un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Să analizăm topul magazinelor online din România în 2013

18 Jun 2014  ·

GÂNDURI  ·

22 comentarii

Uitați topul magazinelor (aproape) online după cifra de afaceri raportată pentru 2013. În tabelul inițial am adăugat eu Fashion Days, care a declarat recent veniturile.

Retailer Cifra de afaceri 2013 (milioane de euro)
Altex 258,4
eMAG 188
Flanco 140
Domo 139,5
Fashion Days 48,6
Quickmobile (+distributie) 32,4
Cel.ro 24,6
PC Garage (+all *FUN.ro) 20,3
F64 Studio 20
Miniprix 17,2
Evomag 14,5
Elefant.ro 6,5
Oktal 4,1
Koyos 4,1
FashionUP 1,2
3Suisses 0,6

Am marcat eu acele magazine despre care consider că au un business preponderent online. Altex, Flanco și Domo au magazine online chiar bune, dar marea majoritatea a vânzărilor au loc în mediul offline, adică vânzările din rețeaua de zeci de magazine mari din țară.

Dincolo de asta, clasamentul pe IT&C era cumva cunoscut, eMAG, CEL și PC Garage. QuickMobile probabil obține o mare parte din cifra de afaceri prin distribuția de telefoane și tablete, produsele aduse de ei în țară fiind vândute aproape prin toate magazinele din acel top.

Observați acum cât de mult vinde Fashion Days în România. Cu un business exclusiv online, fără măcar un showroom sau magazin fizic, Fashion Days este al doilea magazin online din România ca cifră de afaceri.

Cifra de afaceri este un indicator nu tocmai perfect. De exemplu și eMAG vinde produse către alte magazine din acest top, magazine care ulterior le vând clienților finali. Asta înseamnă că un laptop de 3000 de lei vândut de eMAG unui alt magazin și apoi vândut de acel magazin cu 3100 de lei unui consumator final ridică cifra de afaceri a ambelor magazine implicate. Se va spune că piața românească este de 6100 de lei în total, deși în practică s-a vândut același produs.

Acum nu știm cât de des se fac astfel de revânzări, dar cum și eMAG și QuickMobile fac pe distribuitorii pentru alte magazine, sigur există o anumită intersecție și multe valori sunt de fapt dublate. Cei care fac o analiză temeinică a pieței (poate ceva gen GFK?) ar trebui să se bazeze pe niște analize ceva mai detaliate și să elimine anumite cifre din total, însă noi aici, bazându-ne doar pe cifrele din ziare, nu putem face asta.

Topul este alcătuit de Liviu Taloi și Ecompedia pe baza informațiilor din Wall-street.ro. Nu mi se pare chiar complet, de exemplu lipsește Kelion (Marketonline, Azerty, Mediadot) care sigur intră în top 10, dar poate nu au depus încă declarațiile necesare (sau n-au plătit publicitate niciodată în Wall Street).

Topul includea și profitul declarat de fiecare magazin, dar l-am eliminat pentru că este irelevant. Un magazin poate fi pe pierdere pentru că a investit masiv în dezvoltare; majoritatea preferă să declare un profit mic de tot pentru a fi “pe plus”, dar nu mult, ca să nu plătească taxe mari la stat. Doar câteva magazine din top au fost pe pierdere, dar minoră, singura excepție fiind Domo, cu 9,6 milioane euro pierdere. Acolo este un semn clar că ceva nu merge bine.

    22 comentarii

  1. Aceste topuri se fac în baza cifrelor din bilanțurile depuse la ANAF de către firme, deci conțin datele oficiale. Spre deosebire de anii anteriori când erau publicate toate datele odată (dar undeva spre iulie-august, chiar), anul acesta anumite date au fost disponibile mai devreme, altele sunt în continuare indisponibile, deși în mod sigur firmele respective și-au depus bilanțurile. Deci, absența din top poate avea și explicații neconspiraționiste. De asemenea, nu totdeauna pierderile sunt un indiciu corect, în lipsa unor alte date care să-ți permită o interpretare corectă. Acum, desigur, la un astfel de nivel profitul/pierderea sunt și elemente de imagine.

      (Citează)

  2. Wow, FashionDays.ro e cel mai tare magazin exclusiv online de la noi! Respect pentru ei, am comandat de multe ori, s-au comportat ireprosabil…

    Respect si pentru Altex, Emag, Flanco si Domo, dar ei nu sunt doar pe net. Personal, am fost tot timpul multumita de Emag, am luat de la ei laptop, smartphone, electrocasnice, asigurari RCA si rovinieta…

    Apropo, Radu, ce zici de noile telefoane smart de la Karbonn? Vad ca au intrat la Emag, se lauda cu preturi bune si Android 4.4 la modelele de top.

      (Citează)

    • @Roxana: m-am uitat pe ele, dar mi s-au părut doar niște alte telefoane. N-am văzut un motiv pentru care le-aș alege pe acelea și nu un S3 sau S4 care ajung la prețuri destul de mici acum, plus multitudinea de Allview, HTC și Samsunguri ieftine.

        (Citează)

  3. FashionDays, cu foarte putine exceptii, vinde produse de calitate, la preturi mari (prezentate ca reduceri ale unor preturi astronomice-nerealiste) sau produse accesibile la pret, dar de o calitate proasta.

      (Citează)

    • @gogu: am luat de vreo două ori de pe Fashion Days, am fost mulțumit de ce-a sosit. Nu-s așa multe articole pentru bărbați, majoritatea fiind tot felul de chestii de umplutură. Femeile, însă, au aproape zilnic ceva de cumpărat pe acolo.

        (Citează)

  4. Well, eMag face distribuție prin NOD (Network One Distribution). Numai firmele mici (a se citi nesemnificative) cumpără direct de pe site-ul emag și vând mai departe și “mai scump ca la eMag” clienților finali care se lasă mai ușor păcăliți.

    Cu alte cuvinte, în tabelul de mai sus cred că e trecută doar cifra de afaceri a eMag-ului (Dante International, CUI: 14399840), nu și a NOD (CUI: 15056387)

      (Citează)

    • @seba18: eu știu alte magazine din acea listă care iau direct de la eMAG, prin aceeași interfață prin care dai și tu comanda. eMAG le dă un discount, magazinele vând apoi produsele la un preț asemănător cu cel de pe eMAG.

        (Citează)

  5. Precum spuneam: eMag vs. NOD, adică 188 vs. 196 mil. euro

      (Citează)

  6. Au trecut cateva saptamani de cand ai scris un articol cu care sa fiu intr-un dezacord atat de profund. Asta fiind forma mea diplomata de a spune ca ai scris o gramada de tampenii, ca sa fie clar.
    Ce-ai fumat de ti se pare ca Domo si Flanco au magazine online chiar bune? Filtrele si rezultatele cautarilor de produse pe amandoua sunt de la mizerabile in jos.
    Fashiondays face cifra aia de afaceri in TOATE tarile in care activeaza, NU doar in Romania. Si sunt niste petarzi care vand Hermes si Louis Vuiton la mana a doua, pentru ca prostituatele din showbiz au ramas in pana de bani si trebuie sa valorifice cadourile primite pentru varii prestatii.
    Kelion sunt din pacate morti in papusoi fata de restul, la mare distanta si de PC Garage care au ramas totusi cei mai buni pe partea de gaming si high-end, dar per total au pierdut mult teren in fata lui Cel.
    Quickmobile sunt niste tzepari de prima mana, aduc telefoane pentru piata asiatica in Romania, fac oferte speciale cu preturi cu 10-20% mai mari decat preturile normale de Amazon DE sau UK.
    In ultima vreme Altex are oferte interesante, mi-am luat laptop de la ei si sunt sanse sa ma intorc si c-un TV SONY din Media Galaxy.

      (Citează)

    • @Gaelex: nu zic că-s mari magazine online (deși Altex are un site foarte bun), ci doar că au componenta online și la o adică poți comanda de acasă, nu trebuie să mergi prin magazine. Asta e important.
      Dacă se pricep la afaceri, pe termen mediu vor face trecerea spre online, având în vedere că în offline comerțul scade.

        (Citează)

  7. Nu știu cum naiba vinde FashionDays atât de mult. Eu i-am promovat luni bune prin afiliere și nu am făcut nici măcar un comision :(

      (Citează)

  8. pai daca nu te citeste nimeni mai cojo ..

      (Citează)

  9. Imi place foarte mult Elefant, au reduceri consistente la carti aproape intotdeauna si si-au imbunatatit mult livrarea.

      (Citează)

  10. Daca nu ma insel, comisionul la FD e valabil daca se face un cont nou si cumpara, dupa ce a dat click…e cel mai dificil. Practic toti cei care iti vor aduce comision trebuie sa fie clienti noi.

      (Citează)

  11. De ce amesteci magazinele online din Romania cu fashiondays care vinde de banii aia in vreo 10 tari? M-as mira foarte tare daca vand de mai mult de 2-3 mil in Romania.

      (Citează)

  12. Dacă evoMAG ar avea un site mai bun, sigur ar fi și ei mai sus în top. Mereu când intru pe evoMAG îmi dă senzația unui site făcut prin 2000, aglomerat, cu mult text, multe imagini, filtre aiurea. Dar au prețuri bune și serviciile sunt și ele ok.

      (Citează)

  13. Postolachi Dumitru

    18/06/2014 la 11:29 AM

    In top ar putea intra si LIBRIS care are vanzari comparabile cu Elefant (daca nu chiar putin, nu foarte mult dar mai mari): vinde prin site-ul propriu dar si prin marketplace-ul eMAG.

      (Citează)

  14. Fashiondays e o mizerie, hainele vandute, de firma sau nu, nu merita banii pe care ii cer. Asta ti-o spun din experienta pe care o am cu reducerile si outleturile. De vreo cativa ani imi cumpar 90% din îmbrăcăminte din outleturile si magazinele din europa de vest, toate in perioada reducerilor. O sa dau cateva exemple: costum ck – 150 €, pantofi tommy, geox, max 50 €, geaca de piele ck 120 €, camasi tommy& ralph lauren, max 40€ buc. Si astea sunt doar cateva. Acum va incit sa-mi demonstrati ca puteti cumpara mai bine de pe fd.ro

      (Citează)

  15. *am vrut sa scriu: va invit, dar autocorrectul pe tel m-a pacalit :))

      (Citează)

  16. @alex Ai dreptate, blogul nu este chiar foarte citit, dar n-am spus că i-am promovat pe blog :) I-am promovat pe un site specializat de haine, pe care Kurtmann, PPT, MiniPrix etc. au vânzări aproape zilnice.

      (Citează)

  17. eu vreau doar sa felicit echipa care sta in spatele magazinului Elefant. Poate nu am stat eu prea mult pe net, dar nu auzisem de acest magazin online pana acum un an de zile. cred ca au avut urcari spectaculoase iar persoana care se ocupa de online marketing treuie felicitata in acest sens. Bravo!

      (Citează)

  18. Interesant topul. As vrea sa stiu daca pot gasi undeva cifra de afaceri pe online si pe fizic, separat. Am nevoie de ele pentru lucrarea de licenta. :)

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus