►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
Anul trecut am zburat din Londra în Mauritius. Zborul durează 11 ore și 30 de minute, avionul parcurgând aproximativ 9800 km într-o linie aproape dreaptă peste Europa și Africa, după cum puteți vedea mai jos.
Pentru mine a fost destul de chinuitor. M-am uitat la două filme, am mâncat de două ori, am băut de-am stins, dar tot n-am reușit să adorm mai mult de câteva minute, că sunt prea mare pentru scaunele unui Boeing 777. Dar na… 12 ore; au trecut și apoi am stat la plajă, între palmieri și cocktailuri.
Mă uitam însă atunci, în avion, la harta aceea ce-ți arată unde te afli și cât mai ai până la destinație și mi-am adus aminte de ceea ce-am reținut vizitând Portugalia cu câțiva ani înainte.
Portughezii au fost mari navigatori, ei cucerind pas cu pas țărmurile Africii. Dacă mergeți în Lisabona veți găsi în fața Mânăstirii Ieronimilor un parc și un monument închinat exploratorilor portughezi. Monumentul are o formă asemănătoare cu prova unei corăbii, iar în frunte, susținut de toate celelalte figuri sculptate acolo, se află Henric Navigatorul, născut în 1394, mort în 1460, fiul unui rege portughez. A primit numele “Navigatorul” pentru că a explorat și apoi finanțat explorarea coastelor africane de un număr de exploratori portughezi ce au schimbat lumea.
Cel mai celebru dintre acești exploratori, Vasco da Gama, este înmormântat chiar în mânăstirea despre care vorbeam.
În 1434, când Henric Navigatorul începuse campania de finanțare, cel mai sudic punct al Africii cunoscut portughezilor era banal de aproape de Europa după standardele de astăzi. Capul Bojadur este pe coasta din vestul deșertului Sahara.
Henric Navigatorul a finanțat proiectarea și construcția unui nou tip de corabie, caravela, care era mai mică, dar mult mai rapidă decât corăbiile lente ale vremurilor, gândite pentru Mediterană, dar insuficiente pentru condițiile mult mai dure ale oceanului. Viteza superioară a caravelei o ajută să parcurgă voiaje mai lungi, așa că 10 ani mai târziu portughezii ajung cu 700 de kilometri mai la sud, trecând de zona deșertică în cea bogată a Africii, unde fac ceea ce se făcea de obicei atunci (sclavi și mine de aur).
În 1462, portughezi ajung în Sierra Leone de astăzi. În 1488, Bartolomeu Dias ajunge la Capul Bunei Speranțe, cel mai sudic punct al Africii, finalizând astfel explorarea coastei vestice a Africii.
Dias se întoarce acasă după 16 luni pe mare cu aceste vești bune, iar în 1498 Vasco da Gama pleacă din Portugalia, ocolește Africa prin Sud și ajunge în India, deschizând pentru comerț acest traseu. A fost încununarea a peste 64 de ani de explorări maritime, cu mii de marinari morți și zeci de corăbii distruse.
Aceștia sunt o parte dintre oamenii care au definit Europa, chiar dacă motivația lor a fost economică și masacrele comise de ei ignorate apoi de istorie. Împreună cu marii navigatori ai Spaniei, cei portughezi au adus înapoi aurul care a finanțat recucerirea peninsulei Iberice din mâinile arabilor, pornind o perioadă în care națiunile europene s-au opus mult mai bine asaltului maurilor și otomanilor.
64 de ani au muncit pentru a ajunge acolo. Eu tocmai făceam acea călătorie în nici 12 ore, plângându-mă că nu am loc suficient să dorm în avion în timp ce solicitam încă un shot de whisky și un mic Kit Kat. La asta mă gândeam privind aproape în gol harta de pe ecranul monitorului de avion și la asta m-am gândit și acum, întorcându-mă dintr-o călătorie similară din Zanzibar, deși una mai scurtă și cu escală în Doha.
Într-un fel, e vorba tot de tehnologie și felul în care ea a schimbat viața oamenilor. Când spunem acum tehnologie, ne gândim la telefonul din mână, la procesoare și poate la mașini electrice. Pe vremea aceea, era vorba despre o corabie cu pânze de altă formă, unele eficiente indiferent de direcția vântului.
Asta a făcut tehnologia și din transporturi. Drumuri ce altădată erau descoperite cu voiaje complicate, lungi de câteva luni de zile, se fac acum în 12 ore.
Mă întreb dacă, în viitor, o călătorie practic imposibilă precum pare astăzi cea către planeta Marte se va face cândva tot în câteva ore sau zile, iar un blogger din viitor se va plânge că i-a fost greu să doarmă la bordul navei spațiale. Toate semnele și toată istoria noastră spun că da, așa va fi în viitor, chiar dacă mintea mea contemporană nu poate concepe asta.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
22 comentarii
29/06/2017 la 8:39 AM
Ce locuri minunate! Ar fi super sa faci un articol despre impresii personale din Zanzibar, poate si preturile de pe acolo, mancare locala, etc.
Coco(Citează)
29/06/2017 la 8:44 AM
Da, o să fac.
nwradu(Citează)
29/06/2017 la 9:00 AM
Vorbind de preturi in Zanzibar, mona era mai ok ca pret fata de Ro? Eu nu mai pot cu scumpirile astea, pana si painea, element de baza in consumatul de mona, s a scumpit…am sperante ca noul premier se va ocupa de asta, pare un fin cunoscator.
alex(Citează)
29/06/2017 la 9:15 AM
Nu știu de prețuri, am mers cu all-inclusive și-mi dădeau ăia pe moca tot ce voiam.
Zanzibar este o țară foarte săracă, majoritatea locuiesc în case neterminate, fără curent electric, ferestre, apă șamd, de nici cel mai sărac sat din România nu arată ca acolo.
Fiind și Ramadanul, n-am găsit nimic de cumpărat pentru a mânca (lăsând la o parte pericolele de hepatită, tifoidă și restul bolilor), că abia după apus le scoteau la iveală în afara hotelului.
Prețurile pentru a merge la un tur de oraș sau la snorkeling nu mi s-au părut exagerate.
nwradu(Citează)
29/06/2017 la 9:39 AM
Eu am fost in martie Bucuresti – Milano – Dubai – Maldive – Colombo (Sri Lanka).
Am zburat cu Emirates A380 din Milano in Dubai. La Emirates bei si mananci de cand te urci si pana cobori, nu mai zic ca am dormit pe randul din mijloc de 4 scaune foarte lejer.
In trecut avioanele zburau cu viteze mai mari decat se zboara acum, calatoriile durau mai putin dar si combustibilul era mai ieftin. Acum viteza de zbor o stabileste sistemul de management al zborului pentru o eficienta cat mai mare.
Eu sper sa prind teleportarea. :)
Franckie18(Citează)
29/06/2017 la 10:23 AM
Nu știu dacă ce-ai făcut tu e o „călătorie” în sensul exploratorilor portughezi. Tu practic te-ai teleportat din A în B, dar n-ai experimentat nimic între cele două puncte.
VOC(Citează)
29/06/2017 la 11:42 AM
Vorbisem sa ma vad cu ei in Sri Lanka dar au zis ca raman in India sa joace cricket.
Ce fumaţ?
Franckie18(Citează)
29/06/2017 la 11:34 PM
Ba da, un scaun prea mic pentru mine și un gin tonic pe la mijlocul drumului, plus trei filme :P
nwradu(Citează)
29/06/2017 la 10:33 AM
“Cel mai celebru” suna strident, parca ar fi sunat mai bine “cel mai cunoscut este celebrul Vasco da Gama”.
JeanValjean(Citează)
29/06/2017 la 11:27 AM
N-ai prins commentul lui Alex, nu? :)
Mona, spirt, culoarea lichidului din paharul din poza ta..
Corny(Citează)
29/06/2017 la 11:28 AM
Păi nu știu dacă ai văzut, dar chiar în poza pusă de mine am scris că beau Mona.
nwradu(Citează)
29/06/2017 la 11:31 AM
Asa-i, n-am vazut commentul.
Corny(Citează)
29/06/2017 la 11:35 AM
In alta ordine de idei, este o vorba care-mi place mult: “nu conteaza destinatia, ci drumul pana acolo”. Pe inaintasii nostri, drumul ii omora. La propriu.
Bine, si pe noi, romanii, inca ne mai omoara lipsa drumurilor. Sper ca nepotii nostri sa rada de noi cum ne chinuiam sa ajungem de la Oradea la Constanta in 12 ore cu masina.
Corny(Citează)
29/06/2017 la 11:35 PM
Eu cred că nepoții noștri tot în 12 ore îl vor face. Sau în 6 ore în timp ce alții prin vest se vor teleporta.
nwradu(Citează)
29/06/2017 la 1:32 PM
Hai ca esti light. Eu mi-am depășit propriul record: 5 filme in 12 ore. :)
eu din EU(Citează)
29/06/2017 la 2:24 PM
Daca iti place drumul, de dragul drumului, iti recomand un Bucuresti-Praga cu CFR (!) sau un Orient express Londra-Venetia.
ipo(Citează)
29/06/2017 la 11:36 PM
Nu prea îmi place, eu sunt genul care la drum nu vrea să oprească pentru pauze. Sigur, dacă e de oprit trei ore ca să vizităm ceva frumos e ok, dar rareori e cazul.
nwradu(Citează)
29/06/2017 la 3:43 PM
Ce mi se pare interesant e ca te-ai dus pana la fundul pamantului ca sa vezi o tara atat de saraca!!! Si ai prins si Ramadan!! Puteai fi mai inspirat. Daca ma platea pe mine cineva si nu ma duceam!
Adi(Citează)
29/06/2017 la 3:45 PM
Ramadan-ul nu a avut vreo importanță, poate decât că nu existau restaurante deschise în oraș. Nu plănuiam să mănânc oricum acolo.
Majoritatea țărilor exotice sunt mai sărace decât România. E chiar o călătorie interesantă, vezi că se poate mult mai rău decât aici.
nwradu(Citează)
29/06/2017 la 6:12 PM
Radu nu e chiar asa rau .
Am zburat eu 15 ore de la Bucuresti in Chicago cu escala pe Heathrow.
As putea zice ca am calatorit in timp
MirceaG(Citează)
29/06/2017 la 6:50 PM
Zbor de 21 de ore de la Sydney la Viena, facand doar o escala de 45 de minute la Kuala Lumpur pentru refuelling. Se intampla cam cu 10 ani in urma linia aeriana fiind Lauda Air a celebrului….Niky Lauda. What about that…..
catalin(Citează)
29/06/2017 la 11:38 PM
Apropo de fusuri orare, eu am zburat în total vreo 17 ore, cu tot cu escală, dar n-am ieșit din fusul României la sol. Doha și Zanzibar sunt pe același fus orar cu noi.
nwradu(Citează)