+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - PC Garage - Flip - Best Value +
3 Feb 2026 ·
GÂNDURI ·
Adevărul și Libertatea scriu că taxa de 25 de lei impusă coletelor extra-comunitare, precum cele venite de pe Temu și Shein, produce efecte contrare celor așteptate. În loc să aducă bani la bugetul statului, Temu, Shein și Alibaba au găsit o metodă de a o ocoli, iar asta produce României pierderi de bani. Marfa nu mai sosește din China direct în România, iar operatorii logistici care ar fi manevrat-o pierd astfel de bani.
Cum ocolesc chinezii taxa? În loc să aducă marfa în România, unde i-ar fi impusă taxa de 25 de lei per colet, o duc în Ungaria, unde nu există o astfel de taxă. Acolo se face vama, intră oficial în UE, capătă statul intra-comunitar și este adusă în România, fără a se plăti acei 25 de lei per colet. Nu doar statul român pierde prin neîncasarea taxei, dar și operatorii logistici implicați indirect în acest flux, pentru cei care asigurau manipularea mărfurilor pe Otopeni, curierii care o transportau mai departe de acolo șamd.
Așa zic Adevărul și Libertatea și folosesc termeni precum “efecte dezastruoase” și “România pierde bani”. Și ar trebui precizat, dar cele două publicații nu fac asta, că sunt două articole practic servite, bazate doar pe declarații ale asociațiilor care manevrau respectiva marfă în zona de cargo și încasau bani din asta.
Eu nu sunt de acord cu acest narativ. Da, probabil se pierd bani, dar măsura de a taxa aceste colete mi se pare în continuare cea mai bună.
Dacă un magazin românesc importă din China o mie de huse de telefon, să zicem, la intrarea în țară plătește pe ele TVA și taxe vamale, paletul respectiv valorând câteva zeci de mii de euro. Statul încasează deci acești bani, iar apoi magazinul respectiv vinde acele huse una câte una românilor, dând și de lucru unor angajați în acest scop.
Dacă Temu sau Alibaba vând o mie de huse direct către o mie de români care le comandă fiecare pe cont propriu pe site-uri chinezești, nu se mai plătesc taxe vamale. Fiecare colet conținând câte o husă este sub valoarea de 150 de euro dincolo de care se impun taxe vamale.
Altfel spus, volumul de muncă pe care-l fac vameșii români este mai mare (prelucrează o mie de colete, nu unul singur mare), nu încasează taxe pe munca lor, iar marfa este vândută direct de un magazin din China care reține tot profitul și nu dă de muncă vreunui român pentru asta, ba chiar profită de munca aproape gratuită, în acest caz, a sistemului vamal.
Ah, și ar mai trebui spus că magazinul românesc care importă en-gros marfă plătește de la început taxe pentru mia de huse, dar apoi le vinde bucată cu bucată, timp de câteva săptămâni, recuperând treptat banii. Toate acestea înseamnă, până la urmă, prețuri un pic mai mari pe magazinul românesc pentru aceeași marfă.
Așa că se introduc taxe vamale. Acestea pot avea multe motive și roluri, dar unul dintre ele este de protecționism. În esență, acestea sunt o metodă de a asigura un pic de fair-play în comerț. Dacă o altă țară poate vinde marfă mult mai ieftin la noi, dar fără a plăti impozit pe venit sau pe profit, fără a da salariu unor angajați români, atunci statul taxează asta cu câteva procente din valoare.
Iar volumele sunt uriașe. Acum câteva luni se vorbea de 250.000 de colete extra-comunitare care intră zilnic în România. Inclusiv cele două articole vorbesc despre 7,36 milioane astfel de colete procesate în 6 luni doar pe aeroportul Otopeni.
Acum, se știa încă dinainte de introducerea taxei de 25 de lei că măsura cea mai simplă de a o ocoli este ca marfa respectivă să nu mai sosească direct în România, ci întâi într-o altă țară UE care nu are o astfel de taxă, iar de acolo să fie adusă în România fără a mai fi nevoie de vamă.
Asociația Magazinelor Online a avertizat despre acest scenariu. Era de așteptat. Cei care procesau această marfă anterior pe aeroport (și erau plătiți pentru asta, ca orice “curier”, fără legătură cu formalitatea de vămuire) au mai puțin de muncă și deci încasează mai puțini bani.
Gândiți-vă însă că, înainte de ei, vânzătorii din China evită plata taxelor vamale pentru 250.000 de colete pe zi doar pentru că marfa sub o anumită valoare este scutită de taxe. Ideea acestei scutiri este ca vameșii să nu muncească de pomană la vămuirea unor colete atât de ieftine încât banii încasați din eventuale taxe să fie mai puțini decât “manopera” executată pentru respectiva operațiuni.
Principiul acesta este bun în contextul în care vorbim de câteva colete pe zi. Temu, Shein și Alibaba cheltuie milioane de euro anual pe publicitate în România (bani care merg la Google și Facebook, în principal), tot românul știe de aceste magazine, milioane dau comenzi acolo și iată-ne la 250.000 de colete care intră zilnic în România fără a plăti “taxa de pod”.
Cele două articole de mai sus sugerează că această taxă n-ar trebui să existe. Știți cum sună asta? Ca și cum ar zice că nu contează că maneliștii câștigă bani doar la negru și fac evaziune fiscală pentru că ulterior, cu acei bani, cumpără mașini și mănâncă la restaurante și deci, iată!, unii români câștigă bani de pe urma lor.
Știți ce? Orice mafiot care câștigă bani prin mijloace ilegale este ok, de fapt. În fond, din când în când își cumpără pâine de la Mega și deci există români care câștigă bani de pe urma lui. Dacă-l forțăm să-și importe pâinea din Italia, nu mai face nici măcar asta!
Nu mi se pare o justificare bună. Și soluția cea mai simplă este, de fapt, cea care se vrea introdusă: o taxă unitară la nivelul Uniunii Europene, astfel încât să nu mai există paradisuri vamale în care marfa să poată fi adusă fără plata taxelor. Când se va introduce așa ceva (în curând, ar trebui), coletele vor sosi din nou pe cea mai rapidă cale până la client deoarece asta înseamnă, de obicei, și costurile cele mai mici.
În plus, este ușor de spus că statul pierde bani pentru că a scăzut volumul de muncă al procesatorilor de marfă din Otopeni deoarece “aproximativ 99% din volumele de e-commerce au fost redirecționate către alte puncte de intrare în UE. Principalul beneficiar a fost Aeroportul din Budapesta (BUD)”. OK… dar asta nu înseamnă că, anterior, marfa era procesată în Otopeni și apoi un curier o ducea de acolo până la adresa mea din București, iar acum același curier o aduce tocmai din Budapesta până aici? Și deci câștigă probabil mai mult? De unde știm că pierderea nu este compensată pe alte părți? În fond, vorbim de milioane de colete pe an.
Oricum, astfel de chinuri ale facerii se rezolvă printr-o taxare unitară la nivel de UE, cum este în plan să fie introdusă.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
03/02/2026 la 6:36 AM
Taxa asta nu este decât o Buzănăreală ordinară,nu mai au bani pentru gașca bugetară și specială, și ne rup în taxe și suprataxe,
03/02/2026 la 7:35 AM
Cum ai ajuns la concluzia asta? Crezi ca din 25 lei/colet se imbogateste cineva?
Radu tocmai a scris un articol de 2 pagini de explicatii despre avantajele taxei si tu ai tras o concluzie in 30 de secunde contrara si fara nici un argument. In locul tau mi-as pune problema cat ma duce capul…
03/02/2026 la 8:05 AM
@Andrei 25 de lei x 250000 de colete pe zi (conform articolului de 2 pagini) parcă ies câteva milioane de euro pe lună.
03/02/2026 la 8:53 AM
Cand te plangi pe Reddit ca ca iti pleaca jobul in India si ceri interzicerea outsourcingului in spre tari din Astia, sa-ti aduci aminte ce fain e sa cumperi din China ieftin toate prostiile :)
(da, stiu, si tu esti electronist ce-ti faci sigur in pivnita controllere si aveai nevoie de eletronice din China)
03/02/2026 la 8:03 AM
E aici și o semi analiza ce spune ca poate nu e chiar așa:
https://boardingpass.ro/chiar-a-alungat-taxa-temu-avioanele-cargo-din-romania/
03/02/2026 la 8:04 AM
Boarding Pass a publicat ieri un articol care demontează toată chestia cu “numărul zborurilor s-a prăbușit” și nu a putut să verifice restul de numere date de organizația care a pornit practic tot valul ăsta de articole. Poate ar trebui să pui un link la el în articol.
03/02/2026 la 8:09 AM
Chestia asta s-a întâmplat de mult. Și nu datorită taxei pe colet mic. Când cumpărăm prima data de pe site-uri chinezești, acum mai bine de 15 ani, toate importurile se făceau la poșta vamală. Așteptai vreo 2 luni pana te chema la o astfel de poștă. Traversai tot orașul, stăteai la o coada, dădeai avizul, așteptai să ti tipe postarita numele, dupa care intrai la vames care deschidea pachetul și începea să îți ceara abuziv documente, facturi și dovezi de plată. Astea sunt declarate deja pe colet, că altfel nu se putea face exportul. Și oricum nu le puteai avea la tine pentru ca tu nu știai ce primești, ei îți trimiteau acasă doar un aviz pe care scria numele tău și numărul oficiului poștal. Iar el îți impunea o taxa. (în momentul ăsta eu mă ocup de declarațiile vamale la mine in firmă și realizez cât de abuziv era sistemul)
Ulterior, chestia asta s-a mai relaxat și vamuirea coletelor mici se făcea mai transparent, astfel încât îți veneau la poșta de cartier cu calculatia vamala deja făcută. Plăteai pe loc cât au calculat ei fara sa știi dinainte ce primești și cât sa ai la tine și aia e. Dar tot dura 2 luni tot procesul.
Următorul pas a fost pentru chinezi sa deschidă hub uri locale în Olanda. Tot la poșta de cartier ajungeau dar avantajul era ca importul era procesat de unii care o făceau automat nu de tăncițile de la poștă. La ghișeu posta română cerea abuziv bani pentru procesare import, deși coletele veneau intracomunitar din Olanda.
Evoluția a fost ca UE i-a obligat pe chineji să încaseze tva ul la sursă pentru coletele mici și ulterior sa il verse la buget. Importul acum se face prin Ungaria și nu mi-e foarte clar ce tva se declară, cel de 27% al ungurilor sau al nostru. În orice caz, este amuzant ca atunci când faci comenzi de chestii mai scumpe care depășesc plafonul de colet mic, o sa vezi ca site-ul comerciantului la check out iti taie tva ul și îți încasează doar valoarea neta, pentru ca se așteaptă ca tu să te ocupi de declarația vamala și sa faci plata taxelor în Vamă la tine în țară. Și asa se și întâmplă. În cele mai multe cazuri, coletele vin tot la poșta de cartier cu calculatia de tva deja făcută dar de data asta primești în sms cât trebuie sa ai la tine, plătești si aia e. Ce e amuzant e ca plătești tva la valoarea declarata pe colet, care e mai mica decât cea de pe site, deci în final dai mai putini bani decât credeai ca vei da când ai văzut produsul pe site.
În ultimul caz, când importul se face in Ungaria timpul total de tranzit a scăzut la 2 săptămâni iar când importul se realizează în România durează 3-4 săptămâni. Dar chestia asta se întâmplă de câțiva ani și nu e ca urmare a taxei impusa de la 1 ianuarie. Articolele alea mănâncă rht.
03/02/2026 la 9:38 AM
Foarte isteț articolul… #caGouda…
Pe partea cealaltă, e interesat cineva să lumineze cum livratorii ar face decontul și raportările la Anaf pt taxa la coletele livrate (respectiv neacceptate?!?!) ?
Că nu e datoria She1n sau Aliexprs față de statul hapsân, care livra moka prin Poștă Română (data fiind înțelegerea statală cu Ciaina)..
03/02/2026 la 10:02 AM
Livratorii taiau si pana acum factura catre Temu/Shein etc. pentru coletele pe care le preluau spre livrare. Acum, pe langa taxa de livrare obisnuita, vor factura inca 25 de lei, pe care la final de luna ii vireaza statului. Nu e stiinta rachetelor.
03/02/2026 la 9:51 AM
Teoria e buna, practica nu.
Teoria presupune că o să vina chinezii cu importuri in Romania și o sa culegem multe taxe.
Realitatea e că o să aducă bulk in Alta Tara din Europa, una unde pot optimiza costurile mai bine, apoi trimit din Europa și nu se mai încasează nici i taxa.
Deja se întâmpla asta cu multe produse. Nu o să facă nimeni 20 huburi în 20 tari. Iar România nu va avea hub cat timp nu poate transporta bunuri efficient, aka nu avem drumuri, trenuri
03/02/2026 la 10:28 AM
TVA-ul se incaseaza la cota si in contul tarii de destinatie finala, de retail. Va ambalati degeaba.
Si pana acuma tot din Polonia veneau majoritatea, nu s-a schimbat nimic.
03/02/2026 la 11:10 AM
De acord in mare parte, dar pe de alta parte, ori tii cu ursul, ori nu esti in tema. Ambele la fel de grave.
Cand spui: „magazinul românesc care importă en-gros marfă plătește de la început taxe pentru mia de huse, dar apoi le vinde bucată cu bucată, timp de câteva săptămâni, recuperând treptat banii. Toate acestea înseamnă, până la urmă, prețuri un pic mai mari pe magazinul românesc”, realitatea e ca magazinul, mai bine spus magazinele – fiindca acum multora le place sa fie patroni, au adaos comercial de sute la suta, rezultand intr-un pret de-a dreptul nesimtit. Produsele sunt identice, oamenii cu cumparau de pe Temu & co doar fiindca le place sa astepte 2 saptamani sau se zgarceau la 10 lei. Nu, diferenta e uriasa, iar magazinele romaesti sunt bolnave de aceeasi boala veche, nesimtirea si calicia.
Ei bine, asta nu duce la imbogatire rapida, ci la bisnita ordinara. Daca pui un pret care sa reflecte realitatea si sa iti acoperi taxele, sa scoti si un profit decent, sunt de acord cu tine. Ma respecti, te respect, cumpar de la tine. Daca pui un pret de 7 ori mai mare, si nu e exagerare, stai cu baxurile si vinde-le cui vrea sa cumpere de la tine.
Cum mai e legea aia, sau propunere, ca magazinele sa fie obligate la a afisa adaosul comercial? Asa-i ca s-a dus pe apa sambetei, fiindca mai marii retaileri s-au opus?
Bisnita mascata sub moralitate tot bisnita e.
03/02/2026 la 11:34 AM
Din iulie parca intra in vigoare taxa de 2E/pachet la nivel UE. deci, nu mai e scapare.
ma intreb totusi daca noi in RO vom taxa de doua ori. nu m-ar mira…
03/02/2026 la 11:40 AM
@NwRadu, ai spus de mai multe ori ca problema vine de la faptul ca cei care importa bulk platesc taxe vamale si cei care van produse de valoare mica nu platesc aceste taxe.
Dar de ce sa pui o taxa fixa de 25 de lei, de ce sa nu adaugi taxe vamale si la produsele sub 150 euro?
Sa nu mai existe limite, sa fie aceleasi operatiuni de import si pentru produse de 5 lei si pentru produse de 5000 de lei.
03/02/2026 la 11:46 AM
Măi Radu, poate nu ar fi rău să verifici informațiile din surse oficiale. Cred că ziarele de can-can nu intră in categoria asta. Ceea ce au publicat cele două, nu reprezintă altceva decât o dezinformare sau chiar minciună grosolană. Asta ne arată încă o dată ce jos a ajuns presa din Romania. Nu contează pe unde , de unde, intră coletele ințară. Nu contează că este sau nu țară UE. Acea taxă se colectează la buget. Asta scrie in lege. Scrie in Monitorul Oficial. Dar, cine din presă să pună mâna să citească? Si, uite așa, se mai rostogolește o dezinformare suveranistă.
03/02/2026 la 11:55 AM
De ce e buna bre ? Sa platitim mai mult pe la sponsorii tai emag ? sa platim 3x pe un produs din marketplace ? Ce va mai place sa pareti deontologi dar sunteti mega vanduti.
Produsele ieftine din China sunt bune pentru economie, sunt bune pentru populatie. E clar ca nu putem produce local acele nimicuri dar le putem integra cu valoare adaugata in alte procese de productie locala. Dar deh, tu si altii ca tine se gandesc doar la banii veniti de la eMAG si grupul lor. Sunt convins ca acest coment nu va aparea pe site.
03/02/2026 la 12:08 PM
Tehnic, ce spui tu e adevarat.
Practic, nu da nimeni doi bani pe chesti asta.
Sa explic: atunci cand am cumparat ceva din tara, ma uit dupa pretul cel mai bun. In acest caz, ma intereseaza pretul, strict, nu calitatea.
Cand vad ca pe Temu, sa zicem, acelasi produs este mai ieftin, il iau de acolo.
Nu cumpar 1k produse, cumpar unul. Teoretic, as plati acea taxa, daca undeva s-ar reflecta, s-ar vedea, mi-ar imbunatati mie viata.
Practic insa, mie nu imi aduce plusvaloarea, doar minusinportofel, astfel interesul meu este sa fentez statul oricum pot, cu orice leutz.
Stat care oricum, repet, nu-mi ofera nimic, caruia ii platesc deja, inutil, zeci, sute de taxe si impozite, ca sa zic doar una pe care o platesc zilnic, chiar de mai multe ori pe zi: tva-ul care nu se marea, teoretic, practic insa…
Deci, nu am asteptarea sa intelegi cea am zis eu aici si sigur daca o sa apara comentariul, nu o sa fii de acord cu mine, insa asta prea putin ma intereseaza, ma intereseaza sa raman cu niste bani deoparte, la sfarsit de luna. Ceea ce, de obicei, nu se intampla, ghici ce, din cauza statului, care ma cauta a fura pe toate partile posibile si cand reuseste, nu se jeneaza!
Asa ca… de ce m-as jena eu sa-l fentez?
Ar fi frumos daca toti ar fi corecti, adevarul este ca nu-i asa, prin urmare nu vad motiv de ce m-as conforma la inca o tampenie, o taxa inutila, care sa imbogateasca dosurile celor de la putere, fara a-mi da mie nimic in schimb?
A, da, comerciantii romani ar fi bine sa puna niste adaosuri mai mici, nu nesimtite si de 500% pentru aceeasi marfa din China si atunci as lua de la ei. Cand un produs este in China 10 lei si la noi ajunge cu 30-40, imi permit sa astept 1-2 saptamani si sa-l iau de acolo, de multe ori nu arde. Daca nu as avea de ales sau arde, atunci as lua, dar asa, cu inima indoita.
Cam asta ar fi, in opinia mea, situatia, dar ma astept sa nu aprobi comentariul asta, care se pare ca nu e in linia articolului.