un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Un program amplu îi va învăța programare pe elevii români: Alt Viitor

28 Jun 2018  ·

TEHNOLOGIE  ·

3 comentarii

Un alt eveniment important pe care l-am ratat fiind plecat în concediu este lansarea programului Alt Viitor, al Microsoft România, care este printre cele mai de amploare proiecte făcute de o companie privată pentru elevii din țara noastră.

Pe scurt, Microsoft finanțează cu un milion de dolari o serie de organizații non-profit din România ce vor dezvolta competențele digitale ale elevilor, astfel încât aceștia să beneficieze de un start mai bun în societatea și în piața modernă a muncii.

Pe lung, se pleacă de la ideea (perfect adevărată) că orice job în viață necesită, într-o oarecare măsură, cunoștințe despre utilizarea unor tehnologii. Chiar și ca vânzător într-un magazin trebuie să știi să învârți un program de gestiune, să trimiți emailuri, să scoți rapoarte, să controlezi noile metode de plată șamd.

Mai mult, există un raport al Forumului Economic Mondial, numit Future of Jobs, care spune că abilitățile necesare pentru a fi competitiv în viitor sunt rezolvarea de probleme complexe, gândirea analitică și creativitatea. Pentru elevi, dezvoltarea de competențe digitale–cel mai probabil prin ore de programare– duce la dezvoltarea acestor trei abilități “moderne”.

Sunt foarte de acord cu asta, ca să zic așa. Am zis de multe ori pe blog că pe mine Politehnica m-a învățat nu musai inginerie electronică, ci înainte de toate cum să abordez o problemă, cum să o analizez, să o împart în elemente mai mici și să-i găsesc una sau mai multe soluții. Mai mult, din puțina programare făcută de mine înțeleg și cum aceasta poate stimula creativitatea.

România stă binișor la capitolul “acces la Internet” și cifrele despre vânzările de PC-uri și smartphone-uri sunt îmbucurătoare, dar asta nu e suficient. Comisia Europeană scoate periodic un raport numit DESI, Digital Economy and Society Index, care ia în calcul și modul în care diversele tehnologii moderne sunt utilizate. Probabil că nu vă va surprinde că România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană.

Iată screenshot-ul ce rezumă totul:

Vedeți acolo că stăm bine la conectivitate, dar foarte slab la integrarea tehnologiilor moderne în viața de zi cu zi, în digitalizarea serviciilor publice și chiar și în oameni competenți care să le utilizeze. Acest raport spune că avem tehnologia, dar, ca într-un roman SF post-apocaliptic, nu știm să o utilizăm la adevăratul potențial.

Nici n-am mai zis că, așa cum se zice, nici un programator nu moare de foame. Nevoia de specialiști IT&C crește mai repede decât se pot forma aceștia, iar în 2020 va exista la nivel european un deficit semnificativ de oameni cu această pregătire. Practic, un programator nu va muri niciodată de foame, ba din contră.

Programul Alt Viitor (și îmi place cum au construit logo-ul, cu “Alt” arătând ca o tastă Alt) va lucra fix la acest aspect. ONG-urile din program (CoderDojo, E-Civis, Fundația EOS România și Step by Step) vor lucra direct cu peste 11.000 de elevi pentru a-i învăța programare, iar diverse evenimente de popularizare și resursele online și offline ce vor fi dezvoltate vor ajunge, se speră, la peste 160.000 de copii și vor contribui la formarea profesională a peste 4.500 de profesori din țară.

E un program masiv și a demarat deja. În timp ce scriam articolul m-a întrebat Matilda ce fac, i-am spus că scriu ceva despre Microsoft România și mi-a zis “despre finanțarea aia mare?”. Se pare că știe pe cineva de la CoderDojo și omul era foarte fericit că beneficiază de ea. Am pus mai jos un copy-paste din comunicatul de presă ca să vedeți cam ce va face fiecare ONG cu finanțarea primită; cei de la Fundația EOS România fac inclusiv ceva numit Minecraft pentru Educație.

CoderDojo este o mișcare internațională, inițiată în Irlanda în anul 2011, care oferă gratuit copiilor cu vârste cuprinse între 7-17 ani contextul în care să poată învăța programare într-un mediu informal,  îndrumați de  mentori care activează voluntar în cadrul dojo-ului.  Proiectul CoderDojo Tech Academy din cadrul programului Alt Viitor va fi derulat în parteneriat cu asociația Școala de valori și presupune deschiderea de noi dojo-uri (ateliere interactive de programare) în 7 județe din România unde în prezent nu există o astfel de inițiativă. Aici copiii vor învăța programare folosind diverse tehnologii, în funcție de competențele fiecărui mentor și de resursele preferate (Minecraft education, Java, Scratch, etc). În același timp, datorită colaborării cu Școala de valori, elevii vor avea ocazia să dezvolte un set de soft skills precum comunicare eficientă sau lucru în echipă. Proiectul are și o componentă online, o platformă deschisă, unde estimăm că peste 5000 de elevi, profesori și voluntari vor accesa informații de actualitate despre tehnici de codare sau folosirea tehnologiilor pentru dezvoltarea competențelor digitale.

E-Civis este o asociație activă în România din 2009, membră la nivel local și european a Digital Skills and Jobs Coalition dar și a Rețelei Europene de Robotică, având o experiență semnificativă în promovarea valorilor democratice prin intermediul tehnologiei. Prin proiectul Everyone Digital, dezvoltat în cadrul programului Alt Viitor, E-Civis își propune să asigure accesul egal la tehnologie pentru toți copiii și tinerii, concentrându-se pe zone sărace din sudul țării, dar adresându-se și copiilor din București ale căror familii nu își permit un curs de robotică sau programare. În cadrul programului Alt Viitor, un Robo hub de tehnologie va fi deschis în București în vara aceasta iar aici se vor organiza workshopuri de programare gratuite pentru copiii ai căror părinți nu pot plăti astfel de cursuri.  În plus, voluntari din cadrul asociației vor merge în școlile din zonele vizate unde vor preda câte 6 ore de informatică elevilor pentru a veni în completarea programei școlare și pentru a le trezi interesul față de tehnologie.

Fundaţia EOS România are peste cincisprezece ani de experienţă în introducerea şi folosirea noilor tehnologii atât în sistemul de educaţie formală cât şi la nivelul comunităţilor mai largi. Proiectul Informatica 365, derulat în cadrul programului Alt Viitor, are drept scop instruirea cadrelor didactice la nivel național pentru predarea unei discipline nou introduse în programa școlară de gimnaziu începând cu anul școlar 2017-2018, Informatica și TIC. În cadrul proiectului, profesorii de gimnaziu vor avea acces la instrumente şi resurse educaţionale inovatoare pentru predarea acestei discipline, precum Minecraft pentru Educaţie şi Make Code.

Asociația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step are peste 20 de ani de experiență în implementarea programelor inovative în educație prin care se pun în prim plan egalitatea de șanse, respectarea diversității, aprecierea pentru individualitatea copilului. Proiectul New Kids of the Code: Fun, Creativity, Applicability Sustainability, parte a programului Alt Viitor, propune o abordare inovativă și revoluționară a provocărilor generate de nevoia dezvoltării de competențe digitale. Scopul este dezvoltarea gândirii critice și logice a copiilor din învățământul primar și răspunde programei școlare naționale propunând un Ghid de gândire critică și un Curs opțional integrat, bazat pe tehnologia informației, pentru învățământul secundar inferior.

    3 comentarii

  1. excelent
    si cum ne inscriem copiii la aceste cursuri ?
    am cautat si nu am gasit nicio informatie

      (Citează)

  2. O initiativa nobila. Stiu mai doua persoane care au urmat cursuri de formare profesionala gratuite (cred ca erau platite prin programe europene), dar rezultatele se lasa inca asteptate.
    http://www.aei.org/publication/the-age-of-educational-romanticism/
    Adevarul este ca oamenii capabili se vor descurca in orice domeniu, inclusiv programare.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus