impozite mai mici și lipsa taxa intrare centru (și în curând oraș). Mai puține piese deci teoretic fiabilitate mai mare. 10mii de la bugetul altuia la achiziție.
      Dar da, q7 de 15 ani și 400 mii km e mai ieftin. Și are și clima bizonica. E bine ca vrem copii – le lăsăm exact căcatul după care ai tras tu apa.

        (Citează)

    • In 2019 costul mediu / KWh al bateriilor a fost de 156$. La o baterie de 52KW => 8700euro (TVA inclus).

      Zoe (400km autonomie) ar costa ~22000 euro fara baterie (cea mai ieftina varianta cu bateria de 52KW).

      Comparativ, un BMW i3 (autonomie 356km, conform configurator), are o baterie de 42.2 KWh (~7000 euro) si costa ~39000 euro (cea mai ieftina varianta) => 32000 euro fara baterie (deci +10k fata de zoe)

      Si, sa avem si benchmark-ul in materie, Tesla Model 3 (autonomie 403km), are o baterie de 54KWh (9000 euro) si costa 40380 euro => 31380 euro fara baterie.

      1. Zoe, 52KWh, ~400km, 31050 (22000 euro fara baterie)
      2. i3, 42.2KWh, ~356km, 39000 (32000 euro fara baterie)
      3. Model 3, 54KWh, ~400km, 40380 (31380 euro fara baterie)

      Personal, mi se pare cel mai bun pret in materie de autonomie.

        (Citează)

    • @Andrei, mi se pare putin fortat sa compari Zoe cu Tesla Model 3. In afara faptului ca ambele sunt masini electrice, sunt din clase total diferite.
      Iar daca ei in calcul pretul estimat de tine fara baterii, de 22.000 euro, este enorm pentru o masina din clasa ei.

      @CristiX, daca iti pasa de sanatatea si viitorul copiilor tai, te muti intr-o zona mai putin poluata (la tara sau intr-un oras mic), nu stai sa te plangi pe internet.

      Este clar ca viitorul apartine masinilor electrice, dar momentan in Romania suntem departe de asta.
      Un pret de 33.000 euro este inca prohibitiv pentru o mare parte a cetatenilor (chiar si cu reducerea de 10000 euro).

      Pe langa costul mai mare, majoritatea se gandesc si la faptul ca o masina cu motor cu ardere interna este mai practica momentan.
      Poti pleca in orice moment din afara localitatii, fara sa iti faci calcule legate de punctele de popas unde o poti incarca (tine cont ca incarcarea pana la 80% dureaza in jur de 3 ore).
      Iar daca locuiesti la bloc, sa fii mereu nevoit sa pleci de acasa cateva ore sa incarci masina, nu este foarte comod.

        (Citează)

    • @Mihnea: devii noul om care râde de orice preț și spune că este prea mare?

        (Citează)

    • Andrei G: Un pret de 33.000 euro este inca prohibitiv pentru o mare parte a cetatenilor (chiar si cu reducerea de 10000 euro).

      Ținta este vânzarea de flote sau pe persoană juridică, nu musai la cetățeni.

      Merge și la cetățeni. Unii dau banii pentru a beneficia de accelerația și liniștea unei electrice. BMW i3 s-a vândut binișor la noi, Renault Zoe a fost cea mai bine vândută electrică în Europa (în 2018, cred, că acum e Tesla Model 3). N-o fi prețul potrivit pentru România, dar de asta Renault vinde și Clio.

        (Citează)

  2. Aia cu scara a pornit de la competițiile pompierilor. Nu mi se pare ciudat.

      (Citează)

  3. Andrei:
    In 2019 costul mediu / KWh al bateriilor a fost de 156$. La o baterie de 52KW => 8700euro (TVA inclus).

    Zoe (400km autonomie) ar costa ~22000 euro fara baterie (cea mai ieftina varianta cu bateria de 52KW).

    Comparativ, un BMW i3 (autonomie 356km, conform configurator), are o baterie de 42.2 KWh (~7000 euro) si costa ~39000 euro (cea mai ieftina varianta) => 32000 euro fara baterie (deci +10k fata de zoe)

    Si, sa avem si benchmark-ul in materie, Tesla Model 3 (autonomie 403km), are o baterie de 54KWh (9000 euro) si costa 40380 euro => 31380 euro fara baterie.

    1. Zoe, 52KWh, ~400km, 31050 (22000 euro fara baterie)
    2. i3, 42.2KWh, ~356km, 39000 (32000 euro fara baterie)
    3. Model 3, 54KWh, ~400km, 40380 (31380 euro fara baterie)

    Personal, mi se pare cel mai bun pret in materie de autonomie.

    eu te inteleg ca vrei sa compari mere cu mere in materie de KWh dar de la Tesla la i3 respectiv Renault este o mare diferenta in materie de tehnologie, confort si dotari.

      (Citează)

    • Total de acord si cu tine si cu @Andrei G. Si da, incerc sa compar mere cu mere.

      Renault e in cu totul alta clasa comparativ cu BMW / Tesla si se adreseaza unui alt tip de client.

      In acelasi timp, BMW / Tesla sunt cu 50% mai scumpe (fara baterie), ceea ce le schimba, in opinia mea, publicul tinta (vorbind strict din punct de vedere al cifrelor).

      Mergand mai departe cu comparatiile intre firme, dpdv dimensiuni Renault Megane este in acelasi segment ca BMW Seria 3 (doar din punct de vedere dimensiuni). Aditional, am adaugat si Renault Talisman (mergand pe ideea ca presupunerea mea de segment e gresita)

      Preturile lor sunt, in varianta “cheala” sau cea mai ieftina (ales masina, cea mai ieftina motorizare, incheiat configurarea):
      – Renault Megane 15800e
      – Renault Talisman 25700e
      – BMW Seria 3 35800e
      Seria 3 e cu 126% mai scumpa decat Megane si cu 39% mai scumpa decat Talisman.

      Daca comparatia Seria 3 – Megane e corecta, Zoe ar putea fi vanduta mai scump decat e cazul. Un
      Daca comparatia Seria 3 – Talisman e corecta, Zoe e mai avantajoasa.

      Din nou, comparatia e facuta strict dpdv segment, nu calitate sau performante.

        (Citează)

  4. CristiX:
    Echivalentul a 2% consum motor termic – asta dacă nu ești zgârcit și o încarci gratis la munca/parcare publica/Mall. Bineînțeles parcare gratuita, impozite mai mici și lipsa taxa intrare centru (și în curând oraș). Mai puține piese deci teoretic fiabilitate mai mare. 10mii de la bugetul altuia la achiziție.
    Dar da, q7 de 15 ani și 400 mii km e mai ieftin. Și are și clima bizonica. E bine ca vrem copii – le lăsăm exact căcatul după care ai tras tu apa.

    Prietene, e dementa pura sa dai 33k pe mizeria aia din plastic infect doar ca e o baterie pe roti, cand la banii aia, poti lua un sedan nou pe benzina (de volum) sau un sedan premium de 1an cu sub 10k km in bord. Repet, dementa pura doar pt ca e o baterie pe roti.

      (Citează)

  5. “lipsa taxa intrare centru (și în curând oraș”

    hahahaahahahah
    stai asa…
    hahahahahahahahahaha

    ba prietene, unde te crezi? eur6 nu e interzis nicaieri.

    CristiX: lipsa taxa intrare centru (și în curând oraș

      (Citează)

  6. Andrei G: @CristiX, daca iti pasa de sanatatea si viitorul copiilor tai, te muti intr-o zona mai putin poluata (la tara sau intr-un oras mic), nu stai sa te plangi pe internet.

    Cu alte cuvinte: nu-ti convine, fa-te prost, ca sa-ti convina.
    1 Zona mai putin poluata = tot zona poluata
    2 cu mentalitatea asta toti copiii nostri sunt damnati pentru ca incalzirea globala este… ah… globala si norii de poluare circula peste tot pe planeta pana o vor acoperi in intregime.

      (Citează)

    • Cu alte cuvinte, ramai prost daca tu crezi ca o masina electrica este mai putin poluanta decat una pe benzina.
      Avantajul masinilor electrice este ca “muta” poluarea in afara oraselor, adica departe de zonele cu densitate mare de locuitori.
      Daca plecam de la premiza ca norii de poluare circula, atunci dispare orice avantaj.

      Majoritatea calculelor arata ca, in momentul de fata, pana la nivelul de 200.000 km, productia si utilizarea unei masini electrice genereaza mai mul CO2 in atmosfera de cat productia si utilizarea unei masini de capacitate similara dar cu motor pe benzina.
      Abia dupa pragul de 200.000 km devin mai eco-friendly masinile electrice. Dar deja la nivelul asta de utilizarea s-ar putea sa fie nevoie de inlocuirea bateriilor.

        (Citează)

  7. Andrei G: Cu alte cuvinte, ramai prost daca tu crezi ca o masina electrica este mai putin poluanta decat una pe benzina.
    Avantajul masinilor electrice este ca “muta” poluarea in afara oraselor, adica departe de zonele cu densitate mare de locuitori.
    Daca plecam de la premiza ca norii de poluare circula, atunci dispare orice avantaj.

    Majoritatea calculelor arata ca, in momentul de fata, pana la nivelul de 200.000 km, productia si utilizarea unei masini electrice genereaza mai mul CO2 in atmosfera de cat productia si utilizarea unei masini de capacitate similara dar cu motor pe benzina.
    Abia dupa pragul de 200.000 km devin mai eco-friendly masinile electrice. Dar deja la nivelul asta de utilizarea s-ar putea sa fie nevoie de inlocuirea bateriilor.

    Sa discutam strict din punct de vedere ecologic:

    – avantajul masinilor electrice nu este ca muta poluarea in afara orasului. Sigur, asta se intampla la inceput. Dar masinile electrice pot functiona si cu energie electrica din surse regenerabile, pe cand alea IC trebuie sa arda ceva in 100% din cazuri. Daca folosesti masini electrice, ai ocazia sa nu mai arzi chestii. Daca folosesti IC, nu.
    – sunt curios sa vad calculele alea. Nu zic ca nu sunt reale, sunt sigur ca poti da un link. Sunt insa curios ce iau in calcul. OK, la masini electrice iau in considerare supply chain-ul bateriilor si energia produsa prin ardere, desi tendinta este catre regenerabile. Fie. Dar la alea IC, iau in calcul si tot supply chain-ul benzinei? Energia consumata sa forezi dupa petrol? Sa construiesti si sa operezi platforme offshore spre exemplu? Sa rafinezi si sa livrezi cu cisterna benzina catre sute de mii sau milioane de benzinarii? Sa transporti petrol cu vaporul? Am dubii.

      (Citează)

  8. 1. Ce procent din energia consumata la nivel global provine din surse regenerabile?
    Adica masinile electrice pot functiona si cu energie regenerabila, doar ca momentan nu se intampla asta. Nu exista suficiente parcuri solare, eoliene, hidrocentrale, etc ca sa sustina acest consum.
    Trebuie sa tinem cont si de faptul ca in fiecare an creste consumul electric la nivel global, iar masinile electrice vor accentua aceasta crestere.

    2. De ce aduci in discutie numai suply chain-ul pentru benzina? Haide sa discutam si de suply chain-ul pentru pacura si carbunii arsi in termocentrale.
    Haide sa discutam si de suply chain-ul pentru centralele eoliene si parcurile solare (ambele trebuie curatate constant pentru a avea eficienta maxima).
    Putem sa discutam si de efectul pe care il are constructia unei hidrocentrale asupra mediului inconjurator, dar deja ajungem prea departe.

    Imi pastrez ideea pe care am formulat-o mai sus: sunt convins ca masinile electrice reprezinta viitorul, insa momentan pentru cetatenii de rand din Romania nu se justifica achizitionarea unui Zoe cu 33.000 euro.
    Probabil cand imi voi schimba masina, peste 1-2 ani, voi opta pentru o Skoda Octavia plug-in-hybrid.

    PS: revin cu link-urile respective

      (Citează)

    • 1. Inteleg dar e o mare diferenta intre “este functional imposibil” si “se poate daca”. Eolienele devin din ce in ce mai ieftine. Panourile solare la fel. Masina electrica iti permite, teoretic, sa iti umpli curtea de panouri (am vazut cateva licitatii pe BVA la preturi derizorii) si sa fii independent. Da, masinile vor accentua consumul de electricitate si vor scadea consumul de benzina, care nu ne cade din cer ci e facuta si aia cumva.
      2. Pai n-am nici o problema sa il discutam, ca ajungem sa argumentam repede pentru regenerabile. Discutam si despre mentenanta eolienelor si a panourilor, dar iti garantez ca nu vom discuta prea mult – consumul de energie e surprinzator de mic. Sigur, sper ca studiile alea includ toti factorii.
      Cat despre impactul hidrocentralelor asupra mediului inconjurator – nu-mi pasa de ce se intampla cu plantele si animalele din apropiere, ca o bagam si eu pe-aia cu exxon valdez si deepwater. Imi pasa daca contribuie overall la poluare deci global warming. Despre asta era discutia.

      Masinile electrice reprezinta viitorul – da, dar exista o curba S. La inceput sunt scumpe si ineficiente comparativ cu produsul pe care il inlocuiesc. Cu toate astea, pentru a fi dezvoltate, trebuie sa existe cumparatori. Daca exista, se investesc bani si o iau in sus pe curba.
      Nu contest ca Zoe nu merita in Romania. Problema mea e cu ideea ca masinile electrice, all included, nu sunt mai ecologice decat alea IC, all included. Eu cred ca sunt acum si ca au potential sa fie mult mai ecologice in viitor.

        (Citează)

  9. Cu alte cuvinte, ramai prost daca tu crezi ca o masina electrica este mai putin poluanta decat una pe benzina.

    Andrei G: Cu alte cuvinte, ramai prost daca tu crezi ca o masina electrica este mai putin poluanta decat una pe benzina.
    Avantajul masinilor electrice este ca “muta” poluarea in afara oraselor, adica departe de zonele cu densitate mare de locuitori.

    Doar pentru ca tu ai citit 2 articole scrise de niste ‘cercetatori’ nu inseamna ca tu esti desteptul. As putea zice acelasi lucru, sa ramai asa cum esti ca nu are rost.

    Sunt 2 lucruri total diferite pe care vad ca multi le confunda:
    1. Cat este costul in CO2 (adica poluarea de care vorbeste majoritate) pentru o masina termica si o masina electrica? Intr-adevar la facerea tuturor pieselor masinii electrice, in special la baterie se produce mai mult CO2 pana iese din fabrica. Prosibil cu timpul sa scada acest cost in CO2 fiind aduse imbunatatiri. Dar dupa iesirea masinii din fabrica curentul consumat este mult mai ‘curat’ chiar daca provine din carbuni. Ma gandesc ca nu isi imagineaza nimeni ca un motor de masina este mai eficient la randament ca o centrala in a produce energie. (nu stiu daca trece de 40% randament) Deci din start electrica incepe sa castige in lupta cu CO2 dupa ce iese din fabrica. Si da cu cati mai multi km merge cu atat devine si mai eficienta.

    2. Punctul cel mai important as zice care este aproape total ignorat este ca din teava aia de esapament de la masina nu iese numai CO2, care are doar efecte indirecte ci si o gramada de particule si subtante extrem de toxice care afecteaza direct organismul. Aici este marea problema pe care multi nu par sa o vada. Ies multe particule care nici macar nu sunt masurate cu masa sub 2.5PM care se depun direct in plamani. Stim deja cat de nasoale sunt cele pe care le masuram, NOx, NO, 5 PM etc. Dar hei, golful ala 4 din ’99 este mult mai ieftin si practic decat Zoe. /s

    Concluzia > doar ca tu preferi sa ii afumi pe altii si pe tine ca nu vrei sa accepti sa dai banii pe un renault nu inseamna ca o masina termica este mai putin poluanta. Astea sunt povesti pe care ti le spui ca sa-ti justifici deciziile tale. Dar informeaza-te inainte sa scrii.

    Nu vad nimic aiurea ca cineva sa plateasca in plus pentru un serviciu care o sa-i aduca un beneficiu in viitor lui sau altora. Deja facem asta cand suntem constienti sa nu aruncam gunoi pe geam cand ar fi fost mult mai ieftin/eficient decat sa platim pe cineva sa-l culeaga etc…

      (Citează)

  10. Cred că discutați degeaba despre mutarea poluării. Sigur, este un avantaj.

    Cei care-și iau mașină electrică au în principal două alte motive:
    – au unde să o încarce, deci îi costă foarte puțin utilizarea zilnică, gen 10 lei pentru 100 km.
    – vor senzația mișto pe care o oferă o electrică dpdv accelerație, liniște șamd. Odată ce conduci una, înțelege imediat acest aspect.

    Și pentru foarte mulți contează mult și că nu mai contribuie la poluarea din oraș, desigur.

      (Citează)

  11. Andrei G:

    @CristiX, daca iti pasa de sanatatea si viitorul copiilor tai, te muti intr-o zona mai putin poluata (la tara sau intr-un oras mic), nu stai sa te plangi pe internet.

    Nu cred ca eram eu cel care ma plangeam. Mutatul din București rezolva problema pe termen scurt. Cel puțin pe cea a calității aerului, pentru ca apoi te izbești de altele: învățământ, sănătate, infrastructura. Pe termen lung… Avem doar o planeta.
    Înțeleg ideea de preț pusa de Mihnea. E ok. Astăzi nu mi o permit (nici eu). E o tehnologie încă în dezvoltare. Nu e încă pentru mase. E clar. Dar de la asta la a ajunge la a “trage apa” e cale lunga. După principiul asta încă eram în epoca de piatra.
    Are dreptate Radu, sfârșitul lumii o sa se tragă din prostie, nu din catastrofa naturala.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea.

sus