un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Despre Amazon și Alibaba și posibila lor venire în România

19 Dec 2018  ·

TEHNOLOGIE  ·

26 comentarii

P3 este o companie care operează depozite logistice inclusiv în România. Sunt vreo două parcuri P3 la ieșirea din București pe A1, inclusiv depozitul eMAG vizitat de mine anul trecut este acolo.

CEO-ul P3 a spus recent că în următorii ani Amazon și Alibaba vor deschide depozite în România.

Acum, eu n-am găsit declarația originală, ca să știu dacă vorbește pe baza unor negocieri în curs de desfășurare sau a altor forme de planuri concrete, sau dacă a fost întrebat de această posibilitate și omul, optimist, a răspuns că sigur, s-ar putea face și asta.

Personal cred că sunt șanse mici să vedem oricare dintre cele două companii aici în următorii trei ani. Mi-ar plăcea să văd Amazon România, concurența fiind mereu benefică pentru consumatorul final, dar șansele sunt mici din următoarele motive:

Momentan linia s-a tras la Germania, cu Amazon.de ca magazin principal. Depozite au și în Polonia, patru la număr, și câte unul în Cehia și Slovacia. Dacă ar fi să se extindă cu magazine localizate, personal cred că întâi ar face asta în Cehia, Slovacia, Polonia și Ungaria, țări cu putere de cumpărare mai mare decât România, apoi s-ar putea duce spre țările baltice.

România este o È›ară predominant “cash ramburs” (aÈ›i văzut de Black Friday, doar 35% plata cu cardul), iar Amazon lucrează doar cu cardul. Dacă ar fi singurul lucru de modificat pentru o extindere în România, probabil ar face È™i asta, dar mai au È™i alte probleme.

Infrastructura de transport este la pământ în România. Majoritatea celor care cred că Amazon va fi îngerul ce va îmbunătăți semnificativ ecommerce-ul în România uită că marfa trebuie transportată tot pe drumurile noastre și dusă în casele oamenilor tot cu curierii actuali, că Amazon încă nu a inventat teleportorul. Nu văd de ce Amazon ar veni aici și nu întâi în țări mai dezvoltate din acest punct de vedere, precum am spus mai sus.

Amazon pare a fi într-o perioadă de stabilizare în Europa. Momentan au probleme în țările în care au intrat de mulți ani. Black Friday i-a găsit în Europa cu greve spontane prin care angajații au reclamat salarii mici, condiții inumane de muncă și programul foarte lung. Au probleme și în SUA, cu acuzații că-și țin angajații închiși în cuști sau că fac sisteme de transport pe bani foarte puțini.

Uniunea Europeană, spre deosebire de SUA, are un sistem social mult mai bine pus la punct, axat pe protecția angajatului, așa că astfel de probleme încetinesc ritmul de creștere.

Ritmul de creÈ™tere oricum a fost lent. Germania È™i Marea Britanie 1998, FranÈ›a 2000, Italia 2010, Spania 2011, Olanda 2014, Turcia È™i Polonia 2018, dar ultimele trei sunt de fapt “skinuri” ale magazinului german. Amazon stă pe un munte de bani, dar se concentrează È™i pe țări asiatice precum Singapore È™i India, pieÈ›e noi È™i cu concurență mai mică.

Prin urmare, nu văd Amazon venind prea curând aici, deși sper să mă înșel. Dacă ar veni, logic ar fi să cumpere eMAG de la Naspers și să preia din start tot sistemul lor, inclusiv operațiunile din Bulgaria, Ungaria și Polonia. Să construiască de la zero totul și apoi să se lupte cu concurența eMAG i-ar costa probabil la fel de mult.

Cât despre Alibaba, sunt sigur că vor să vândă mai mult în Europa și au nevoie de un depozit mare în Uniunea Europeană. Dar de ce l-ar construi în România și nu în Ungaria sau Cehia, țări cu infrastructură rutieră și feroviară de amploare și de unde ar acoperi rapid mult mai multe țări?

    26 comentarii

  1. Amazon arunca pastile din astea cum ca vine si ca face peste tot in lume. Cine-i vrea da jos de tot chilotii si pana la urma ei aleg tot pe cine stiu ei. Mai usurel cu stiri d-astea, Romania in curand va deveni o tara nefrecventabila de catre gigantii comertului online si nu numai, multumim partid iubit si iubit conducator.

      (Citează)

  2. depozitul alibaba e în olanda, acolo unde se descarcă port-containerele.
    lectură suplimentară pentru specialiști
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_busiest_ports_in_Europe#Busiest_container_ports

      (Citează)

  3. Alexandru Radu

    19/12/2018 la 7:14 AM

  4. Mai nou in Lyon, Amazon îmi livrează în aceeași zi până la ora 22:00 și de ceva vreme inclusiv duminica au curieri. Vor sa mai facă un depozit langa aeroport și oamenii se împotrivesc pentru că cică asta ar amplifica traficul din zonă.

      (Citează)

  5. Depozitul Alibaba visat se va deschide la Liege, in Belgia (dupa putin scandal tipic belgian): https://www.rtbf.be/info/economie/detail_alibaba-confirme-que-liege-sera-son-premier-hub-euroepen?id=10071693

      (Citează)

  6. Bun articol, mai potolește din avântul asta fără nici o logică, doar de dragul ca noi am fi buricul cuiva.

    Pana și ikea care e pe piața nu are planuri de magazine în alte orașe, doar gargara cu depozite și pick up, asta fiind ca o labitza tristă la idea de magazin.

      (Citează)

  7. Vise erotice

    1. Ce naiba sa faca amazon in Ro? Sa deserveasca MO, BG, RO? Unde plata cu cardul nu s-a inventat decat in discursurile sforaitoare ale procesatorilor de plati unde declara niste procente de ii pufneste si pe ei rasul?

    2. Aliexpress in Europa? Sa vanda ce? 99% din produsele comercializate de ei nu nici un fel de acoperire ca drept intelectual, toate sunt copii. In majoritatea cazurilor nici macar pozele nu le apartin, sunt practic furate de undeva si ei au facut un produs copie care arata vag cu cel din poza. Daca in China nu are cum sa ii ajunga mana lunga a justitiei, in UE va fi stop joc.

      (Citează)

  8. Singurul avantaj pentru depozit in Romania este descarcarea in portul Constanta, tranzitul fiind mai scurt decat pana in Rotterdam sau chiar mai la nord.

    Dupa care incep toate problemele, vamesi tampiti care cred ca toata marfa este subevaluata, drumuri proaste, tara guvernata de idioti etc.

      (Citează)

    • “Singurul avantaj pentru depozit in Romania este descarcarea in portul Constanta, tranzitul fiind mai scurt decat pana in Rotterdam sau chiar mai la nord.”

      am râs irl.

        (Citează)

    • Stii, de obicei navele vin prin canalul de Suez si fac dreapta spre Marea Neagra via Bosfor, stanga la prima si Constanta.

      Restul fac stanga la Suez, da-i pe langa Spania si hai sus spre Rotterdam si alte porturi. Daca nu te descurci, roaga-l pe cel mic din casa sa-ti arate pe glob.

      Fyi marfa din China face ~26 zile din China pana in Constanta, pe traseu direct.

        (Citează)

    • nu mai È™tiu cum e a cum, dar pe vremuri trebuia să ai un container al tău ca să È›i-l descarce la constanÈ›a, altfel tot rotterdam.

        (Citează)

  9. Alibaba dacă vine în zonă, va merge în Grecia. Chinezii au deja portul Piraeus acolo + le aparține cea mai mare companie de logistică din lume, deja operațională în acel port.
    A rămas doar o nimica toată – să se tragă autostradă de la greci până la noi È™i spre alte țări din Europa centrală. Bulgarii lucrează cu zor, iar noi tot aÈ™teptăm pomeni electorale È™i tăiem panglici la fiecare semafor inaugurat.

      (Citează)

  10. detectez asa o urma de regret in articol, adica ce pacat ca nu vine Amazon si in Romania.
    si nu prea inteleg acest regret: pe de o parte, avem deja un retailer online excelent (se numeste emag) iar pe de alta parte, mult mai important, Amazon este o companie care isi trateaza angajatii absolut sinistru, motiv pentru care eu de exemplu nici nu-mi doresc sa vina la noi, ca as avea o dilema daca sa cumpar sau nu de la ei.

    adica, hai sa ne mai gandim si la alte lucruri decat la perspectiva calduta de a putea cumpara si mai multe cacaturile inutile.
    gen.

      (Citează)

    • Ce te face sa crezi ca Emag isi trateaza angajatii mai bine? Iar faptul ca Emag e un retailer excelent, e cam discutabil.

        (Citează)

    • Marean:
      avem deja un retailer online excelent (se numeste emag)

      Am ras

        (Citează)

    • Marean:
      avem deja un retailer online excelent (se numeste emag)

      Chiar acum vin de la showroom unde am plătit un produs ca fraierul, și nu l-au găsit, deci după o oră de stat am venit acasă cu buzele umflate și banii luați.

      Altădată am comandat prin curier, am stat cu săptămămânile.

      Nu mai e ce-a fost emag, au ajuns cei mai mari din piață, iar acum e vorba doar de creștere, creștere, creștere, cu orice cost.

        (Citează)

  11. Este o directiva europeana ce va intra in vigoare in primavara care va obliga magazinele online sa vanda in toata UE. Acum e discutabila taxa pe transport, cei care nu vor sa vand in Romania teoretic pot sa puna o taxa de 500€ pentru transport, dar nu cred ca CE va sta cu mainile in san.

    E singura varianta pentru optimismul celui de la P3.

      (Citează)

  12. Mie imi suna a strategie de negociere a celor de la P3 cu alti posibili cumparatori (nu Alibaba sau Amazon) si mai arunca cate o petarda din asta pe piata ca sa mai creasca putin pretul sau sa le arate potentialilor clienti “uitati ba, mai sunt si altii la coada”.

      (Citează)

  13. Andrei:
    Ce te face sa crezi ca Emag isi trateaza angajatii mai bine?

    unde am zis eu ca Emag isi trateaza angajatii mai bine?!

    nu stiu cum isi trateaza Emag angajatii, ce stiu este cum isi trateaza Amazon angajatii si nu imi place
    daca tu ai informatii despre Emag vs angajati, da-mi si mie te rog sa ma informezi si eu

    daca aflu ca si-i trateaza prost, o sa am o problema si cu Emag, dar deocamdata nu stiu cum ii trateaza, deci nu am ce sa zic pe tema asta

    Iar faptul ca Emag e un retailer excelent, e cam discutabil.

    are si carcoteala o limita, serios
    gasesti practic orice, livreaza la timp in cel putin 95% din cazuri, poti sa returnezi no questions asked si primesti banii pe loc, dar cu toate astea noi tot vrem mai mult

    probabil ca am fi multumiti doar cand ne-ar plati pe noi emagul atunci cand cumparam de la ei, dar si asta numai cu conditia sa ajunga curierul la ora si minutul specificate, altfel tot ar fi de rahat

      (Citează)

    • Emag si-a construit reputatia pe baza lipsei de concurenta si de comparatie cu alti retaileri la acest nivel. Am discutat cu oameni care lucreaza la Emag, la birouri si e fix ca orice firma cu management romanesc:
      – sefi care cred ca sunt experti si le fac o favoare celorlalti ca lucreaza cu ei
      – atitudine de anii 90′ “mai sunt 20 la coada pentru postul tau”
      – cand iti aproba concediile, zici ca ti-au facut o favoare

      La toate astea, mai adauga si problemele de la serviciul de curierat:
      – comenzi intarziate
      – curieri care nu suna inainte si zic ca nu te-au gasit acasa
      – curieri care te suna sa iti zica ca ajung astazi si ajung a doua zi
      – degeaba platesti pentru livrare comenzii la ora preferentiala pentru ca tot ajunge cand vrea curierul.
      etc.

      Inteleg ca tu esti fericit pentru ca poti gasi si cumpara produsele cautate la emag, dar tu cand platesti un produs platesti Emagului pentru intreg serviciile oferite (de la plasarea comenzii pana la livrare si chiar retur). Toate costurile sunt incluse in pretul produsului.

        (Citează)

    • pai man, ce zici tu acolo de sefi este in orice companie, eu ziceam ca e excelenta dpdv al clientului si ca nu stiu sa-si terorizeze angajatii cum face Amazon
      inca o data, nu am zis ca este o companie excelenta de lucrat la ea, chiar habar nu am.

      ref la pct 2, ce legatura are emag cu curierii? din cate stiu eu, emag nu detine firma de curierat, poate ma insel

      oricum, hai sa-ti povestesc ce am patit cu unul din magazinele de ceasuri si cacaturi din orice mall cuprinse in brandul B&B Collection (e vorba de Splend’or):

      am cumparat un ceas ca sa il fac cadou, am dat 950 de lei pe el
      dupa ce am dat cadoul, am observat ca avea un mic reziduu in interiorul cadranului

      m-am dus sa-l schimb (trecusera 7 zile) si cu greu le-am convins pe vanzatoare, au vorbit cu avocatul, ca altfel cica trebuia sa ma duc la service.

      am luat un alt model de ceas, am mai dat inca 100 de lei, am ajuns cu el acasa si am observat ca i se miscau acele aiurea

      nu l-au mai primit, m-au trimis la service

      am cerut banii inapoi, e clar ca daca am nimerit 2 ceasuri Doxa cu defecte, e vorba de niste fake-uri, ca totusi un pic de statistica stiu si eu

      nici nu au vrut sa auda, au zis ca-mi fac o favoare daca ma lasa sa-l schimb si pe al doilea.

      daca il luam de la emag, il dadeam inapoi si luam banii pe loc.

      serios, si carcoteala are o limita, cred ca ati uitat cat de jegosi sunt marea majoritatea a retailerilor din Romania.

        (Citează)

  14. O mențiune: competiția e chiar mai acerbă în India, Singapore, în general în țările din Asia de Sud Est. Mai toate companiile mari din US au ca focus această regiune datorită potențialului imens de creștere.

      (Citează)

  15. @Marean: Dar te-ai gandit cum se comporta unii din angajatii Amazon? Ca eu stiu vreo doi baieti, s-au dus boscheti in Anglea’ si dupa nici un an si-au cumparat o casa impreuna È™i cate un Range Rover (ceva mai vechi) fiecare. Si nu erau directori, erau soferi pe stivuitor fara cursuri specifice sau experienta.

    Altii tot de pe insula au contractat firma de transport a unui prieten ca sa repatrieze un TIR de componente, telefoane si laptopuri. Vindeau aici en-gros cu 60% din pretul pietei. Cauta J3 / J5 2017 sigilate pe OLX, sunt sute! Cauta SSD-uri sigilate, sunt sute!

    emag va fi un retailer excelent cand nu va mai insulta inteligenta clientilor cu politica lor scarboasa de preturi. Dar cum majoritatea au cap doar ca sa le desparta urechile …

      (Citează)

    • care e legatura dintre “unii angajati (romani) ai Amazon fac potlogarii” si “Amazon practic isi forteaza angajatii sa se pise in punga prin tintele draconice pe care le stabileste”?

      cat despre Emag si politica lor scarboasa de preturi, eu zic sa dai o cautare pe net si o sa afli ca sunt o gramada de clienti nemultumiti de Amazon in legatura cu politica lor de preturi, cu reducerile false de BF si asa mai departe – imi vine sa rad cat de romani suntem, respectiv ne plangem de Emag pana o sa intre Amazon si o sa ne plangem si de Amazon exact din aceleasi motive

      https://www.buzzfeednews.com/article/leticiamiranda/amazon-todays-deals-fake-discounts

        (Citează)

  16. Andrei:
    – degeaba platesti pentru livrare comenzii la ora preferentiala pentru ca tot ajunge cand vrea curierul

    As dori sa te lămuresc un pin in privința acestei probleme din punctul de vedere a unui curier cu experiența.
    Asta se întâmpla datorită celor de la depozit/birouri care habar nu au cu ce sa mănâncă curieratul pe teren. In 99% din cazuri planifica o ruta haotica care nu face altceva decât sa întârzie foarte mult curierul, aici apare problema unde începătorii nu reușesc nici măcar sa îți livreze coletul in ziua respectiva și foarte mulți renunța in 2-3 săptămâni, îmi imaginez ca in România este mult mai greu datorită infrastructurii, lipsa adreselor pe sistemele de navigație etc.
    Eu, ca și curier cu experiența nu respectam nici odata ruta prestabilita de ei, din simplu motiv ca era foarte haotica, ma întârzia foarte mult(plm cu toții vrem sa ajungem acasa la o ora normala), șobolanii de birou nu cunosc traficul pe zone, peak time-urile și multe alte chestii care le înveți pe teren după foarte multi nervi mâncați, blesteme și injurii aruncate către toți sfinți cunoscuți și necunoscuți.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus