un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Review Vicovation Marcus 4 – cameră auto ce filmează excelent în toate condițiile

21 Aug 2014  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

14 comentarii

Vicovation Marcus 4 este o cameră auto foarte bună pentru cei ce vor să-și înregistreze călătoriile și să filmeze tot felul de accidente și faze interesante ce le-ar putea ieși în cale, plus că astfel devine și o “cutie neagră” excelentă a mașinii. Cu un unghi foarte larg pentru micuțul ei obiectiv, o calitate foarte bună a imaginii inclusiv noaptea și funcții bine gândite pentru utilizarea în autovehicule, modelului Marcus 4 nu-i pot fi reproșate mari defecte.

Specificații Vicovation Marcus 4:

  • unghi de vizualizare 160 de grade
  • înregistrare video 2560 x 1080 / 30 fps, 1920 x 1080 / 30 fps HDR continuu, 1280 x 720 / 60 fps și 2304 x 1296 / 30 fps
  • ecran 2 inchi color
  • înregistrează pe card microSD
  • microfon integrat
  • accelerometru pentru detectarea unui impact
  • salvare în folder separat în caz de urgență
  • prindere cu ventuză, alimentator miniUSB cu cablu de 4 metri inclus
  • opțional modul GPS cu functii de avertizare, adaptor quick mount cu filet pentru filtre foto
  • temperatură de utilizare 0-75 grade C

Preț Marcus 4: 940 de lei pe Trafictube.ro/shop/, magazinul comunității Trafictube
Opțional modul GPS, adaptor quick mount, filtru de polarizare, card microSD

AMBALARE ȘI ACCESORII

Eu am primit-o la test cu toate accesoriile menționate mai sus, așa că vi le pot arăta pe toate.
vicovation_marcus_4_01vicovation_marcus_4_02

Cutia standard include camera video, ventuza de prindere în parbriz și cablul de alimentare microUSB lung de 4 metri. Cablul este atât de lung în caz că vrei să-l “pozezi” prin mașină, pe lângă bord și stâlpul parbrizului. Eu l-am folosit înfipt direct în priza auto, cu cablul ascuns lângă ea.

Ventuza este micuță, dar foarte solidă. Are o articulație sferică și camera se prinde în ea din lateral. Este simplu de montat și apoi de dezlipit de pe parbriz și, mai important, se fixează foarte bine acolo, fără să transmită nici o vibrație sau mișcare în cameră în timpul mersului.
vicovation_marcus_4_03vicovation_marcus_4_04
vicovation_marcus_4_10vicovation_marcus_4_11

Accesoriul quick mount se cumpără separat și arată ca mai jos. Se montează în articulația sferică a ventuzei inițiale, iar din acest adaptor poți monta și demonta camera în 2 secunde, la propriu, punând-o acolo cu ajutorul unui sistem simplu de ghidaj. Ideea din spatele lui este să-l lași permanent lipit în parbriz cu ventuza, pe poziție, iar camera o scoți rapid și o iei cu tine în buzunar atunci când ieși din mașină.
vicovation_marcus_4_13vicovation_marcus_4_14
vicovation_marcus_4_15vicovation_marcus_4_16

Accesoriul quick mount are și filet pentru filtre foto de 52 mm diametru. Recomandat este să folosești un filtru de polarizare, care îmbunătățește un pic culorile din imaginea finală și elimină parțial reflexia parbrizului, dacă-l potrivești bine, sau un filtru gradual, care întunecă o parte din imagine, de exemplu cerul, pentru a îmbunătăți calitatea imaginii.
vicovation_marcus_4_17vicovation_marcus_4_18

Modulul GPS este din plastic și include bandă adezivă 3M pentru a fi fixat pe bord. Cablul său este suficient de lung și se conectează direct la cameră, iar odată conectat, acest modul nu doar că va include în înregistrare coordonatele tale și viteza în timp real, dar permite și activarea unor funcții precum avertizarea de viteză, părăsirea benzii sau apropierea periculoasă de mașina din fața ta, despre care vă spun mai târziu cum funcționează.

vicovation_marcus_4_43
vicovation_marcus_4_23vicovation_marcus_4_42

CONSTRUCȚIE

Camera este bine făcută și nu am ce-i reproșa aici. Este din plastic, dar unul de calitate, iar îmbinările sunt bune.

vicovation_marcus_4_12

Pe față ai obiectivul, un pic ieșit în afară. Pe spate ai ecranul de 2 inchi, color și suficient de bun pentru a te ajuta să potrivești rapid camera sau să-i schimbi setările. Sub ecran se găsesc cele 5 butoane cu dublu rol, având funcții diferite în timp ce filmezi, pe când în meniuri te ajută la navigare.

vicovation_marcus_4_05vicovation_marcus_4_06
vicovation_marcus_4_07

Butonul portocaliu este important. Acesta are funcția Emergency Recording si atunci când îl apeși camera salvează tot ce-a filmat în ultimele 30 de secunde și tot ce filmează în următoarele 30 de secunde într-un fișier separat dintr-un folder separat. Practic cu acest buton marchezi fazele interesante văzute în timp ce conduci, iar camera le plasează în alt folder, unde nu vor fi șterse. Restul înregistrărilor sunt șterse în ordine cronologică atunci când se umple spațiul de pe card, dar folderul Emergency nu.

Atenție însă: poți avea doar maxim 10 înregistrări de urgență, apoi le șterge pe cele vechi și din acest folder pe măsură ce comanzi altele. Chestia asta pare o decizie făcută din software și negândită prea bine, că nu-i văd rostul.  La un drum lung vreau să marchez mai multe înregistrări de urgență; din partea mea, să aibă 30 GB folderul acela la final, iar camera să înregistreze normal în restul spațiului disponibil.

vicovation_marcus_4_08vicovation_marcus_4_09

Microfonul este ascuns undeva pe acolo, iar pe lateral se află slotul de card microSD. În partea cealaltă sunt trei porturi, miniUSB pentru alimentare și transfer de date, microHDMI pentru ieșire video și miniUSB pentru modulul GPS opțional.

UTILIZARE

Marcus 4 este foarte ușor de montat și configurat. Ventuza se atașează imediat, fără vreun efort special, iar la pornire camera este configurată direct pe engleză, spre deosebire de un alt model Vicovation testat de mine acum doi ani.

Camera începe să înregistreze imediat ce o alimentezi. Meniurile sunt puține și ușor de parcurs cu atâtea butoane la dispozitie, având reglajele uzuale:

  • rezoluția de înregistrare
  • compensarea expunerii
  • activare accelerometru
  • setare oră și dată
  • setare watermark din câteva litere
  • luminozitate ecran și stingerea automată a acestuia după câteva minute
  • inversare imagine
  • activare/dezactivare microfon

Camera Marcus 4 nu are baterie inclusă, așa că poate fi utilizată doar în mașină sau mereu conectată la o sursă de curent. Este, așa cum v-am spus, gândită doar pentru utilizare auto, iar lipsa bateriei îi permite să opereze în temperaturi extreme pe bord/parbriz, unde o altă cameră și-ar fi stricat în timp bateria sau chiar ar fi existat riscul de a lua foc/exploda.

Lipsa bateriei este însă compensată cu un condensator intern care-i oferă o autonomie de câteva secunde, suficient cât să “închidă” fișierul în care înregistrează și să oprească normal camera atunci când tu închizi motorul sau o scoți de la brichetă.

Dacă vă gândiți că, în aceste condiții, mai bine mai puneți ceva bani și luați un GoPro cu baterie, probabil nu știți cât costă accesoriile de GoPro, precum carcasa de interior ce permite alimentarea ei în mașină sau alte prinderi. Calitatea video este cam aceeași, dar rețineți că Marcus 4 este gândită pentru autovehicule, în timp ce un GoPro este făcut pentru sporturi extreme.

Un pic dubios este momentul când apeși butonul înregistrare de urgență. Se scrie acel fișier Emergency Record, ceea ce durează cam un minut, iar apoi începe o procedură de “Data Backup Please Wait…” când n-am priceput exact ce se întâmplă, dar vreo 2-3 minute trebuie să lași camera să facă asta. Nu-i un minus, e doar bizar.

Odată conectat modulul GPS, acesta ia imediat poziția și o salvează pe imagine. Ai un meniu în care vezi inclusiv numărul sateliților și puterea semnalului, ca la navigatoare.

Complet inutile mi s-au părut însă avertizările ce devin posibile după conectarea modulului GPS opțional. Avem așa:

  • Forward Collision / avertizare că te apropii prea mult de mașina din față – pe asta am văzut-o declanșându-se doar inutil. Camera vedea umbra de la intrarea sau ieșirea dintr-un pasaj și credea că mă apropii de ceva. De multe ori se declanșa atenționarea deși eram singur pe drum. Am oprit-o după un timp.
  • Overspeeding / avertizare de viteză – aici reglezi tu pragul la care să te atenționeze, dar sincer să fiu eu n-am avut nevoie de așa ceva.
  • Lane Departure / avertizare că părăsești banda de mers – aici se bazează pe faptul că benzile trasate pe șosea vor fi detectate de cameră. În practică, am văzut o singură dată această atenționare, deși am mers în zigzag de mai multe ori tocmai pentru a o testa. Bănuiesc că funcționează doar la bandă continuă, nu și întreruptă, dar chiar nu sunt așa multe situații în care să mergi cu viteza mare și doar între linii continue. La noi benzile oricum sunt destul de prost trasate și nu te poți baza pe asta.

Aceste funcții devin active de la o anumită viteză în sus, minim 60 km/h.

Așadar, beneficiul modulului GPS rămâne faptul că-ți marchează pe film poziția precisă și viteza pe care o aveai, ceea ce poate fi util când prinzi faze interesante.

Accelerometrul integrat în cameră are rolul de a detecta singur accidentele tale, moment în care salvează un fișier de urgență. Are trei niveluri de declanșare, iar pe Medium l-am văzut declanșându-se doar o dată, când am luat o groapă zdravănă.

CALITATEA VIDEO

Pentru a vedea calitatea înregistrărilor urmăriți clipul de mai jos:

Calitatea video a lui Marcus 4 este foarte bună, iar modul 1080p cu filmare HDR la 30 FPS merge de minune.

În timpul zilei imaginile sunt bune și culorile sunt naturale.

Situațiile contre-jour sunt foarte bine rezolvate de modul HDR, la fel și intrarea și ieșirea din pasaje, unde adaptarea la noile condiții de iluminare se face instantaneu, fără reproș.

Noaptea am rămas impresionat de calitatea imaginilor, care este foarte bună. Scenele sunt bine filmate, asemănătoare cu ceea ce vedeam cu ochii mei, iar farurile sau iluminatul stradal sunt suficiente pentru a înțelege în film tot ceea ce s-a întâmplat. Se văd bine culori și detalii.

Iată și o scenă de noapte cu lumini puternice, în bătaia a două perechi de faruri și totuși se vede bine numărul Opel-ului și sigla BMW din dreapta.
vicovation_marcus_4_sample_01

V-am spus că există mai multe rezoluții de înregistrare, cele mai importante fiind:

  • 1920 x 1080 – singura rezoluție la care funcționează modul HDR continuu
  • 1280 x 720 – singura rezoluție la care poți înregistra la 60 fps
  • 2560 x 1080 – imagine la raport 21:9, pe măsura unghiului mare de înregistrare
  • 2304 x 1296 – rezoluția maximă la care poate înregistra senzorul, peste Full HD.

Vi le recomand pe primele două și să le ignorați pe ultimele două. 1080p cu HDR este un mod excelent pentru filmare în orice situație și în special în lumină mai slabă sau cu soarele sau faruri în față. 720p la 60 fps este un al mod bun pentru zi, numărul dublu de cadre pe secundă poate asigura scene mult mai fluide în scene rapide, precum accidente unde totul se întâmplă într-o secundă. Este mult mai spectaculos când ai surprins scena la rată dublă de cadre.

Celelalte două rezoluții sunt atipice și este posibil să aveți probleme cu ele. Cea 21:9, de exemplu, nu mi-a rulat bine pe Windows Media Player, ci doar pe Media Player Classic. Probabil că și YouTube o va deforma un pic. Unghiul de vizualizare nu este mai mare, el oricum este utilizat la maxim și pentru 1920 x 1080, ci doar nu mai deformează pe la colțuri, folosind un raport de aspect mai natural. Cealaltă rezoluție, 1296p, este mai degrabă o demonstrație tehnologică și nu are rost să filmați în acest mod atipic.

Ca dimensiune a fișierelor, situația este următoarea:

  • 720p / 60 fps – 84 MB/minut, rata 11 Mbps, 59,94 fps
  • 1080p / hdr 30 fps – 100 MB/minut, rata 14 Mbps, 29,97 fps
  • 2560×1080 / 30 fps – 130 MB/minut, rata 18 Mbps, 29,97 fps

Puteți calcula astfel câte ore de înregistrare încap pe un card (10 ore pe un card de 64 GB). Camera împarte automat înregistrarea în fișiere de câte 5 minute fiecare. Când spațiul se umple, cele mai vechi înregistrări sunt șterse pentru a face loc unora noi, cu excepția folderului Emergency.

Microfonul este suficient de sensibil pentru a prinde discuția dintre pasager și șofer, plus sunetele mașinii și cele din exterior precum claxoane și alte zgomote puternice.

CE E BINE

  • Calitate foarte bună a imaginii în orice condiții.
  • Carcasă compactă.
  • Modul HDR la 30 fps funcționează foarte bine.
  • Modul Emergency Record este bine gândit și te ajută să salvezi fazele importante de la o călătorie lungă.
  • Cablu lung de alimentare.

CE E RĂU

  • Avertizările modulului GPS sunt semi-inutile.
  • Doar 10 înregistrări de urgență, apoi le șterge pe cele vechi.

CONCLUZIE

Marcus 4 este o cameră auto bine gândită, cu funcțiile necesare unui șofer și cu o calitate foarte bună a imaginii. Cei de la Vicovation au înțeles bine nevoile șoferilor și au produs exact camera de care aveau ei nevoie, iar îmbunătățirile de la generațiile testate de mine anterior sunt vizibile și binevenite. Marcus 4 se dovedește o cameră foarte bună și fără nimic serios de reproșat.

Preț Marcus 4: 940 de lei pe Trafictube.ro/shop/, magazinul comunității Trafictube
Opțional modul GPS, adaptor quick mount, filtru de polarizare, card microSD

    14 comentarii

  1. @Radu
    ai un clip filmat direct in 720p? Sunt curios de o chestie – clipurile filmate la 720p cu camera mea ies cam urate, ceva la modul in care se vede pe un monitor LCD daca nu-l pui in rezolutia nativa; vreau sa vad daca si la alte camere e asa sau nu.

    Si o chestie de gramatica, desi nu sunt eu cel mai in masura sa-mi dau cu parerea in chestii gramaticale:

    ecranul de 2 inchi, color și suficient de calitativ pentru a te ajuta să potrivești rapid camera

    “calitativ” nu cred ca se foloseste in sensul asta.

      (Citează)

  2. Filtrul de polarizare e f. bun sa elimini reflexiile.

      (Citează)

  3. @Radu
    merci. e la fel :).

      (Citează)

  4. Cu o hartie alba pe bord se regleaza cel mai usor filtrul de polarizare:

    http://razvanbb.ro/2014/08/filtru-de-polarizare-cpl-pentru-camere-video-auto.html

      (Citează)

  5. O masina are 4 metri de la un capat la altul… Inafara faptului in care conduci un Autobuz, nu stiu de ce-ti trebuie cablul ala asa lung…
    In rest, foarte buna camera. Cam scumpa totusi.

      (Citează)

  6. @Claudiu
    daca vrei sa-l ascunzi frumos pe langa stalpi, etc, ai nevoie de vreo 4 metri de cablu.

      (Citează)

  7. Camera filmeaza mai bine ca un marcus 3 ? Adica la marcus 3 avem 1080 cu 60, la marcus 4 doar la 720, care ar fi o camera mai buna. m3 sau m4 ? :D

      (Citează)

  8. Marcus 3 si Marcus 4 au la baza acelasi hardware.

    Diferenta este la acel 1080p. Marcus 3 filmeaza la 60FPS si Marcus 4 filmeaza HDR.

    Practic, Marcus 4 filmeaza tot 60 de cadre intr-o secunda dar alterneaza cadre luminoase cu cadre intunecate dupa care le combina in 30 de cadre in format HDR folosind aceeasi tehnologie de imbinare de la fotografia HDR.

      (Citează)

  9. am gasit pe action ro. la 850 ron, bafta

      (Citează)

  10. Nu gasesc pe nicaieri o poza cu modulul GPS conectat la camera, in masina. Incomodeaza mult? Daca tragi cablul de la camera pe sub tapiterie, ai cum sa il ascunzi si pe el?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus