un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Autostrada Sibiu-Orăștie nu are fundație rezistentă, zic expertizele

24 Sep 2015  ·

AUTO  ·

23 comentarii

Poate ar fi trebuit să ne îngrijoreze un pic mai tare vestea că un sector întreg din autostrada Sibiu-Orăștie se va închide pentru o lună de zile pentru reparații. Cât de grave sunt defectele dacă trebuie închis total și nu poate fi reparat pe câte o bandă? Țin minte inclusiv o mare reparație a autostrăzii A1, acum mulți ani, când vreun an s-a circulat cu trecere din când în când pe sensul celălalt, pe câte o bandă.

De închidere completă a unui autostrăzi eu unul n-am mai auzit la noi, mai ales la un an de la deschidere. Autostrada este fisurată, denivelată și pământul se surpă sub ea.

Rambleul drumului, susțin specialiștii, este format dintr-un strat de piatră sparta, tasată, peste care se toarnă un strat de beton stabilizat și apoi straturle de asfalt. Concluziia experților este una gravă, pentru care DNA ar trebui să se autosesize: stratul de piatră spartă nu a fost găsit.

Zice EVZ (și cele trei greșeli le aparțin, întreg articolul e o mostră de analfabetism dincolo de investigația respectivă). Așa o fi. Constructorul n-a pus un întreg strat din proiect, înlocuind pietrele spate și tasate cu “pietrișuri cu bolovăniș și nisipuri prăfoase”. Adică nu doar treabă de mântuială, ci furt pe față, că banii i-a luat pentru zeci de kilometri de strat dur.

Într-o țară normală, a doua zi DNA-ul ar fi fost acolo, s-ar lăsa cu rețineri și arestări. În mod normal există și un diriginte de șantier, poate chiar consultanți ai finanțatorului, care trebuie să spună și ei că lucrările au fost făcute așa cum a fost cerut și că da, se poate face plata. Alți oameni care acum ar trebui arestați.

Suntem în România și pot să pun pariu că nu se va întâmpla asta. Va apărea un ministru și va spune “e în garanție, constructorul trebuie să remedieze pe cheltuiala lui!”. Și ce să facă acel constructor, să decoperteze totul și să refacă autostrada începând cu primul strat? Vise – constructorul probabil nu mai are nici un bun pe numele lui, poate bagă firma în insolvență și apoi ia-i ce n-are. Face un “Becali”, stă un an la închisoare și rămâne în conturi secrete cu zeci de milioane de euro. Statul român încă nu a confiscat averile unor Voiculescu și alții, deși are în mână decizie irevocabilă pentru asta.

Un an de cârpeală, încă unul, apoi iese din garanție și la revedere lucrare! Autostrada se va nărui încetișor și va ajunge o ruină. Se va alătura știrilor despre tot felul de clădiri sau servicii făcute pe jumătate, că n-au mai fost bani, în schimb lipsa asta s-a compensat printr-o abundență de dobitocie a managerului. Le știți, spitale unde se cumpără aparate scumpe, dar apoi nu sunt bani de consumabile sau de personal care să le folosească; genul acela de știri.

Statul român este ca o păpușă uriașă de cârpe. Este mare, dar nu sperie pe nimeni, nu are putere și toți o aruncă de colo-colo în bătaie de joc. De exemplu firma fraților Micula cere de la stat 86 de milioane de euro (au decizie de la tribunalul din NY, chiar) și au pus poprire inclusiv pe conturile Romatsa, deși problema lor cu statul nu avea nici o legătură cu traficul aerian și banii încasați de la avioanele ghidate de Romatsa când survolează țara. În același timp, firmele fraților Micula au datorie de 56 de milioane de euro către statul român, dar după cum vedeți invers nu s-a întâmplat nimic, statul nu-i hăituiește, ci doar stă și și-o ia. Detalii pe Digi24.

Între timp, alte țări și-au construit așa ceva, că n-au avut chef să facă un drum normal care să urce și să coboare cei doi munți pe care-i unește viaductul, care are calea de rulare la 270 de metri deasupra văii de sub el. Probabil ați mai văzut viaductul Millau, dar știați că are 2500 de metri lungime, că unul dintre piloni este mai înalt decât turnul Eiffel și că a fost construit în 4 ani?

Uneori stau și mă întreb: ăștia ce au special de reușesc astfel de lucruri? De ce n-au corupție? Cum au reușit să o elimine? Cum de nu fură nimeni? Ce au în plus, ca oameni, acolo și nu avem și noi aici?

millau_shutterstock_113358064

sursa foto: Millau Viaduct de pe Shutterstock și Wikipedia.

    23 comentarii

  1. Intr-o tara normala n-am fi aflat abia acum de problemele de executare a autostrazii, ci am fi aflat inca din perioada cand ea era executata. Ca de asta avem SRI si DNA, sa afle astfel de informatii care pot pune in pericol viata multor oameni.

      (Citează)

  2. Discuția despre Autostrada Orăștie e mai veche și a fost abordată de prin iunie… Uite un articol din iulie care mi s-a părut interesant.
    http://www.biziday.ro/2015/07/15/pericol-iminent-autostrada-sibiu-orastie-a-plecat-la-vale/

      (Citează)

  3. Cand grabesti lucrurile, in constructii, cam asta se intampla. s-a dorit lansare de autostrada inainte de alegeri si aia a fost obtinut.
    Degeaba dau vina acum pe constructori, tronsonul ala pe km buni a fost finalizat la foc automat (gen azi era doar pamant si in 2 saptamani era deja asfaltat si marcat) pentru ca asa au fost directivele. Cat despre fundatie, obtii ce platesti. Acum se invoca diverse motive, dar la faza de proiectare au cautat doar solutii ieftine.

      (Citează)

    • asa au fost directivele ? aia e firma privata care a facut drumul. cat de tampit sa fii sa faci drumul prost pt ca asa au fost directivele si dupa aia sa repari pe banii tai ?

      Liviu R.:
      Cand grabesti lucrurile, in constructii, cam asta se intampla. s-a dorit lansare de autostrada inainte de alegeri si aia a fost obtinut.
      Degeaba dau vina acum pe constructori, tronsonul ala pe km buni a fost finalizat la foc automat (gen azi era doar pamant si in 2 saptamani era deja asfaltat si marcat) pentru ca asa au fost directivele. Cat despre fundatie, obtii ce platesti. Acum se invoca diverse motive, dar la faza de proiectare au cautat doar solutii ieftine.

        (Citează)

    • @Ender: – “cat de tampit sa fii…?”
      destul de tampit, s-ar putea intelege, nu?!
      Numai ca nu este tocmai asa. Pentru firmele de constructii care realizeaza si proiecte de infrastructura rutiera ori industriala, contractele mari sunt mana cereasca, mai ales ca le permit sa inter-gestioneze alte zeci de contracte mai mici unde obtin preturi mai bune si implicit castiguri doar pentru ca au in CV o astfel de lucrare (o autostrada cu un viaduct de 1km si ceva da’ destul de bine la CV). In plus, gigantii din constructii au sistemele lor de lucru si de sub-contractare si tot ce deriva din asta.
      Apoi, aplicat pe cazul de fata, iti dai seama cat de mari sunt jocurile de culise cand afli ca de fapt autostrada, in zona Saliste-Cunta, avea cu totul alt traseu, pentru ca studiile demonstrau ca terenul este unul “moale”.
      Si, hai sa nu mai fim naivi. Nu constructorul plateste reparatiile acum, ci tot statul roman, doar ca o face prin alte contracte.

        (Citează)

  4. Din cate stiu este o problema de alunecare de teren. Ca nu s-a respectat proiectul este amendabil, dar piatra sparta ar fi fost la fel de eficienta ca un ceai pentru cancer. Alunecare de teren inseamna ca o grosime de teren de ordinul metrilor sau chiar mai mult aluneca pe un strat de argila (de obicei) situat in adancime. Problema se rezolva cu constructii suplimentare specifice numite consolidari asupra carora nu insist.

      (Citează)

  5. ce au alte tari si noi n-avem:), pui gresit problema, noi avem mesterul manole, miorita, las ca merge si asa, timpul trece, leafa merge, d-astea. la autostrada au fost 2 probleme 1.solutia tehnica a fost gresita de la inceput, iar solutia corecta costa mai mult, deci nu a vrut nimeni s-o aplice 2. candidatul fonta a vrut sa inaugureze autostrada mai devreme, asa ca solutia aia proasta a fost aplicata in graba si a iesit un dezastru total.

      (Citează)

  6. Cu riscul de a lua cele mai multe minusuri din istorie dau urmatorul raspuns: nu au români la conducere. Facem un mic exercitiu de imaginatie: printr-o minune scapam maine de toti coruptii de la conducerea tarii. Logic vor avea loc alegeri. Ce credeti ca vor face noii alesi vor aseza tara pe fagasul normal sau vor face fix acelasi lucru care il fac toti acum adica bagat mana pana dincolo de umar?

      (Citează)

  7. Pentru astfel de lucrări se întocmește un proces verbal de lucrări ascunse. Ideea e că și dacă e o fază determinanta la care inspectoratul de stat în construcții trebuie sa participe, ei pot comunica executantului ca nu se prezintă, iar cel din urma o sa facă o facă o faza determinanta interna în care o sa fie totul perfect și apoi o transmite catre ISC.

      (Citează)

  8. Dupa parerea mea, subiectul e cam fumat chiar daca argumentele aduse aici sunt relativ pertinente. Stam si ne tot intrebam unii pe altii cum este posibil, ne revoltam si…cam gata.
    Maine apare ceva despre refugiati, Samsung, Mercedes, Radet samd, avem cu ce umple timpul si “revolta”.
    Cu intrebari retorice nu se rezolva nimic.

      (Citează)

  9. Radu, vezi ca viaductul de la millau are o istorie mai veche de 4 ani. Da, l-au construit efectiv in 4 ani, dar le-au mai trebuit vreo 14 sa se pregateasca. Si un arhitect englez l-a desenat… Intradevar e spectaculos, mai ales daca vii pe drumul national dinspre Montpellier sau daca treci cu barca pe Tarn pe sub el. Pe deasupra te costa 7 euro traversare

      (Citează)

  10. …traversarea si nici nu prea vezi mare lucru. (scuze, mi-a luat-o tastatura inainte).

      (Citează)

  11. Problema similara cu acelasi tip de hotie este acum la rural unde se executa sisteme de canalizare. Sub conductele ceramice AR TREBUI pusi circa 20 cm h. de nisip.
    In afara de cateva gramezi la vedere, crezi ca intra macar 10 cm in santul ce se astupa rapid? Nu cred.
    Dar contravaloarea e platita si se vor gasi suficiente justificari cand vor crapa conductele…
    Nu cred ca e nici incompetenta, nici ca partile sunt romulani sau eurolani.
    Miroase doar a shpagat in buchetul de contracte grase care trebuie sa propulseze politic niste analfabeti smenari.

      (Citează)

  12. Ce sa se inchida, ca deja e inchis.

      (Citează)

  13. Cum zicea idaho mai sus, problema e mai veche. Au fost ceva dezbateri pe la tv. Daca vreti informatii pe bune despre subiect rasfoiti http://mihaialexandrucraciun.construim-romania.ro/
    Sint cateva articole amanuntite si la obiect acolo.

      (Citează)

  14. Treburi romanesti, ce sa mai..

      (Citează)

  15. Am intervenit la pct. 4.
    Vad ca toata lumea se pricepe.
    Am cateva intrebari pentru cei care au incercat o interventie tehnica:
    1. Cati dintre voi sunteti ingineri constructori de drumuri, poduri, cai ferate?
    2. In caz ca da, cati stiti sa proiectati un drum, un pod, o cale ferata?
    3. Cati dintre voi au lucrat pe santiere cu asemenea lucrari?
    4. Cati ati fost la o faza determinanta?
    Ma numesc Turcu Nicolae, sunt absolvent de Cai Ferate, Drumuri, Poduri promotia 1985. Am lucrat si pe santiere de “civile” – Hotel Sofitel, Satul Francez, Sediul Central ex-Bancorex, o moschee in Turkmenistan. Sunt de 27 ani proiectant de poduri de cale ferata.
    Nu am pseudonim, imi asum tot ce spun.
    Vrea cineva sa discute cu mine “pe bune”, sau ne pricepem cu toti la toate?
    Va stau la dispozitie; cereti-i lui Radu coordonatele mele.

      (Citează)

    • Nu, nu vrea nimeni să discute cu tine pe bune :) . Serios, așa e, vor doar să-și dea cu părerea din auzite – majoritatea, nu toți. Citeam ieri pe site-ul barajului Vidraru că, în timpul cutremurului din 1977, corpul acestuia a fost supus la accelerații de 0.15 grame. GRAME, am spus. Nu g de accelerația gravitațională, ci grame, scris așa, citeț. Aia e, ăștia scriu articole, iar lumea își dă cu părerea. Răsfoind, am observat că lumea încă nu știe de ce studiile de fezabilitate expiră: pentru simplul fapt că se modifică prețurile.

        (Citează)

  16. Jos palaria pentru domnul Nicu pentru atitudine!

    Si o vorba de nespecialist, dar care a ascultat pe mai multi. Da, pare ca e problema grava de alunecare de teren si solutia tehnologica aleasa a fost gresita de la bun inceput, pe principiul “lasa ca nu o sa alunece asa tare”.

      (Citează)

  17. În primul rând, în România sistemul e greoi și legislația ambiguă. De aici pleacă aproape toate, iar cel mai păgubos lucru este atribuirea, în cazul licitațiilor, prețului cel mai mic. Pentru cei ce nu știu, orice investiție pleacă de la un studiu de fezabilitate – bun sau rău, oricum ar fi el. Ei, dacă lucrarea e estimată la 100 lei, iar execuția se atribuie cu 50 lei, nu e clar că vor fi compromisuri, indiferent de cât de binevoitori ar fi cei implicați? Apoi, toate condițiile investiției precum termene, clauze și altele sunt ciudate în România și asta pentru că responsabilii, în cazul investițiilor statului autoritățile locale, nu au competența necesară.

    Având un astfel de sistem, degeaba vine un proiectant sau un executant cu experiență pentru că nu are nici o șansă. Degeaba ai utilajele pe care le vedem toți pe internet, dacă la o licitație nu interesează pe nimeni, mai mult, îți ia fața unul cu două roabe pentru că are costuri mai mici și, implicit, un preț mai mic. În cele mai multe cazuri, în timpul execuției nu mai poți face nimic. Investiția s-a făcut prost, termenele sunt imposibile și finanțarea e ca atare. Apropo, știe cineva că la faza de proiectare trebuie să ții cont de un caiet de sarcini cu cerințele beneficiarului? și mai mult, știe cineva că de cele mai multe ori nu ai voie să le schimbi, chiar dacă nu sunt funcționale?

    Problema nu e că ar fi un vinovat, ci că orice lucru are, în adâncului lui, câte o neregulă. Din câte știu eu, singurul mod în care un ales local este tras la răspundere pentru managementul prost și lucrările executate prost e bătălia din campania electorală.

    Concluzia e că cine nu lucrează în domeniu nu știe lucrurile astea și nu știe câte hârtii sunt necesare recepției unei construcții. Așa că fiecare cu ce-a prins din zbor: că inspectoratul în construcții nu verifică, că e proiectantul, că fură nu știu cine, că e piatra spartă sau nu.

      (Citează)

    • Si toate pleaca de la coruptie, oricum ai da-o: sursa caietului de sarcini, de la proiectare, pana la receptie, e beneficiarul, clientul, autoritatea contractanta, zi-i cum vrei. Care atribuie la pretul cel mai scazut, pentru ca nu poate evalua cumsecade criterii tehnice, pentru ca nu are oameni pregatiti tehnic, pentru ca intr-un serviciu de 22 de oameni, 2 sunt pe bune si 20 sunt pe pile. Pentru ca, in special la CNADNR, oamenii sunt angajati ca sa semneze situatii borderline dpdv legal – aia cu experienta fug mancand pamantul si raman aia fara experienta. Aia pe pile nu semneaza, nu evalueaza, umbla ca gugustiucii pe acolo.
      Se intampla la CNADNR, se intampla la Ministerul de Externe, de Interne, oriunde sunt bani de tocat si de arvunit.
      Asta, cu piatra sparta, cu ics si pisc e, asa, sa ne dam pe dupa deget, ca CNADNRul e printre cele mai netransparente si mai lipsite de performanta institutii ale Guvernului Roman: daca tu, client, ai solicitat pretul cel mai scazut, daca exista unii, care castiga la pretul cel mai scazut si din acel pret trebuie sa mai dea si “dreptul ciolanului”, ce sa mai iasa?! Cum sa n-o ia la vale totul?
      Responsabilitatile sunt atat de pulverizate in mediul asta – nu avem administratie puternica, nu avem asociatii profesionale puternice, care sa traga de maneca autoritatile, care sa le spuna “Bai, fratilor, murim aici, cu pretul vostru cel mai scazut”, avem degeaba ANRMAP si UCVAP si ce-or mai fi pe-acolo. Era sa zic ca pedalam pe loc, dar e mai rau, pedalam in gol. In golul care se casca dupa ce se satura coruptii. De fapt, stai, ca aia nu se satura niciodata.
      Pretul cel mai scazut e cancerul lucrarilor publice!

        (Citează)

  18. De asta e foarte misto in China. Coruptia se rezolva cu plumb.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus