un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Agențiile de turism sunt nesupravegheate și te pot înșela cu zâmbetul pe buze

26 Aug 2016  ·

TURISM  ·

18 comentarii

Recenta intrare în insolvență a agenției de turism Genius Travel arată (din nou) problemele majore din acest domeniu, unde am tot mai mult impresia că lucrurile se desfășoară după ureche și că majoritatea agențiilor supraviețuiesc de pe o zi pe alta.

Au fost, din nou, sute de turiști cu planurile de vacanță stricate, ba chiar și blocați prin străinătate, așa cum s-a întâmplat și la falimentele altora. Deși pare că țara are probleme mai mari decât faptul că se strică niște concedii, n-aș vrea să fiu în situația oamenilor care au așteptat și strâns bani pentru acea vacanță timp de un an, nici în locul copiilor dezamăgiți. Majoritatea au pierdut acum și banii și concediul.

Problema cu organizarea

Agențiile sunt grupate în Asociația Națională a Agențiilor Turistice (ANAT, a nu se confunda cu ANT de mai sus), o organizație care le reprezintă interesele și veghează asupra respectării unor bune practici în industrie și alte asemenea lucruri ce dau bine pe hârtie. Cum stă situația în practică?

Anterior scandalului ANAT făcea declarații precum: “Agențiile noastre și-au îndeplinit obligațiile asumate față de turiști, așa cum au făcut-o și o vor face de fiecare dată” și “Apartenenţa la asociaţia patronală ANAT reprezintă o premiză a seriozităţii agenţiei şi a calităţii serviciilor oferite” și, citatul meu preferat, Agenţiile de turism membre ANAT sunt de încredere, au contracte de asigurare valabile, care oferă turiştilor garanţia că nu vor fi inşelaţi

Genius Travel era membră ANAT.

La 5 zile după ce clienții Genius Travel erau blocați din a pleca în concediu, când insolvența era deja clară și scandalul era ca și lămurit, ANAT declară următoarele: “Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a exclus agenţia de turism Genius Travel, pentru prejudicii morale create asociaţiei, potrivit statului ANAT, prejudicii de imagine create agenţiilor de turism membre şi nemembre, care funcţionează corect şi îşi respectă clienţii, prejudicii materiale create turiştilor care au cumpărat vacanţe de la Genius Travel şi nu le pot efectua.

Nici o lămurire suplimentară pentru faptul că Genius era membră ANAT când s-au întâmplat toate acestea. Comunicatul nici măcar n-a început cu “Din păcate, am fost prinși cu pantalonii în vine”.

De fapt, asta nu trebuie să vă mire. Când a dat faliment Kara Travel, care bineînțeles că era membru ANAT, declarația a inclus și propoziție: “ANAT nu are atribuții care vizează supravegherea managementului financiar al membrilor săi“. OK, e de înțeles asta, dar atunci mai ușor cu declarații de genul “Agenţiile de turism membre ANAT sunt de încredere, care oferă turiştilor garanţia că nu vor fi inşelaţi” dacă singurele lucruri în care excelează ANAT-ul sunt punerea de logo-uri pe uși și site-uri.

Concluzia este că nu există nici o organizație de stat sau privată care să țină lucrurile din turism sub un mic control, ceea ce este o problemă.

Problema cu asigurarea

Agențiile de turism sunt obligate să aibă o poliță de asigurare împotriva insolvenței. Suma necesară pentru acoperit despăgubirile este ridicolă: 10.000 de dolari pentru agențiile detailiste, 50.000 de dolari pentru agențiile turoperatoare.

(Agenție turoperatoare: organizează și vinde pachete turistice, circuite șamd. Agenție detailistă: vinde mai departe pachetele și circuitele unui turoperator, fiind un fel de distribuitor/reseller.)

Dacă vorbim de niște excursii ieftine prin Grecia, de maxim 500 de euro de persoană, 10.000 de dolari acoperă despăgubirea pentru vreo 20 de persoane. Nici măcar cât pentru un autocar.

Dacă vorbim de un circuit mai complex sau un sejur de lux, să zicem 1000 de euro de persoană, cei 50.000 de dolari nu acoperă nici măcar 50 de persoane. Într-un zbor charter încap de 3 ori mai mulți și e doar un zbor dintre multele ce pleacă zilnic în această perioadă.

În perioada concediilor, probabil că agențiile au în orice moment de la câteva sute la câteva mii de persoane trimise în excursii în diverse locuri ale lumii. Probabil ați văzut cum în anumite zile pleacă și 2-3 autocare dintr-o dată, de la o singură agenție, spre o anumită stațiune.

Nivelurile actuale ale acestor asigurări sunt deci ridicol de mici. Asigurarea RCA pe care o aveți în portofel este pe o sumă mult mai mare. Asigurarea de călătorie pe care (sper eu) o încheiați înainte de a pleca din țară este pe o sumă mult mai mare decât sunt obligate agențiile să aibă pentru întreaga lor activitate. Și să nu credeți că agenția trebuie să pună toți acei bani într-un cont și să-i lase acolo, neatinși. Nu, vorbim de o asigurare, agenția plătește mult mai puțin unui asigurator care, în caz de insolevență, trebuie să aducă cei 10k/50k de dolari.

Autoritatea Națională pentru Turism (ANT)  stă pasivă și declară cu nonșalanță că jumătate dintre agențiile de turism din România nu le-au trimis dovada că au o astfel de poliță pentru 2016. Dacă asiguratorii RCA pot trimite milioane de polițe anual către ASF, n-ar putea agențiile de voiaj să trimită 4000 de polițe către ANT? Și dacă nu sunt acum obligate să facă acest lucru, de ce nu cere ANT modificarea legii?

 

Problema cu mârlănia

O agenție de turism nu dă faliment de pe o zi pe alta. Business-ul lor este format din multe contracte de mică valoare, împărțite pe zeci sau sute de destinații, deci nu există un singur factor care ar putea declanșa o criză puternică de pe o zi pe alta.

Nu, semnele sigur se văd din timp pentru patroni și contabili, că au acces la încasări și plăți și văd situația companiei. Pe baza lor, probabil că pot prezice foarte bine că în luna X nu vor putea onora contractele deoarece banii s-au dus deja în alte direcții.

Cu toate acestea, aproape întotdeauna agențiile de turism continuă să funcționeze cu zâmbetul pe buze până în ziua falimentului. Pe cei ce le calcă pragul cu o zi înainte de asta îi înșală cu seninătate, luându-le banii cu vorbe mieroase și promisiunea unor vacanțe de vis, deși deja știu că asta nu se va întâmpla. Știu și totuși continuă să înșele! Asta e mârlănie de zile mari.

Ce-ar putea face? Păi metodele clasice de limitare a pierderilor atunci când vezi că lucrurile o iau în jos, precum reducerea cheltuielilor, reducerea activității și păstrarea doar a acelor pachete turistice ce sunt profitabile pentru ei șamd, exact ca un business mic ce se dezvoltă pas cu pas. Te întorci la nucleul activității tale dacă nu o poți susține pe cea extinsă.

Din păcate, momentan agențiile de turism de la noi seamănă cu împătimiții de jocuri de noroc: zâmbesc și activează și la bine și la rău, inclusiv până când pierd și hainele de pe ei și tot nu renunță. Din păcate, la jocurile de noroc de obicei se pierd doar banii tăi, nu ai unor clienți de bună credință.

insula_rhodos_drum_02

    18 comentarii

  1. Cum adica marlanie? Adica vezi ca ai o problema cu incasarile, dar zici ca ar trebui sa nu mai incasezi?

      (Citează)

  2. merci de link :)

      (Citează)

  3. Nu folosesc agentii de turism. Pentru toate calatoriile folosesc vola/paravion/google flights si booking.com :).

    Aleg cele mentionate mai sus mereu din urmatoarele motive:
    – control mai bun al costurilor
    – optiuni de multe ori mai bune decat ale agentiilor in materie de curse si hoteluri
    – flexibilitate crescuta in alegerea activitatilor

    Adauga la astea nepasarea autoritatilor din turism. E adevarat ca e mai scump cu 10-20% sa iti faci individual decat prin agentie. Esti insa mult mai sigur pe vacanta.

      (Citează)

    • Si eu fac la fel, dar nu mi se pare ca ies mai scump. De multe ori aleg exact ce imi doresc si platesc si mai putin ca la orice agentie amarata.

        (Citează)

    • Vola sau Paravion sunt tot agentii de turism, Doar ca, spre deosebire de pachetele turistice si rezervarile hoteliere, in cazul biletelor de avion sistemul este mult mai restrictiv, in sensul ca plata se face direct catre GDS-uri sau companii aeriene si doar comisionul ramane la dispozitia agentiei. De aici si riscul scazut.

        (Citează)

  4. Cine foloseste agentii de turism?

      (Citează)

    • Eu am folosit pana in prezent agentii de turism (Christian Tour in aproape toate cazurile). Faptul ca Mareea, o agentie marisoara, a dat faliment, m-a cam speriat.
      Credeam ca esti oarecum asigurat daca folosesti serviciile agentiilor mai mari si mai cunoscute, dar… :)

        (Citează)

  5. absurdistanescu

    26/08/2016 la 1:11 PM

    Radu, iti propun o idee de articol la fel de retardata:
    “Blogurile si site-urile de pe Internet sunt nesupravegheate și te pot înșela cu zâmbetul pe buze”.

      (Citează)

  6. booking e sfant pentru plecari in afara. si in tara e ok, dar la noi de obicei iau legatura cu proprietarul/seful si ies mai ieftin.

      (Citează)

  7. Aia de la ANAT sunt hazlii. In iulie se erijau în Stratfor zicând ca în Turcia totul e sigur și e de mers acolo de musai ca dacă nu trebuie sa stai acasă, acum au rezolvat problema cu Genius Travel: i-au exclus.

    Hahaha. Ca vezi Doamne le-a provocat prejudicii. Cu ce i-o fi ajutând asta pe clienții ce-au rămas cu buza umflată n-am înțeles dar e o dovada de profunda penibilitate.

    Asigurările alea de călătorie sunt cam un rahat după părere mea dacă stai sa le citești condițiile. Din biletul de avion acoperă doar cam 30% și pe alea de obicei le primești oricum înapoi și fără pentru ca e vorba în general de taxele de aeroport, iar pentru cazare trebuie sa-ti moara jumătate din familie ca sa iti dea banii înapoi.

    Cat despre asigurarea bagajelor pierdute, se plătește la kg. 20 euro pe kg la un bagaj de 20 kg ies 400 euro. Mult ai zice la prima vedere dar în fond dacă ai niște adidași, pantofi, un costum și niște perechi de pataloni și cămăși deja ajungi la mult peste fără nici un efort. Nu vorbesc de parfumuri.

    Evident ca tot e mai bine cu asigurare decât fără nimic, dar utilitatea lor e profund limitată de prevederile contractuale.

      (Citează)

  8. Cum naiba poate sa dea faliment o agentie de turism cand ea plateste doar cu banii clientilor?? Ca nu cumpara sejururi in avans, bilete in avans, camere de hotel in avans.

    Nu e un vanzator care tine marfa pe stoc si are bani blocati in ea, vinde un serviciu pe care isi ia banii in avans.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus