un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Principiul lui Peter

27 Jul 2011  ·

GÂNDURI  ·

3 comentarii

Nu ÅŸtiu dacă sunteÅ£i familiari cu acest principiu din resurse umane ÅŸi din managementul echipelor. Pe scurt ÅŸi în limbaj mai de lemn, Principiul lui Peter spune că “oamenii avansează până în postul în care se dovedesc incompetenÅ£i pentru ceea ce au de făcut“.

Consecinţa e simplă şi spune că nu fiecare dintre noi este făcut să fie CEO. Nu fiecare dintre noi, chiar şi muncind bine şi din greu, va merge tot în sus în carieră. Poţi fi un contabil foarte bun, dar ca Director Financiar ai da greş. Poţi fi un achizitor foarte eficient, dar să fii şeful echipei de logistică s-ar putea să fie peste puterile tale. E supărător să îţi descoperi plafonul, chiar dacă sunt puţini cei ce-l conştientizează astfel.

Problema este că descoperi asta în momentul în care ai mai avansat o treaptă, te dovedeÅŸti incompetent la ceea ce trebuie să faci acum ÅŸi îţi este în pericol întreaga carieră. Un om deÅŸtept ar spune “nu-i nimic, retrogradaÅ£i-mă la ceea ce făceam înainte, acolo eram eficient, acela este plafonul meu” ÅŸi astfel să-Å£i faci bine munca ÅŸi nici să nu fii veÅŸnic stresat de cum scoÅ£i la capăt niÅŸte sarcini pentru care nu eÅŸti făcut. Un om deÅŸtept… Majoritatea se ambiÅ£ionează să nu renunÅ£e la postul câştigat cu trudă, chiar dacă nu sunt buni pentru el, ÅŸi apoi doar se plâng despre cât de multă munca au, cum nu-i ajută nimeni ÅŸi cum li se cer lucruri imposibile.

Un corolar interesant al principiului Peter l-am găsit pe Wikipedia. Acesta spune că pe termen lung fiecare post ajunge să fie ocupat de un angajat care este incompetent pentru a face munca respectivă şi că într-o astfel de organizaţie treaba efectivă o fac doar angajaţii care încă nu au ajuns la propriul lor nivel de incompetenţă.

Cu alte cuvinte, dacă vi se pare că şeful e un tăntălău şi că voi îi faceţi de fapt toată munca, el neştiind nici pe jumătate ce-are de făcut, s-ar putea să aveţi dreptate. Nu e însă o garanţie că dacă şeful ar zbura şi voi aţi fi avansat în locul lui, v-aţi descurca şi bine în noul post. Poate sunteţi angajaţi perfecţi pentru nivelul curent X, dar pentru nivelul X+1 v-aţi dovedi şi voi incompetenţi.

    3 comentarii

  1. Principiul asta e cam prea pesimist si deprimant.

      (Citează)

  2. Este foarte adevarat. si chiar poti sa il observi, mai peste tot. Te-ai astepta ca evaluarile de performanta sa descopere si sa regleze efectele, dar n-o sa vezi prea curand.. multi din HR urmeaza acelasi principiu :)
    Eu am observat foarte des oameni sub incidenta Dunning-Kruger, chiar citeam principiile astea acum vreo cateva luni – http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect.
    Ma bucur ca le-ai facut publice, macar de te-ar citi si cei care pot face ceva… tara asta are neaparata nevoie de un sistem de evaluare, public si privat

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus