un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube, dați un Subscribe dacă vă place.

Telekom România: evoluție în 2017, planuri pentru 2018

26 Feb 2018  ·

TEHNOLOGIE  ·

18 comentarii

Am fost vineri la un soi de conferință de presă susținută de conducerea Telekom România, unde au vorbit mult mai deschis decât de obicei despre mersul companiei și au răspuns multor întrebări venite din partea celor prezenți.

Ideea principală cu care am plecat de acolo este că sunt optimiști privind evoluția companiei în viitor, după ce 2017 a fost un an de stabilizare și, zic notițele mele, unul cu toate obiectivele îndeplinite – cuvintele lor.

Prin obiective, înțeleg că sunt mulțumiți de cei 507.000 clienți de servicii Magenta One (pachete convergente), iar ofertele lansate pe final de an, adică net nelimitat la 5 euro pe lună (cu câteva steluțe la mijloc) și pentru segmentul business o ofertă Business Liber ce include posibilitatea de a anula oricând contractul, au avut succes. Un articol din știrile de astăzi despre tehnologie spunea că și în ianuarie 2018 au atras mulți clienți prin portare, așa că oferta are rezultate bune în continuare.

Ca tehnologie, au crescut acoperirea 4G de la 40% la 88% într-un an. În viitor vor investi mult în servicii digitale, incluzând aici dezvoltarea de chatbots pentru suport mai rapid, investiții în rețele și IT șamd. Pe blog n-am pus multe știri despre asta, dar Telekom (ca și restul operatorilor, de altfel) oferă o mulțime de servicii și pentru companii mari, incluzând aici soluții “GDPR complete”, că tot e moda în 2018, soluții de securitate, cloud șamd. Ca alt exemplu, sunt cel mai mare vânzător de Office 365 pentru companii.

Mai sunt două proiecte mari despre care eu unul nu știu multe detalii: au câștigat licitația pentru sistemul RO-ALERT, cel de avertizare la fenomene extreme și alte pericole, și cred că în acest moment este în implementare sau testare; proiectul RONET, care urmărește conectarea la Internet a unui număr de sute de localități din România, licitație câștigată tot acum câțiva ani de Telekom.

Despre RONET am aflat cifre interesante: din cele peste 700 de localități, 447 sunt finalizate, vreo 300+ sunt în proces de recepție, iar restul vor fi gata până la termenul de finalizare a contractului. Contractul oricum este complex: Telekom realizează infrastructura aceasta, o predă Ministerului Comunicațiilor, există un termen de câteva luni de grație în care alte companii pot investi în a cabla zona “last-mile” până la domiciliul clienților, apoi Telekom are dreptul de a face și ei acest lucru, dacă vor, apoi diverse companii pot oferi servicii pe infrastructura nou creată (de exemplu, internet de mare viteză pentru gospodării).

Pe lângă investițiile în modernizarea companiei și restul serviciilor digitale, Telekom instalează deja hardware 5G-ready, care mai are nevoie doar de mici ajustări sau actualizări software pentru a oferi servicii 5G. Acestea nu sunt așteptate decât poate după anul 2020.

În rest, veniturile din telefonie fixă au scăzut, la fel și din servicii broadband, dar au crescut cele din servicii mobile. Profitabilitatea companiei a scăzut un pic, poate pentru că au introdus acele oferte cu prețuri de 5-7 euro din gamele Netliberare sau poate din cauza investițiilor în dezvoltarea rețelei. Am avut impresia că Telekom s-a găsit într-o poziție inferioară privind infrastructura de rețea și 2017 a fost un an în care au investit masiv în această zonă.

În paralel, au reorganizat o parte din structura internă a companiei, micșorând numărul de niveluri ierarhice. Dacă ați urmărit știrile tech din anul trecut ați văzut diverse scandaluri legate de sindicatul angajaților, manageri fără oameni în subordine șamd. Unii au fost încadrați cu alte poziții (din manager în expert tehnic, de exemplu practic o  schimbare de nume), unii au plecat din companie. În total au 6500 de angajați acum și peste 500 de poziții deschise, în special în noile structuri de servicii digitale, dar și în rețeaua de magazine și în echipele de teren.

Țintele pentru 2018 sunt creșterea cotei de piață, dar cu păstrarea unei profitabilități constante. Vor continua cu ofertele curente, ceea ce este bine pentru toată lumea, concurența pe piață fiind benefică în primul rând clienților. Continuă și investițiile în rețea, în același ritm. Veniturile totale în 2017 au fost de 972 milioane de euro, depășiți doar de Orange cu câteva milioane, și EBITDA de 166 milioane euro, o ușoară scădere față de 2016.

Graficele de mai jos făcute de mine pe baza rezultatelor financiare anunțate de companii, că am un fișier unde le urmăresc de vreo câțiva ani. Din păcate, metodele diferite de raportare fac imposibilă compararea altor rezultate, de exemplu numărul de clienți, și chiar și veniturile trimestriale n-au 100% precizie dacă le adunați cu ce se anunță total la final de an, probabil din cauza diverselor ajustări făcute între timp.

    18 comentarii

  1. 4G-ul Telekomului cred ca s-a imbunatatit ca urmare a parteneriatului cu Orange de partajare a retelei (Telekom “ia” 4G de la Orange, in timp ce Orange “ia” fibra de la Telekom).

      (Citează)

    • Cred că parteneriatul a fost un fel de colac de salvare până și-au extins și ei rețeaua. Cei 88% se refereau la rețeaua proprie, din câte am înțeles din discuție.

        (Citează)

  2. “Fata mea e manager. Urca firma pan’ la cer.”

    Deci romanii nu prea au pus botul la “netliberare”…
    Sa vedem ce mizerie de campanie publicitara o sa nascoceasca “creativii” de la Leo in acest an.

      (Citează)

  3. Poate îmbunătățesc și serviciul de relații cu clienții și nu mai trebuie să stai minim 30 de minute că să vorbești cu cineva. După care te transferă la alții și iar trebuie să aștepți.

      (Citează)

    • Păi… roboți :P

        (Citează)

    • Em, îmi pare rău să te dezamăgesc, viitorul nu sună bine deloc în privința relșațiilor cu clienții. Câtă vreme clienții vor cât mai mult net de cât mai puțini bani, se vor uita (aici vorbesc de absolut toate companiile) unde se pot reduce costuri? Ghici unde? Exact, chatbotzi, cât mai puțini oameni la telefoane, eventual suport tehnic prin alte țări (mai puțin fezabil pentru limba română).

        (Citează)

  4. Poate le zici și tu că sunt muisti că îți condiționează netul la sat prin adsl de un contract telefonic fix, asta apropo de marea licitație câștigată.

      (Citează)

    • Hehe… Așa e în lumea civilizată, ADSL-ul înseamnă linie telefonică, nu poți net fără telefon pe fir de telefon. Nu visa să se schimbe telekomul în privința asta.

        (Citează)

  5. Iar ai „uitat” P-ul.

      (Citează)

  6. Radu, graficul asta “pa” centi sau eurocenti?

      (Citează)

  7. Ai putea sa anunti dinainte cand mergi la astfel de evenimente, sa soliciti intrebari din partea cititorilor si pe cele mai pertinente sa le transmiti mai departe.

      (Citează)

  8. Poate reușesc să facă și Telekom TV să funcționeze când e meci din Liga Campionilor, aia ar fi mare realizare…

      (Citează)

  9. Cătălin Tănase

    27/02/2018 la 8:57 AM

    Recunosc ca nu stiu cum mai e, dar acum cativa ani am fost abonatul lor, portandu-mi numarul din Orange. Primele luni a fost ok, dar apoi au inceput sa faca un soi de compresie pe tot ce insemna site-uri . Imaginile de pe site-uri erau compresate foarte mult, ca atunci cand salvezi un jpeg la calitate mica. Cand incarcam acelasi site de pe wifi totul era ok. Cautand pe net am aflat ca treaba asta se intampla si altora. La call center imi spuneau ca totul este in regula sau ma puneau sa dau restart telefonului. :)

    Dupa ce a trecut perioada minima contractuala m-am portat inapoi la Orange. Acum cum mai e?

      (Citează)

  10. mircea 2:
    Hehe… Așa e în lumea civilizată, ADSL-ul înseamnă linie telefonică, nu poți net fără telefon pe fir de telefon. Nu visa să se schimbe telekomul în privința asta.

    in lumea civilizata iti ofera un abonament 0 (platesti ce vorbesti) daca vor neaparat sa iti bage un numar fix pe gat. wait, au (aveau) si muistii de la rtl asa ceva. Problema ? Nu se putea, trebuia sa iei un abonamet minim, parca 29 de lei.

    apoi mai avem si legea care interzice conditionarea unui produs de altul, dar avand in vedere ca venea rds-ul peste 2-3 luni nu mi-am mai batut capul cu ei. Companie comunista de rahat care nu s-a schimbat deloc.

      (Citează)

  11. mircea 2:
    Em, îmi pare rău să te dezamăgesc, viitorul nu sună bine deloc în privința relșațiilor cu clienții. Câtă vreme clienții vor cât mai mult net de cât mai puțini bani, se vor uita (aici vorbesc de absolut toate companiile) unde se pot reduce costuri? Ghici unde? Exact, chatbotzi, cât mai puțini oameni la telefoane, eventual suport tehnic prin alte țări (mai puțin fezabil pentru limba română).

    Măcar să fie un robot, dar la Telekom e doar de așteptat.

      (Citează)

  12. Telekom? Mai bine dau foc banilor decat sa le platesc lor ceva!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea.

sus