blog demisec cu note fine de tehnologie

volvo xc60Citiți despre SUV-uri noi: testdrive Volvo XC60 și lansarea producției de Ford EcoSport la Craiova.

Starea afilierii în aprilie 2014

Clock icon

23 Apr 2014

Tag icon

GÂNDURI

Comments icon

13 comentarii

Pe scurt, as spune ca afilierea în România se remarcă printr-o creștere a profesionalismului celor două mari rețele, 2Parale și Profitshare, și mai degrabă o lipsă de înțelegere din partea unor magazine și afiliați că trebuie să se ridice, la rândul lor, la același nivel de profesionalism pentru a profita din afiliere.

Au fost, de asemenea, câteva situații speciale ce trebuie amintite în acest domeniu.

REȚELELE DE AFILIERE

Ca să le iau pe rând, rețele de afiliere mi se par tot mai profi. Acest lucru devine clar atunci când urmărești ce oameni angajează și cu ce profil, 2Parale și Profitshare construindu-și echipe din oameni cu experiență în domeniu, care ar putea avea idei bune pentru îmbunătățirea sistemelor pe ansamblu și chiar a pieței.

Același lucru este evident și prin procedurile pe care le adoptă. În scurtele mele conversații cu “serviciul de suport pentru afiliați”, am fost întâmpinat cu politețe, numere de ordine, software de gestionare a emailurilor, răspunsuri rapide. Nu neapărat bune, dar este un semn că numărul de afiliați și de magazine a crescut atât de mult încât lucrurile nu se mai pot face la întâmplare, cu “oameni buni la toate”, ci cu proceduri și angajați tot mai mulți. Este, dacă vreți, echivalentul trecerii în industrie la manufacturi.

Ca o părere subiectivă, plățile merg ceva mai rapid prin Profitshare. Automatizarea lor este mai bună, ai rapid banii în contul tău virtual și lunar ii poți factura, dacă îndeplinești pragul.

În partea cealaltă, eu și alți bloggeri ne-am trezit în ianuarie cu comisioane încă neplătite din noiembrie. “Da, au fost uitate, n-au intrat pe factura anterioară dintre magazin și sistemul de afiliere, dar intră pe următoarea și apoi îți apar ție ca plătibili și emiți și tu factura și luna următoare le plătim către tine…” Aaah! Am rămas cu impresia că dacă nu întrebam eu ce-i cu acele comisioane, nu s-ar fi rezolvat niciodată situația.

Nu lăsați asta, însă, să vă ducă într-o tabără sau alta – ambele rețele au multe de oferit, iar concurența între ele trebuie să fie doar pe partea magazinelor, nu a afiliaților.

MAGAZINE

Numărul magazinelor a crescut mult, peste așteptările mele. Acoperă aproape toate domeniile, o veste bună pentru cei cu site-uri de nișă, care acum au și posibilitatea obținerii unor venituri din afiliere. Poți întâlni chiar și situații perfecte, precum ABD Computer care dă 10% comision.

Sau ar avea-o, dacă magazinele ar fi la fel de serioase.

Cred că lunar afiliații 2Parale primesc un email automat prin care sunt anunțați că vreo două magazine au fost suspendate din sistem pentru neplata facturilor. După câteva zile, un alt email automat spune că respectivele magazine au fost reactivate după ce au achitat restanțele. Este un semn clar că unele reacționează doar la presiune, când “arde”, dar ca afiliat ar trebui să fii foarte naiv pentru a risca să-i promovezi în continuare.

Un alt lucru observat de mine este problema bannerelor. Periodic dau o tură prin Profitshare și 2Parale căutând bannere pe care să le încerc pe blog. În Profitshare o mare parte dintre magazine nu au nici un banner încărcat. Catalogul campaniilor pentru ele este gol, lucru dezamăgitor.

În 2Parale situația este inversă. Majoritatea magazinelor au prea multe bannere încărcate în sistem și n-ar strica o curățenie. Sunt acum bannere care anunță promoții de Black Friday, cel din 2013!

Sunt multe alte bannere uitate pe acolo. Mă uitam la un magazin lăudat de alții pentru conversiile obținute și aveau bannere cu promoții la care primești un voucher dacă te abonezi la newsletter, alte bannere care anunță discount la prima comandă și tot așa. Bine, bine, dar mai sunt valabile? Am intrat pe site-ul magazinului și n-am găsit nici o promoție precum cele anunțate în bannere, semn că toate erau vechi. Și eu ce fac, păcălesc lumea cu bannere care anunță promoții inexistente, doar pentru a-i face să dea click?

AFILIAȚII

În perioada de Black Friday și până la început de an îi apucase pe mulți datul de linkuri afiliate pe Facebook, bineînțeles ascunse prin bit.ly.

Am mai spus-o cu alte ocazii, mi se pare o metodă murdară de a profita de “prietenii” de pe Facebook. Indiferent că-ți sunt prieteni adevărați sau doar urmăritori în comunitatea formată de tine, când spui “ce ziceți, chestia asta o fi compatibilă cu ce-am eu? Link afiliat” sau “cine ar putea să poarte așa ceva? Link afiliat” profiți de încrederea unora care vor sa te ajute cu un sfat sau să se distreze (din acest motiv al transparentei pe acest blog linkurile afiliate nu sunt niciodată ascunse prin bit.ly, ci se vede din structura lor că sunt de afiliere și vă indic întotdeauna magazinul spre care duc și la ce produs și preț). Nu le recomanzi ceva bun, nu-i ajuți sa găsească produse bune, nu meriți acel comision. Am văzut bloggeri care recomandau cizme cu toc…

Am vorbit despre asta pe larg în articolul Afiliere bună, afiliere rea și am ținut și o prezentare la Webstock 2013. Nu nervii prietenilor de pe FB sunt problema, ci că pe termen lung câteva magazine ar putea concluziona că afiliere nu le generează vânzări, fără să știe că metoda de a trimite clickuri este problema.

Din fericire, astfel de practici s-au mai potolit.

Nu s-au potolit, însă, plângerile de forma “afilierea este o mare țeapă, a dat prietenul meu comandă în fața mea, cu click pe link-ul meu de afiliere, iar comisionul nu s-a înregistrat. Sper să faceți cu toții zona zoster!”.

Anularea poate avea diverse motive justificate sau manevre din partea magazinului (concluzie care oricum nu se poate trage după 1 comision, ci după zeci de comisioane anulate), dar toate acestea sunt mai puțin relevante. Cine face cu adevărat un venit din afiliere vă poate spune că un comision de 20 de lei anulat nu contează, ci doar statistic câte comisioane sunt anulate sau refuzate pe lună. Evident, contează mai mult reversul acestui aspect, anume câte comisioane sunt aprobate. Este o afacere de volum, iar timpul petrecut încercând să afli ce n-a mers bine la un comision este mai bine investit analizând cum sa obții mai multe comisioane și analizând ce magazine au rate de conversie proaste, pentru a le evita.

Nu vreau să spun că nu ar trebui cercetate motivele anulării sau că magazinele sunt nevinovate. Nicidecum. Dar soluția mai potrivită decât să faci o sesizare către rețeaua de afiliere (atunci când tu încasezi un comision încasează și ei unul, dar atunci când magazinul îți anulează ție un comision nici ei nu mai încasează nimic, deci au interesul ca totul să fie cinstit) este să nu mai promovezi acel magazin și gata – magazinele proaste se cern și cam ies singure din afiliere după un timp. Este o metodă proactivă și lipsită de stres și nervi.

CAZURI INTERESANTE

Câteva magazine au trecut la un sistem de comisionare cu niveluri, adică în funcție de câte vânzări generezi pe lună încasezi un comision mai mare sau mai mic.

Ideea în teorie este bună, ii face pe afiliați să-ți fie fideli ție pentru a ajunge la nivelul următor de beneficii. Amazon folosește un astfel de sistem în afilierea proprie.

La noi Altex și Evomag au adoptat acest tip de comisionare. În opinia mea este o greșeală. Această abordare o poate avea liderul de piață, magazinul care poate spune “eu vând de rup, deci promovează-ma pe mine în draci ca să câștigi mai mult”.

Ca magazin mai mic, care tragi tare să urci în cotă de piață, este o greșeală. Când vrei mai mulți clienți și afiliați, le oferi condiții mai bune decât concurenții tăi, nu invers.

Altfel spus, dacă am ocazia să pun un singur link afiliat, către ce magazin să-l pun, spre cel care îmi dă 1,5% sau spre cel care dă 3%?

Și să presupunem ca ești un afiliat activ, care muncește din greu și trece la nivelurile superioare de comisionare. Ce te așteaptă acolo? Un comision normal. Ajungi la nivelul superior și ai același comision pe care alte magazine îl dau din prima.

Sigur, sistemul are avantajele sale, nu mai acordă comisioane mari celor care doar cumpără pentru ei câte ceva sau pentru prietenul care dă click de față cu ei. Dar magazinul oricum are bugetat un comision maxim în prețul fiecărui produs, gata să dea acei bani altora, și rămân la părerea că doar magazinele fără de care nu poți trăi ar putea adopta un asemenea sistem, restul mai bine ar insista pe mărirea numărul de afiliați.

Un alt caz interesant recent privește comisioanele duble. Sunt magazine care sunt înscrise atât în Profitshare cât și în 2Parale. Dacă un cumpărător are cookie-uri de la amândouă, către cine plătește magazinul comisionul?

Plătește către ambele rețele? Iese pe pierdere, dar totuși cineva cu cookies acelei rețele a cumpărat un produs, deci comisionul este meritat. Plătește către ultima rețea care a generat click-ul? Nu sună bine nici așa, poate că și prima a ajutat la decizia de cumpărare sau clientul a cumpărat produsul recomandat de primul site, nu de al doilea.

Mai mult, ce se întâmplă dacă este același afiliat în spatele ambelor comisioane? Poate că rulez pe site bannere prin 2Parale și link-uri prin Profitshare, iar un cititor atras de acele produse dă click de-a lungul zilelor pe ambele tipuri și apoi cumpără ceva. Afiliatul încasează comision dublu.

Poate că nu vă așteptați la asta, dar părerea specialiștilor a fost că magazinele ar trebui să plătească în ambele rețele comisionul. În fond, au folosit două rețele pentru a-și promova produsele și ambele au costurile lor aferente când are loc o vânzare.

    13 comentarii

  1. Nu trebuia oare sa atingi macar putin si restul “satelitilor” care-s si ei importanti pentru afilierea din ro? Ma refer la retelele ca Piata Digitala, ForestView sau programe ca Okazii si Altex Afiliere? Daca tot faci o radiografie a afilierii eu zic ca nu poti sa-i ignori pe astia.

    Pe rand daca le luam, platformele au nevoie de cateva updateuri care nu mai vin, pe partea da mesagerie, de management afiliati, etc. Cresterea nr de magazine si afiliati parca le-au facut mai mult rau decat bine.

    Magazinele trebuie sa fie mai atente cu managementul pe afiliere. Sunt probleme cu nr de telefon afisate peste tot, cu partea de comunicare cu afiliatii, plati, samd. Pana la urma astea-s lucruri de bun-simt si usor de invatat si aplicat, dar trebuie sa aiba si cine sa o faca.

    Avand in vedere cele punctate mai sus, personal cred ca afiliatii sunt tot mai profi si se descurca destul de bine in conditiile actuale. Pana la urma asta e calitatea principala si vitala a oricarui afiliat bun, adica abilitatea de a te reinventa permanent din mers.

      (Citează)

    • @Marius Morariu: ai dreptate, dar am scris doar unde am experiență personală, nu și despre alte rețele. Las pe cei ce le utilizează să facă ceva asemănător acolo.

        (Citează)

  2. Altex a anuntat pragurile de afiliati anul trecut, insa tot 3% dau la toti (sunt 3 praguri). Parea o idee buna, insa nu a fost dusa la capat. Oricum, pacat ca a plecat Serban de la ei, reactiona foarte repede la probleme pe forumul seopedia. Acum nu ne mai ramane decat mailul oficial la suport, care poate lungi un raspuns cateva ore bune, in cel ma bun caz. Nici aprobarile nu sunt foarte rapide, am observat ca se fac aproximativ o data pe saptamana, in general lunea, dar se intampla sa am comisioane in asteptare si mai mult de 7-10 zile, uneori. Altfel, dau bonus la voucher 10%, ceea ce facea si emagul in zilele bune, iar adwords este permis.
    Altfel, pe forumuri ma mai lovesc de cei de la Pcgarage, asa-zisii “specialisti”, care sunt foarte agresivi si imi pare ca sunt indemnati sa vanda anumite marci/categorii de produse. Se recomanda la greu Intel, desi AMD in bani mai putini face acelasi lucru si unele marci nou aparute,semi-necunoscute, in detrimentul celor bune, vechi pe piata.

      (Citează)

  3. Faptul ca PS plateste comisioanele aprobate e un mare castig, astept sa intre toate campaniile importante si in PS (au cam inceput :) ). La 2p imediat dupa ce ti-au efectuat plata apar alti 700 de ron ca si platiti, e FOARTE CLAR ca se folosesc de banii afiliatilor.

      (Citează)

  4. Mersi Radu, cu ocazia asta am constatat că am niște comisioane aprobate / neplătite din februarie. Evident, la unul dintre advertiserii ăia care sunt strânși cu preșul în fiecare lună să plătească.
    Ce a făcut evoMAG mi se pare o mizerie. Au sesizat probabil că 80% din comenzi le vin de la afiliați care nu trimit volum mare de comenzi, probabil până într-un anume prag. Și apoi au zis: “le micșorăm ăstora comisionul, și îl păstrăm normal pentru cei 20% care trimit comenzi pe badă rulantă”.
    N-aș fi avut nimic de comentat dacă n-ar fi încercat să îmbrace mișcarea asta în vorbe frumoase/minciuni. Puteau să spună simplu: “Bă, am hotărât să facem 3 praguri de comisionare. Aia e”

      (Citează)

  5. un lucru care nu-mi place la 2parele este ca aproba afiliati fara o pagina web valida (sau cel putin un cont de facebook valid).

    Avand acces la un cont de tip Advertiser, am observat ca sunt zeci de conturi cu pagine web trecute aiurea (google.com, gmail.com, facebook.com, yahoo.com, etc.)

    Tin minte ca prin 2010-2011 era foarte greu sa obtii aprobarea ca si afiliat. Chiar daca aveai un blog mai mic, era nevoie sa ai ceva articole scrise, sa stie google de tine, sa scrii in mod contant (nu un articol acuma si inca doua peste 3 luni), etc.

      (Citează)

  6. Acum vreo 4 ani m-am lovit de o vanzare comisionata dublu. Magazinul daca imi amintesc bine era HomeClick dot com pe pe care il promovam prin intermediul a 2 retele pe siteuri separate. Cj dot com si defunctul ConnectCommerce dot com.
    In 24 de ore de la aparitia comisionului dublu, la Cj comisionul a fost anulat. Am primit un email prin care mi s-a explicat situatia si asta a fost. Personal ca afiliat sint de acord ca un comision sa fie anulat. Restul e problema retelelor cum rezolva situatia.

      (Citează)

  7. O mică adăugare la situația bannerelor (cel puțin pe ProfitShare unde am observat-o des):

    Există foarte foarte multe bannere și produse, care o dată ce dai click pe ele, ajungi la un “produs inexistent” (pe unele site-uri, vezi zorilestore.ro) sau “acest produs nu mai face parte din oferta eMag”.

    A cui e responsabilitatea de a curăță aceste liste? Magazinul sau ProfitShare?

      (Citează)

    • @Znuff: bănuiesc că a magazinelor. Despre Profitshare nu cunosc multe detalii la acest capitol, cred că au alte reguli, sunt puține bannere chiar și la campaniile care au așa ceva etc.

        (Citează)

  8. As introduce in aceasta analiza si Forestview ( http://www.forestview.eu/ro/en/affiliates/ ), chiar daca nu e la nivelul 2parale/profitshare, dar avand o prezenta in mai multe tari din SE Europei aduc anumite campanii foarte interesante, astfel completeaza foarte bine oferta celorlalti.
    Si pentru advertiseri e o retea interesanta pentru ca, cel putin acum, nu percep nici un comision de set-up al campaniei, practic semnezi contract, setezi campania si la final de luna platesti comisioanele.

      (Citează)

  9. Forestview la un momet avea o campanie care oferea plata la click, au trimis email ca sa promovam intens iar mai apoi au anulat toate castigurile . NU merita interes si nu cred ca merita luat in seama . Piata Digitala, ProfitShare si 2parale sunt cele care platesc. Estimez ca Profisthare va ajunge No. 1 , e chestiune de timp.

      (Citează)

  10. Ceea ce apreciez la profitshare este plata garantata a comisioanelor aprobate si mai ales faptul ca procesul de plata este complet automat nemaifiind nevoie de imprimanta si scanner, fapt care te ajuta mult daca esti plecat undeva unde nu ai acces la astfel de echipamente. Imi place ca incepe sa creasca numarul advertiserilor tot mai mult.

    La 2parale apreciez mult afisarea detaliata a statisticilor si faptul ca exista o gama larga de advertiseri. Mai apreciez unealta pe care o poti pune in bara de sus bookmark cu care poti crea cu usurinta un link de afiliat fara a mai fi nevoie sa intri in cont. De asemenea imi place ca la 2parale primesc aproape instantaneu email de fiecare data cand inregistrez un comision precizandu-se si advertiserul.

    Cred ca fiecare retea are plusuri si minusuri insa in timp sunt sigur ca se vor imbunatati tot mai mult. Poate cand vor fi aproximativ aceeasi advertiseri in ambele retele atunci se va echilibra si mai mult situatia, iar fiecare retea va oferi ce va putea mai bun ca sa atraga, sa pastreze afiliatii si advertiserii deopotriva.

      (Citează)

  11. Am o intrebare legata de ForestView: a ajuns cineva – ca afiliat, sa incaseze vreun leu de la ei? Daca da, am mare rugaminte: care este procedura?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus