Cum a fost concediul în Zanzibar

16 Sep 2017  ·

TURISM  ·

41 comentarii

Am stat 10 zile acolo, într-un deja tradițional concediu all-inclusive la malul mării. Insula Zanzibar, parte din Tanzania și aflată pe coasta de est a Africii un pic sub ecuator, are plaje frumoase și hoteluri întinse, dar pe total am rămas cu impresia că alte destinații, precum Mauritius de anul trecut, stau mai bine la toate capitolele.

Insula arată ca una deosebit de săracă. Te duci în Zanzibar, vezi cum trăiesc cei de acolo, cum dorm la marginea drumului, în barăci sau în case neterminate și neconectate la utilități, și-ți dai seama cât de bună e viața în România. Cred că și cel mai sărac sat din România arată mai bine decât așezările rurale din Zanzibar. Chestia asta m-a făcut să mă întreb cum s-o trăi în zonele din Africa unde nu se câștigă bani nici măcar din turism; probabil nu vreau să aflu.

Nu-i nimic de văzut în insulă, fiind plată ca apa și fără obiective turistice impresionante. Zona turistică din orașul lor principal, Stone Town, este neîngrijită și nu foarte interesantă. Te duci acolo ca să vezi clădiri dărăpănate, străzi înguste cu cabluri și chiar și țevi de apă trase aerian, de la o fereastră la alta, și câteva magazine ce vând cam aceleași suveniruri. Vechiul fort portughez are patru ziduri și un gazon în interior. Singurul punct interesant a fost vechea piață de sclavi, deși când vezi în ce camere subterane erau înghesuiți zeci de sclavi, fără aer și apă, pleci trist de acolo.

O comparație cu Mauritius nici nu are rost. Acolo am văzut cascade de 60 de metri înălțime, zona inedită a pământurilor colorate, plantații de ceai, muzee, case coloniale, parcuri naturale, plus că are aspect de insulă bogată, îngrijită. Rețeaua lor de drumuri este mai bună decât a noastră.

Revenind în Zanzibar, o excursie mai plăcută a fost cea la plantația de condimente, unde poți vedea cum cresc piperul, vanilia și multe alte plante din acestea. Un om se urcă la 20 de metri înălțime într-un cocotier și taie câteva nuci din care-ți dă să bei laptele de cocos. În rest, insula oferă mai multe pentru pasionații de scufundări sau snorkeling, plus plaje frumoase. Atenție însă cu plajele. A noastră avea nisip până la apă, dar am văzut altele unde de la nisip la apă se coborau niște scări făcute în beton sau pietre, zona litorală nefiind la fel peste tot.

Fluxul și refluxul aduc diferențe mari în nivelul apei. La flux, apa crește așa mult încât plaja noastră avem un fel de barieră naturală făcută din trunchiuri de copaci, ca un mic baraj. La reflux, apa se retrage chiar și 300-500 de metri în larg, moment când zeci de turiști mergeau pe jos această distanță, simțindu-se probabil ca Moise când a despărțit apele. Chestia asta nu-i neplăcută ca idee, dar în practică înseamnă că poți înota doar la flux. Cum fluxul și refluxul vin în fiecare zi cu o oră mai târziu, se ajunge la situații când apa e minimă între 9 și 12 ziua, iar maximul undeva pe la 18 (și la 3 noaptea, să zicem), ceea ce înseamnă că ai o singură ocazie pe zi să înoți în Oceanul Indian. Sigur, toate hotelurile au și piscine, dar să bați atâta drum și să nu te bucuri de apa turcoaz a Oceanului mi se pare o greșeală.

Noi am stat la hotelul Dream of Zanzibar. 5 stele, dar mai vechi și degradat. Chiar și așa, era unul dintre cele mai bune de pe insulă prin faptul că avea o plajă perfectă, cu umbră asigurată de palmieri înalți și cu o intrare lină în apă. V-am spus, în alte zone spre nordul insulei valurile se spărgeau în pietre mari sau chiar în platforme de beton construite pentru a face față fluxului.

Pe lângă plaja mare (unde, apropo, ziceai în ce loc vrei să stai și angajații aduceau șezlonguri), exista o zonă verde de mari dimensiuni, o piscină, mai multe restaurante cu diverse specificuri, câteva baruri șamd. Cazarea se făcea în camere repartizate în clădiri cu câte 4-8 camere.

Barurile făceau băuturi din tării locale. Pentru brandurile internaționale plăteai în plus, chiar și la all-inclusive. Restaurantul principal era bun, dar ca și barurile, sub calitatea și oferta bogată din Mauritius. Mi-au plăcut serile tematice, când mutau toate mesele ba în jurul piscinei, ba pe plajă, și găteau mai multe preparate africane și exista și un spectacol cu muzică și dansuri. Mi-a plăcut și că pe plajă găteau zilnic mâncare la prânz, un grătar cu coaste și cârnați și un local cu burgeri și mâncare indiană.

Plaja unde stai pe șezlong este a hotelului și nu intra nimeni pe ea, fiind păzită bine. Intrarea în apă, cei 5 metri dintre malul mării și treptele pe care urcai pe plaja hotelului, sunt spațiu public și o mulțime de hawkers (sau beach boys cum le mai zic străinii) treceau încercând să-ți vândă diverse produse. Le zici Nu, mulțumesc și te lasă în pace, nu-i nici un pericol. Ăia oricum n-ar putea vinde nimic; cred că vreo 4 zile la rând m-a tot întrebat unul dintre ei de unde sunt, în loc ca, în cele 10 secunde cât avea la dispoziție să-și țină pitch-ul de vânzare, să-mi arate ce vinde și ce puțin costă, că poate mă convingea așa. Habar n-am ce vindea, nu a apucat niciodată să-mi spună, rămăsese blocat la țara mea de baștină.

Peisajul în sine este spectaculos. Nisipul este alb și foarte fin, apa este de un bleu uimitor. Am prins și vreo două zile cu valuri mari, o plăcere.

Apa la mal nu este așa de limpede pentru că nisipul acela fin o face ușor neclară. Am mers însă într-o zi la snorkeling și ne-au dus într-un loc cu apă limpede, ceea ce s-a dovedit o experiență plăcută în ciuda faptului că mi s-a făcut rău în barcă. Aș mai merge. Vă zic altădată mai multe.

Apropo de deplasat prin insulă, cam toate mașinile lor sunt Toyota, inclusiv microbuzele. Drumurile sunt așa și așa, unele bune, altele cu gropi făcute ca de bombe. Șoferii trec prin ele fără teamă, iar mașinile rezistă. Benzi trasate și semne rutiere n-am văzut decât în preajma aeroportului, în rest se circulă cam la mica înțelegere. Dacă vă deplasați pe insulă, cereți hotelului să vă asigure transportul, nu vă gândiți la închiriat mașină.

Alte detalii:

• poate că în ciuda aparențelor, ne-am simțit în siguranță peste tot. Ghidul ne-a dus prin Stone Town fără probleme, oamenii sunt politicoși, zâmbitori și gata să te ajute.
  • monedă: puteți schimba la hotel în cea locală. Majoritatea comercianților acceptă însă și dolari, ba chiar și euro.
  • vaccinuri: noi am făcut împotriva hepatitei A și B (care sunt utile și la noi) și febrei tifoide, deși nu sunt obligatorii. Nu am făcut nici pentru febra galbenă deoarece n-au mai avut cazuri în Zanzibar de mult, ci doar pe continent, în Tanzania. Am luat câteva pastile pentru malarie și am avut spray-uri cu deet pentru tânțari, că au mulți țânțari dubioși pe acolo. Vorbiți din timp cu un epidemiolog despre cum să faceți rost de toate.
  • cum se ajunge acolo: Qatar via Doha e cel mai simplu, dar se poate ajunge și cu alte combinații prin Nairobi. Vorbiți dinainte cu hotelul să vă asigure transportul de la aeroport la resort, că altfel veți fi hăituiți de o mulțime de taximetriști la ieșirea din terminal.
  • limbă: se pricep toți la engleză.
  • aeroportul: unul dintre cele mai proaste văzute vreodată, cu controale inutile la bagaje inclusiv la aterizarea acolo, formulare lungi de completat pentru viză (care pentru români nu costă nimic), amprentare, fotografiere șamd.

Concluzie: am făcut Zanzibarul să pară mai rău decât este, dar asta pentru că ne-a plăcut mai mult în Mauritius, cu un an înainte, care a fost o experiență mai plăcută din toate punctele de vedere. Dacă vă interesează un concediu în zona aceea a Oceanului Indian, Mauritius și Reunion sunt probabil destinații mai bune decât Zanzibar, iar de Seychelles nici nu mai zic. Odată văzute acestea sau dacă prindeți o ofertă bună, are și Zanzibarul destule de oferit, dar pentru cei ce vor să stea la plajă și cocktailuri, nu să viziteze ceva. Studiați cu atenție hotelul ales în fotografii pe Tripadvisor și alte site-uri; nu cred că vă doriți unul cu platformă de beton spre apă, ci unul cu o plajă frumoasă, ca în fotografii.

41 comentarii

1. Salut, cam cat a costat, cu aproximare, excursia? Ne gândeam și noi la Zanzibar pentru anul viitor, dar cum spui și tu, am văzut în poze sărăcia aia și parcă nu ne mai atrage. Bun sfatul legat de intrarea în apă.

2. … meștere, ție iți dau părinții bani de buzunar ? :D

• Nu, dar din când în când îmi aduc clătite sau câte o salată boeuf, așa că economisesc pe alte părți. :P

• Ma așteptam ca fie mai mult, 1.700Euro e un salariu întâlnit in IT-ul din București.
      Bravo ca încerci sa vizitezi astfel de locuri.

Sunt curios cu ce ai filmat sub apa, se vede foarte bine.

(Citează)

3. Radu, daca imi permiti o sa las aici un link despre cum se traieste in orasul in care stau eu in Africa, in care nu prea se castiga bani nici macar din turism: https://inginerinafrica.blogspot.sn/2017/05/ziguinchor-senegal-ro.html
    Si vorba ta, exista orase si sate cu mult mai sarace de atat.

Asta ca sa vada lumea ca Zanzibar chiar arata wow fata de alte parti in Africa :D

(Citează)

4. Nu prea inteleg de ce-ai zbura atatea ore pentru a te duce sa stai inchis intr-un resort in Zanzibar, cand puteai sa alegi ceva mai aproape, gen Tenerife, Ibiza, etc. Banuiesc ca aveai o idee legata de saracia pe care-o s-o gasesti acolo, inca dinainte sa pleci, nu?

• N-am stat închis. Am vizitat Stone Town, plantația și am fost la snorkeling. Altceva nu mai poți face acolo, oricât ai vrea, exceptând scufundările. Agențiile locale mai ofereau mers cu ATV-uri și alte din astea de le poți face oriunde.

Noi mergem anual într-un concediu de stat într-un hotel mișto, all-inclusive, cu condiții bune și plajă frumoasă. Mergem și în alte concedii unde ne plimbăm și vizităm cât mai multe. Zanzibar a fost din prima categorie. De ce nu Tenerife sau Ibiza? Pentru că Zanzibar este mult mai frumos și inedit decât cele două numite de tine. Poate la pensie o să merg și pe acolo sau dacă apare vreo ofertă foarte bună până atunci. Pentru la anul avem însă alte planuri.

Știam ce-i acolo, da. Am rămas un pic dezamăgit de hotel, că de exemplu ușa din plasă de tânțari de la balcon se destrăma și nu putea fi ușor deschisă, semn de vechime și lipsă de întreținere (și chiar voiai să o închizi bine, că altfel intrau păianjeni de 10 cm), plus alte mici probleme legate de mâncare și băutură (nu ștergeau toată ziua țeava de lapte de la espressor, arăta scârbos așa plină de lapte stătut pe ea, plin de bacterii).

În rest, mă așteptam la toate (snorkelingul nu mă așteptam să fie așa mișto, de fapt), că ne-am documentat și noi. De asta în articolul de mai sus n-am folosit expresii de genul “nu mi-a venit să cred” sau “am rămas șocat ca-n tabloide”, ci doar am povestit altora cum e experiența.

(Citează)

• Sa inteleg ca in opinia ta, in Ibiza si Tenerife merg doar pensionarii? Si inca o chestie, e destul de naspa daca ai ajuns sa spui “cat de buna e viata in Romania”, dupa ce te-ai intors. Ok, inteleg ca exista o multime de alte tari mai sarace, dar e grav cand pretentiile noastre scad atat de mult si ajungem sa ne multumim cu firimiturile din Romania.

• Da, ca în Tenerife sau Ibiza vezi lemurieni in copacii din resort… Sau Kilimanjaro. Sau peștii ăia din Oceanul Indian care s-au bucurat nespus de faptul ca i-a fost rău de mare lui Radu.

• Amy: Sa inteleg ca in opinia ta, in Ibiza si Tenerife merg doar pensionarii?

Nu și nici nu-mi pasă cine merge acolo. Eu voi merge mai târziu, când nu voi mai putea călători la distanțe mari din motive de vârstă sau copii. Până atunci, sper să văd cât mai multe locuri exotice.

Ibiza nu mă atrage deloc.

Tenerife… simt că aș avea mai multe insule grecești de explorat. Poate Mallorca, mai degrabă.

(Citează)

5. Ti-ai adus aminte ca acolo s-a nascut Freddie Mercury?

• Nu, are grijă orice ghid sau sfat să-ți aducă aminte de asta, e imposibil să nu afli acest lucru.

Am văzut casa unde s-a născut. Nu i-am mai pus poza pentru că nu e nimic de văzut sau povestit. E o casă. Are o poză cu F.M. la intrare și atât. Acum vreo 10 ani, proprietarul a mai construit un etaj deasupra și arată mega-banal.

Mie-mi pasă totuși mai puțin unde s-a născut F.M., ci ce a creat. Am câteva trupe ale căror melodii le știu pe de rost și le-am ascultat ani și ani și ani, dar habar n-am cum îi cheamă pe oamenii din formație pentru că nu-mi pasă așa tare de acest aspect.

(Citează)

6. ti-am citit povestile de acolo, … mi-a placut aia cu tuica, dar eu sigur nu m-as duce acolo pentru un salariu mai mic de 5-10mii de euro

urat rau ?

GabiD:
    Si vorba ta, exista orase si sate cu mult mai sarace de atat.

Asta ca sa vada lumea ca Zanzibar chiar arata wow fata de alte parti in Africa ?

(Citează)

7. Problema mea cu genul ăsta de vacanță e cum naiba să te relaxezi în rezervația ta de lux, când vezi sărăcia lucie din jur. Când călătoresc cel mai mult îmi place să interacționez cu localnicii, dar în cazul ăsta m-aș simți… Jenat. Plus că ar fi justificată situația de securitate, ochii văd, inima cere.

Pentru plaja frumoasă și all inclusive cred că există destinații mai aproape de Europa, scazi la costuri de transport și adaugi la cazare și servicii. Plus că nu mai zbori atâtea ore.

• Exact asta incercam si eu sa-i spun…

(Citează)

• Nu ai de ce să te simți jenat. Nu mai jenat decât atunci când vezi pe cineva văzându-ți piatra de baie pe plajă în Eforie. În Eforie e si all-inclusive

• De ce să fiu jenat? Faptul că eu mă duc acolo în ajută, că le dă locuri de muncă. Dacă nu s-ar duce nimeni, ar muri de foame cei de acolo.

Plus că nu mă simt jenat pentru că e un serviciu pentru care am plătit. Am lăsat bacșișuri, am fost politicos, eu mi-au făcut treaba, ei și-au făcut treaba, toată lumea e fericită.

(Citează)

• Mi s-ar părea chiar ciudat să zic “eu voi merge doar în locuri bogate, ca să nu-mi insulte sărăcia altora privirea”.

Și Hawaii e pe listă, deși cred că nici acolo nu sunt mai bogați ca în București, dar nu e un criteriu de ales destinațiile. Mă duc unde e frumos și am ceva de văzut. La orice hotel din lumea asta ai sta, omul care-ți aduce băutura e mereu mai sărac decât clientul căruia i-o aduce, că nu e așa bine plătită meseria aia, nu?

8. nashu_mare:

Pentru rău de mare Radu ar putea să își cumpere acvariu, ar avea mereu pești fericiți.

(Citează)

• Bă, să știi că peștii ăia ii vezi doar în acvariile scumpe de prin România. La noi sunt mai mult pești de apa dulce de prin Amazon. Aia de acolo erau de recif.

9. Deci sa inteleg ca daca ar fi sa alegi din nou destinatia lunii de miere ai alege altceva?

• Întrebarea nu are sens. Că nu vorbim despre un om care a ajuns la pensie și care nu vrea sa vadă locuri noi.

(Citează)

• Nu, dar se presupune ca luna de miere e acel concediu de care trebuie sa iti amintesti toata viata.

• Dacă trebuie… Probabil o să uite de Zanzibar, e ca și cum ai merge la Amara

• Nu regret că am fost acolo, ci doar spun că există și destinații mai mișto unde să te duci întâi. Dacă e să alegi Oceanul Indian, alegi alta. Mi-a plăcut mai mult Mauritius.

Nici în Mauritius n-aș mai merge din nou sau cel puțin nu în următorii 20 de ani. Și nici nu mă aștept ca fiecare concediu sa fie mai bun decât toate celelalte dinaintea sa.

alex: Nu, dar se presupune ca luna de miere e acel concediu de care trebuie sa iti amintesti toata viata.

Nah, e doar un concediu unde te relaxezi suplimentar pentru că ai scăpat de stresul organizării nunții.

10. Încearcă Madeira

11. Ce hateri sunt unii, se duce Radu într-un loc inedit si toți sar in sus ca mai bine rămâneai in Europa la Bulgari si faceai economie cu 2 conserve si 3 roșii.

Faptul ca sunt hoteluri in regiune înseamna locuri de munca in plus pentru localnici iar legat de sărăcie sa nu fim ipocriți. Discrepanta intre resorturi si populație exista peste tot in lume, vezi Republica Dominica sau Cuba care sunt recunoscute pentru turism.

(Citează)

• Subscriu la asta. Mai da-i 2 zile si precis o sa zica cineva ca mai bine te duceai in Thassos sau la Golden Sands in Bulgaria. Din Bulgaria te intorceai si cu un ursulet cu doar 120.000 km

12. Cred că am mai spus pe aici că Zanzibar e in short-list. Nu prea curând, încă nu m-am săturat de Oceanul Indian!
    Oricum e relativ greu sa bați La Victoria cu serviciile lor impecabile și apusurile alea fenomenale. Deși aparent nu are decât 4* ?
    (Pot să îți fac spam cu poze când mă întorc?)

(Citează)

• Dragos: Îmi pare rău că tura asta nu prea ți-a ieșit cu hotelul. Foarte probabil în altă ligă de prețuri sa existe și ceva foarte bun.

Nu, l-am ales cam pe cel mai bun. Mai era un Melia care arăta mai bine, dar nu aveau plaja lor. Te duceau gratuit cu naveta spre o plajă aflată la vreo 3-4 km, însă n-am vrut asta.

Pur și simplu hotelurile din Zanzibar nu sunt foarte noi și asta se cunoaște pe la finisaje și îmbinări. Cât despre restul serviciilor, diferă de la țară la țară, că all-inclusive aici nu e ca-n Turcia, nici în Zanzibar ca-n Mauritius.

Da, Le Victoria ne-a rămas la inimă, frumos loc!

13. nwradu:

Inteleg. Mie nu imi place sa vad saracie si sa simt tristete in oamenii care imi aduc berea la massa. Simt un pic de sclavagism, gen, lasa ca mananca si gura lor, desi logic e corect. Plus ca jegul si mizeria ma scot din atmosfera de vacanta. De gustibus, desigur.

(Citează)

• Inclusiv oamenii din oraș erau zâmbitori, nu zic de aia din resort. Nu cred ca se stresau atât de tare ca nu aveau tencuială exterioară la case. Cred că nici nu le păsa. La majoritatea caselor nu aveau nici sticlă la geam. La 25 de grade în timpul iernii, nu e o necesitate. Aveau ceva gratii și obloane pentru securitate.

Iar în hotel lucrurile erau curate, se făcea curat în fiecare zi de mirosea dimineața a clor ca în spital. Doar ca lucrurile erau uzate.

14. Mă amuză comentariile de genul “de ce te-ai dus tu acolo și nu mergi unde cred EU că e cel mai mișto și unde trebuie să îți faci vacanța” . Lol.

Mie mi-a plăcut oarecum în sărăcia aia. Parcă m-aș muta acolo 2-3 ani dacă aș găsi un contract să lucrez remote. Că internet aveau, cel puțin la hoteluri și cam duduia, unde am fost eu.

Ai văzut plaja de la Prison Island? Mie chestia aia mi-a dat un sentiment de n-aș mai pleca de aici. Desigur, nu-i mai mișto decât Ibiza sau Tenerife, ?, dar na, așa ca pentru săraci. Trololol.

(Citează)

15. Daca ar fi sa fac un top 5 al destinatiilor pe care le-as vizita ar fi urmatorul: Thailanda, Cuba, Singapore, Santorini si Dubai. Ibiza e plictisitoare, Majorca interesting, mi-a placut.

16. “bei laptele de cocos” de fapt bei apa, asa zisul lapte se extrage din pulpa dupa ce ai terminat de baut apa se sparge nuca si poti manca pulpa. Dupa cum descrii e cam la fel prin Dominicana doar ca hotelurile sunt renovate si bine intretinute si plaja nu are flux si reflux.

17. Ma tenta sa merg în Zanzibar pana am ajuns la parte cu păianjeni de 10 cm…. M-am liniștit acum.

nwradu:

(Citează)

18. Radu, ce aveți in plan pentru la anu’? :)

19. la Pacificul meu era destul de murdara apa. asa se intampla cand ai prea multe rauri care dau in el.