un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

asus s5507

Guvernul vrea aplicații mobile pentru chemat taxiuri și nu zice nimic de interzicerea Uber și Taxify

21 May 2018  ·

TEHNOLOGIE  ·

10 comentarii

Ceva ușor ciudat pe Internet. Site-ul Startup Cafe spune că Guvernul pregătește o Ordonanță de Urgență ce va scoate în afara legii Uber, Taxify, Clever Taxi, Star Taxi și alte aplicații deoarece “din cauza acestor aplicații taxi, concurența pe această piață este denaturată”.

În timp ce scriam acest articol a venit și alerta de la Biziday privind această știre.

Am citit și eu nota de fundamentare și nu scrie nicăieri că legea se va modifica pentru a interzice cele de mai sus, ba din contră.

Uitați ce scrie la secțiunea 2, articolul 1, cam al 5-lea paragraf:

Având în vedere cele precizate, se impune modificarea cadrului legal și adoptarea unor soluții adecvate de maximizare a eficienței la nivel național, astfel încât, cerinţele normative să răspundă evoluţiei tehnologice și exigenţelor clienţilor. În acest sens, este necesar completarea noțiunii de dispecerat taxi, astfel ca această activitate să se poată realiza și prin intermediul aplicației mobile și a aplicației web

Eu citesc acolo că vor să introducă și aplicații web și mobile în ecuație, nu să le interzică.

Articolul 2:

Prin modificările propuse se va putea utiliza activitatea de dispecerat taxi și prin intermediul aplicației mobile și a aplicației web, dispeceratul fiind definit ca fiind activitatea conexă transportului în regim de taxi, marfă sau bunuri, autorizată de autoritatea de autorizare, care permite preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicației informatice mobile de taxi sau alte mijloace ce pot fi descărcate cu ajutorul internetului si le transmite taximetristului prin staţia radio de emisie-recepţie, prin intermediul aplicației informatice mobile de taxi conectată la internet.

Din nou, eu citesc acolo că vor să introducă și aplicații web și mobile în ecuație, nu să le interzică.

Articolul 2, paragraful 4:

Prin proiectul de act normativ s-a urmărit crearea cadrului legal care să asigure posibilitatea sancționării persoanelor fizice sau juridice care efectuează activități neautorizate de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fără respectarea dispozițiilor legii nr. 38/2003, astfel încât să se asigure respectarea principiilor concurențiale și siguranța cetățenilor.

În concluzie, din ce văd eu aici este un proiect de modificare a legii taximetriei astfel încât să fie permise și aplicațiile de mobil ca formă de dispecerat, plus eliminarea unor fraze din vechea lege pentru a permite sancționarea celor care fac taximetrie în mod ilegal, fiind dat pe acolo exemplul taxiurilor înmatriculate în alte orașe, dar care operează în București. OK, nimic rău în asta.

Sunt eu nebun sau citesc prost un text de 3 pagini?

Nu văd legătura cu Uber și Taxify. Ca idei ale situației curente, avem:

  • Uber și Taxify sunt servicii de transport persoane. Majoritatea șoferilor au autorizație de transport de persoane, pe când autorizația de taxi presupune alte lucruri (mașină galbenă, tarif afișat pe ușă, numărul autorizației afișat pe ușă, ITP la jumătate de an șamd). Autorizația de transport de persoane este ceva mai general, așa cum au și Black Cab, maxi-taxi-urile, limuzinele de închiriat și alții.
  • Comisia Europeană n-a spus că Uber este serviciu de taximetrie, ci de transport persoane, din câte țin minte. Ei susțineau că sunt doar o aplicația web de intermediere a unor servicii.
  • Problema este că șoferii de taxi se plâng că Uber și Taxify le fac concurență neloială deoarece taxiurile sunt forțate să aibă RCA special și ITP făcut mai des, pe când ceilalți nu. Problema ține, în opinia mea, mai degrabă de calitatea serviciilor oferite, nu de prețul per kilometru.

Cred că cineva de la Startup Cafe a interpretat greșit informațiile primite, iar cei de la Biziday au dat știrea fără să o gândească.

Mie personal începe să mi se pară ridicolă ideea de autorizații peste autorizații pentru a transporta persoane din A în B. Stau 15 minute în mașina cuiva, nu-mi trebuie să știu că a avut un biblioraft de acte în spate pentru a mă duce la destinație. Simple verificări de genul “să ai ITP” și “să nu ai cazier” (eventual pe anumite infracțiuni, că dacă are pentru fraude la referendum nu-mi pasă așa tare) mi-ar fi suficiente și succesul Uber, Didi, Lyft, Taxify și altele în întreaga lume cred că dovedesc faptul că clienții gândesc cam la fel.

asus s5507

    10 comentarii

  1. Aplicația mobilă va trebui “autorizată de autoritatea de autorizare” pentru că …
    Și sa vedem ce presupune autorizarea aia. Poate, cine știe, ca să fie totul corect presupune să ai și comenzi telefonice. Motivul pentru care avem aceste modificări este “Datorită acestor aplicații taxi, concurența pe această piață este denaturată prin comercializarea acestor aplicații taxi, fără acordul transportatorilor autorizați de taxi și/sau a dispeceratelor de taxi. De asemenea, dispecerizarea serviciilor de taxi prin intermediul aplicației menționate se face fără autorizațiile prevăzute de Legea nr. 38/2003.”

    Și ce zice legea aia (TL:DR birocrație relevantă doar pentru stații radio):
    “Art. 15
    (1) Activitatea de dispecerat taxi poate fi executata numai de o persoana juridica romana sau de catre un operator de transport in regim de taxi, denumit in continuare operator dispecer, in baza licentei de executie eliberate de Autoritatea Rutiera Romana, pe baza urmatoarelor documente:
    a) dovada ca operatorul detine baza tehnico-materiala necesara, respectiv sediul, dotarea si frecventa radio protejata pentru operatorii de transport si taximetristii independenti deserviti;
    b) autorizatia pentru reteaua de comunicatii independente eliberata de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
    c) dovada existentei contractelor privind dispecerizarea, realizate cu toti operatorii de transport si taximetristii independenti deserviti;
    d) lista statiilor de radio din dotarea taxiurilor, operatorilor de transport si a taximetristilor independenti deserviti, cu seriile si codurile de apel ale acestora;
    e) documentele solicitate de agentiile Autoritatii Rutiere Romane in legatura cu persoana desemnata sa conduca activitatea de dispecerat;
    f) alte documente stabilite prin normele privind transportul rutier, solicitate de agentiile Autoritatii Rutiere Romane.
    (2) Operatorul dispecer detine un registru cu evidenta stricta a statiilor radio de emisie-receptie din dotarea taxiurilor deservite, care cuprinde elementele de identificare si durata de valabilitate a autorizatiei de functionare a acestora.

    Art. 16
    Licenta de executie pentru activitatea de dispecerat poate fi retrasa de catre emitent in urmatoarele cazuri:
    a) dispeceratul deserveste taxiuri dotate cu statii radio a caror provenienta legala nu poate fi dovedita;
    b) dispeceratul deserveste operatori de transport in regim de taxi sau taximetristi independenti, neautorizati;
    c) dispeceratul deserveste autoturisme care realizeaza transporturi in regim de inchiriere, carora le este interzisa folosirea statiilor radio de emisie-receptie. ”

      (Citează)

  2. fara sa fiu pro-psd, “stirile” astea par fabricate sa starneasca furia inutil.

      (Citează)

    • Si sa creasca traficul pe site-uri respectiv audientele unor posturi tv.
      Ieri se flambase online-ul cu Pilonul II de pensii. Nu stiu cum sa mai scoata oamenii in strada. Probabil ca, pana la urma, vom avea parte de un Colectiv 2. E nevoie de o solutie extrema.

        (Citează)

  3. eu inteleg ca ei vor sa isi faca fiecare firma de taxi dispeceratul ei telefonic si sa poata avea si sa poata sa aiba aplicatie si site pentru preluarea comenzilor. din schema asta ies aplicatiile gen clever, star si care mai sunt intrucat ele nu au dispecerat si nici masini. o actiune de genul acesta favorizeaza monopolizarea pietei intrucat daca o companie va aduna multe masini automat clientii vor folosi aplicatia ei cand vor cauta taxi, stiind ca sunt mai multe sanse sa gaseasca masini disponibile in apropiere si automat si soferii se vor duce la respectiva companie. in cazul aplicatiilor lucrurile stau mult mai bine intrucat un sofer poate folosi simultan doua sau chiar 3 aplicatii, dar nu poate conduce mai multe masini concomitent.
    in ceea ce priveste masinile din alt oras sau judet, in principiu este ok, dar trebuie luate in calcul si variante specifice cum sunt in bucuresti unde sunt foarte multe zone rezidentiale care administrativ nu apartin de bucuresti, dar functional este sunt legate ombilical de bucuresti. eu locuiesc in popesti leordeni (judetul ilfov), vin cu metroul la birou, la fel ca alti zeci de locuitori ai cartierului si daca vreau sa iau un taxi seara cand ma intorc din centrul vechi ar trebui sa ma lase la 500 m de casa pentru ca acolo se termina bucurestiul din punct de vedere administrativ? sau sa imi spuna ca nu poate sa ma ia de acasa pentru ca adresa este in alt judet? in schimb ar trebui gestionata in comun chestiunea legata de numar de licente de taxi de catre bucuresti pentru toata zona bucuresti ilfov intrucat in nici un oras din ilfov taxiurile nu pot functiona doar in orasul respectiv pentru ca extrem de rar oamenii vor sa ajunga intr-un alt punct din acel oras mic din ilfov si in 95% din cazuri vor sa ajunga in bucuresti. pe de alta parte, nici pe locuitorii din ilfov nu poti sa ii privezi de practicarea acestei meserii si trebuie sa ii permiti celui care locuieste in chitila sa poata face si el taximetrie la fel ca cel din militari.
    iar in ceea ce priveste itp-ul chiar este necesara o verificare destul de riguroasa pentru masinile de transport persoane. eu cu masina fac in principal drumuri in afara orasului si multi mai putin km decat un taxi si tot trec pe la service in intervalul de 2 ani dintre verificarile itp obligatorii. masinile acelea merg in oras prin gropi, sine de tramvai, frane foarte dese, circulat iarna toata ziua pe strazi pe care s-a dat cu solutie pentru topirea zapezii care afecteaza si partea metalica a masinii. o aplicatie gen uber care se bazeaza pe rating ar putea sa ii tina deoparte pe soferii care sunt certati cu service-ul dar unii dintre ei mai pot masca destul de bine problemele mecanice ale masinii in asa fel incat pasagerul sa nu le observe.

      (Citează)

  4. problemele nu sunt la:

    “dispeceratul fiind definit ca fiind activitatea conexă transportului în regim de taxi, marfă sau bunuri, autorizată de autoritatea de autorizare, care permite preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicației informatice mobile de taxi sau alte mijloace ce pot fi descărcate cu ajutorul internetului si le transmite taximetristului prin staţia radio de emisie-recepţie, prin intermediul aplicației informatice mobile de taxi conectată la internet.” ?

    pentru ca incadreaza aplicatiile la dispecerat? De unde ar avea rezulta tot felul de alte obligatii pentru cei care opereaza aplicatiile pt comenzile de taxi.

    si avem o formulare facuta cu curul:

    “si le transmite taximetristului prin staţia radio de emisie-recepţie, prin intermediul aplicației informatice mobile de taxi conectată la internet.” – daca e lege, inteleg ca i se transmite taximetristului prin 1. statie emisie receptie PLUS 2. aplicatie “informatica”, pentru ca nu vad un SAU acolo, ci o virgula. deci e greseala? e un “detaliu” important? pentru ca nici Uber si nici Taxify nu au statii emisie receptie.

      (Citează)

  5. gigi:
    Si sa creasca traficul pe site-uri respectiv audientele unor posturi tv.
    Ieri se flambase online-ul cu Pilonul II de pensii. Nu stiu cum sa mai scoata oamenii in strada. Probabil ca, pana la urma, vom avea parte de un Colectiv 2. E nevoie de o solutie extrema.

    Foarte bine ai comentat, ai respectat întocmai indicațiile de partid PSD. Mori in chinuri javra!

      (Citează)

    • Haha! Am observat ca indivizii astia ca tine, brainwashed, au o caracteristica comuna, violenta verbala, cu precadere in mediul online.

        (Citează)

  6. gigi: Haha! Am observat ca indivizii astia ca tine, brainwashed, au o caracteristica comuna, violenta verbala, cu precadere in mediul online..”

    1 Oricum ai zis bine, exact cum e propaganda pesedista.
    2 Al doilea Colectiv se va intampla, nu pentru ca e nevoie de o solutie extrema, ci pentru ca asa e tara guvernata de pesedeu’ care-ti place tie, cu directia “autodistrugere”

      (Citează)

  7. Asa funcționează media. Dar sa sustii in continuare ca e vorba de calitatea serviciilor mi se pare la fel de eronat (daca ai mers cu Uber sau Taxify recent)

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus