un blog de Radu Dumitru

laptop msi la oferta buna
laptop msi la oferta buna

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube, dați un Subscribe dacă vă place.

Cum diferă reclamele Facebook de cele Google și care sunt mai bune

24 Sep 2014  ·

GÂNDURI  ·

11 comentarii

Vorbeam cu cineva care-mi spunea că n-ar investi niciodată în reclame pe Facebook deoarece sunt o țeapă. Asta este o opinie care s-a cam împământenit și are partea ei de adevăr, dar situația nu-i chiar așa rea, ci doar greșit înțeleasă.

Isteria ineficienței reclamelor Facebook a pornit de la faptul că rețeaua socială te mulge încet și sigur de bani: întâi ți-a luat bani ca să-ți faci o bază de fani ai paginii tale FB, apoi îți cere bani pentru ca mesajele tale să ajungă la toți acești fani, că altfel doar 18% dintre ei văd o postare nepromovată. Apoi s-a dovedit că fanii nu țin așa mult la branduri și că mai degrabă dădeau like pisicii pe care o vedeau acolo, nu brandului în sine.

Observați însă detaliul important din cele spuse mai sus: toate aceste reclame și banii băgați în ele au legătură cu creșterea traficului pe pagina de Facebook a unui brand, nu pe site-ul acelui brand, nu pe pagina companiei sau magazinului respectiv.

Brandurile au vrut, din aroganță și narcisism, să aibă și mulți fani pe FB, să-i vadă ce frumos comentează acolo și cum “interacționează” cu ce le aruncă ele de trei ori pe zi, de obicei începând cu “o zi bună să aveți” și o imagine cu flori și soare. Nu contează că vinzi detergent, suc sau cursuri de șofat, nu contează ce canal de vânzare folosești, când dă cineva Like la ce-ai scris pe Facebook ți se topește cu adevărat inima și simți adorația maselor. Iar site-urile clasice încă nu au buton de Like, așa că adorația aceasta poate fi simțită doar pe Facebook, iar Facebook a muls bine de bani această nevoie a companiilor.

Divaghez. Iată principala diferență între a face publicitate pe Google și pe Facebook. Sa presupunem ca tu vinzi tigăi de ceramică:

GOOGLE: Aici faci reclame ca să-i agăți pe cei care deja caută să cumpere tigăi și să-i aduci în magazinul tău, nu al concurenței din restul rezultatelor la o căutare “tigaie bună”. Nu știi cine sunt acești oameni, nu știi de ce vor tigăi, dar ei asta caută și reclama ta le spune “uite, am eu unele bune și ieftine! Cu astea gătește și Angelina Jolie!”

Practic, prin Google îți aduci în magazin oameni care deja caută să cumpere ceva ce vinzi și tu (pentru că ei au început să caute pe net “tigăi”) și mai trebuie doar convinși să ia de la tine.

FACEBOOK: Aici pui reclame care țintesc un anumit profil de oameni, chiar dacă aceștia nu caută încă produsul tău. Li-l arăți tu pentru că li se potrivește și îți lărgești astfel baza de potențiali clienți.

De exemplu dacă observi ca majoritatea clienților tăi sunt femei, faci o reclamă Facebook care să țintească doar femeile intre 25 și 40 de ani din România. Magazinul tău este în București? Alegi doar acest oraș. Vrei să fii mai precis? Alegi să aibă ca interese “mâncatul sănătos”, că o mare parte din oameni știu că teflonul este moartea și tigăile de ceramică sunt mai puțin toxice, sau poate alegi să fie fani ale vreunui restaurant simandicos din oraș, pentru că gurmanzii probabil sunt mai predispuși să cumpere ustensile scumpe de bucătărie.

Pe Google nu poți face asta, pe Facebook da. Și oamenii de pe Facebook încă nu caută tigăi, dar șansele sunt mari să fie interesate de ele, mai ales dacă faci o reclamă meșteșugită care le spune “VEZI AICI cât de ieftine au ajuns tigăile de ceramică” (glumesc) sau “ofertă specială în această perioadă la tigăi, acum îți poți permite una și-i poți găti soțului fără să mai arzi totul” (glumesc și acum) sau mai subtilul “cu tigăile acestea toată lumea îți va complimenta mâncarea și sigur o vei cuceri pe soacră”.

Uneltele de selectare a audienței de pe Facebook sunt destul de puternice. Vinzi verighete? Arată-le celor care sunt într-o relație, dar nu încă logodiți. Vinzi scaune auto pentru copii? Alege-i pe cei care sunt părinți și au copii între 0 și 3 ani. Vinzi mâncare de pisici? Alege-i pe cei care au pisică.

fb_audienta_1fb_audienta_2

Pe cei care dau click pe aceste reclame Facebook îi trimiți direct pe site-ul tău de prezentare, unde le arăți tigăile și adresa magazinului. Sau poate vinzi online direct din site, treaba ta. Oricum ar fi, aici nu vorbim despre “crescut” numărul fanilor de pe o pagină Facebook, aia e altă mâncare de pește.

În același loc trimiți și clienții care-ți vin din Google. În ambele cazuri te interesează același lucru, câți dau click pe reclama ta din totalul celor care au văzut-o (adică CTR – click-through ratio). Prețul pe un click depinde de mulți factori, dar comparația între costul celor două rețele nu prea are rost, din moment ce ele îți aduc categorii diferite de clienți.

    11 comentarii

  1. Merge si pe Google sa targetezi asa, tu vorbesti doar de Search Network aici, mai e si Display.

      (Citează)

  2. Din punctul meu de vedere pe facebook nu ai ce cauta daca nu ai un brand puternic sau daca nu ai bugetul necesare pentru a lansa un brand.
    Conceptual oamenii intra pe facebook si pe google pentru lucruri diferite.
    Pe google intra sa caute ceva ce au nevoie, iar pe facebook intra sa socialize cu prietenii sa faca share la poze etc…

      (Citează)

  3. @ala cu mobila, si te gandesti sa faci SEO prostesc mai bine nu?

      (Citează)

  4. Adrian Nechita

    24/09/2014 la 12:39 PM

    Stăteam și mă gândeam că n-am cumpărat niciodată produse din reclame FB/Google.
    Dacă tot cumpăram, o făceam prin intermediul blogurilor ca să “dau” și eu o parte înapoi prin afilieri. Sau pe bază de recomandare.

    În rest despre ce reclame vorbiți? Adblock. :)

      (Citează)

  5. Eu am incercat pe fb si nu am obtinut nimic profit. Poate nu am picat pe nisa, sau am ales gresit targetul. Ursan se lauda ca scoate cam 3-4 lei la 1 leu investit pe fb. Posibil ca el sa fi picat pe nisa buna.
    Se putea face asta (e posibil sa scoti atat) inainte cu emag pe Adwords. Eu scoteam cam la fel, pana sa se interzica publicitatea prin Adwords si nu cu un buget mare. Cu 200-300 lei pe luna ieseau intre 600 si 1200 lei (in lunile bune).

      (Citează)

  6. @razorsbk: am văzut-o, dar, în afară de o idee bună pentru o farsă, nu e ceva impresionant acolo.

      (Citează)

  7. pai da, merita pusa asa de incheiere, fun fact.

      (Citează)

  8. Sunt doua tipuri de promovare extrem de diferite. Prin Google ( search network ) aduci pe site oameni interesati deja de “ceva” relevant ofertei tale. Pe Facebook trezesti interesul, sugerezi un produs, fara a avea o solicitare, in prealabil, din partea utilizatorului.

    Facebook este ok daca lucrezi cu el foarte atent, astfel incat sa nu scape de sub control cheltuielile. Pana acum, eu am folosit doar CPC ( cost per click ), fara news feed, la bid mic – 0.02 – 0.05. A mers brici :)

      (Citează)

  9. O reclama pe facebook bine facuta, nu doar ca iti va aduce trafic pe site, dar iti va aduce si fani.
    “Li-l arăți tu pentru că li se potrivește și îți lărgești astfel baza de potențiali clienți.”
    E buna si o baza de potentiali clienti, dar mai buna este o baza de date cu clienti. Si poti face asta daca li-l arati si le dai un motiv sa cumpere chiar in acel moment, chiar daca nu cautau sau nu aveau nevoie urgenta de produsul/serviciul tau chiar atunci. Promotiile functioneaza in acest sens foarte bine, dar cu conditia sa fie promotii adevarate, nu din alea de au facut Grupon sa plece din Romania.
    In concluzie, parerea mea este ca Facebook ads functioneaza foarte bine daca stii ce sa faci si ar mai fi multe de zis, dar mai bine va las cu un articol foarte interesant despre Facebook Atlas: http://online.wsj.com/articles/facebook-extends-reach-withad-platform-1411428726

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea.

sus