►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
Nu înțeleg cum mai poate spera Ryanair în viitor la noi clienți sau măcar la o imagine bună după ce au anulat zborurile a sute de mii de călători în ultima perioadă și acum anunță că alți 400.000 de călători vor fi afectați în lunile următoare.
Orice companie aeriană are parte de anulări, dar din cauze neprevăzute, accidentale. Ryanair o face cu intenție, motivând nevoia de a da concedii personalului și de a reduce întârzierile, așa că au tăiat din zboruri ca un viticultor ce taie ciorchinii cu probleme pentru a-i păstra pe cei buni.
Anulările acestea erau anunțate săptămânal, dar recent Ryanair a anunțat că își va limita creșterea anuală zburând mai puține avioane, ceea ce va permite echipajelor să beneficieze de timpul de concediu cerut prin lege. Limitarea asta se va face prin eliminarea unor curse în următoarele luni, ceea ce va afecta 400.000 de pasageri ce deja își cumpăraseră bilet. Calendarul anulărilor fiind bătut în cuie, măcar afli de acum dacă și cursa ta va fi afectată sau nu.
Orice companie, indiferent de profilul ei (să zicem telecom, comerț online, curierat, hardware și altele despre care vedeți des comentarii), are un anumit procent de clienți nesatisfăcuți. Impactul întârzierii unei comenzi este mic. Impactul anulării unui zbor este mult mai mare pentru că atrage probleme pe linie: poate ai plătit deja hotelul, ți-ai luat concediu, și-au luat și ceilalți din familie concediu, în fine… îți dă peste cap o mulțime de planuri și pe valoare mare. Nemulțumirea clientului va fi, deci, mai mare.
Ryanair spune că sunt afectați doar 1% din călători și asta e adevărat. Ei transportă peste 129 de milioane de pasageri pe an, fiind cea mai mare companie aeriană a Europei. Ceva îmi spune însă că acei 1% clienți vor evita Ryanair pe viitor. O parte din ceilalți 99% ar trebui să învețe ceva din această treabă și să evite și ei pe viitor compania. Or fi atrași de un bilet de 10, 30 sau 100 de euro, dar nu când cineva apoi trage la sorți dacă ți se va permite totuși să zbori sau nu. Da, este ieftin, dar costul unei posibile anulări este mult mai mare.
Ryanair sigur că va supraviețui și va crește în continuare, că-i ajută vremurile. Într-o piață matură și dezvoltată, astfel de măsuri i-ar fi tras masiv în jos, iar concurența lor ar fi crescut mult. La nivel european, nu există o astfel de piață, dovadă cifrele lor și faptul că de multe ori doar o singură companie zboară acolo unde ai tu treabă, fiind diverse monopoluri pe anumite rute. Faptul că au ajuns însă în situația de a spune “ne pare rău, dar singura soluție rămasă este o decimare ca-n vremurile antice” este un semn de management neinspirat.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
41 comentarii
28/09/2017 la 2:24 PM
stai ca o sa vina imediat baietii care lauda compania asta mizerabila (nu o sa mai zbor niciodata cu ei, decizie luata acum vreo 4 ani) si o sa iti explice ca e normal, sunt doar 2% din zboruri ,etc
ce e de fapt f nasol, daca stai sa cauti articolele aparute in ultima vreme pe tema asta, sa zicem pe BBC, e ca de fapt au o mare problema cu plecarile de piloti, pe care ii trateaza f nasol (ca si pe restul de angajati). ei neaga chestia asta dar daca te uiti le cifre in diverse articole e cam clar, nu au destui piloti, pleaca mai repede decat vin.
acum, de ce ai zbura cu o companie care isi trateaza angajatii, si mai ales pilotii, ca pe niste mizerii? ai chef sa zbori cu un pilot care se gandeste mai mult la problemele de la “birou” decat la ce face la mansa?
stefan(Citează)
28/09/2017 la 2:44 PM
Numai la Norwegian au plecat recent peste 140. Si banuiesc ca mai pleaca si prin alte parti dar nu in numar asa mare deodata.
Li s-a intors roata, obisnuiau sa angajeze piloti ca “contractor” un fel de angajarile din .ro pe PFA pentru a putea scapa de ei cand vor. Ei…cum cerere de piloti in piata exista acum pilotii au scapat de ei cand au vrut. Daca li se facea un contract colectiv de munca cum au cerut pilotii in trecut puteau preveni si ei plecarile in masa.
alex(Citează)
28/09/2017 la 3:45 PM
@alex
daca asa stau lucrurile foarte bine, in fond si pilotii au interese legitime iar chestiile cu contractor, angajari temporare sunt o mare mizerie occidentala.
mac gregor(Citează)
28/09/2017 la 4:36 PM
Alex a pus degetul pe rană. Le-au plecat un număr mare din piloții angajați, in paralel nu au reușit să atragă piloți nici pe contracte nici temporar.
Pe aici se vorbește și de compania spre care au plecat și ce creștere salarială au primit. Nu întind și eu bârfa mai mult.
Își tratează angajații in regim de bovine, cum își tratează și pasagerii. La un moment dat trebuia să se întâmple. Din păcate concurență reală nu există așa că vor supraviețui fără probleme.
Toată piața aeronautică e varză. In US 4 companii mari și late, cu același tratament bovin, in Europa sindicatele fac regula…e nasol de tot!
Dragos(Citează)
28/09/2017 la 2:26 PM
uite un exemplu de articol pe tema asta, daca mai cauti Ryanair si pilot shortage o sa gasesti multe chestii interesante :)
http://www.bbc.com/news/business-41319482
stefan(Citează)
28/09/2017 la 2:38 PM
Lumea are memoria scurta si merge pe principiul “nu o sa mi se intample mie”.
Ryanair o s-o duca bine, la fel ca Volkswagen dupa DieselGate, Samsung dupa bomba Note 7 ….
Big T(Citează)
28/09/2017 la 4:34 PM
Cred ca e un pic diferit. Volkswagen si Samsung ofera produse si nu servicii. E mai usor sa stii ce fel de produs obtii ( review-uri, procent de produse returnate sau cu greseli din fabrica, in zilele astea afli daca o componentat e ok sau nu inainte sa soseasca vaporul).
Ryanair ofera servicii. De ex. daca ai mancat undeva si nu a fost ok, nu o sa mai mananci acolo (daca ai alte alternative).
In cazul serviciilor personal am nevoie de 2-3 ani si f multe review-uri bune ca sa ma razgandesc/ acord o alta sansa. Asta inseamna insa si ca nu ma ghidez dupa cel mai mic pret si am alte variante. (de ex Cel versus Emag).
ld(Citează)
28/09/2017 la 2:40 PM
O sa se uite poveste asta peste ceva timp. Cati crezi ca vor rezista tentatiei de a nu-si cumpara bilete cu 10 euro?? :D
Amy(Citează)
28/09/2017 la 7:39 PM
N-ai priceput. Degeaba iei bilet cu 10 euro daca exista posibilitatea sa nu mai zbori. Banii pe hotel, alte rezervari, combinatii se pierd daca iti este anulata cursa de 10 euro. Eu unul am un bilet Faro-Porto (zbor intern Portugalia) cu Ryanair in octombrie si stau ca pe ace (pana acum n-am fost anuntat de vreo anulare). Daca pierd acel zbor rezulta o cazare la hotel pt o noapte la Faro (plus pierduta suma platita pt o noapte hotel Porto). In plus, trebuie sa-mi caut alt zbor considerabil mai scump. E prima data (si ultima) cand zbor cu Ryanair. Lovitura de imagine pt ei va fi dezastruoasa daca vor anula si alte zboruri in 2018. In plus, ce-i doare pe ei acum? Sa anunte ca doar o parte din calatori (cei anuntati din scurt) vor primi despagubiri conform unor norme UE. Restul au la dispozitie diverse solutii, gen ales alt zbor, banii inapoi, diverse vouchere etc. In plus site-ul lor e de tot rahatul, comunicatele vechi dispar de pe site si nu pot fi consultate. Lista cu toate zborurile anulate in septembrie si octombrie a disparut complet. Ciudat, nu?
Danyzus(Citează)
28/09/2017 la 2:44 PM
Au dat vouchere pt anulari. Am primit 160 Euro pt calatorii viitoare pt un zbor anulat (2 persoane) care a costat 40Euro. Am ales alt zbor tot de la ei, care era chiar mai bun decat primul.
Anuntata anularea cu o luna jumate inainte, nu am luat si nu iau niciodata hotel nerambursabil. Luasem transferuri, ca easybus are cu 3-4lire transferuri daca iei din timp. Overall am pierdut 8 lire.
Sunt sigura ca sunt oameni afectati mai mult, dar pt mine e prima data cand patesc ceva cu low cost si am cred zeci de zboruri asa. E posibil sa fiu eu mai flexibila, stiu ca m-am ofticat odata ca nu puteam sa renunt la un zbor overbooked pentru o noapte platita la hotel+ 400 Euro- tot Ryanair. Ar fi insemnat sa imi trimit iubitul singur acasa. Eram mai la inceput, acum l-as lasa singur :)
Am zis si eu odata sa ma rasfat cu KLM- a fost singura data cana am reusit sa pierd conexiunea din cauza intarzierii lor.
alexandra(Citează)
28/09/2017 la 3:43 PM
Ryanair nu face overbooking.
Rares(Citează)
28/09/2017 la 3:59 PM
M-ai facut sa intru sa verific, desi stiu cu ce am zburat. Poate stii tu mai bine, dar asa striga reprezentantul companiei asa receptionez.
alexandra(Citează)
01/10/2017 la 11:08 AM
Face overbooking, am avut si zboruri cu peste 200 pax manifested din care s-au prezentat undeva la 170. Vara sunt destule zboruri cu peste 189 pax.
Alex(Citează)
28/09/2017 la 2:49 PM
Cu Ryanair ar trebui sa fie ca la pariurile sportive, pariezi doar suma pe care ți-o permiți s-o pierzi.
Merita sa riști un 15-20 € pentru o Roma sau un Berlin, mai mult nu prea.
Lucian(Citează)
28/09/2017 la 3:38 PM
Tu pleci de la premisa extrem de greșită că banii ăia sunt pierduți. După cum zicea cineva p-aici, primești semnificativ mai mulți bani în voucher-ul ăla decât dai pe bilet…
Ciuby(Citează)
28/09/2017 la 2:49 PM
Chiar multă lume se vaită de ei. Am mers în vară cu ei din Roma spre București și am fost cu cumnatul si sora mea. Lui i-a fost bagajul de mână puțin mai mare decât cadrul acela metalic care-ți măsoară mărimea + că ghiozdanul costă și el în plus. 60 de euro mai târziu și ceva nervi pe lângă alte persoane, am ajuns și la București.
La Blue Air, cu care am mers București – Roma, nici nu ne-au băgat în seamă când au văzut bagajele. Dapăi să de pună să plătești pentru 10 cm în plus ca lungime a bagajului.
Leo(Citează)
28/09/2017 la 2:54 PM
La fel e la Wizz. Anul trecut in fata mea o femeie a fost pusa sa plateasca 30€(Sau 40) pentru bagaj de mana mare ca ieseau cu 3-4cm rotile la troller din sizer. Optiunea era sa schimbe bagajul sau nu i se va permite imbarcarea.
alex(Citează)
28/09/2017 la 3:02 PM
Pai daca era mai mare decat cadrul, ce voiai? Sa-ti dea flori?
Okochea(Citează)
28/09/2017 la 3:11 PM
Tare asta cu a pus-o sa plateasca pentru ca iesea cu 3-4 cm. E ca si cum as trece la 3-4 secunde dupa ce s-a pus rosu pe semafor, si dupa aia sa ma supar ca prostu’ pe sat ca mi-au luat carnetul…”pai stati tovarasu’…n-au fost decat 3 secunde”
Andrei(Citează)
28/09/2017 la 3:14 PM
Nu am zis ca mi s-a parut incorect. Ce vroiam sa zic e ca la alte companii si pentru mai putin de 10cm te pun sa platesti.
alex(Citează)
28/09/2017 la 3:42 PM
Leo, hai că nici Blue Air nu s-a dat la o parte să ne taxeze un bagaj de mână când a depășit cu 1.6 kg limita admisă (se încadra însă în limita de mărime). 50 EUR la băiatu :)
Claudiu(Citează)
28/09/2017 la 2:53 PM
Pagina de flight-cancellations nu le merge..
Hai sa va zic eu de as mai zbura cu ryan air. Pai, pentru ca, cu preturile mici te indeamna la city brake-uri. Dau acum 50e pe transport, 150e pe cazare si cu 200e ai 3, 4 zile la Roma, Berlin etc..fara cheltuieli acolo evident…Si daca se anuleaza nu-i problema pentru ca oricum cazarea nu e platita, e doar rezervata deci nu e mare paguba..
Traian(Citează)
28/09/2017 la 3:15 PM
Eu cele mai multe intarzieri le-am avut cu cursele de linie, cu low-cost-urile aproape niciodata (o data mi s-a intamplat in Cipru cu BlueAir, intarziere 4h) .
KLM, TAP portugal, Tarom, toate cu intarziere…
Tano(Citează)
28/09/2017 la 3:24 PM
Din București au anulat doar cursa de Palermo. Oricum, există destinații unde se poate zbura direct doar cu Ryanair (nu mă refer doar la plecări de pe OTP) sau unde concurența zboară la ore greu acceptabile (gen red eye flights). Altfel – cerere și ofertă.
Dan(Citează)
28/09/2017 la 3:44 PM
Au mai scos din zboruri. De exemplu a treia frecvență zilnică adăugate și lăudată de la Timișoara este și ea scoasă, după ce în urmă cu 3 săptămâni o anunțau http://t2t.ro/ryanair-creste-frecventele-pe-zborurile-bucuresti-timisoara-si-adauga-al-treilea-zbor-zilnic-zilele-de-luni-miercuri-si-vineri/
Claudiu(Citează)
28/09/2017 la 3:47 PM
mda, eu sigur o sa ma gandesc de doua ori inainte de a mai zbura cu ei.
problema cu citybreak-urile, cum am patit-o eu acum, e ca am gasit ceva la un pret foarte bun, dar majoritatea chestiilor nerambursabile (ma rog, ori nu poti anula, ori anulezi dar nu mai primesti nimic inapoi). anularea zborului nerambursabila (in conditii normale), hotel nerambursabil, doar transport local rambursabil. si majoritatea cb-urilor sunt asa, in europa, cel putin… (ok, nu le-am verificat pe toate)
de ex: chestie gasita la pret bun cu o luna si jumatate inainte, daca optam pentru posibilitate de anulare ar fi costat undeva aproape dublu. ori, probleme cu ryan air am auzit la multi, dar nu la nivelul asta.
ah, ca astept 3-4 ore la intoarcere, ok, o pot face, nu ma afecteaza asa mult – e un risc pe care sunt dispus sa mi-l asum.
ca ma imbolnavesc si nu mai ajung in citybreak, si asta e un risc pe care mi-l asum.
dar sa ma trezesc ca nu mai exista zborul respectiv, asta e de-a dreptul enervant si nu vreau sa imi asum asa ceva.
da, o sa fiu mai atent la toate celelalte cheltuieli sa nu fie nevoie sa platesc de la inceput, sau sa pot anula, etc… dar la zbor o sa ma uit de zece ori inainte de a merge cu ryan air.
d.orin(Citează)
28/09/2017 la 4:05 PM
Ma gandesc ca o asigurare ar fi buna pentru viitor. Sau rezervari modificabile. Si pe mine ma tenteaza uneori pe booking ofertele speciale, dar am asa o retinere sa platesc inainte care m-a ajutat de multe ori.
Daca anuleaza cu mai putin de 2 saptamani inainte trebuie sa compenseze conform legilor UE.
alexandra(Citează)
28/09/2017 la 3:48 PM
Nu zic ca sunt ușă de biserică, doar comparam cu “dusul”.
Leo(Citează)
28/09/2017 la 3:55 PM
Pot fi multiple explicatii pentru alegerea in continuare de a zbura cu Ryan:
1. Pentru ca sunt ieftini. Din acelasi motiv din care oamenii cumpara Whiskas cind de fapt Nutraline sau Royal Canin au produse superioare. Cind esti sarac, nu poti sa ai pretentii, mai ales de-astea morale.
2. O luna si ceva este termen suficient ca sa-ti gasesti o alternativa. Ori arde ceva, caz in care banii pe care-i primesti in compensatie ar trebui sa te ajute — ori nu arde nimic, doar ai tu figuri in cap ca e mega-important ca Icsulescu Aleatoriu sa nu sufere inconveniente, niciodata. Caz in care nici posibilitatea sa fii scos din avion pe motive de overbooking n-ar trebui sa existe, zic.
3. Am putea chiar sa intelegem ca este o chestie one-time. Foarte bine, taie din costuri astazi, le merge bine inca 2 ani sau 5 sau cit o fi. Tu esti atit de intransigent incit judeci o companie dupa o singura intimplare naspa?
Cam asa.
Alex(Citează)
28/09/2017 la 4:47 PM
De ce aleg sa zbor inca cu Ryanair?
“…și faptul că de multe ori doar o singură companie zboară acolo unde ai tu treabă, fiind diverse monopoluri pe anumite rute.”
Asta cautam in articol. :) As avea si alte variante ca sa ajung intr-un anumit loc, dar cu escala.
DTC(Citează)
28/09/2017 la 4:53 PM
1. ce rahat are legatura ca un client e bogat sau sarac cu oferta unei firme ? nu clientul o face, o face firma respectiva. daca o dau in bara cu PROPRIA lor oferta, numai bogatii pot sa aiba pretentii sau ce vrei sa zici ?
2. eu imi fac rezervarile cu minim 6 luni inainte. de cele mai multe ori chiar cu 1 an, pentru ca stiu unde vrem sa mergem si vreau sa am de unde alege. daca mergi in sezon intr-un loc decent si cauti oferte cu doar 1 luna inainte esti mancat. nu ai din ce sa alegi.
3. problema nu e o taiere de costuri, problema e ca au un mod de lucru jegos vs angajati, si daca nu se schimba chestiile astea devin normalitate. da, in mod singur e one-time.
user(Citează)
28/09/2017 la 5:24 PM
de exemplu spre malta am avut nevoie de ryanair. nu imi place, dar cand ai putine variante e greu
animaloo(Citează)
28/09/2017 la 7:40 PM
Esti om cu bani, dar noi, astialalti, ne bucuram la un bilet de 10 euro, cum a zis cineva. Nu oricine isi permite sa dea 300 euro pe bilete.
NJK(Citează)
28/09/2017 la 7:35 PM
Vreau nu vreau tot cu Ryanair voi zbura si in continuare, sunt singurii care au facut ruta Bristol-Bucuresti. Alternativele sunt scumpe si/sau departe (Birmingham sau Londra).
John(Citează)
28/09/2017 la 8:06 PM
Poza facuta la ora 20:00.
Ryanair se lauda cu piloti noi: https://ibb.co/iHMtdw
Ilie B(Citează)
28/09/2017 la 9:03 PM
uita-te la articolul postat mai sus, cel pe BBC, o sa vezi ca Ryanair e un fel de pepinierea de creat capitani de zbori, acccepta oameni f tineri si cu f putina experienta si le permite sa avanseze f repede. Eu un fel de deal: te tratam ca un sclav dar devii repede capitan. Asa ca majoritatea pleaca f repede. Deci da, angajeaza multi dar pleaca si mai multi….
stefan(Citează)
29/09/2017 la 1:24 AM
Eu am aviut bilete bucuresti bergamo bucuresti in noiembrie si am primit mailul cu anularea si 80e voucher.
Aaafq(Citează)
29/09/2017 la 7:26 AM
In Europa pentru curse de 2-3 ore zbor ei, cu easy jet, wizz etc si nu cu companiile gen lufthansa, tarom care sunt si ele de o nesimtire grasa. Da si Taromul mai anuleaza zboruri si iti dau doar un email cu ne pare rau, poftiti zbor la 2 zile distanta, da lufthansa facea overbooking la primul zbor de Frankfurt luni dimineata, de ramaneau cate 10 pasageri pe langa..etc . Singurul mare dezavantaj al firmelor lowcost, pe zborurile scurte e unde aterizeaza .
Alin(Citează)
29/09/2017 la 3:23 PM
Problema aici nu a fost neaparat asta cu concediile. Trebuie sa ne uitam la faptul ca Norwegian a trecut recent pe modelul de avion operat si de Ryan si a luat agresiv un numar insemnat de piloti de la Ryanair. Nu stiu daca putea fi anticipata situatia…
Leon(Citează)
29/09/2017 la 9:40 PM
Probabil clientii Ryanair “o sa uite” si o incapa sa cumpere din nou ca e ieftin.
Daca mai au de unde.
Ryanair are problema mai mare decat problema de imagine in ochii clientilor:
Are o problema de imagine in randul angajatilor (de fapt contactorilor); aia or sa uite mult mai greu. Ryanair pus si simplu nu mai gaseste pe nimei sa miste avioanele.
tudor(Citează)
30/09/2017 la 10:38 AM
Tocmai am primit un e-mail de la ei cu o super oferta de peste 1.000.000 de bilete de la £9,99. Unsubscribe, ca să nu mai primesc alte minciuni. Am mers în trecut cu ei o dată. A fost ok. Acum o sa merg doar cu wizzair și easyJet. Risc prea mult mergând cu ei pe viitor.
Cristian Preda(Citează)