un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Jocul discounturilor

5 Aug 2011  ·

GÂNDURI  ·

28 comentarii

The Game of Discounts, cum i-ar zice dacă ar fi carte fantasy. O greşeală mică se amplifică treptat într-una mare, ar fi morala poveştii de mai jos.

PROLOG
Acum câteva luni un mare magazin a avut un discount serios la un anume brand de laptopuri. Atât de mare era discountul, încât întreg stocul a fost lichidat imediat. Un magazin rival le-a cumpărat pe toate, preţul fiind mai bun decât ce obţineau ei de la importatorul oficial.

În lumea IT-urilor adaosurile sunt mici şi orice discount e important, pentru că te poate plasa în fata concurenţei cu vânzări de sute de bucăţi. Atunci când se întâmplă o astfel de manevră şi cineva beneficiază de o reducere substanţială, restul magazinelor încep să urle că vor şi ele acelaşi discount, ca şi ele vând, că nu este corect ce se întâmplă şi că importatorii ar trebui să medieze şi să ţină aproape de ei toţi resellerii, fără discriminare.

Doamne fereşte ca în Carrefour să fie un laptop (sau un televizor sau monitor sau aparat foto) la preţ mult mai mic decât în Cora. Imediat Cora încinge telefoanele şi o face pe bună dreptate, pentru că vând sute de unităţi pe lună din oricare din produsele de mai sus. Îşi permit să ameninţe importatorul brandului respectiv că le boicotează produsele, iar brandul respectiv nu-şi permite să se ajungă la asta, deoarece pe termen lung pierde mult mai mult decât a câștigat prin promoția de azi. Din acest motiv e bine că situaţia să nu existe încă de la început, altfel apare o ruptură în piaţă.

ÎNCEPUTUL
Aşa am înţeles că se întâmplă şi acum. Un mare magazin merge la importator (impropriu spus importator; îl putem numi şi “reprezentanţa din România”) şi spune “acum câteva luni le-aţi dat unora discount mare. Vrem şi noi unul, altfel ne certăm”. Magazinul este suficient de mare încât să poate impune condiţii importatorului, nu invers. Se rezolvă, primeşte discount-ul, vinde peste o mie de laptopuri într-o zi.

Clienţii sunt foarte mulţumiţi, dovada că au lichidat rapid stocul. Magazinul e mulţumit. Importatorul e mulţumit. Pare totul ok, aşa că e cam greu să vă explic de ce situaţia este nasoală şi n-ar trebui să se întâmple prea des.

SCANDALUL
Cert este că acum celelalte magazine sună în draci la importator şi vor şi ele acelaşi discount. Şi ei vând aceleaşi produse şi ele fac campanii şi ele fac tot ce este nevoie ca să le promoveze. Sunt magazine mai mici decât giganţii din poveste, dar unde-s mulţi puterea creşte şi cifrele se adună. Împreună îşi permit să pună şi ei piciorul în prag, iar pe termen lung asta ar însemna vești rele pentru importator.

Vedeţi, branduri de laptopuri sunt multe. Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo, Maguay, MSI, Samsung, Sony, ca să numesc câteva din cap. Dacă unele magazine încep să boicoteze un anume brand, oferta rămâne în continuare atât de mare încât clienţii nu-şi dau seama imediat de acest aspect, dar pentru respectivul brand este o tragedie.

Magazinele cer discount, importatorul nu îl poate acorda tuturor şi cu siguranţă nu atât de des, iese scandal, promoţiile se axează atunci pe alte branduri, se rup colaborări, se cresc marje, se ceartă lumea. De asta spun că importatorii ar trebui să joace un joc echidistant şi să menţină preţurile la un nivel comun pentru toate magazinele. Dacă importatorul îl ajută şi cu un preţ mai mic de intrare, atunci îşi deschide singur uşa şi invita scandalul înăuntru.

    28 comentarii

  1. Hilară Povestea :))

      (Citează)

  2. Și eu am lucrat la un asemenea magazin mai mic. Și eu m-am certat cu importatorii. Răspunsul primit de la ei a fost: sorry, ești prea mic, cumperi prea puțin, nu-ți dăm discount.
    Rezultatul pe termen lung va fi dispariția magazinelor mici – și e păcat.

      (Citează)

    • @The Fan: cred ca este necesar ca ma multe magazine mici sa se alieze, altfel nu ai ce face.

      @Sorin: da, dar cata vreme le practica la toate magazinele, este ok. Daca fac o favoare unora, iese scandal pe alta parte. Cand zic “este ok”, ma refer la ok pentru importator, ca isi pastreaza un cod de business la care ar trebui sa adere.

        (Citează)

  3. HP practica preturile astea mai pe la toate magazinele…Vezi modelul 620 care se vinde la 1200-1300 lei… Pe termen lung nu e benefic…Nu vreau sa stiu cum se sta la garantie

      (Citează)

  4. Bănuiesc și cine joacă în rolurile respective. :)

      (Citează)

  5. Oare cate magazine online au cumparat laptop-uri cu discount de 30% de la magazinul cu promotia?:D

      (Citează)

  6. Si cu ce afecteaza tota povestea asta consumatorul? El vrea preturi mai mici si asta primeste, restul e bucataria interna a importatorilor si retailerilor.

      (Citează)

    • @ipo: consumatorul nu este afectat acum, ba din contra. Dar hai sa zicem in modul urmator. In ziua respectiva n-ai fost pe faza sau n-ai avut chiar atunci banii pentru a da o comanda si ai pierdut ocazie. Vrei sa iei in viitor. Te gandesti sa cumperi un laptop cu procesor i3, ecran 15 inci, HDD minim 250 GB. Intri pe magazinul tau preferat, care o fi el. Magazinul respectiv tocmai s-a certat cu, sa zicem, HP pe motiv pe discounturi si nu le mai listeaza produsele. Tu te uiti pe oferta, gasesti doar Dell si Sony, care poate sunt ceva mai scumpe. Iti zici ca asta e… asta e pretul, cumperi un model. O faci fara sa stii ca exista si alternativa HP, poate mai ieftina. Asta e o posiblitate de a pierde.

      E mica, ce-i drept. Tu, un individ, pierzi vreo 200 de lei dati in plus pe alt brand. HP insa poate pierde vanzarea catre tine si catre alti 100 ca tine. Pentru ei e mult mai mare impactul si totul porneste din vina importatorului, care ar trebui sa aiba un cod de business si niste reguli clare de lucru cu resellerii. Trebuie sa-ti tii aproape pe toti, fiecare contribuie la vanzari si la pozitia ta pe piata in acest domeniu.

        (Citează)

  7. @The Fan, NwRadu,

    Pentru ca pe termen lung, prin disparitia jucatorilor mici importatorul va fi la randul lui “la mana” lanturilor mari de magazine…

    Radu, este interesant si urmatorul aspect: Unul din efectele imediate ale crizei este prosperarea magazinelor orientate spre refurbished, SH si care fac upgrade-uri… ghici cine sunt clientii principali… :)

      (Citează)

  8. Si daca va ganditi ca in toata povestea asta descrisa de Radu, importatorul si magazinul online sunt ambele ale aceluiasi om (sau grup de firme)… :)

    @ipo: da, consumatorul vrea preturi mici, dar vei ajunge sa cumperi pocnitori in loc de laptopuri. Oricum HP-ul (cel putin modelele ieftine de consumer) nu e departe de pocnitori…

      (Citează)

  9. Radu, nu e doar problema de importator aici, ci e o politica a producatorului respectiv.
    Pe de alta parte, magazinul ala mare care a facut bulbuci zilele trecute are destula putere sa cumere de pe piete gri sau chiar negre si cu produsele alea nu are cum sa-l mai controleze nimeni, poate sa le dea si sub pret de achizitie si sa-si acopere pierderile din fonduri de marketing. Nu e prima oara cand o face si asta o stiti bine.

      (Citează)

    • Magazinele mari nu mai iau de pe piete gri/negre, daca au alternative. Isi propun niste principii de calitate si adera la ele.

      Magazinele mari isi permit sa dea discounturi “de la ei”, in sensul ca vand chiar in pierdere sau fara adaos, doar ca sa mai cucereasca niste pozitie de piata sau sa stranga la dosar o cifra mare de vanzari. Asa face Carrefour, de exemplu, cu diverse ocazii, dar lor le merge. Cumpara laptopul cu 1000 de lei, il vand cu 900 de lei, dar pierderea este minora pentru rulajul lor zilnic, iar clientii respectivi oricum mai iau suc, apa, branza si altceva prin magazin. Problema este ca apoi face Cora scandal, suna la importator si zice “bai nene, daca aia vand cu 900 de lei, inseamna ca tu le-ai dat cu 800 produsul, iar mie mi-l dai cu 1000? Pai ce facem aici?”. Mult noroc pentru importator sa explice ca el n-a dat discount suplimentar si e nevinovat.

      Din acest motiv importatorul trebuie sa le impuna celor care ii distribuie marfa si conditii ca sa nu dea sub un anume pret sau sa nu faca astfel de discounturi fara acordul lor. E mai bine sa nu-i lasi pe cei din Carrefour sa vanda astfel, decat sa te certi cu Cora, Real, Metro, Auchan, Media Galaxy, Domo, Flanco si ceilalti care vand la fel de mult.

        (Citează)

  10. de ce ai scris brandurile in ordine alfabetica? :))

      (Citează)

  11. @nwradu: tu descrii o situatie particulara, eu ma refeream la modul general.
    @Daniel Chetroni: reduceri se aplica si pe gama de mijloc sau prosumer, nu numai pe “pocnitori”.

      (Citează)

  12. @Radu, sunt destui jucatori importanti prin tara care nu sunt Cora/Carfur/Emag/Domo etc. dar care au o pozitie dominanta intr-un anume judet si au puterea sa lupte pentru “pretul cel mai mic sau oferim diferenta”. Iar aia nu cumpara de la importator daca pot sa importe ei din alta parte mai ieftin.

    Iar Dell, HP si similari, cred ca nu fac grosul de vanzari din vanzarea in Carefour &co. Pot sa pun pariu. Ca tot vorbeam de laptopurile de la NASA si de la Casa Alba…

      (Citează)

  13. Ce contează? Dacă vinzi cu marjă de maxim 5% (pur teoretic) in carfur, crezi ca ieşi mai bine decât cu 60% in altă parte dar suma de 3 ori mai mică? Cifra de afaceri mare îi entuziasmează doar pe câţiva directoraşi de vânzări şi pe bişniţarii de pe bursă. La sfârşitul anului, firma tot pe profitul ălora puţini se va baza.

      (Citează)

    • Cum ma, “firma tot pe profitul ălora puţini se va baza”? Ce business e asta?

      Te bazezi pe cei care vand sute de bucati pe luna. Ah, daca aia reusesc si sa nu umfle pretul final pentru ca au regie relativ mica sau amortizata prin vanzarea a zeci de alte produse in zeci de alte raioane, cu atat mai bine.
      Sau ia exemplul eMAG-ului. Nu mai au cele mai mici preturi din piata, dar tot vand mult mai mult decat altii. Crezi ca importatorii in schimb se bazeaza pe gigel.ro la sfarsitul anului?

        (Citează)

  14. Un biznis profitabil. Profitul nu îl scoţi din CA sau din numărul de bucăţi vândute ci din diferenţa dintre cheltuieli şi încasări. Regia e cam aceeaşi in ambele cazuri. Adaosul e substanţial diferit. Niciuna dintre ele nu reprezintă vânzare cu amănuntul. De aia ,cei care reuşesc să vândă scump o duc mai bine decât cei care vând ieftin şi mult. Bine, revistele vot lăuda Dacia pentru numărul de vehicule vândute dar, până la urmă, un muncitor de la Audi va câştiga mai bine decât unul de la Mioveni.

      (Citează)

    • Noi vorbim de acelasi produs vandut in locuri diferite, nu de produse diferite. Daca un magazin mic vinde 3 laptopuri cu 2000 de lei, iar Carrefour 500 cu 1800 de lei, cand pretul de intrare este 1500 pentru ambele, unde e profitul mai mare? Sau crezi ca raportul e mai degraba 400 magazinul mic si 500 Carrefour? Cred ca nu-ti dai seama ce volum de vanzare au gigantii offline, la fel cum si la eMAG putini au crezut ca poate fi vorba de 1000 de laptopuri date in cateva ore.

        (Citează)

  15. Nu se vând aceleaşi produse prin cele două metode. Poate aceleaşi branduri… Şi am vorbit de Dell, HP & co. Este evident că alde Acer nu vor vinde foarte mult direct către companii mari, pe post de utilizator final.

      (Citează)

  16. @Radu, majoritatea laptopurilor pana in 2000 de lei sunt varza. Cele bune in banii aia le numeri pe degete.
    Referitor la ce si de unde cumpara cei mari si la faptul ca se folosesc si pietele gri pentru anumite dealuri, crede-ma ca stiu ce spun. Job-ul meu imi permite sa cunosc detaliile. Cumpara tu unul din laptopurile alea cu super pret de acadea, si vezi ce eticheta de importator are pe cutie. Daca are asa ceva!

      (Citează)

  17. Radule, vezi ca ai uitat de TVA. Daca 1800 e pretul de vanzare, atunci n-o sa pastrezi decat 1451 de lei, ceea ce inseamna ca iesi pe pierdere daca prin 1500 intelegi cheltuielile… pe cand daca-l dai cu 2000 o sa-ti iasa un profit de 112 pe bucata. Ce preferi, 336 de lei profit de la magazinasele mici, sau o pierdere de 24500 de la Carrefour?

      (Citează)

    • @Specter: vorbim numai de sume fara TVA, daca vrei. Oricum calculele de intrare si iesire cam asa se fac, fara TVA.

      @Daniel: si eu stiu, iar de obicei dupa ce ai reprezentanta oficiala a unui brand in Romania este mult mai avantajos sa vinzi de la ei. Ah, daca ne referim la carduri de memorie, e posibil sa renteze cate un transport fantoma luat din China cine stie de unde, dar sa excludem cazurile astea.

        (Citează)

  18. Radu, rentează chiar şi pentru produse albe: frigidere, aragaze etc. Şi se întâmplă. Din sursă sigură. Îţi explic când ne-om mai vedea.

      (Citează)

  19. Radu, stiu n exemple de produse mari, nu carduri cum spui tu, luate pe alte canale (verificate dupa seriile de produs). Daca esti curios, discutam separat.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus