►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
Dincolo de povestirile oribile de pe #metoo, m-am deranjat mai tare comentariile care spun lucruri precum campania aceasta nu va avea efecte, va fi uitată într-o săptămână, nu se va schimba nimic în România.
Cum ar fi, oamenii așteaptă să vină cineva și să rezolve situația, să facă ceva, să arate cifre și rezultate. Acel clasic “să se facă”, impersonal.
Nu are cine să vină. Serios, ăia de la putere n-ar fi în stare să pună un borcan cu gogoșari pentru iarnă, darămite să rezolve situații sociale complexe și alambicate ce în întreaga lumea încă nu au soluție.
Poate că o lege mai aspră ar ajuta, i-ar mai speria pe cei care fac asta “în serie”, din poziții de putere. Dar celor încălziți de alcool sau cuprinși de febra bărbăției ce să le facă?
Zilele trecute, trei tineri ce așteptau autobuzul într-o stație strigau după o femeie ce plimba câinele în fața blocului. Unul striga ceva obscenități, altul zicea că e o păcătoasă și trebuie să se căiască. Ce-ar trebui să facă domnișoara aia, să se ducă la poliție și să spună că au agresat-o verbal trei oameni, dar nu știe cum arată aceștia pentru că n-a vrut să-i încurajeze uitându-se la ei, ci a plecat în pas grăbit în direcția opusă? Ce credeți că ar putea face Poliția?
Problema este că unele femei trec zilnic prin așa ceva. Am mers cândva în spatele uneia de la Romană la Universitate și, pe drum, vreo 3 oameni pe lângă care a trecut au ținut morțiș să-i spună ce i-ar face, cum și pe unde și de câte ori. Așa s-a desfășurat un drum de 15 minute prin centrul orașului. Altădată, o altă femeie îmi povestea cum un tip pe lângă care a trecut pe trotuar s-a întors brusc și i-a băgat cu precizie mâna pe sub fustă, la țintă, rânjind apoi încântat.
Poliția nu va putea să rezolve astea. Poliția nu poate să rezolve mai nimic la noi. Dar cele povestite pe #metoo pot avea alte efecte.
Unul deja a apărut. Femeile văd că nu sunt singure în astfel de întâmplări și prind curaj să le povestească. Simplul act de a nu le mai ține secret este o eliberare pentru multe dintre ele. Majoritatea se temeau să le povestească anterior pentru că, dacă ar fi fost singurele care ar spune public astfel de întâmplări, considerau că prietenii din listă, care de multe ori sunt colegi de muncă sau parteneri de afaceri sau subordonați sau superiori, le-ar privi ulterior ciudat. S-ar distanța de ele, le-ar marginaliza.
Când o sută povestesc din astea, e altă treabă.
Orice alt efect ține însă de fiecare dintre noi. Managerii trebuie să aibă grijă ca în firmele lor femeile să nu poată fi puse în astfel de situații de colegi sau superiori bărbați. Resursele umane trebuie să le zică tuturor, discret sau public ca să audă toți, “dacă ai vreo problemă vino și spune-ne, nu-ți fie teamă”.
Dacă vezi un golan strigând tâmpenii pe stradă după o femeie, nu sta nepăsător. Nu zic să-l iei pe ăla la bătaie, dar îi poți spune respectivei “hai că te însoțesc eu până la colțul străzii”. Dacă vedeți un coleg de muncă făcând ceva nasol, spuneți-i “bă, vezi că poți fi concediat pentru asta”. Dacă vă spune o femeie că a trecut prin ceva nasol, măcar întrebați-o dacă acum e în regulă și spuneți-i o vorbă bună, nu rămâneți tăcuți pentru că nu știți ce să ziceți și pare un moment awkward.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
55 comentarii
23/10/2017 la 7:08 AM
De acord. Sper că, după chestia asta, lumea să fie mult mai conștientă de amploarea fenomenului. Și, din punctul meu de vedere, dacă doar unul sau doi din ăștia care își folosesc funcția că să abuzeze de alții nu vor mai putea face asta toată discuția a meritat.
Dar și legile trebuie schimbate. La noi nu se poate obține un ordin din acela de protecție dacă nu locuiești în aceeași casă cu abuzatorul. Și chiar și acela se obține greu. Un proiect de lege pe tema asta e in parlament de nu știu când.
Em(Citează)
23/10/2017 la 8:59 AM
Kudos pentru “ordin de protectie”. Am vazut in foarte putine locuri pe cineva care sa nu zica ordin de restrictie – inclusiv la stiri (ca asa se numeste la americani, restriction order).
Se poate obtine si daca nu locuiesti cu respectivul in casa, insa fie ca locuiesti sau nu, trebuie sa ai dovezi ca lumea si sa nu ajungi la judecatorii stiuti ca dau ordin de protectie decat daca esti cu un picior in groapa.
Irina(Citează)
23/10/2017 la 4:55 PM
Din pacate sunt doar pentru familii. De ex daca te hartuieste unul pe strada, nu poti solicita asta.
Andu(Citează)
26/10/2017 la 1:51 PM
Problema la astfel de ordine este că trebuie și aplicate. Cine să le aplice? Poliție nu e destulă, din păcate.
nwradu(Citează)
23/10/2017 la 7:59 AM
Unul din cazurile prezentate de tine ținte de liberare exprimare pe care nu o poți îngrădi :D
Celălalt e undeva la mijloc și ține de interacțiunea umană, persoana respectivă cel mai probabil are pb mentale.
Poliția nu se poate bagă peste tot, respectarea legilor tine de numitorul comun, dacă 90% din populație face un lucru atunci acel lucru este legal (evident sunt niște principii în spate).
nicolae(Citează)
23/10/2017 la 8:00 AM
Deci femeile nu se mai machiaza, nu se mai imbraca provocator, nu mai baga decolteuri la inaintare, fuste mini, imbracaminte mulata, deci da, da?
Nici agresiunea verbala nu este OK, dar scrie in Constitutie de dreptul la libera exprimare. Daca ele au voie sa se exprime vizual, au si ei voie sa se exprime auditiv.
Da, e nasol ca am pipait colegele prin generala. Nu e ca si cum atunci as fi avut discernamant, dar in mod sigur a fost o nesimtire si clar nu ar fi trebuit sa fac asta.
Si btw, cand zici ca o femeie ti-a povestit, din start nu-i arati respect. Corect este doamna sau domnisoara.
Gaelex(Citează)
23/10/2017 la 4:57 PM
Primul lucru care iti vine in cap cand vezi o femeie frumoasa e sa iti cada scuipat din gura si sa te iei de ea? WTF? :)
Nu te poti abtine / comporta ca o persoana civilizata, pentru ca vezi femei frumoase? Blame them for your shit?
Andu(Citează)
23/10/2017 la 5:33 PM
“Buna ziua, bine ati venit la Otopeni! Doamnelor va rugam sa va acoperiti orice bucata de piele, pentru ca barbatii sunt salbatici in aceasta tara. Va dorim sedere placuta!”
Andu(Citează)
23/10/2017 la 9:24 PM
Daca marfa nu e de vanzare, nu ii face reclama.
Gaelex(Citează)
23/10/2017 la 11:19 PM
@gaelex: nu imi dau seama daca esti pur si simplu cretin sau doar un troll excelent.
tie ti-ar sedea foarte bine in tarile cu lege islamica, sa impui “imbracaminte modesta” pt femei, ca sa nu te tenteze pe tine prea tare ….
stefan(Citează)
24/10/2017 la 7:44 AM
E o diferenta intre un nasture uitat deschis la bluza vs. 3 care n-au fost pusi niciodata – nu ca ar fi contat oricum, cand e transparenta cum ar trebui sa fie de fapt justitia in Romania.
Daca vedem la ce temperatura iti trebuie spalata lenjeria, poate ar trebui sa o lasi mai moale cu femeia independenta si sa muti indicatorul inspre curva.
Gaelex(Citează)
26/10/2017 la 1:56 PM
E ca la muzeu, admiri, dar nu pui mâna. Zi mersi că la noi nu-i ca-n Arabia, să fie femeile îmbrăcată de sus până jos, dar acolo se trage linia. Nu te apuci să strigi după ele “mamă, ce ți-aș trage-o în fund de 5 ori pe zi” doar pentru că ai văzut un decolteu.
Libertatea de exprimare nu se referă la posibilitatea de a spune orice, fără repercusiuni. E un concept pornit de la libertatea de a-ți spune o opinie contrară celor de la conducerea țării fără să ajungi la închisoare pentru asta. Asta nu înseamnă că nu răspunzi pentru cele spuse, dovadă că o mulțime de oameni plătesc anual amenzi și despăgubiri pentru declarațiile despre o altă persoană.
Cum ar trebui și în astfel de cazuri, adică.
nwradu(Citează)
23/10/2017 la 8:54 AM
“Majoritatea se temeau să le povestească anterior pentru că, dacă ar fi fost singurele care ar spune public astfel de întâmplări, considerau că prietenii din listă, care de multe ori sunt colegi de muncă sau parteneri de afaceri sau subordonați sau superiori, le-ar privi ulterior ciudat. S-ar distanța de ele, le-ar marginaliza.”
Nu este nici pe departe asa. Majoritatea au stiut ca e cea mai usoara cale spre un post mai bun, spre o viata mai buna si s-au complacut in situatia in care au fost puse. Tocmai, ca e de apreciat o femeie care iese in fata cand se intampla si zice. Nu una ce spune dupa 2-3-10 ani.
Daca ne uitam la Hollywood vedem ca niciuna nu a luat atitudine pe loc. Ba mai mult sunt multe actrite care au colaborat si la al 2-lea film, si la al 3-lea.
Multe curve comportamentale in societatea actuala. Si barbati dar multe femei se afla in aceasta ipostaza.
M V P(Citează)
26/10/2017 la 1:59 PM
Ai preluat discursul altora despre actrițe. Eu mă refer doar la situația de la noi. Marea majoritate a femeilor care fac publică hărțuiala sexuală de la muncă nu o fac după ce sunt avansate pentru că au acceptat propuneri indecente. Acelea nu mai fac public nimic.
nwradu(Citează)
23/10/2017 la 9:02 AM
Radu, dar ce facem cu situatiile in care chiar putem lua atitudine?
De exemplu sa ne delimitam de cei cu o atitudine gresita, misogina, discriminatorie la adresa femeilor. Asa cum am scris si la mine pe blog, cum pot veni eu sa sustin o cauza cand chiar victimele ii sustin pe agresori?
Valentin Valeanu(Citează)
26/10/2017 la 1:59 PM
Astfel de situații probabil ar trebui tratate punctual, nu pot să-ți răspund la întrebare pentru că e prea generală.
nwradu(Citează)
23/10/2017 la 9:38 AM
Restraining order, de fapt. Din păcate de multe ori e ineficient, pentru ca de obicei cei care au un order d-asta împotriva lor, nu-s persoanele cele mai logice. In alta ordine de idei, mie bărbații romani mi se par misogini rau. :(
Diana(Citează)
23/10/2017 la 10:15 AM
Asa, asa, stiam ca nu tre’ sa comentez asa de dimineata :).
N-am inteles cine sunt persoanele care nu au logica, cele care cer ordin sau impotriva carora se face?
Irina(Citează)
23/10/2017 la 11:21 AM
Generalizezi referitor la barbatii romani. Nu stiu cu ce barbati interactionezi tu dar nu e ok afirmatia.
Franckie18(Citează)
23/10/2017 la 12:02 PM
Asa este, dar aceste “restraining orders” totusi ii descurajeaza pe unii. Iar politia ii poate aresta imediat pe cei care il incalca (prin tari mai avansate). Evident ca nu sunt o solutie magica, dar face parte din ansamblul de masuri care pot fi luate legal.
Em(Citează)
23/10/2017 la 9:44 AM
Da, asa este, rezultatul nu poate fi imediat.
Declarațiile de acum, despre fapte petrecute în urmă cu ani de zile, nu mai au nici o valoare juridică. Dar au valoare de exemplu, dând femeilor curajul de a nu mai accepta aceste umilințe. Si poate punandu-i pe ganduri si pe barbati care, daca nu din convingere, macar de teama de a fi dati in vileag sa se stapaneasca de la marlanii.
Pe de alta parte, fara sa intentionez sa pornesc o alta dezbatere, cred ca si educatia primita de baieti, chiar de la mame, are un efect fantastic in ceea ce priveste atitudinea barbatilor fata de femei. Eu vad in fiecare femeie un pic din mama mea, in consecinta respectul fata de aceste gingase fiinte este implicit.
motanes(Citează)
23/10/2017 la 10:08 AM
Dar poza din preview cine a facut-o?
nashu_mare(Citează)
26/10/2017 la 2:24 PM
Soldatul necunoscut, desigur.
nwradu(Citează)
23/10/2017 la 11:03 AM
Cred ca fenomenul asta ia amploare și prin transformarea femeii într-un obiect sexual. Tu, Zoso și Cetin postați de exemplu, pentru plăcerea bărbaților, acele link-uri periodice. Nu cred ca toți cei care le văd au puterea de a își tine in frâu pornirile, lucru pe care îl vezi și in comentarii.
Cum crezi ca se simt femeile care văd acele posturi și comentarii? :-)
Andu(Citează)
23/10/2017 la 11:11 AM
Andu, de la postarea unor link-uri si pana la desconsiderarea femeii este ceva distanta. E ca si cum ai zice ca daca o femeie se machiaza si se imbraca frumos, inseamna ca vrea sa si-o traga. Poate ca vrea sa fie doar admirata.
Asa se intampla si cu link-urile si pozele cu femei frumoase. Sunt pentru admirat. Ca unii barbati rationeaza cu capul mic… asta nu mai e vina nici a femeii, intr-un caz, nici a publisher-ului, in celalalt caz.
Azi interzicem pozele cu femei sexy, maine le interzicem femeilor sa se imbrace astfel… Ca nu pot barbatii sa se controleze. Serios?! Unde ajungem?!
motanes(Citează)
23/10/2017 la 11:26 AM
Unele femei se machiaza si se imbraca frumos pentru ca au nevoie sa fie admirate, complimentate, numai ca e o linie fina intre admiratie, complimentare si aluzii sexuale , hartuire.
Franckie18(Citează)
23/10/2017 la 11:38 AM
errr, nu.
postarea de astfel de linkuri ESTE desconsiderare a femeii, nu e nici o distanta pana la ea.
cand pun linkuri din astea pe blog in mod repetat, blogger-ii respectiv intretin si creeaza o atmosfera de baieteala penibila, de gasca de liceeni care stau la coltul scolii/ blocului si fluiera (in cel mai bun caz) dupa gagici.
sigur, acuma nu zice nimeni ca ei sunt vinovati pentru transformarea femeii in obiect sexual, aici lucrurile sunt mult mai largi si complicate, dar cu siguranta intretin acest model de gandire si raportare al societatii la femeie.
“noi suntem baieti si vorbim chestii de baieti, care de fapt inseamna o singura chestie, adica reducem femeia la tzate, cur, futai”.
ideea e ca daca pui astfel de linkuri pe blog in mod repetat, e evident din avion ca pentru tine “femeia” (luata ca si categorie) e mai mult un lucru decat o persoana – asta de definitia desconsiderarii.
Robo(Citează)
23/10/2017 la 11:49 AM
Te uiti cat e ceasul? Ai fost ocupat pana la ora asta?
nashu_mare(Citează)
23/10/2017 la 12:08 PM
De acord cu tine si cu Robo aici.
Ma intreb care este “gap-ul” inter cititori barbati si cititori femei pe blog, si cat contribuie linkurile NSFW si comentariile asociate. Plus unii dintre comentatorii obisnuiti care la astfel de articole raspund “da e vina femeilor care se imbraca (nu stiu cum).”
Eli(Citează)
23/10/2017 la 12:08 PM
da. in plus, m-am cam plictisit de blogul asta si apoi si recolta de imbecili e slabuta la postul asta.
cu exceptia lui Gaelex, desigur… desi e remarcabil ca si-a dat tolomacul si singur seama ca pipaitul colegelor de clasa in scoala generala nu e ok (si eu am facut asta in generala, apropo).
vedeti ba, de aia trebuie educatie sexuala inca de la gradinita: ca sa invete copilul ca nimeni nu are voie sa puna mana pe el si ca daca se intampla, trebuie sa spuna unui adult.
dintr-a sasea pana-ntra-a opta aproape toti baietii clasa am pipait fetele cu forta, si nu ne-a zis nimeni niciodata ca nu e ok ce facem – asta pentru ca fetele, saracele, nu ne parau la parinti/ profesori pentru ca le era rusine.
iar profesorii care mai vedeau ce se intampla considerau ca ce mare branza, “baietii sunt baieti”.
asa ajungem o tara de salbatici misogini – incepe inca de la scoala.
Robo(Citează)
23/10/2017 la 12:11 PM
Si gap-ul ala intre sexele cititorilor blogului lui Radu este important pentru ca….?
nashu_mare(Citează)
23/10/2017 la 1:55 PM
Mi se pare mie sau pozele din link-urile alea sunt facute cu scopul clar de a fi vazute de cat mai multi oameni?
Giani Mucea(Citează)
23/10/2017 la 2:03 PM
ca femeie cred ca ar trebui si link`uri similare dar cu barbati. un jason momoa sau un chris hemsworth la bustul gol ar ridica productivitatea intr`o zi de luni. fara discriminare!
in scoala generala asemenea agresiuni se rezolva simplu, cum am facut eu cu un coleg: un genunchi intre picioare in mijlocul pauzei mari. cred ca nu are rost sa mai scriu ca n`a mai indraznit nimeni sa faca asemenea gesturi cu persoana mea.
maddy(Citează)
26/10/2017 la 2:29 PM
Nu foarte bine, mi-au zis câteva.
Dar e de reținut o chestie: noi aici vorbim de hărțuire pe stradă, în autobuz șamd. Cum ar fi, încălcarea unei bariere de admirare ce are loc doar în creierul tău.
În plus, eu pun linkuri la profiluri publice, disponibile tuturor, ale unor femei urmărite uneori de milioane de alte conturi. Ele pun acele fotografii și, la fel ca orice model ce câștigă bani din felul în care arată, încasează apoi mii sau zeci de mii de dolari pentru o reclamă pusă pe acel cont.
Dar de acolo și până la fapte ce fac subiectul discuției actuale mi se pare o cale lungă pe care nu văd cum am putea să o străbatem.
nwradu(Citează)
26/10/2017 la 2:30 PM
Nu mă pricep, plus că probabil sunt mai puțini bărbați cu astfel de profiluri. O să caut să văd dacă găsesc, totuși.
nwradu(Citează)
23/10/2017 la 11:25 AM
Un exemplu elocvent în acest sens:
La Judecătoria Buftea acum câteva luni îmi așteptam rândul la dosar. Înaintea mea s-a discutat într-o cauză despre acordarea unui ordin de restricție. O avocată solicita ordinul în numele mamei și a copilului ei, împotriva tatălui. Ea susținea că avea la dosar chiar și filmări cu tatăl în timp ce le agresa fizic și verbal pe cele două. După ce avocata a depus concluziile, judecătorul îl întreabă pe procuror:
– Dle. procuror, ce concluzii aveți?
– Dle. președinte, este clar că între cei doi soți este un conflict, dar nu se impune luarea unei asemenea măsuri. Se ceartă pe chestiuni minore, nimic important. Din acest motiv vă solicit să respingeți cererea pentru ordinul de restricție.
Andrei(Citează)
23/10/2017 la 9:12 PM
Oribil. Dar si judecatorii sunt crescuti in aceeasi societate.
Em(Citează)
23/10/2017 la 12:04 PM
La ‘kudos’ cum se spune la americani?
Una(Citează)
23/10/2017 la 12:11 PM
Robo, si faptul ca femeile se machiaza si se imbraca sexy poate fi interpretat drept o transformare a femeii in obiect sexual. Hai sa le interzicem sa se imbrace asa. Sa-si puna basma si rochii largi, nu-i asa? Ca sa nu mai aibă mârlanii ce să comenteze. Este?! Că dacă cenzurăm internetul, să nu mai publicăm poze cu femeia transformată în obiect sexual, de ce să lăsăm obiectul pe stradă? Hai, că nu mai e mult!
motanes(Citează)
23/10/2017 la 12:18 PM
ai o logica deosebita, zic sa o patentezi.
1. presupui ca eu as vrea sa se interzica pe bloguri asemenea linkuri – nu stiu de unde ai tras concluzia asta.
2. pari sa crezi ca exista o legatura intre interzicerea postarii de asemenea linkuri si interzicerea femeilor sa arate cum vor ele.
probabil urmatorul tau raspuns o sa fie un caz de manual de victim blaming, la cum pui problema.
Robo(Citează)
23/10/2017 la 12:20 PM
https://en.rocketnews24.com/2017/10/20/majority-of-japanese-men-in-their-20s-say-they-want-men-only-train-cars-in-survey/
E normala directia. Asa au aparut si burcile.
nashu_mare(Citează)
23/10/2017 la 1:09 PM
Dude, de ce tot pui placa asta? Nu are nici o legătura cu subiectul.
Andu(Citează)
23/10/2017 la 12:14 PM
Ce legatura are asta cu ce am scris eu?
Andu(Citează)
23/10/2017 la 12:30 PM
Ba n-au. Libertatea ta se opreste acolo unde incepe libertatea celuilalt. Daca ele se exprima vizual cu fusta scurta si machiaj nu deranjeaza. Ba chiar iti face placere. Daca tu esti libidinos si o agresezi verbal chair asta e, agresiune.
GabiD(Citează)
23/10/2017 la 1:18 PM
“Dacă vezi un golan strigând tâmpenii pe stradă după o femeie, nu sta nepăsător. Nu zic să-l iei pe ăla la bătaie, dar îi poți spune respectivei “hai că te însoțesc eu până la colțul străzii”. ” Exact si din protector devii si mai nesimtit si neserios, cel putin in ochii ei. Cel mai “elegant” e sa-ti vezi de treaba ta si sa mergi mai departe.
Radu-Mihai(Citează)
23/10/2017 la 2:05 PM
din pacate e patentata deja de talibani.
maddy(Citează)
23/10/2017 la 9:30 PM
Femeile ar trebui sa se dezbrace si mai mult, parerea mea. N-ar mai fi nimic special si ne-am plictisi repede.
Gaelex(Citează)
23/10/2017 la 2:16 PM
tu esti ala care considera viol fututu in stare de ebrietate?
animaloo(Citează)
23/10/2017 la 3:45 PM
Vezi ca citatul de mai sus nu-mi apartine, e al lui “motanas”.
Ref la fututul in stare de ebrietate, depinde cat de puternica-i ebrietatea.
Si nu eu il consider viol, cele care il considera uneori viol sunt femeile implicate asta daca te intereseaza parerea lor, desigur.
Daca insa tu esti un animal care considera ca daca ea s-a lipit de tine provocator in club, ametita fiind, atunci e dreptul tau s-o futi, indiferent ce parere ar putea sa mai aiba ea ulterior, atunci nu e viol, desigur. E luat cu japca, ceva perfect in regula in mintile gibonilor mioritici.
Robo(Citează)
23/10/2017 la 2:23 PM
Robo, nu am nici un răspuns pentru tine. Tu nu poţi înţelege decât ce spui tu.
motanes(Citează)
23/10/2017 la 5:12 PM
Din pacate, da.
Irina(Citează)
23/10/2017 la 9:28 PM
Cred ca daca vindeam bilete, se facea coada si ne imbogateam de la cati ar vrea un genunchi strategic incasat.
Gaelex(Citează)
23/10/2017 la 9:34 PM
Piticule tu esti?
Z(Citează)
24/10/2017 la 9:10 PM
Despre condiția femeii în societate scria foarte interesant Lev Tolstoi în Sonata Kreutzer.
gabi(Citează)
26/10/2017 la 2:35 PM
Și ce anume scria? Întreb pentru cei ce au citit doar Harry Potter.
nwradu(Citează)