►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
Mie îmi place să fotografiez în primul rând mediul urban, clădirile frumoase și spațiile largi de prin orașe, iar pentru asta de multă vreme eram curios cât de util mi-ar fi un obiectiv foto ultra-wide. Prin amabilitatea celor de la F64, am împrumutat de la ei pentru câteva zile un Samyang de 12 mm pentru aparatul Sony a6000 și am făcut câteva fotografii.
De ce 12 mm? Cam acolo este distanța focală cea mai potrivită pentru a fotografia clădiri cu un obiectiv supra-angular. Dacă mergi mai jos (există și de 10 și chiar de 8 mm), apar deformări de tip “butoi”, or pentru clădiri nu vrei asta, clădirile fiind formate în principal din linii paralele ce vrei să rămână paralele și în imaginea ta.
Specificații Samyang 12 mm montură E:
Preț: verifică la F64, costa 1.798 lei la data review-ului.
Pachetul include obiectivul, un parasolar de tip petală, capacul monturii și o husă textilă de transport ce-l protejează doar de praf, nu și de eventuale șocuri.
Pus pe aparat, obiectivul nu este unul mare, așa că se potrivește bine cu un mirrorless și păstrează portabilitatea sistemului.
Obiectivul este bine construit și nu pare deloc fragil. Nu aveam mare încredere în Samyang ca brand, numele sună prea “chinezărie”, dar s-a dovedit că nu era cazul să mă tem de ei – mi-am făcut treaba fără nici o problemă.
Sticla superioară este sferică, dar asta nu te împiedică să montezi un filtru de 67 deasupra ei, mai ales că pentru fotografie stradală un filtru de polarizare poate face minuni.
Obiectivul este complet manual, așa că reglezi diafragma din primul inel, cel subțire, și focalizarea din al doilea inel. Primul are o cursă mai greoaie ca să simți pașii la deget, al doilea merge fluent.
Problema cea mai mare pentru mine a fost adaptarea la un obiectiv manual, că eu sunt mai comod și-mi place ca aparatul să facă singur focalizarea, că de asta am luat un model cu focalizare deșteaptă. Așadar, pentru acest Samyang este nevoie de ceva exercițiu, întâi pentru a focaliza cum trebuie având la dispoziție doar vizorul electronic sau ecranul aparatului, după caz, apoi pentru a nu uita să reglezi diafragma corespunzătoare situației, valoarea acesteia nefiind semnalizată pe ecran.
În practică, aproape mereu în oraș vei sta cu focalizarea pe infinit, asta fiind partea bună a lucrurilor. Partea rea apare la focalizarea de finețe; fotografiam clădiri și alte elemente unde abia studiind imaginea finală descoperi că n-ai reglat bine pentru microfocalizare bună, deși pe vizorul electronic totul părea în regulă.
Pentru a6000 (și probabil orice aparat NEX are funcția aceasta) am activat și am pus pe un buton fizic funcția Focus Magnifier, prin care aparatul face un zoom digital în imaginea live și astfel vezi mult mai bine detaliile fine și cât de bine ai focalizat. Funcția Focus Magnifier m-a ajutat enorm.
Diafragma care coboară până la F/2.0 este de mare ajutor în condiții slabe de iluminare. Obiectivul îți permite astfel să fotografiezi și seara și chiar și noaptea la un ISO ceva mai mic, dar recomand un trepied tocmai pentru că e nevoie de o ajustare fină a focalizării.
Nu am multe să vă arăt, vremea s-a stricat a doua zi după ce l-am luat, apoi am început operațiunea “renovare și mutare”. Vă puteți da seama din cele de mai jos ce înseamnă un obiectiv ultra-wide și cât de mult dintr-o scenă surprinde într-un cadru.
Iată o masă întreagă, lungă, fotografiată de lângă ea. Superb model, apropo, lemnul acela uscat, perfect vizibil prin sticla groasă de deasupra, mă face să regret și mai tare că n-am unde să pun așa ceva:
Iată o altă masă întreagă, fotografiată tot de la înălțimea ochiului:
L-am comparat cu obiectivul meu Sony 18-200 mm. Aveam senzația că la 18 mm și acesta este destul de larg, dar iată diferența între 18 și 12 mm când fotografiezi exact din același punct:
Deformarea este minimă. O vedeți cel mai bine în cazul mașinii albe, care pare ceva mai compactă decât este cu adevărat, dar asta pentru că stăteam la 2 metri de ea și fotografiam clădirea din spatele ei.
Mi s-a părut excelent pentru fotografie de oraș, mai ales unde sunt clădiri mari, piețe, ansambluri cu întindere mare, dar și evenimente gen mitinguri sau alte manifestații, unde ai nevoie de un unghi larg pentru a surprinde amploarea lor.
Eu aș lua unul și în concediu pentru situații speciale, precum peisaje frumoase cu cine știe ce stânci și văi și golfuri, unde vrei să prinzi totul în aceeași imagine. Fotografiile panoramice sunt mult mai greu de realizat și îmbinat pe două direcții.
CE E BINE |
CE E RĂU |
|
|
Acest Samyang 12 mm m-a convins că intuiam bine că mi s-ar potrivi un obiectiv ultra-wide chiar și pentru fotografiile de zi cu zi din oraș, iar ca obiectiv suplimentar de luat în concediu în zone speciale cred că ar obține imagini excelente.
Prețul și focalizarea manuală momentan mă țin departe de el, dar variante mai ieftine nu sunt, așa că în viitor poate decid că focalizarea manuală merită bătaia de cap suplimentară pe care o introduce pentru a face astfel de fotografii.
Preț: verifică la F64, costa 1.798 lei la data review-ului.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
11 comentarii
15/01/2015 la 10:34 AM
Daca mergi sub 12mm apar deformări de tip butoi? Really?
Dacă mergi sub 35mm există un risc si deformări f fine, in functie de obiectiv. Totul putând fii corectat automat prin profile de obiectiv.
Sau poate ca te referi la fish-eye, desi nu cred, exista obiective lineare pana la 8mm.
Samyang e o marca f buna, mai ales pt tipul asta de obiectiv, care sta blocat pe infinit in 95%din cazuri. E mai complicat la ei cu focalele mai lungi dar daca te pricepi te descurci si cu alea.
Ps:fotografiez tone de arhitectură cu linii drepte :) utilizând un 8-16
Stefan(Citează)
15/01/2015 la 11:00 AM
Activeaza Focus Peaking din meniul aparatului si iti va fi mult mai usor sa focalizezi manual. Exemplu cu un Helios 44m-4.
Dan Pandrea(Citează)
15/01/2015 la 9:27 PM
@Dan Pandrea: aha, mulțumesc. Acum l-am returnat deja, dar e de reținut pentru viitor.
La vechiul Pentax îmi semnaliza că e corect focalizat chiar și când focalizam manual. Era bună funcția aceea.
nwradu(Citează)
15/01/2015 la 11:23 AM
De fapt, pe Sony A6000, distanta focala reala e de 18mm (12mm e pe full-frame)! Obiectivul este bun si ma bucur ca l-au facut manual. Mai exista un Carl Zeiss de 12mm, insa la 4000 RON si are un AF dezamagitor (lent si zgomotos).
Dragos(Citează)
15/01/2015 la 11:29 AM
Cel putin la Sony si Canon, eu m-am convins ca daca urmaresc AF bun, nu trebuie sa ma complic cu third-party!
Dragos(Citează)
15/01/2015 la 3:05 PM
Tot apropo de profile de corectie (si ma refer in principal la Photoshop) marea problema la Samyang e ca, fiind o firma mica, profilele de obiectiv sunt mai rare si ies mai rar.
Daca ai profilul bun nu trebuie sa te ingrijorezi apropo de deformări optice sau aberații cromatice.
Apropo de asta, cum sunt CA-urile? Fiind un UWA ar cam trebui sa o ia razna in periferia imaginii
stefan(Citează)
15/01/2015 la 9:28 PM
@stefan: n-am fotografiat nimic din care să văd aberații cromatice. Probabil că apar, orice UWA face asta, e fizica optică la mijloc.
nwradu(Citează)
15/01/2015 la 7:32 PM
Cum spunea cineva si pe facebook, exista varianta obiectivului de 16mm 2.8 si cu adaptorul ultrawide si ai obtine un obiectiv echivalent de 12mm cu autofocus si ai avea avantajul ca practic ai avea doua obiective la acelasi pret. Calitatea obiectivului e discutabila, erau unii care au strambat din nas si cand ti-ai luat 18-200 si tu esti ok cu el.
Claudiu(Citează)
15/01/2015 la 9:29 PM
@Claudiu: păi nu știu ce să zic, mai bine un 12 mm și simulez un 16 mm cu crop, decât un obiectiv ceva mai lung pentru că folosesc adaptor. Totul e să nu pornești cu o fotografie cu deformații mari.
nwradu(Citează)
15/01/2015 la 9:08 PM
“ori pentru clădiri nu vrei asta, clădirile fiind formate în principal din linii paralele ce vrei să rămână paralele și în imaginea ta.”
Înlocuiește ori cu sau și vezi cum sună. Și acum cu toții în cor: or, or, or.
ipo(Citează)
17/01/2015 la 5:40 AM
Radu, daca e vorba doar de lungime, cred ca tot pe acolo ajungi, 16mm e destul de mic, la fel si adaptorul, cel putin mie mie din poza asta mi se pare ca impreuna sunt cam la fel de mari ca samyang-ul: http://img.f64.ro/images/products/bb/sony-convertor-wide-0-75x-pentru-nex-sel16mm-f2-8-cod-vclecu1-ae-16826-1.jpg
Claudiu(Citează)